Att sedan Helo väljer att rationalisera bort luftspalten har säkert flera skäl. Man måste konkurrera på samma marknad som Tylö. Då ligger man ju sämre till om man har en dyrare konstruktion, med tjockare väggar. Att man ändå valt alumit i väggarna visar väl då att den inte är onödig. Jag har inte tillgång till deras försäljningsstatistik, men jag antar att över 90% av deras basturum går på export.
Detta betyder då indirekt att världens största bastutillverkare inte bygger bastu på ett fackmannamässigt sätt endast för att tjäna pengar. Vilket jag ser som otroligt konstigt.

Om man då tolkar det åt andra hållet så betyder det kanske att dom som säljer ångspärr och alumniten endast förordar deras nödvändighet just av samma anledning "att tjäna pengar" om myten av deras nödvändighet försvinner så försvinner även deras jobb.

Nu när du AndersG valt att inte tillföra mer till denna debatt så vill jag passa på att tacka dig för responsen du givit mig . Även då vi fortfarande inte riktigt har samma upfattning har jag lärt mig otroligt mycket tack vare denna komunikation med dig och andra i detta ämne, som vi alla gillar "Bastu"
/Busnut
 
Jag förstår hur du tänker Haas. Om volvo skulle göra bilar för 4miljarder styck skulle dom nog bli så säkra att ingen kunde dö i den även vid krock med ett tåg. Men nu vill ingen köpa så dyrt utan tar risken med en mindre säker bil.

Samtidigt om allt nu bara handlar om att tjäna pengar så kan ju dom som säljer aluminiumfolien och ångspärrarna slåss med näbbar och klor för att få fortsätta att sälja dem. Och det är ju en fungerande metod det vet vi men den är dyrare, svårare att bygga och tar mer plats.

Men om basturummen som dom säljer inte skulle fungera utan mögla, skulle dom fortsätta att vara världens största utan att det spred sig att dom bygger världens sämsta.  Självklart inser jag att det då och då kommer att mögla pga felaktig användning osv men det gör det i en bastu med luftspallt och folie också.

Jag såg aldeles nyss en artikel i tidningen Vi i villa som handlade om gamla annonser.
Där visades en annons från Tylö då dom gjorde reklam för sin kompletta bastuupplevelse, med färdigbygggda bastusar mm. Den anonsen var över 30 år gammal, och det tycker jag säger en hel del. Självklart är det dock bara ett antagande att dom byggt på samma sätt hela tiden.

Haas var har du fått upfattningen om att det inte säljs några basturum i finland?
/busnut
 
Haas. skrev:
[quote author=busnut link=1143993764/60#64 date=1145449033]
Detta betyder då indirekt att världens största bastutillverkare inte bygger bastu på ett fackmannamässigt sätt endast för att tjäna pengar. Vilket jag ser som otroligt konstigt.
Jag tror att det är väldigt mycket mer sannolikt att världens största bastutillverkare prioriterar vinsten framom fackmannamässigheten, än att finska byggnormer och rekommendationer med avsikt skulle vara för stränga. Företaget har ju någonting att vinna på att bygga en potentiell riskkonstruktion (hur har de uppnått sin marknadsposition?) medan normerna väl bara är till för att skydda invånarna och husen.
Inte är det väl någon som tycker att t.ex. Ikea skulle göra världens mest hållbara möbler. Huvudsaken är väl att de håller tillräckligt länge (i förhållande till den förväntade livslängden). Samma sak med bastun - i de flesta länder utanför Finland badar man bastu så sällan och så torrt att bastun säkert håller sina femton - tjugo år.
För den som bygger sin bastu själv är den extra luftspalten nog inget som höjer kostnaden nämnvärt. [/quote]

Det bastutillverkarna har att förlora är sitt rykte och renomé och hade dom gjort riskkonstruktioner så hade dom inte varit världsledande särskillt länge. Kostnaden av plast eller folie är lika liten för bastutillverkarna eller rättare sagt mindre än för självbyggaren, så att det skulle vara av vinstintresse som man hoppar över folien verkar inte sannolikt.

Jag skulle vilja påsta att majoriteten av alla bastu byggda i sverige som rum i rummet saknar diffspärr, vidare så är inte vanligt med fuktskador i bastuväggar. Vanligaste fuktskadorna i bastu är golven och anslutningen mellan golv och vägg och detta har inte med avsaknad av diffspärr att göra.

