Jag bytte ut lite kakel i ett köksliknande mellanrum i huset och skall nu montera tillbaka en utanpåliggande strömbrytare. I vanliga fall är det ju inga problem att borra små hål i kakel med ett vanligt stenborr i en skruvdragare.
Denna gången gick jag bet totalt, borrade med 5mm koromantborr och drog slut på ett helt DeWalt-batteri, det lev endast lite skavsår i plattan.
Jag ger mig katten på att det är klinkers jag fått tag på...

Chansade lite och körde med slagborr och då gick det ju att borra, men plattan sprack.

Nu har jag satt dit en ny platta och funderar på om jag kan limma dit brytaren på något sätt? Att limma så den sitter är väl egentligen inget problem men någon gång i framtiden vill jag ju kanske ta bort den igen.

Fungerar det med sättlim/monteringslim?
 
Det brukar gå bättre med en riktig kakelborr:

http://www.jula.se/catalog/verktyg-...for-kakel-klinker-glas/glas-kakelborr-181456/

Annars finns det olika hålsågar med hårdmetallskär som fixar doshålet i en operation, finns även de på ex. Jula för överkomliga summor. Allra bäst är en sådan hålsåg med diamantskär, monterad på en vinkelslip. Men de kostar en del. Kan finnas att hyra på en maskinuthyrning.
 
H hempularen skrev:
Det brukar gå bättre med en riktig kakelborr:

[länk]

Annars finns det olika hålsågar med hårdmetallskär som fixar doshålet i en operation, finns även de på ex. Jula för överkomliga summor. Allra bäst är en sådan hålsåg med diamantskär, monterad på en vinkelslip. Men de kostar en del. Kan finnas att hyra på en maskinuthyrning.
Doshålet är OK, det har jag mycket riktigt sågat med en diamantklinga till vinkelslipen men det är lite knepigare att göra ett 5mm hål med en 110mm kapskiva :)

Med tanke på hur hårt detta kakel verkar vara i jämförelse med andra plattor jag borrat i är jag lite skeptisk till kakelborret, är det verkligen så stor skillnad? Med tanke på priset är det ju iofs inget att förlora på att testa.
 
Verkar som du har klinker eller granitsten.
Dom ÄR grönjävliga att få hål på, med det går med riktiga borrar.
Men man får nöta länge innan det blir hål, dom borrar jag har använt mig av i liknande fall
är bosch borrar, dom är lite blåaktiga på borrarna, dom fungerar trots att det tar lite tid.
Sen går det om man gör ett litet hål först, sen tar man lite större borrar vartefter.
Använder du dig av kakel/klinker borrar med skär, så tänk på att dom ska gå sakta!
 
Har du kollat så du inte backar maskinen? Det har själv aldrig :rolleyes: hänt mig, men det kan ju var så :D
 
  • Gilla
KjellTimell och 1 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Har du kollat så du inte backar maskinen? Det har själv aldrig :rolleyes: hänt mig, men det kan ju var så :D
Jag har både backat å frammat, blev ingen större skillnad.
Det får nog bli ett Bosch kakelborr att testa med i kväll.
 
E
Tror du kan skippa nån "överkomligt billig julaborr" i detta fall. Hilti har riktigt elaka borrar för dessa uppdrag. Med fördel dom som fästes på en vinkelslip. Snedda in borren från början så du får lite fäste. Sedan är det bara att gnugga på och kyla så du inte bränner borren.
 
Köp ett bra borr som klarar kakel och klinker. Inget sådant som set ut som en spade.
Sätt maskeringstejp där du ska borra, märk ut var du ska ha hålen.
Sätt borrspetsen mot märket och tryck/slå lite löst bak på skruvdragaren så du hör ett litet knäpp. Inte så hrt så att plattan spricker.
Borra på väldigt låg hastighet. Jag använder min skruvdragare.
Har aldrig haft problem med att borra i vare sig kakel eller klinker.
 
  • Gilla
CeasarSG
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Skaffa ett diamantborr till vinkelslipen. Det är oslagbart bra till sten- och granitplattor.
[länk]

Kolla här också:
[länk]
Den där såg intressant ut! Lite dyr men vad pröjsar man inte för ett par hål? :)
 
Staffans2000
Borra med vinkelslipen?
Det hade jag ingen aning om...?
Men hur fäster man borren?

Staffan
 
G gaidin skrev:
Jag bytte ut lite kakel i ett köksliknande mellanrum i huset och skall nu montera tillbaka en utanpåliggande strömbrytare. I vanliga fall är det ju inga problem att borra små hål i kakel med ett vanligt stenborr i en skruvdragare.
Denna gången gick jag bet totalt, borrade med 5mm koromantborr och drog slut på ett helt DeWalt-batteri, det lev endast lite skavsår i plattan.
Jag ger mig katten på att det är klinkers jag fått tag på...

Chansade lite och körde med slagborr och då gick det ju att borra, men plattan sprack.

Nu har jag satt dit en ny platta och funderar på om jag kan limma dit brytaren på något sätt? Att limma så den sitter är väl egentligen inget problem men någon gång i framtiden vill jag ju kanske ta bort den igen.

Fungerar det med sättlim/monteringslim?
det går bra med silicon, sitter kanon men gör bara rent bakom först..
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Borra med vinkelslipen?
Det hade jag ingen aning om...?
Men hur fäster man borren?

Staffan
Den fästs direkt på skruven på vinkelslipen. Ta bort "pucken" till vinkelslipen först.
 
G gaidin skrev:
Den där såg intressant ut! Lite dyr men vad pröjsar man inte för ett par hål? :)
Förvisso, men när ingenting annat funkar, vad gör man då? Det kostar ju både tid och pengar att nöta med vanliga borr som blir förstörda + att du inte får några hål...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.