jonmo jonmo skrev:
Inser att jag hade mer att säga om detta. Då byggnaden ligger precis bredvid avloppsstammen, borde det vara ganska enkelt att koppla på. Har inte undersökt närmare om det är extra krångligt att få bygglov med avlopp, men jag förutsätter att detta är ett standardförfarande. Det är kommunalt V/A.

Det är också så att där min ateljé är tänkt att uppföras, skulle man också kunna tänka sig ett mer avancerat gästhus. Min fru är förstående nog att vara med på att vi inte ska ha det, men min tanke är att framtidssäkra. En framtida ägare kanske vill bygga badrum, så genom att gjuta ner allt som behövs i plattan har man ju skapat stora möjligheter i alla fall.
Jo, jag kommer titta på detta.Är kanske annorlunda med avlopp enbart. Det jag läst har mest varit om eventuell golvbrunn (vilket jag egentligen inte har någon nytta av) samt att det då kräver en oljeavskiljare. Och det verkar tydligen vara problem med att få godkännt i vissa kommuner.
Där kommer minimum bli en utkastare i bortre yttre delen av garaget (för trädgård), så vatten skall ändå dras. Så en vask i snickeriet är väl rätt lämpligt.
 
Shakula Shakula skrev:
Jo, jag kommer titta på detta.Är kanske annorlunda med avlopp enbart. Det jag läst har mest varit om eventuell golvbrunn (vilket jag egentligen inte har någon nytta av) samt att det då kräver en oljeavskiljare. Och det verkar tydligen vara problem med att få godkännt i vissa kommuner.
Där kommer minimum bli en utkastare i bortre yttre delen av garaget (för trädgård), så vatten skall ändå dras. Så en vask i snickeriet är väl rätt lämpligt.
Jag antar att det handlar om hur man konstruerar insidan, hur tydligt det är att det är en snickarbod/verkstad. Jag tänkte nog lämna in bygglov på ett gästhus, för att sedan modifiera det. Vi får se.
 
Jag gjöt en platta utanför verkstadsporten, dess huvudsakliga uppgift är att öka min golvyta, på sommarmånaderna då det är varmt så kan jag jobba utomhus, detta är mest med tanke på metallarbete men det är jättebra till allt möjligt, det känns som jag fick större verkstad tack vare plattan.

Tyvärr måste jag dela metallarbete med träarbete i samma lokal men jag svetsar och slipar utomhus, metallarbetsbordet är på hjul och står innanför porten så det kan rullas ut snabbt och enkelt.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag gjöt en platta utanför verkstadsporten, dess huvudsakliga uppgift är att öka min golvyta, på sommarmånaderna då det är varmt så kan jag jobba utomhus, detta är mest med tanke på metallarbete men det är jättebra till allt möjligt, det känns som jag fick större verkstad tack vare plattan.

Tyvärr måste jag dela metallarbete med träarbete i samma lokal men jag svetsar och slipar utomhus, metallarbetsbordet är på hjul och står innanför porten så det kan rullas ut snabbt och enkelt.
Jag har också en liten platta utanför ateljerkstan' och håller helt med, särskilt på sommaren är det guld värt att kunna öppna upp.
Planerar nu även att sätta ett litet skärmtak däröver så det går att stå ute med öppen port även när det regnar/snöar och att ässjan kan bo där under permanent.
 
  • Gilla
pleqtiz och 3 till
  • Laddar…
Plats ute är värt guld. Det jag skrev tidigare om 44m2 var den uppvärmda ytan. Porten gick rätt ut i carporten. Ihopbyggd med vedboden. Ett virkes-stick med bra väderskydd och en permanent sågbänk för kap-ger kompletterade. Om allt hade varit inne så hade det inte fungerat.

Skiss av en verkstadsplanering med markerade zoner för förråd, stick, sågbänk och arbetsområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stenlagd carport. Om jag hade hållit på med smide vi den tiden hade det fungerat perfekt ;).

Beroende på vad som står i tur att göra ställs helt olika krav. Ena gången är det planmöbler. En skiva vill man kunna lägga upp så det går att gå runt. Det är inte ett måste, men gör det mycket enklare. Lokalen är då helst närmast kvadratisk utan pelare.

Andra gången skall man kapa upp en stomme till en frigga. Då kan snickeriet se ut som en järnvägsvagn med maskinerna efter väggarna. Enda haken med det är om man, som jag alltid gör, vill kapa av materialet i bägge ändar och måste vända varenda bit. Lösningen är förstås att verkstan är så lång att virket går att mata igenom från samma sida. Försök räkna hem det på 40 m2.

Står verkstan där så kommer man tänja på ramarna med större och större projekt. Behoven sväller exponetiellt. Jag blir tokig om jag inte kan gå runt det jag jobbar med. Så länge det är en puderdosa så kan det gå an i ett trångt prång. En C-kanot kräver en hangar.