När du skriver fackmannamässigt utförande vilken norm lutar du dig då emot?
Det finns ingen svensk norm, lag eller rekommendation från försäkringsbolag som säger att det skall vara diffspärr, man kan därför inte säga ett det ena är mer fackmanna mässigt än det andra.


/Patrik
 
AndersG skrev:
Jag har redan hänvisat till de finska RT-korten. Om det uppstår en tvist med ett försäkringsbolag och man byggt efter dessa har man alltid torrt på fötterna.
Hur kan du säga att man alltid har torrt på fötterna mot svenska försäkringsbolag om man bygger efter finska RT kort vad har du för belägg för det?
Vad gäller fukt och våta utrymmen så brukar man hänvisa till VASKA.
http://www3.lansforsakringar.se/NR/...tbqawyw3suup6dajt5hpxajq7fdsec/Vaskavilla.pdf
Där tas inte bastu upp som något rum med hög risk för fuktskador.

Definition av tätskiktsklasser (VASKA)
• Vattentät yta, VT är absolut vattentät.
• Vattenavvisande yta, VA ska tåla viss vattenbelastning, men behöver inte vara absolut vattentät.

Bastun skall klassas som våt utrymme men därmed skall det inte med automatik vara vattentät yta på väggarna.

Däremot så skall golvet utföras med vattentät yta precis som för Bad, Dusch, WC, Tvättstuga och kök.
Väggar i bastu kan på inget sätt utföras som vattentät konstruktion eftersom man har spikad panel, Panelen är vattenavvisande som krävs i tex WC och tvättstuga då den är torr och med bastutemperaturer så suger den inte i sig av vattnet från badkastning.
Alumiten eller plastfolien ger inte vattentätt ytskikt utan är en diffspärr mot ångtrycket mot väggkonstruktionen.

Diffspärrens vara eller icke vara är om man behöver skydda väggkonstruktionen mot tillfälligt förhöjd luftfuktighet eller inte, och inte om kappillärsugning av vatten som du tidigare skrivit om och till och med gett om konkreta skadefall.

/Patrik
 
Haas. skrev:
[quote author=Pasta link=1143993764/60#71 date=1145457184]
När du skriver fackmannamässigt utförande vilken norm lutar du dig då emot?
"Fackmannamässig" var ett citat från Busnut. Jag ville närmast påpeka att de ekonomiska intressena kan överskugga den tekniska briljansen, och att man inte kan dra en automatiskt slutsats att störst=bäst. Detta alltså utan att bestämt ta ställning för eller emot det ena eller det andra systemet.
Vet månntro AndersG hur länge man i Finland byggt med diffspärr och luftspalt? Har en fingertoppskänsla att man inte alltid gjort så.

- Haas.[/quote]

Hmm jo jag se det nu citatet kom kanske lite fel.
Den som började använda uttrycket fackmannamässigt utförande i tråden var AndersG igår men efter en massa inlägg försvann från tråden så ser det lite konstigt ut anders skrev då att fackmannamässigt utförande var med folie och luftspalt och efter finska RH kort.

Det var inte menat mot dig utan mot att uttrycket fackmannamässigt utförande som inte handlar om folie är bra eller ej.

/Patrik
 
standarden jag hänvisade till är en elstandard och inte en byggstandard
 
Jag vill också passa på att också tacka AndersG nu när han verkar satt lagt ner sina inlägg:) Hans insiterande gör att man fortfarande funderar och han kan ha rätt i att inte bli för lätt övertygad!
Supertack till alla er andra också för en mycket spännande tråd!!!

/R
 
Ralli skrev:
Jag vill också passa på att också tacka AndersG nu när han verkar satt lagt ner sina inlägg:) Hans insiterande gör att man fortfarande funderar och han kan ha rätt i att inte bli för lätt övertygad!
Supertack till alla er andra också för en mycket spännande tråd!!!

/R
Visst är det så hans sätt fungerar också och men som Haas skriver
Vet månntro AndersG hur länge man i Finland byggt med diffspärr och luftspalt? Har en fingertoppskänsla att man inte alltid gjort så.
Lyftspallt och Ångspärr är en nymodighet som främst behövs när man bygger nya hus med tjock isolering. I mitt gamla hus från 40-talet finns varken luftspallt ångspärr eller tjock isolering. Priset jag får betala är hög uppvärmningskostnad men det blir ingen mögel då fukten kan vandra fritt i väggen.

