L Liteavvarje skrev:
Vi får se vem som tolkat det rätt du eller jag :) ingen är fullkomlig , men det ser onekligen högt ut

Det är tvåplans villa vi äger med lgh på bägge plan....
 
L Liteavvarje skrev:
Är det ett hyreshus eller bostadsrätt , balkonger är värdens eller föreningens skyldighet att underhålla , tycker nog att du ska påtala detta med kraft till ansvariga för besiktning , hur tillståndet är för alla balkonger i huset
Du ska inte göra något åt problemet , det kan bli fel , detta är ett proffgöra


Vi äger huset själv, tvåplans villa med lgh på båda plan. Vi använder hela huset för oss själva.
 
L
Är det lättbetong så är nog balkongen ankrad i bjälklaget innanför med stålbalkar ut troligtvis ,
kanske den måste knackas ner och gjutas om , men hur , därom har jag ingen vetskap ,
behövs nog proff , ring och fråga någon balkongfirma , dom vet säkert vad som behövs
 
  • Gilla
Aini
  • Laddar…
Är bjälklaget som balkongen leder ut från av betong? Om svaret är ja, har jag en bild jag kan lägga ut.
 
  • Gilla
Aini
  • Laddar…
Det verkar så. Taket på nedervåningen är betong så jag gissar att det är det.
 
... försöker hitta en balkongexpert i Kiruna kommun...
 
J justusandersson skrev:
Är bjälklaget som balkongen leder ut från av betong? Om svaret är ja, har jag en bild jag kan lägga ut.
Ja, lägg gärna ut en bild
 
På 50-talet byggdes många lättbetonghus med betongbjälklag, inte bara småhus utan även flerbostadshus.
Er balkong är antagligen byggd som ett utkragande betongbjälklag. Där har funnits någon form av membranisolering för att förhindra vatteninträngning i huvudbjälklaget. Att bedöma fortsättningen, dvs går något att rädda eller måste allt rivas? Hur gör man sedan? Detta är frågor för betong + balkong proffs. Min personliga gissning är att balkongen måste rivas och ersättas av någon annan lösning, men det är som sagt bara en gissning. Följande bild är hämtad ur handboken Bygg, Band IV 3:e upplagan 1964. Ovärderlig när det gäller äldre byggteknik.
Illustration av betongbalkongtyper och isoleringsmetoder från handboken Bygg, 1964.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Joellernej och 4 till
  • Laddar…
J
J justusandersson skrev:
På 50-talet byggdes många lättbetonghus med betongbjälklag, inte bara småhus utan även flerbostadshus.
Er balkong är antagligen byggd som ett utkragande betongbjälklag. Där har funnits någon form av membranisolering för att förhindra vatteninträngning i huvudbjälklaget. Att bedöma fortsättningen, dvs går något att rädda eller måste allt rivas? Hur gör man sedan? Detta är frågor för betong + balkong proffs. Min personliga gissning är att balkongen måste rivas och ersättas av någon annan lösning, men det är som sagt bara en gissning. Följande bild är hämtad ur handboken Bygg, Band IV 3:e upplagan 1964. Ovärderlig när det gäller äldre byggteknik.
[bild]
Vilken bok! Kan du ge mer signalement, förlag, isbn, författare? Tänkte kolla om det finns exemplar på våra bibliotek.
 
  • Gilla
Aini
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
På 50-talet byggdes många lättbetonghus med betongbjälklag, inte bara småhus utan även flerbostadshus.
Er balkong är antagligen byggd som ett utkragande betongbjälklag. Där har funnits någon form av membranisolering för att förhindra vatteninträngning i huvudbjälklaget. Att bedöma fortsättningen, dvs går något att rädda eller måste allt rivas? Hur gör man sedan? Detta är frågor för betong + balkong proffs. Min personliga gissning är att balkongen måste rivas och ersättas av någon annan lösning, men det är som sagt bara en gissning. Följande bild är hämtad ur handboken Bygg, Band IV 3:e upplagan 1964. Ovärderlig när det gäller äldre byggteknik.
[bild]

Exakt så ser vår balkong ut!!!! Det är nog den bästa byggbeskrivningen hittills. Och som jag har googlat!! Tusen tack.
Nu gäller det bara att hitta någon i Kiruna kommun som kan avgöra det slutgiltiga. Jag själv personligen tycker att den ska "väck" pga skicket...där är vi inte riktigt eniga jag och min äkta hälft...
Inte det lättaste att hitta någon som kan besikta den här uppe... tips på sökord? Söksidor? Börjar få hjärnsläpp mer eller mindre...
 
