SKa bli spännande att se! Är det en tunn osiolerad platta? Är snart dags för en annan att ta tag i ett likande projekt!
 
Det är lite oklart faktiskt. I vårt sovrum är det ett lager med frigolit med golvspånskiva på. vet inte hur det ser ut där under.
I övriga delen av huset verkar det som att det är ett tunt lager betong, sen makadam och sedan betongplatta igen var det någon granne som sa. Hurvida det stämmer vet jag inte. Men om man går efter när vi bilade upp för vårt avlopp till tvättmaskin så var det bara några centimeter platta. Känns som att det är alldeles för tunt
 
  • Gilla
jockeping
  • Laddar…
Samma dag som vi bytt avloppsstammarna började vi med att bygga väggen för vår garderob. Garderoben kommer bli på ca 8 m2 och blir placerad i sovrummet på ca 24 m2. Sovrummet och garderoben hamnar där det står "Gillestuga" på bilden nedan.

Ritning av sutterängplan med markerade ändringar för ny garderob där det tidigare stod "Gillestuga".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här blev det efter första dagen:
Nybyggd träregelvägg för garderob under konstruktion i ett halvrenoverat rum med verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästomme för ny garderob under konstruktion i renoverat sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trästomme för garderob i ett renoveringsprojekt med byggverktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet med att renovera i princip överallt är att det tusan är stökigt och snuskigt i varenda liten vrå, men vad ska man göra? :)
 
Nu när jag laddade upp bilderna såg jag att taket i sovrummet och garderoben är vitt. Det är nackdelen med att än så länge inte skriva i nutid.
Jag och min svärmors karl målade taket med två strykningar kvist -och spärrgrund och två slutstrykningar med Jotun takfärg. Allt detta när vi spelade AC/DC ur högtalarna i vardagsrummet. Tror inte vi sa ett ord till varandra utan vi gick runt och rockade och målade i ett rasande tempo.
 
  • Gilla
jockeping
  • Laddar…
Och som att det inte var nog beslutade vi oss för att byta bänkskivorna i köket. Kök under renovering med borttagna lådor och bänkskivor, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev likadana som vi hade innan, fast betydligt fräschare.
 
Bänkskivorna som vi ännu inte satt dit på bilden köpte vi på ett finskägt stort byggvaruhus. Vi köpte även sågtjänsten av dem. byggvaruhuset kapar skivan i den längd man vill ha den. Perfekt tänkte vi då vi inte har något att såga så brett med.

Min sambo och hennes mor åkte och införskaffade bänkskivorna. Vi bar in dem och upptäcker att laminaten längst fram på den böjda kanten var sprucket sedan sågningen.
Troligtvis hade skivorna sågats åt fel håll, istället för att börja på den fasade sidan längst fram så hade de börjat längst bak på bänkskivorna på den raka kanten som är in mot väggen.

Vi åkte tillbaka till byggvaruhuset och visade skivorna för dem och förklarade vad vi misstänkt hade gått fel. Personen som vi pratade med var trevlig och var tvungen att hämta sin chef för att godkänna reklamationen. Helt okej säger vi. Kan tillägga att vi var väldigt trevliga.

Chefen kommer och är hur otrevlig som helst och säger att laminaten måste ha varit sprucket sedan innan. På precis de ställen där byggvaruhuset kapat. Sammanträffande? Troligtvis inte.
Sedan ändrade den s.k. chefen sig till att hävda att skivorna blivit skadade i transporten i bilen hem. Inte heller jättetroligt då skivorna låg bra packade och inte hade rört sig.

Jag gjorde parafras på det "chefen" sa för att påvisa hur dumt och otrevligt det lät och sedan var jag tvungen att mansplaina ett litet tag tills de gick med på att godkänna reklamationen. Men då skulle tydligen sågningen inte gå att reklamera. Sprack laminatet så skulle vi bli tvugna att köpa dom.. Vi bar dit skivorna och de sågades till åt rätt håll denna gång och laminatet var helt.

Sedan dess har det bara blivit nödvändiga inköp så som spackel och maskeringstejp på byggvaruhuset. Undviker dem i den mån det går.
 
Tråkigt att det ska behöva bli så där. När det uppenbarligen gått fel när de sågat, det var dåliga motargument av chefen...
 
Ja det var väldigt surt! Här kommer en bild på slutresultatet. Renoverat kök med nytt vitt bänkskiva, inbyggd spishäll och träskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Nu var det ett tag sedan tråden uppdaterades, men renovering i realtid och allmän seghet efter jobb har kommet i vägen.
Nu har vi kommit fram till när det var dags att sätta in de två fönsterna i vårt nya sovrum.
En borrhammare, min svärmors karl och någon timme senare var första lagret av tegelstenar nere.
Renoveringsarbete i sovrum med två öppningar i väggen där fönster ska installeras, verktyg och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi stöttade upp teglet så att det inte skulle börja hänga med två plattjärn som var ca 120cm långa, 10cm breda och 5mm tjocka.
2 likadana plattjärn sattes in i den andra tegelväggen när vi väl rivit ner teglet till förmån för fönstrena.
Ni kan se att vi har sågat upp lite i de gamla OSB skivorna för att kunna slå in järnen.
 
  • Gilla
kalle55 och 3 till
  • Laddar…
E
Hörru slappis, dax att uppdatera!
 
  • Gilla
Kocket
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.