freitag skrev:
Själv tycker jag det är elände om man INTE utnyttjar solenergin på något sätt om huset har ett sådant läge att det passar. Det är också dumt att inte utnyttja biobränsle (ved) på ett effektivt sätt om det finns gratis tillgång.
Ja, alltså, om det bara är det som dimensionerar så finns det ju utmärkt konventionella system som löser detta utan något som helst problem, eller värmepump för den delen. Min svärfar värmer själv sitt hus på precis det sättet, dvs mha gratis ved samt solfångare.

Men då har han förstås ett konventionellt vattenburet system kopplat till stora accumulatortankar, och en effektiv vedpanna. Och om man redan har det så är ju solfångarpaneler på taket som värmer tankvattnet självskrivet ur bekvämlighetssynpunkt. Han får varmvattnet "gratis" och utan eldning under åtminstone halva året. (Elpatron för ev. resor under vinterhalvåret). Med vattenburet system och accumulatortankar så får man överlägsen flexibilitet.

Men, ett sådant system har ju större investeringskostnader och passar ju bättre för ett hus som drar mera energi.

Skall man istället värma luft (som ju är en dålig värmebärare, och ännu sämre som värmelager) så är det svårt att få dylika synergieffekter, och kaminer med vattenmantel är en halvmessyr om man skall värma just vatten (iaf de siffror jag sett). Skall man värma vatten så skall man ha en panna, och inget annat.

Så jag skulle säga att vi redan vet och har stor erfarenhet av ett system som möter dina första krav: använda gratis biobränsle effektivt samt sol när nu läget passar. Men skall du dessutom uppnå utbyggbarhet med full funktionalitet samt låga investeringskostnader, och dessutom dimensionera för litet uppvärmningsbehov men normal varmvattenförbrukning så blir det svårt att få det att gå ihop. Då måste nog något av kraven stryka på foten. Då är bara frågan vilket, eller vilka, och hur mycket.
 
  • Gilla
freitag
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Så jag skulle säga att vi redan vet och har stor erfarenhet av ett system som möter dina första krav: använda gratis biobränsle effektivt samt sol när nu läget passar. Men skall du dessutom uppnå utbyggbarhet med full funktionalitet samt låga investeringskostnader, och dessutom dimensionera för litet uppvärmningsbehov men normal varmvattenförbrukning så blir det svårt att få det att gå ihop. Då måste nog något av kraven stryka på foten. Då är bara frågan vilket, eller vilka, och hur mycket.
Ja man kan inte ha kakan och äta upp den. Så är det. Utifrån att man stryker på några krav, vilka system skulle du tipsa om? Nu brinner det i knutarna, och jag är fortfarande inte helt säker på vilket system som blir bäst och rimligast. Jag vet bara en sak: nån jävla form av kamin vill jag ha ;)
 
Kan bara svara för mig själv som nu håller på att bygga mitt hus om 88kvm klassat som fritidshus för att komma undan en massa tillgänglighetskrav. Att jag slipper BBRs helt vansinniga energikrav (där man nästan tvingas in i köp av värmepump) får jag på köpet. Det ska noteras att jag har totalt 48cm träfiberisolering i tak samt 29cm träfiberisolering i väggarna så huset har väldigt lågt energibehov. Helt diffusionsöppet, dvs ingen plast. En framtida utbyggnation till ca 140kvm finns med i bakhuvudet.

Jag ska installera FTX REC Indovent RT Blue 4 med +90% verkningsgrad och extremt tyst. Golvvärme som ska värmas av en begagnad elpanna (3000kr) tills en utbyggnation är gjord. Först då lönar det sig att installera en BVP alt LVVP. REC Indovent säljer numer en FTX+LVVP kombo som kan vara intressant. Oklart vad den kostar i dagsläget, men jag undersöker det just nu.

Som rumsavdelare mellan kök och vardagsrum muras just nu en Tulikivi Valkia som kan värma upp hela huset utan problem. Ingen billig pjäs, men jag kom över ett demoex från en butik. Att ha en vettig kamin (täljstensugn a 1500kg i mitt fall) som ger lagom värme länge är ett stort plus i ett lågenergihus. Mitt hus ligger nära havet och rent krasst så skulle jag kunna sälja det som en fin sommarstuga, och då är en bra eldstad mer värdeskapande än en värmepump. Rekommenderar hur som helst en tung pjäs istället för en plåtkamin med några täljstensbitar på. De är mest utsmyckning och gör knappt skillnad.
 
K kuntri skrev:
Kan bara svara för mig själv som nu håller på att bygga mitt hus om 88kvm klassat som fritidshus för att komma undan en massa tillgänglighetskrav. Att jag slipper BBRs helt vansinniga energikrav (där man nästan tvingas in i köp av värmepump) får jag på köpet. Det ska noteras att jag har totalt 48cm träfiberisolering i tak samt 29cm träfiberisolering i väggarna så huset har väldigt lågt energibehov. Helt diffusionsöppet, dvs ingen plast. En framtida utbyggnation till ca 140kvm finns med i bakhuvudet.

Jag ska installera FTX REC Indovent RT Blue 4 med +90% verkningsgrad och extremt tyst. Golvvärme som ska värmas av en begagnad elpanna (3000kr) tills en utbyggnation är gjord. Först då lönar det sig att installera en BVP alt LVVP. REC Indovent säljer numer en FTX+LVVP kombo som kan vara intressant. Oklart vad den kostar i dagsläget, men jag undersöker det just nu.

Som rumsavdelare mellan kök och vardagsrum muras just nu en Tulikivi Valkia som kan värma upp hela huset utan problem. Ingen billig pjäs, men jag kom över ett demoex från en butik. Att ha en vettig kamin (täljstensugn a 1500kg i mitt fall) som ger lagom värme länge är ett stort plus i ett lågenergihus. Mitt hus ligger nära havet och rent krasst så skulle jag kunna sälja det som en fin sommarstuga, och då är en bra eldstad mer värdeskapande än en värmepump. Rekommenderar hur som helst en tung pjäs istället för en plåtkamin med några täljstensbitar på. De är mest utsmyckning och gör knappt skillnad.
Intressant! Mkt likheter med vårt bygge. Också diffusionöppet med cellulosaisolering. Fick vårt bygglov förra veckan å döm om min förvåning när det står "fritidshus". Det är redan tillgänglighetsanpassat men skulle vi slippa energiberäkningar är vi ju lite friare. Dock har vi valt bort teknikrum så ska vi få in nån form av tank måste den stå i bad/tvätt. Iofs ganska väl tilltaget, men ändå.

Hur långt har du kommit?
 
Jag ska ha både FTX (mått BxDxH 482x670x1920) och Elpanna (600x600x?) jämte varandra i tvättstugan. Får tyvärr inte plats med nån större ackumulatortank där så det blev ingen vattenmantlad Tulikivi för mig. Just nu iaf.

Status i bygget är uppregling av innerväggar samt dragning av slang till el. Lösullen ska blåsas om ett par veckor. Inflyttning blir antagligen slutet av nästa sommar. Bygger själv så det tar tid.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.