Nu åka till snick

Mvh Findus
 
För min del är den enda utvägen att bygga ut. Vet ej när det blir av. En separat byggnad, oisolerat kallförråd som jag kan förvara virke och andra saker i, förmodligen eventuella smidje grejer också. Jag har ungefär 28m2 + 10m2, det lilla rummet hyser min halvfärdiga spånsug, virke och andra saker.

Om jag får det mesta utflyttat ur det lilla rummet hoppas jag kunna hysa saker som en metallsvarv och andra verktyg där, tillsammans med spånsugen men det borde inte vara problematiskt tror jag, all luft som spånsuger avger kommer ju va filtrerad.

En dörr mellan de två rummen blir förmodligen aktuell. Svetsen vet jag inte med, bordet och svetsen passar där vid garageporten till snickarverkstan, så jag kan gör det jobbet utomhus, den skulle inte passa i samma rum som en metallsvarv heller, så jag tror den enda utvägen är att fortsätta som förr. Kanske lägga upp nån sorts draperi.

En annan sak som jag stör mig på är de här amerikanska portarna som glider upp i taket. Hellre skulle jag haft en slagport med en mindre dörr i sig, den tar mycket utrymme på insidan den här stilen av port även när den är nere. Där kunde jag ha haft hyllor och förvaring.
 
P
Jag själv håller på att sätter panel på min utbyggnad av min snickarbod. cirka 50kvm blir det! så tillsammans med virkesförvaring och den vanliga snickarboden så blir det cirka 200kvm, Nästa år bryter jag upp golvet och gjuter för golvvärme i 100kvm delen. Just hur jag ska driva golvvärmen har jag inte luskat ut än, om man ska dra kulvert ifrån huset,flis/vedpanna eller egen luft/vatten värmepump för den!

Dock är virkesförvaringen påtok för liten så där väntas bygga nåt stort i framtiden, kanske så man kan köra in 10-12 virkesbuntar eller tillomed mer!

Att gjuta en platta utanför nya utbyggnaden lät fint, det ska jag genast lägga på minnet! Bascement är billigt :)
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Själv så får man husera i 22kvm. Dock så är virkesförvaringen utomhus under tak. Funderar på att sätta skärmtak och oisolerade väggar för att kunna flytta ut allt metalljobb. Kan man ha bandslip, smidesstäd, ässja och diverse smidesverktyg utomhus året runt om det är skyddat från väder och vind men helt oisolerat? Eller blir det bara rostbekämpning hela tiden?
 
D dostoro skrev:
Själv så får man husera i 22kvm. Dock så är virkesförvaringen utomhus under tak. Funderar på att sätta skärmtak och oisolerade väggar för att kunna flytta ut allt metalljobb. Kan man ha bandslip, smidesstäd, ässja och diverse smidesverktyg utomhus året runt om det är skyddat från väder och vind men helt oisolerat? Eller blir det bara rostbekämpning hela tiden?
Smidesverktyg tenderar att bli rostiga oavsett men det går säkert snabbare om de förvaras utomhus
 
Jag tycker inte det låter rimligt att ha något elektriskt utomhus (bandslip i ditt exempel)
 
Det elektriska är jag inte bekymrad över. Det är inte värre än att man har elektriska maskiner i ett kallgarage (då det i princip blir en sådan utbyggnad). Däremot undrar jag mest om det går att hålla undan fukten från metall, väven i slipbanden, trähandtag, ässjan och kolet till ässjan etc på ett vettigt sätt.
Men tack för din omtanke. :).
Som alternativ kan jag förvara verktyg och förbruksmaterial inomhus men ha "det tunga" ute, året runt.
 
Det beror på hur fuktigt det blir, här kan det bli väldigt fuktigt om höstarna och även långt in på vintern nuförtiden, jag skulle inte vilja förvara maskiner jag var rädd om där ute. Om du har ett oisolerat men ändå tätt utrymme kunde det vara möjligt att avfukta det.
 
Ahh, där gav du mig en bra ide. Har en avfuktare för 20kvm som ligger och skräpar (hade glömt bort den). Det blir till att bygga tätt och använda den. Tackar :)
 
Det beror ju på avfuktaren förstås, inte alla typer funkar då det blir för kallt, vissa kräver det ska vara 15 grader typ.
 
Järn/stål som förvaras ouppvärmt kommer ha en förskjuten temperaturkurva jmf med omgivningen. Ju massivare dessto mer förskjuten. Och det ger kondens på ytan under den del av cykeln som omgivningen är varmare.
Ett sätt att hindra det är att värma utrymmet till några grader varmare än ute då varm luft bär mer fukt, dvs när kall luft med hög relativ fuktighet kommer in värms den upp och får lägre relativ fukthalt. Ytan på maskinen, som också kommer vara aningen varmare än utan uppvärmning, hamnar då inte under daggpunkten.
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.