Jag betraktar mig inte som expert på något av det som avhandlats i den här tråden men vill ändå framföra en reflexion på det som sagts angående placering av luftvärmepump i krypgrunden. En LVP kommer ju bäst till sin rätt under den kalla årstiden som rimligtvis borde medföra att temperaturen ofta är högre i krypgrunden än utanför huset. Det lär i sin tur bero på att grunden tillförs värme dels från marken och dels via värmeläckage genom bottenbjälklaget. Värmepumpen trivs ju bättre i högre temperatur, åtminstone vid temperatur under nollstrecket. Att värmepumpen befinner sig i krypgrunden borde innebära att den kan dra viss nytta av värme från huset och marken, samt eventuellt även en del av dess egen förlust i form av tillförd el beroende på design. Visserligen kommer grunden att kylas ned något men temperaturen kommer ändå att vara högre än utomhus så länge minusgrader råder.
Generering av kondensvatten borde inte heller vara något problem om det kan ledas ned till nivå där dränering finns, antingen leds vattnet bort eller fryser om tjäle råder. Rent fysikaliskt borde vatten som kondenseras ur luft frigöra viss värme vilket inte heller kan vara någon nackdel även om den frigjorda energin kanske är försumbar i sammanhanget.
Så länge luft kondenserar och leds bort blir grunden torrare än den annars skulle ha varit men det beror också på hur mycket luftgenomströmning man tillåter under vintertid. Har man en ventilation med friska vintervindar så blir luften alltid torr beroende på frysning vilket ju är bra ur fuktsynpunkt. Under alla förhållanden kommer det alltid att uppstå perioder då LVP kan bidra till uttorkning av luften förutsatt att man har lämplig reglering av mängden genomströmmande luft. Risken för mögelväxt beror både på fukt och temperatur. Vintertid är detta knappast något problem oavsett bidrag från LVP. Under andra årstider med omvända temperaturskillnader blir analysen något annorlunda. Här kommer energiuttaget från luften att öka på temperaturskillnaden vilket är till nackdel ur både fukt- och energisynpunkt, så egentligen borde LVP vara placerad utomhus under sådana förhållanden. Vilken slutsats tycks överensstämma med den allmänna uppfattningen på det här forumet. Men det kan också vara så att bidraget från LVP att kondensera fukt väl kompenserar för den temperatursänkning som inträffar. Balanspunkten beror egentligen mycket på vilken luftgenomströmning man väljer att ha och om den anpassas efter årstid. Om man redan råkar ha en anordning (LVP) i grunden som torkar luften och dessutom har sin driftkostnad betald kan det vara värt att fundera på om man alls behöver någon lufttillförsel utifrån. Under sommaren kan man ändå få in tillräckligt mycket värme till grunden genom värmeledning.
Det kan vara värt att nyansera bilden för det är inte självklart svart eller vitt var man placerar en LVP.
 
J jangro skrev:
Jag betraktar mig inte som expert på något av det som avhandlats i den här tråden men vill ändå framföra en reflexion på det som sagts angående placering av luftvärmepump i krypgrunden. En LVP kommer ju bäst till sin rätt under den kalla årstiden som rimligtvis borde medföra att temperaturen ofta är högre i krypgrunden än utanför huset. Det lär i sin tur bero på att grunden tillförs värme dels från marken och dels via värmeläckage genom bottenbjälklaget. Värmepumpen trivs ju bättre i högre temperatur, åtminstone vid temperatur under nollstrecket. Att värmepumpen befinner sig i krypgrunden borde innebära att den kan dra viss nytta av värme från huset och marken, samt eventuellt även en del av dess egen förlust i form av tillförd el beroende på design. Visserligen kommer grunden att kylas ned något men temperaturen kommer ändå att vara högre än utomhus så länge minusgrader råder.
Generering av kondensvatten borde inte heller vara något problem om det kan ledas ned till nivå där dränering finns, antingen leds vattnet bort eller fryser om tjäle råder. Rent fysikaliskt borde vatten som kondenseras ur luft frigöra viss värme vilket inte heller kan vara någon nackdel även om den frigjorda energin kanske är försumbar i sammanhanget.
Så länge luft kondenserar och leds bort blir grunden torrare än den annars skulle ha varit men det beror också på hur mycket luftgenomströmning man tillåter under vintertid. Har man en ventilation med friska vintervindar så blir luften alltid torr beroende på frysning vilket ju är bra ur fuktsynpunkt. Under alla förhållanden kommer det alltid att uppstå perioder då LVP kan bidra till uttorkning av luften förutsatt att man har lämplig reglering av mängden genomströmmande luft. Risken för mögelväxt beror både på fukt och temperatur. Vintertid är detta knappast något problem oavsett bidrag från LVP. Under andra årstider med omvända temperaturskillnader blir analysen något annorlunda. Här kommer energiuttaget från luften att öka på temperaturskillnaden vilket är till nackdel ur både fukt- och energisynpunkt, så egentligen borde LVP vara placerad utomhus under sådana förhållanden. Vilken slutsats tycks överensstämma med den allmänna uppfattningen på det här forumet. Men det kan också vara så att bidraget från LVP att kondensera fukt väl kompenserar för den temperatursänkning som inträffar. Balanspunkten beror egentligen mycket på vilken luftgenomströmning man väljer att ha och om den anpassas efter årstid. Om man redan råkar ha en anordning (LVP) i grunden som torkar luften och dessutom har sin driftkostnad betald kan det vara värt att fundera på om man alls behöver någon lufttillförsel utifrån. Under sommaren kan man ändå få in tillräckligt mycket värme till grunden genom värmeledning.
Det kan vara värt att nyansera bilden för det är inte självklart svart eller vitt var man placerar en LVP.
Jag anser att du enbart svamlar och försöker att få en idiotisk placering att bli en smart lösning! Verkningsgraden blir betydligt lägre än om du har fritt luftflöde och närmar sig 1/1 och då är det bättre att köpa elelement.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
J jangro skrev:
Jag betraktar mig inte som expert på något av det som avhandlats i den här tråden men vill ändå framföra en reflexion på det som sagts angående placering av luftvärmepump i krypgrunden
Du kom inte att tänka på den golv kylare du får i krypgrunden, min uppfattning med just krypgrund e att stänga in just markvärme där på vintern för att få ett lite varmare klimat på golvet inne
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Underskatta aldrig medias framfart,
de snacka väl omkull bygglovskontoret...

