TF83
Tjena!

Vi har ett hus byggt i slutet av 1800 talet/ början av 1900.
Där finns idag varken vatten, avlopp eller någonting då huset stått orört länge länge..

Vi vill bygga en tillbyggnad med innermåtten 2,8x7,1 m med kraven:
Tvättstuga med tvättmaskin, torktummlare, vask, inkommande vatten med vvb och div förvaring

WC med dusch, handfat och bastu.

Tvättstugan skall man kunna gå in till utifrån, lite som en groventre, ifrån den så kommer man till badrummet och sedan vidare in i huset.

Har tänkt något i den här stilen en så länge.. tar gärna synpunkter då man inte ser skogen för alla träd ibland..:)
Planritning av en tillbyggnad med tvättstuga, WC, dusch och bastu, samt måttangivelser och plats för vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av en planlösning för en tillbyggnad med tvättstuga, WC, dusch och bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Känns väldigt opraktiskt att behöva gå genom badrummet för att komma till tvättstugan.
 
TF83
Tycker du? Själv tänkte jag att det skulle vara praktiskt att kunna lägga av sig kläderna innan man duschar direkt i tvättstugan, och kunna komma utifrån med ladugårdskläder och klä av sig i tvättstugan och sedan kunna duscha av sig direkt. Men som sades, bra med feedback :)

Hur hade du istället gjort?

Problemet är ju att det är svårt med en optimal planlösning då huset från början inte har något avsett utrymme för en toa, och då blir det lättast att ha denna i en tillbyggnad, och anledningen till att toa är före tvättstugan är för att man använder toan oftare en tvättstugan så det blir längre att gå om man byter plats på toa och tvättstuga tänker jag :)
 
Redigerat:
Mycket bra planerat och tankar bakom.
 
  • Gilla
TF83
  • Laddar…
BirgitS
Kan kanske ge upphov till besvärliga situationer om en person är i tvättstugan och en annan sätter igång att duscha. Är det bara familjen kan man väl lösa det men kan ju bli mer knepigt om det är en gäst.
 
De flesta vill gärna låsa om sig på WC. Det fungerar inte med flera dörrar.
 
Min farmor hade en toalett som hon delade med grannen. De hade var sin ingång och kunde regla varandras dörrar. Det fungerade alldeles utmärkt.

Jag tycker det är svårt att ha synpunkter utan att veta hur tillbyggnaden ansluter till det befintliga huset.
 
TF83
Tror jag formulerat mig lite fel, jag behöver egentligen inte ha feedback på huruvida man tycker att själva tvättstugan bör ligga i anslutning till badrummet eller ej :) Utan det som mer var av intresse var själva planlösningen, dvs skulle ni lagt upp ett badrum med bastu, dusch, handfat och wc med 2 ingångar på ett annat vis? Bytt plats på något? Tagit bort/tillsatt något? Likaså med tvättstugan :)

Ang att tvättstugan ligger som den gör är pga att vi just vill ha en tvättstuga, Som det vart de senaste 10 åren så har vi levt med tvättmaskin, torktummlare och vvb i själva badrummet, och det blir exakt samma sak som nu, dvs att är någon på toa så får tvätten vänta, detta har dock aldrig någonsin varit ett problem för oss, det är sällan man inte kan vänta 5 min för att byta tvättmaskin de dagar man tvättar.. :) men däremot att ha all tvätt liggandes i högar då man håller på att sorterar lort tvätt och som man då får hoppa över på sin färd mot toastolen, det är enligt oss störande!
Och att inte kunna handtvätta något i handfatet för det blockar om någon vill tvätta händerna, likaså är man helt bakbunden om man vill vika rena tvätten inne på en "vanlig" toa - det är bara att packa ihop och bära iväg och göra på närmsta säng typ.. Och samma sak att behöva klampa in genom kåken och in på toa och klä av sig efter att man vårt ute bland djuren och trampat runt, så därav att vi valt placeringen så här :)

Och som tidigare nämnt, var detta ett nybygge så kunde det såklart gjorts helt annorlunda, men som det är nu så känns denna placeringen tillräckligt rätt i vart fall med tanke på kraven vi har.

Sen kan tilläggas att jag även är uppväxt i en kåk byggd 1986 som hade denna typ av lösning, och visst kunde man låsa om sig trots att det var 2 dörrar såklart men oftast stod ju dörren ut ifrån tvättstugan låst så då låste man bara toa dörren, och var den dörren öppen så fanns det såklart 2 dörrar med lås in till badrummet :) Huvudingången används alltid med enda undantaget då man som sades kom lortig och jäklig utifrån :)

Men som sades; vad tycks om själva placeringen av "saker och ting" :)

Tackar för era svar!!
 