Handboken Bygg gavs ut av AB Byggmästarens förlag. 3:e upplagan kom 1964, men jag har för mig att det finns en senare upplaga också. Bygg består av 9 huvuddelar i sex band. Band I: Allmäna grunder, Band II: Materiallära och Konstruktionsteknik, Band III: Administration och ekonomi, Band IV: Husbyggnadsteknik, Band V: Husbyggnadsplanering och Samhällsplanering, Band VI: Väg- och vattenbyggnad. Själv har jag Band II, IV och V. Den är rätt vanlig på antikvariat.
 
  • Gilla
Jönas och 1 till
  • Laddar…
L
Börja att söka balkongfirmor dom kan veta något , sedan det med bort eller inte bort med balkongen , kanske bort , kan ni få till en i trä med stolpar nerifrån , t.o.m. få den lite större
med mera plats
Prova ring dom , det enda som fanns snabbt
img-1476089391880-logo-130w130h.png
Skellefteå Räckesmontage AB
www.windoor.se
070 - 211 ...
Företaget finns i Kåge, men välkomnar kunder från Kiruna.
Karta och vägbeskrivning
2
Vi monterar främst vägräcken, balkonger och inglasningar av uteplatser. Utför även bergsprängartjänster och skorsten... Läs mer
 
  • Gilla
Aini
  • Laddar…
J Jönas skrev:
Vilken bok! Kan du ge mer signalement, förlag, isbn, författare? Tänkte kolla om det finns exemplar på våra bibliotek.

Bygg, Band IV 3:e upplagan 1964.

Be dem på biblioteket att hjälpa dig
Annars hittade jag en sida att beställa ifrån för ett överkomligt pris

http://classica.se/korgen.php
 
Jag har varit många gånger i Kiruna, fast det är rätt länge sedan sist. En fantastisk plats! En gång åt jag halstrad renentrecôte på en restaurang inne i centrum. Det är fortfarande bland det godaste jag ätit.

Jag tycker ert fokus skall vara på att bedöma skadans omfattning och konsekvenser. Se till så att inte fukten gått in i bjälklaget. Jag föreställer mig någon som är rejält kunnig på betongkonstruktioner. Både teoretiskt och praktiskt. Annars får ni ringa till Luleås tekniska högskola, där finns garanterat folk som behärskar problemet.
 
  • Gilla
Aini och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag har varit många gånger i Kiruna, fast det är rätt länge sedan sist. En fantastisk plats! En gång åt jag halstrad renentrecôte på en restaurang inne i centrum. Det är fortfarande bland det godaste jag ätit.

Jag tycker ert fokus skall vara på att bedöma skadans omfattning och konsekvenser. Se till så att inte fukten gått in i bjälklaget. Jag föreställer mig någon som är rejält kunnig på betongkonstruktioner. Både teoretiskt och praktiskt. Annars får ni ringa till Luleås tekniska högskola, där finns garanterat folk som behärskar problemet.
Yes!
I och med att balkongen sett ut så nu i ca tre +- något år och blivit sämre...så är oron stor att plötsligt har vi endera en väldigt öppen vägg från matrummet..(fönster precis nedanför balkongen) och då hoppas jag gud förbarme att ingen av oss är där... Eller att den kommer ner...å värsta tänkbara scenario ...
Du har förmodligen varit på Mommas steakhouse (scandic hotell) Fantastiskt god renstek !! Ätit där ett par gånger med mina kollegor när vi avslutat lyckade husflytt (arbetar med att flytta hus i Kiruna)

Tack för de bra svaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.