Underbart att höra!! Hur är det med spray dimman? Han du köra några större väggar alt. Tak? Ute el. Inne?
 
G Ganescha skrev:
Underbart att höra!! Hur är det med spray dimman? Han du köra några större väggar alt. Tak? Ute el. Inne?
Körde med mask och glasögon först. Men vart ju knappt något så tog av mig det och körde utan. I taket använda jag glasögon för säkerhets skull.
Har målat ett helt garage invändigt på ca 35 kvm.
Tak och väggar.
Gick hur fort som helst kändes det som.
Vad ni än gör köp ingen billig maskin. Utan se till att köpa en airless.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vad var det struliga med rengöringen? Mycket pyssel och smådelar som ska rensas eller räcker det med att "prime-a" med enbart vatten?
 
  • Gilla
Niktur och 1 till
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Även jag tog fram min spruta igår (Wagner P115) och jag brukar få problem med att det läcker från gängan intill toppen. Vad jag har hört från andra och sett i video så ska den inte behövas dras med verktyg (märken från tidigare ägare).

Igår fick jag för varje demontering något bättre resultat, rensade även gängor från smuts men helt tätt blev det inte när jag körde med vatten. Blir det någonsin det....?

Har ni med erfarenhet några tips, är det att jag drar den fel, finns det något jag kan täta med (t ex fett), osv, osv?

Edit: Kanske kan det vara den här tätningen (youtube)

[bild]
Menar du att det läcker när du skruvat fast enligt 3:15 in i videon? Det finns en tätning där som kan komma fel har jag märkt. Den måste sitta i ett spår invändigt i den långa hylsan (som man håller i när man sprayar).
 
Hej! Jag bytte packningen (och munstycket). Hörde av mig till service-företaget i sthlm (KMG) Och kostade bara 65 kr med porto vilket gjorde susen!

Det är alltså packningen som sitter mot munstycket (vertikala staven på toppen) och ringen som sitter i pistolen som köper mot munstycket. :)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Någon som har erfarenhet av Graco Ultramax batteridriven färgspruta?

Ser dom är rätt populära på andra sidan pölen.
har en hel del projekt inomhus som ska målas (snickerier, dörrar etc) och har funderat på en spruta.

Den verkar vara vettig i storlek till såna projekt samt rätt lätt att rengöra osv.
Vad säger expertisen?
Någon svensk nätbutik som säljer?

Eller något annat alternativ?
 
Jckssn Jckssn skrev:
Någon som har erfarenhet av Graco Ultramax batteridriven färgspruta?

Ser dom är rätt populära på andra sidan pölen.
har en hel del projekt inomhus som ska målas (snickerier, dörrar etc) och har funderat på en spruta.

Den verkar vara vettig i storlek till såna projekt samt rätt lätt att rengöra osv.
Vad säger expertisen?
Någon svensk nätbutik som säljer?

Eller något annat alternativ?
Har en på jobbet, är vell helt ok men tycker den krånglar mycke och är väldigt kännslig.
Rengöringen är enkel men väldigt viktig att man gör det ordentligt efersom den som sagt är kännslig.
Vi lånade ut den till ren tv3 norge produktion som lyckades totalt förstöra den, hade en lång genomgång hur den skulle hanteras. Men tydligen var dom nån annan stans i tankarna, gick inte änns att reparera. Var bara att skicka en faktura på en stycke maskin til tv3 :rofl:
 
  • Gilla
jonasroden
  • Laddar…
Det är något jag ogillar med att ha motor (elektronik) så nära färg och rengöring :)
 
Raskus Raskus skrev:
Följer tråden med stort intresse då jag har en del målning att göra.
Är dessa två samma maskin;

[länk]

[länk]
Inget svar från någon.
Det verkar vara samma maskin, förutom längre slang på dem från Bauhaus samt att det ingick en förlängare.
Det blev ett köp från Screwfix, det tog en vecka från england, 2670 kr landade det på.
Beställde en 50 cm förlängare från Aliexpress för en femtiolapp.
 
Wagner kan inte ha två så identiska maskiner som är olika. Läser du sedan specen ser du att det som är utskrivet är samma (625W, 7.5 liter) så jag skulle säga att du nog får samma grunka men olika tillbehör. KUL! :) Vi är några som har P115, 117 eller 119 så skriv gärna om hur den nya generationen fungerar :)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R Ragganof skrev:
Har en på jobbet, är vell helt ok men tycker den krånglar mycke och är väldigt kännslig.
Rengöringen är enkel men väldigt viktig att man gör det ordentligt efersom den som sagt är kännslig.
Vi lånade ut den till ren tv3 norge produktion som lyckades totalt förstöra den, hade en lång genomgång hur den skulle hanteras. Men tydligen var dom nån annan stans i tankarna, gick inte änns att reparera. Var bara att skicka en faktura på en stycke maskin til tv3 :rofl:
Är det nya modellen med dewalt batterier?
Lite förbättringar verkar dom ha gjort på den sen ska det enkelt gå att byta pump själv (även om den säkert kostar en hel del)

Jag gjorde iaf slag i saken och beställde en Ultramax, hittade ingen billig återförsäljare i Sverige utan det blev från England.
6000kr ex moms med extra munstycke (FF LP 210) rengöringskit, extra färgbehållare och frakt.
 
Berätta gärna för oss hur den är och vad du tycker om den :)
 
  • Gilla
Jckssn
  • Laddar…
Jckssn Jckssn skrev:
Är det nya modellen med dewalt batterier?.
Nä, här var jag lite snabb på knappen, vi har ju den sämre easymax. Använder den inte ofta. Sorry
 
S sharif skrev:
Hmm, det har jag missat helt. De 2 rader dvs hyllan på bilderna är de enda "stora" wagner som fanns. Inga andra hyllor eller paket med andra airless. Resten var små handhållna. Jag ska kanske dit imorgon om jag hinner på lunchen, annars till helgen. Ringer de först imorgon o dubbelkollar
Hur gick det Sharif, hade de en prislapp för R modellen på Hornbach ? skulle också gärna ha ett foto på den för att hävda prisgaranti på Bauhaus ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.