BirgitS
Det är nog för att planlösningen verkar genomtänkt som du fick andra synpunkter ;)

Vad är det för vit fyrkant mellan dusch och bastu?
Om du vill tillgänglighetsanpassa badrummet i viss mån ska det finnas gott om utrymme på ena sidan av toaletten för en hjälpare, och det utrymmet kan vara inuti en dusch under förutsättning att det är frågan om lätt öppningsbar duschdörr eller -draperi.

Jag skulle nog föredra att flytta på städskåpet för att få större arbetsbänk i direkt anslutning till torktumlaren i stället för att ha arbetsbänkar på två ställen. Kanske ha tvätthon närmast väggen av samma skäl också. Det går att ha flera tvättkorgar i ett högskåp också om man vill få in mer på samma yta.
 
Jag skulle ha valt en större bastu och haft toaletten mellan bastun och duschen.
 
TF83
Tack så mycket för svar! Det uppskattas! :)

Jag ska helt klart fundera lite mer på högskåpets samt tvätthons placering, det va en bra input!

Den vita "fyrkanten" är bara en vanlig sittbänk som är dit ritad för att kunna slå sig ner en sväng efter en bastu, kanske inte mycket till sittplats men bättre en att behöva sätta sig på toastolen och ta en liten öl iaf tänkte jag :)

Jag funderade också först på att ha toaletten mellan bastun och duschen men tänkte sedan att det kanske blir blött på golvet framför toaletten om någon badat bastu och/eller duschat och därav gått förbi toaletten, ligger den snett mitt emot duschen så tänkte jag att man kanske slipper bli blöt om tassarna om man vill gå på toa efter att någon duschat och blött ner lite på golvet, men nog skulle det också funka att ha toaletten mellan dusch och bastu :)
 
Jag tycker nog att ytterdörr och dörr in till huset båda bör vara i tvättstugan. Med hänsyn till bastu kan det vara trevligare att ha WC i eget rum, som då på ett naturligt sätt hamnar mellan tvättstuga och badrum. Där behövs kanske inget tvättställ, det finns ju både i badrummet och tvättstugan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Byta plats på toalett och dusch (som jag tror @Anna_H är inne på) är nog ingen dum idé. Man risker väl iofs den kinesiska vattentortyrens lillebror (blöta strumpor) då med, om man har kvar dörren in till huset där, men man kan skilja av toaletten om man vill.

Att ha ingången till huset från tvättstugan skulle jag också se som det mest logiska så man inte behöver gå genom badrummet om man kommer "köksvägen", men det är väl en smaksak. Kommer gäster använda badrummet vill man kanske inte lotsa dem via tvättstugan.
 
Redigerat:
TF83
Tackar så mycket för svar!

Jag förstår hur ni menar, jag lägger upp en bild på hela planlösningen så kanske det är lättare att se :) Ni kanske har helt andra ider ang hela planlösningen?

Huset var tidigare 2 "lägenheter" på 1 rum och kök vadera och 2 stycken "sommar rum" som finns på 2 våningen. Såhär ser planlösningen på huset ut idag, utan någon utbyggnad:

Schematisk ritning av en befintlig planlösning för ett hus med rum, kök, kamin och trappor angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det vi skulle behöva förutom vardagsrum, kök, badrum och tvättstuga är 4 st sovrum, och 2 stycken finns ju på ovanvåningen så vi skulle behöva klämma in 2 st på detta plan också. Vi tänkte då typ såhär:
Ritning av planlösningen för ett hus med kök, vardagsrum, hall, två sovrum och en utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett alternativ som vi också funderat på men inte fått till är att lägga utbyggnaden vid huvudentrén och även göra tak kupa. Det är grymt svårt att få till det tycker vi så det ska passa de behov som man har när det ursprungligen inte var tänkt att det skulle vara varken toa eller separata sovrum. Ritning av planlösning med rum, vedspisar, kakelugn och markerad potential utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Kanske inte så bra att placera toaletten precis vid en dörr som går ut i vardagsrummet (av ljud- och luktskäl).

Ni har inte funderat på att anlita en arkitekt för att få någon som ni kan bolla idéer med och som kan se hus och tomt i verkligheten, samt har gjort liknande saker tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.