Polacoloco Polacoloco skrev:
Hur gjorde de med bygglovet som var på 55kvm medan bygget var på 75?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Något förundrad studerar jag innehållet i denna tråd och häpnar lite över hur en del föreställer sig en luftvärmepumps funktion.
Vad jag har förstått är att en lvp tar värme från en volym av luft för att värma en annan volym av luft.
Den första volymen kommer ju då att förlora en del av sitt värmeinnehåll vilket gör att om den är begränsad kommer en utkylning att ske.
Jag föreställer mig att det går åt ganska mycket luft, speciellt om luften inte är varm, för att utvinna förhållandevis lite värme.
Om då en lvp placeras i ett begränsat utrymme kyls ju, förmodligen, den luft som finns där ganska snart ner och det rejält.
Annars kunde det ju gå bra att placera värmepumpen i bostadsutrymmet.
För att bibehålla en konstant temperatur, menar jag.
I alla fall, om ett rum kyls ner uppstår en kondensation då luft med högre luftfuktighet strömmar in, förmodligen liten men alla som har sett en dåligt ventilerad vind vet ju hur det kan se ut.
Eller är det så att ni som skriver här föreställer er en helt tät källargrund.
Så, enligt mig, placerar man en lvp i en krypgrund förvandlar man den till ett kylskåp och det är tveksamt om det finns någon värmevinst i det.
I ett kylskåp trivs mögel och annat oaptitligt.
Så, snickarna var inte helt ute och cyklade.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Snickarna påstod att mögel och annat oaptitligt blåses in i bostadsutrymmet av värmepumpen. På den punkten var dom ute och cyklade.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
O OveRa skrev:
Något förundrad studerar jag innehållet i denna tråd och häpnar lite över hur en del föreställer sig en luftvärmepumps funktion.
Vad jag har förstått är att en lvp tar värme från en volym av luft för att värma en annan volym av luft.
Den första volymen kommer ju då att förlora en del av sitt värmeinnehåll vilket gör att om den är begränsad kommer en utkylning att ske.
Jag föreställer mig att det går åt ganska mycket luft, speciellt om luften inte är varm, för att utvinna förhållandevis lite värme.
Om då en lvp placeras i ett begränsat utrymme kyls ju, förmodligen, den luft som finns där ganska snart ner och det rejält.
Annars kunde det ju gå bra att placera värmepumpen i bostadsutrymmet.
För att bibehålla en konstant temperatur, menar jag.
I alla fall, om ett rum kyls ner uppstår en kondensation då luft med högre luftfuktighet strömmar in, förmodligen liten men alla som har sett en dåligt ventilerad vind vet ju hur det kan se ut.
Eller är det så att ni som skriver här föreställer er en helt tät källargrund.
Så, enligt mig, placerar man en lvp i en krypgrund förvandlar man den till ett kylskåp och det är tveksamt om det finns någon värmevinst i det.
I ett kylskåp trivs mögel och annat oaptitligt.
Så, snickarna var inte helt ute och cyklade.
Dessutom kyler det förr eller senare ner golvet på undervåningen, trots isolering. Tro mig, sånt påverkar mer än man tror.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det finns väl två lärdomar att dra från denna fascinerande historia,
som är tragisk, om än kanske med ett lyckligt slut:

1)
Lita aldrig på en mäklare.

