Hej. Jag skulle behöva hjälp och tips ang gjutning av betongbänkskiva till köket. Kruxet är nämligen att skivan jag tänkt göra skall vara 3.05cm och jag vill inte ha en några skarvar på den.
Jag har kollat runt på lite olika alternativ. Jag har vart inne på att köpa en plåt på 3mm som är 4x2m (måste göra ett underede av typ spån/mdf), men dom väger ju styva 200kg och kan vara lite otympligt att handskas med.
Formplyfa har jag hört kan ge en vågig yta, samt att dom flesta jag hittat är max 3m långa.
Någon som sitter med erfarenhet eller tips hur jag ska gå tillväga att tillverka en skiva över 3m.
 
Mina bänkskivor är gjutna på formplyfa, du skarvar bara skivorna till rätt längd, skarven tätas med spackel, målas, lackas med en lack som klarar att stå emot betongen, ingen snickerilack.

Övergången/skarven måste vara helt slät...
Mvh P-A
 
Var noga med att vibrera ur luften, plåtkant och slagborr/borrhammare fungerar.
låt inte skivan ligga för länge i formen, slipa med 600 våtslippapper, olja med linolja....
 
Kommer inte ev skivskarv på undersidan dvs den syns inte.
 
Har du möjlighet att gjuta den på plats i köket?
Det blir en jävligt tung skiva som kommer vara svår att få på plats. Speciellt om den ska in mellan två väggar.
 
  • Gilla
Oglav
  • Laddar…
Jag har tänkt använda mig av ett flytspackel som är förstärkt med fiber och ska tydligen bli stenhårt (hey'di).
Jag vill ju helst ha ytan som blir ner mot form. Har fått för mig att den blir snyggare.
Jag har funderat på att gjuta på plats, men tror det kan få ett sämre resultat.
Vikten blir ju kraftig. Men man skall kunna gjuta den 2.5-3cm tjock enligt tillverkaren. Jag kommer även förstärka den med armeingsnät.

Är skarvning av formplyfa bästa alternativet alltså? Jag blev avrådd att använda det, då vikten kan göra att den trycker ihop sig (limmet mellan dom olika lagren) och skivan kan bli vågigt.
Känns ju enligt mig lustigt att det skulle bli så om man har en plan och stabil yta att gjuta på, i mitt fall betonggolv.
 
Wik83 Wik83 skrev:
Är skarvning av formplyfa bästa alternativet alltså? Jag blev avrådd att använda det, då vikten kan göra att den trycker ihop sig (limmet mellan dom olika lagren) och skivan kan bli vågigt.
Nu kan jag typ inget om gjutning men det låter märkligt att formplyfa skulle kunna tryckas ihop av några cm betong. Även om skivan i sin helhet blir "aptung" så är belastningen per ytenhet på plyfan ganska låg.
 
  • Gilla
ohlleeson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu kan jag typ inget om gjutning men det låter märkligt att formplyfa skulle kunna tryckas ihop av några cm betong. Även om skivan i sin helhet blir "aptung" så är belastningen per ytenhet på plyfan ganska låg.
Jag tycker rent spontant desamma. Det känns inte logiskt att det skall tryckas ihop. Men jag har sett många formplyfa och dom är banne mig slagna och båge på. Så måste ju skriva ner skivan... Men vill ju inte ha några märken från skruvskallar :)
Men jag har höga krav på att det blir bra. Kommer testa att gjuta lite andra skivor först innan jag går på dom större skivorna.
 
Köksinredning med vågiga 65mm tjocka betongskivor på vita skåp och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Våra skivor är lätt vågiga, minimalt, inget som stör, tvärtom, det ger liv i det hela.
65mm tjocka, armerade, väger ca 100kg per löpmeter.

formplyfan trycks inte ihop, den kan vara vågig från tillverkaren.....

Mvh P-A
 
  • Gilla
Malin Eriksson1 och 1 till
  • Laddar…
P Pagno skrev:
[bild]

Våra skivor är lätt vågiga, minimalt, inget som stör, tvärtom, det ger liv i det hela.
65mm tjocka, armerade, väger ca 100kg per löpmeter.

formplyfan trycks inte ihop, den kan vara vågig från tillverkaren.....

Mvh P-A
Skarvade du formplyfan? Känns spontant att den är svår att spackla och måla på den ytan. Vad använde du för lack?
 
  • Gilla
total och 1 till
  • Laddar…
E epkjoja skrev:
Varför inte använda melaminskivor istället? De finns att få tag i upp till 305 cm och kanske ännu längre. [länk]
Absolut. Det kan ju verkligen vara ett alternativ, det ska jag kolla upp. Bänkskivan jag ska gjuta ska vara 305cm så det passar ju bra. Såg att man kunde få den via önskemål. Får kolla ev pris på skiva och frakt.
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Kommer inte ev skivskarv på undersidan dvs den syns inte.
Den betongyta som ligger mot skivan/formen är den blivande överytan på skivan. Dvs formen skall vara spegelvänd mot den blivande skivan då ovansidan är nedåt.
 
kimf
Nu hälper det dig inte för själva gjutformen. Men eftersom en så stor skiva kommer bli just snortung. Så vill du ha den tjockare en normalt, måste du såklart inte fylla hela formen med betong. En bit av underredet kan ju vara ett lättare material, typ belagd mdf eller liknande, eller om du orkar göra formen mer avancerad, t.o.m luft.

Så länge du har tillräcklig tjocklek för att göra den stabil när den ska bäras.
Om du ska polera den, rekommenderas att du lånar eller köper ett par sugkoppar (sådana man har när man lyfter fönster).

Och ska du slipa den eller t.o.m polera den efteråt, är det inte så jävligt att slipa bort en eventuell skarv från gjutningen.

Tänk på att fibern i flytspackel kan synas på ytan sedan, om dem är långa, så testa litet först.
 
Varför flytspackel? Jag har gjutit våra till uteköket med expanderbetong som inte heller behöver vibbas mer än lite lätt genom att knacka med hammare mot formen. Du måste ju ändå armera dina bänkskivor.

Men du har helt klart en utmaning i att få dit skivan utan att knäcka den. med tanke på längd och vikt.
 
  • Gilla
Johancarlgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.