Ska ta o testa en månad o köra på elpatronen boch stänga av de andra tankarna o värmen så får jag se hur mycket de drar extra i el mot samma månad förra året då jag eldade för varmvattnet i pannan. Men får vänta till ja kan stänga av värmen först. Tack så mycket för all hjälp och tips.
En sista fråga, om jag skulle skaffa en extern vv beredare måste jag köpa till en blandningsventil åxå?

Mvh Anders
 
En blandningsventil tjänar till att blanda det heta vattnet(kan vara 75 grader) från varmvattenberedaren med kallvatten(ca 10 grader), och blandtemperaturen ställer man på ca 45 à 50 grader och är den som kommer ur kranen. Kommer det ut 75 gradigt varmvatten ur kran, då riskerar man att skålla sig. Otrevligt. Skaffar du en billig elektrisk varmvattenberedare kan du troligen inte ställa in vattentemperaturen i den, utan då får du köpa en litet dyrare modell med inställbar termostat, och ställa på 60 grader, och då kanske du kan undvara en blandningsventil.

Precis som A. Hanson säger här nedan, kanske du behöver en säkerhetsventil. Och även kanske en backventil. På blandningsventilsarmaturen sitter det redan backventil, säkerhetsventil och klart blandningsventil.
 
Redigerat:
Om du skaffar en extern vvb så skaffa en blandningsventil och koppla varma inloppet på den externa vvb.
Kalla sidan på ack tanken.
Då kommer den börja ta varmvatten från vvb först när tanken är för kall för att ge varmvatten.

Du kanske behöver en säkerhetsventil oxå.
 
A. Hansson, du måtte mena att ta färskvattnet från varmvattenberedaren i ackumulatortanken till kallvattenintaget på blandningsventilen. Inte menade du väl att ta smutsigt radiatorvattnen till kallvattenintaget?
 
A. Hansson, du menar varma inloppet på blandningsventilen från externa beredaren och kalla inloppet på blandningsventilen från acktankens varmvatten?
Vart ska kallvattnet kopplas in då?

Mvh Anders
 
"Kallvatten" från acktankin i VVB , kalltfärskvatten i blandningsventilen
 
tänk så här istället. Båda tankarna är en tank som är förbundna med ett rör. Då kopplar du blandventilens ena sida på ena tanken och den andra sidan på den andra tanken. Resten är som vanligt.
Då går kallvattnet in i acktanken och är den kall så går det bara vidare till beredaren som är påslagen och där värms vattnet upp. Är acktanken varm så går det vattnet vidare till beredaren som ej slår på för vattnet är ju varmt. Mixen sköter sen blandventilen om som vanligt. Man får ju dock dela på ventilen och dra lite rör.
 
Testade att stänga allt och bara körde med elpatronen på varmvattnet i den ena tanken exakt 1 månad och resultatet var ca 500kr dyrare elräkning för den månaden. Så tänkte att jag skaffar en extern 50 liters beredare och kopplar in efter tanken så har man alltid varmvatten. Är de 12 eller 15mm rör som behövs?

Mvh Anders
 
Det kommer att bli en bra lösning. 15 mm rär blir bra.

Satsa på en välisolerad kvalitetsberedare såsom ex Nibe eller OSO, brukar finnas en hel del prisvärda lätt begagnade på blocket!
 
Ska försöka ge mig på detta nu framöver när jag får tid. Men är de en sån här blandnings ventil jag behöver och hur ska den kopplad? Är lite trög...
Blandningsventil i mässing med reglage och två löstagbara anslutningar mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller räcker det med en sådan? Vad har ni använt ?
ESBE mässingsventil med svart plastlock för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du inte en redan idag?
Flytta den efter VVB annars när jag gjorde detta så följde de med en blandare när jag köpte VVB
 
Har nu köpt mig en 50 liters beredare som ja tänkte koppla in ihop med den jag redan har i acktanken. Och köpt en sån blandningsventil Blandningsventil i mässing med svart ratt och anslutningar, avsedd för varmvattenberedning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men tänkte om jag då kopplar in varmvattnet från den första beredaren in på kallvatten ingången på blandningsventilen så kommer ju bara den nya beredaren dra ström när de är kallt vatten i första beredaren. Men hur blir de när de är varmt vatten i första beredaren då har ju blandningsventilen inget kallt vatten och blanda ut med? Fattar inte helt 100 hur jag ska koppla....

Mvh Anders
 
Det kommer att fungera men när du har värmt vatten i första beredare så kommer du att få väldigt varmt vatten i kranarna dock..

Hade oxå kopplat så från början men med barn hemma i familjen så valde jag att koppla om, vek ut blandningsventil lite från inkommande på beredaren och anslöt endast ventilen till riktigt kallvatten medan jag kopplade vattnet från första beredaren durekt till inkommande rör på elberedaren.
 
Ja så kunde man ju göra bra idé. Är nog bra o blanda med färskt kallvatten istället. Då slipper man ju oroa sig för legionella bakterier åxå.
Men pluggade du bara igen anslutningen på översidan på blandningsventilen då? Men blir svårt o tömma beredaren då väll om man ska tex byta anod nån gång?

Mvh Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.