2)
Köp ej ett hus byggt av en f.d. läkare, som mist sin legitimation efter att ha blivit dömd till fängelse för pyromani.

Undrar var han fick sin snickarutbildning, i fängelset?
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
J jangro skrev:
Så länge luft kondenserar och leds bort blir grunden torrare än den annars skulle ha varit
Ack ja!
Vattenångan i luften kondenserar inte förrän vid 100% RH, så så värst mycket torrare lör det inte bli.
Snarare tvärt om. Och gissa varför värmepumpar måste stannas och värmas för avfrostning ibland?

För övrigt kondenserar inte luften, utan vattenångan. Du får ta dig neråt -200°C innan luftens gaser kondenserar och blir flytande.

J jangro skrev:
men det beror också på hur mycket luftgenomströmning man tillåter under vintertid
Ja, självklart!
Men en L/L-värmepump kräver mycket stor luftmängd för att fungera.
Som exempel så är luftflödet i min Mitsubishi av minsta modellen 246- 690 m3/h.
Du kan kanske själv beräkna hur stor luftvolym det är i krypgrunden till en 60 m2 stuga.
 
Vad det gäller luft/luft aggregatet har dessa 2 pojkar inte en susning, det sämsta jag tyckte var att fastighetsägaren ordna ett möte, i stället för att sitta i köket och vänta så möter ju Anders byggmästaren på trappan och förklarar att han minsann kommer från TV 4 med påföljd att han får en chans att avlägsna sig , Anders efter med massa svordomar, dom skall inte leda ett sådant program, under all kritik mitt barnbarn 7 år varför väntade han inte där inne.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 3 till
  • Laddar…
S SkepparenBengt skrev:
i stället för att sitta i köket och vänta så möter ju Anders byggmästaren på trappan och förklarar att han minsann kommer från TV 4
De har väl lärt sig av hur Aftonbladet och Expressen "konfronterar" s.k. näthatare och andra som inte anses passa in i vårt civiliserade samhälle.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M malarmaster skrev:
Nej,regler för våtrum verkar ingen kunna längre men det beror väl snarast på att de ändras månad för månad.Har själv gått alla kurser men håller inte längre på med badrum då det är för dyrt att hålla certifikatet vid liv.
Nog skulle en certifiering skötas av en myndighet och inte en privat organisation,stinker skråväsende om allt.Kostnaden för badrumsrenoveringar har ju också skenat totalt.
håller med paul i ovanstående inlägg,timell är en stor pajas och lika stor fuskbyggare som de han jagar.
I ett program målar han med plastfärg på en fasad och talar om hur bra det är,i ett annat program (fuskbyggarna förra säsongen) talar han om hur dåligt det är att måla med plastfärg.
noll trovärdighet.
Jag kan verkligen bara hålla med att det stinker om dessa branschorganisationer och jag kan också säga att jag renoverat badrum i över 10 års tid men gick inte med i BKR förrän för ett par år sedan p.g.a att många bostadsrättsföreningar kräver en ansluten hantverkare när det ska renoveras badrum och kostnaden utslagen per år blir inte så värst hög men jag tycker ändå det är sjukt att stötta den verksamheten där det dessutom bara ordnas saker för medlemmarna i Fjollträsk !!

Man kan alltså göra badrum utan att vara ansluten till någon av dessa organisationer om inte brf kräver att man är ansluten. De flesta försäkringsbolag ställer endast kravet att det ska utföras fackmässigt !


J Johnsson 56 skrev:
Dessutom står den där pajasen till "hantverkare" och säger typ : "Ingen plywood bakom gipsen, det är ju helt fel". Det finns väl inget krav på att det ska vara plywood bakom gipsen ?
Det missade jag att de sa, men helt korrekt...
Det finns inga som helst krav på detta med plywood i väggarna.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
De flesta försäkringsbolag ställer endast kravet att det ska utföras fackmässigt !
Vilka försäkringsbolag nekar/reducerar ersättning om ett fackmannamässigt badrum "byggt" av en "oorganiserad" drabbas av skada?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vilka försäkringsbolag nekar/reducerar ersättning om ett fackmannamässigt badrum "byggt" av en "oorganiserad" drabbas av skada?
Vem vet ???

Jag har inte ringt runt och kollat med alla bolag som finns. :rolleyes:

Alla jag pratat med kräver som jag skrev bara att det ska utföras fackmässigt.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Vem vet ???

Jag har inte ringt runt och kollat med alla bolag som finns. :rolleyes:

Alla jag pratat med kräver som jag skrev bara att det ska utföras fackmässigt.
Oki. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.