Sett att frågan funnits med i tidigare trådar, men behöver sakkunniga råd!
Vi har ett hus byggt i början på 50-talet i Norrbotten. Balkongen är i betong (i mina ögon i väldigt dåligt skick)
Jag har börjat ta lös det övre lagret (2 skikt) eftersom det var väldiga sprickbildningar och när jag knackade med hammare, så var det mycket bom. När jag fick lös någon bit upptäckte jag att det mesta undertill blivit som sand och under det ligger ett lager tjärpapp. Vi har vita "rosor" både på fasaden och under balkongen. Det har lossnat mindre bitar både från undersidan och från balkongens kanter. Det droppar vatten vid regn även mittunder balkongen. Samt att fasaden blir blöt vid ihållande regn.
Lägger in bilder här så får någon mer sakkunnig ge mig råd... ska vi riva den eller är det lönt att reparera den och hur mycket skulle i så fall reparationen kosta ca? Skadad betongbalkong med sprickor och lossnande bitar samt synligt lager av sand och tjärpapp underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en skadad betongbalkong med synliga sprickor och avskalade skikt som avslöjar sandliknande material och tjärpapp under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad betongbalkong med synliga sprickor och lossnat material under metallräcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad betongbalkong med sprickor och lossnat material, mossa och vattenskador syns under en metallräcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad betongbalkong med synliga sprickor och avflagning samt mossa längs kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försliten balkong i betong med sprickor och mossa, visar tecken på skador och urfallande material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedsliten betongbalkong med sprickor och synliga skador, metallräcke ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_20170913_145752.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant. Tjärpapp och sand?? Jag har en likadan, men har inte tänkt på att där kunde vara något annat inblandat än bara betong. Följer med stort intresse.
 
Generellt är dessa balkonger dåliga. Löpande åtgärder sker i hela landet genom renovering, rivning eller montering av stöd.
Pappen, som troligen är slut, ska förhindra vatten från att tränga in i fasaden och själva balkongen. Följden blir rosor, färgsläpp och frostsprängning.
Kan du se om pappen är uppvikt på fasaden, bakom putsen?

Du kan nog spara balkongen men behöver få dit en ny papp....även med uppvik mot fasad för att slippa inträngning i den.
 
  • Gilla
Aini och 1 till
  • Laddar…
Det vanligaste sättet att bygga balkong på 50-talet var att använda sig av en stålbalk (U-profil) som dessutom var bockad i en U-form. Balkens långsidor var delvis indragna och fästa i husets mellanbjälklag. Mellan de utvändigt synliga balkkanterna gjöt man sedan ett betonggolv. Går man längre tillbaka i tiden så var det vanligast med träkonstruktioner.

Jag tycker du måste klarlägga balkongens konstruktion innan du går vidare. Räckets utförande talar för att där finns en stålbalk innanför.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Pappen är "slut" och går inte upp efter fasaden. Det fanns en "bård" av klinker mot fasaden ..och där torde ju pappen ligga bakom, men det gjorde det inte. Det som oroar mig är att det blivit vått i skarven mellan (undersida) vägg och balkong... Jag är även orolig att balkongen endera viker sig , vilket leder till att den kommer in genom matrumsfönstret...eller att den kommer ner när dottern eller hennes vänner råkar befinna sig på fel plats vid fel tillfälle. Det finns ingen konstruktionsritning på just balkongen.
 
Genom att knacka ner lite puts på balkonggolvets sida borde det vara möjligt att konstatera om där finns en stålbalk bakom. Det är viktigt att klara ut konstruktionen för att kunna välja rätt tillvägagångssätt för fortsättningen. Vanliga ritningar på huset kan ge en viss vägledning. Utformningen av småhus på 50-talet styrdes stenhårt av Bostadsstyrelsen om man ville ha statliga lån, och det ville alla. Jag är själv uppvuxen i ett sådant hus, och var med när det byggdes.
 
  • Gilla
Aini
  • Laddar…
Som "justusandersson" skriver så ska man dra öronen åt sig om balk är en del av konstruktionen. Balk användes som bärande del och vid svåra angrepp på denna blir balkongen livsfarlig.
Börja med att riva "kakan" och pappen. Med lite tur kan du redan då se tecken på en ev. balk.
 
  • Gilla
Aini
  • Laddar…
Är du orolig att den ska ramla ned innan åtgärd (eller under arbete) kan du ju alltid "stämpa" upp den med antingen riktiga stämp eller nå skapliga stolp.

Mvh
Johannes
 
  • Gilla
Aini
  • Laddar…
Tack för svaren Jag ska ta och riva kakan och se om jag ser någon balk...och knacka lös på sidan av balkonggolvet om det inte syns ngt.
 
Det här känns "mindre bra" det är "armeringsjärn" (rundstål) och det verkar finnas nät (typ hönsnät) inuti oxå...
Ingen u-balk i alla fall... Jag kunde knacka lös betong med hammare och plattnosad kniv....
Den sista bilden visar springan mellan klinkern som är under balkondörren mot fasaden..på balkonen.
Råd någon? Vad göra?? Misstänker att armeringen nog tagit stryk eftersom det läcker mot fasaden... :'(
 
  • Delvis exponerat och korroderat armeringsjärn i sprucken betong på balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av skadad balkongkant med exponerade armeringsjärn och lossad betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad betong och exponerade armeringsnät intill en balkondörr, med en synlig spricka och lossnat material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Är det ett hyreshus eller bostadsrätt , balkonger är värdens eller föreningens skyldighet att underhålla , tycker nog att du ska påtala detta med kraft till ansvariga för besiktning , hur tillståndet är för alla balkonger i huset
Du ska inte göra något åt problemet , det kan bli fel , detta är ett proffgöra
 
L Liteavvarje skrev:
Är det ett hyreshus eller bostadsrätt
TS skriver: "Vi har ett hus byggt i början på 50-talet".

Jag tolkar detta som att de äger huset själva...
 
  • Gilla
Aini och 1 till
  • Laddar…
L
Vi får se vem som tolkat det rätt du eller jag :) ingen är fullkomlig , men det ser onekligen högt ut
 
  • Gilla
Aini och 1 till
  • Laddar…
Jag måste erkänna att jag inte förstår konstruktionen, för det kan väl inte vara så att allt hänger i balkongräcket? Vad är det för diameter på stålet som är frilagt? Hur dan är väggkonstruktionen? Är det puts på plankstomme?

Innan ni går vidare tycker jag ni måste säkra balkongen på något vis. Kanske med en murarställning (5 planks Haki ställning) eller liknande.
 
  • Gilla
Aini och 1 till
  • Laddar…
Vi äger huset. Huset är byggt med blåbetong block.... jag blir själv inte klok på hur den är armerad... mer än att drt verkar vara rundstål lite hur som haver med 10-15mm i dia. Jag jobbar själv som svetsare och mekaniker... och har lite koll på stål och påverkan av yttre faktorer...men jag har noll koll på balkonger (förutom sunda förnuftet) Ska ordna så gubben stämpar upp det innan jag fortsätter med att forska vidare. Ärligt talat så törs jag inte ge mig ut på balkongen...är inte höjdrädd, men magkänslan säger att jag ska låta bli..
 
  • Skadad betonghörn med ett exponerat, böjt rundstål som armering, med utsikt över en våt trottoar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.