Jag kan inte påminna mig om att jag sagt att det inte säljs basturum i Finland.
Nä Haas det var nog jag som blandade ihop vad som sagts tidigare och när du skrev
Samma sak med bastun - i de flesta länder utanför Finland badar man bastu så sällan och så torrt att bastun säkert håller sina femton - tjugo år.  
Men detta var i ett lite annat sammanhang.

/busnut
 
Kul läsning, men jag prioriterar nog i första hand ventilation. Där har ni medicinen till de 99% av fuktproblem förutsatt att det inte är en ren vatten skada!

Därför valde jag bort folie och istället koncentrerade mig på att jag har rätt avflöde på luften med hjälp av fläkt som "drar" från tilluftsventilen (1700mm c/c) och ut via donet under agg.

Tylö är ju inga nya svampar som växt upp nu utan har lång erfarenhet men våra grannar är inga blåbär heller. Så kuggfrågan som jag bjuder på är hur länge har "finnarna" kört med folie. Tjaa´inte så länge mig veterligen.

Men ett tips som jag supernöjd med är Täljstenar ( Finsktillverkade) med borrade hål vilket jag tömmer vatten i som ger ett mkt bra bastubad, ger en bra kontroll och lite blaskande runt.

Sedan har jag ett par Finska vänner som ler på deras egna vis och säger -Du grappen du komper få bycka om din bastu omp 3 år. ingen folie. Men som klen Svenne kanske jag inte sölar ned min bastu med så mkt vatten.

Å vem säger att Finnarna är en av "gudarna" om jag inte fått historian fel berättad så var inte Finnarna först med bastu liknande bad!

 
men jag prioriterar nog i första hand ventilation. Där har ni medicinen till de 99% av fuktproblem förutsatt att det inte är en ren vatten skada!
Du har delvis rätt, dvs om du har ingen eller dålig ventilation så förvärrar det saken. Problemet är bara att ventilation inte hjälper så bra mot fukt som redan sugits in i väggen, kondenserat och runnit vidare..

Jag har inga exakta siffror på hur länge man använt folie (väntar på besked från Sauna Seura), men åtminstone 40-50 år har man använt alumit.

Men ventilation är viktigt, många elbastun har för dålig ventilation
 
AndersG skrev:
Nu har jag inte Hus-AMA så jag vet inte vad de säger,men Sveriges Provnings och Forskningsinstitut har en P-märkning för prefabricerade hus. Den säger rent ut att bastun är ett våtrum och skall konstrueras som ett sådant.
Här är P-märkning för prefabricerade hus.
[länk]

8.2.3 Bastu
• Golv skall ha ett vattentätt ytskikt med uppvik mot vägg av minst 100 mm. Golv skall appliceras enligt gällande branschregler. Tröskelhöjden i bastun skall vara 30 mm över tätskiktet. Tätskiktet skall dras upp mot tröskeln. Om bastun ligger i anslutning till våtutrymme krävs inte tröskel. Alternativt accepteras normalt våtrumsutförande vid utförande med golvbrunn.
• Bastuaggregat skall vara vägghängt.
• Vid projektering skall det beaktas att basturum kan komma att användas för annat ändamål.
• I de fall byggnaden förbereds för bastu skall omslutande konstruktion vara anpassad så att den inte tar skada av bastuns drift.
Var står det i klartext att bastun är ett våtrum?
Man ställer bara täthetskrav krav på golvet och tröskeln samt om man har golvbrunn så skall den utföras med normalt våtrummsutförande.

/Patrik
 
Jag tror nog att det finska systemet ärligt och uppriktigt försöker vara anpassat med tanke på den omslutande kontruktionen, men det är synd att vi inte har tillräckligt med teknisk argumentation varför konstruktionen skall vara sådan.
Du får ge dig till tåls några veckor :) Du har dock helt rätt i diskussionen om "den omslutande". Det fins exempel här på detta forum på husleverantörer som inte förstått det med resultat att bastun inte kan användas.
 
Där har vi visst den här tråden i ett nötskal. Omslutande konstruktion skall vara anpassad så att den inte tar skada, men inget sägs om hur det skall göras eller varför man skall göra det på ett visst sätt. (omslutande konstruktion ~= allt bakom panelen)
Hålle med dig. Den omslutande konstruktionen får inte skadas av bastuns drift. Det betyder ju också att det räcker med en luftspalt mot yttervägg. På så sätt ventileras ev fukt bort innan den når omslutande konstruktion. Bastu väggen tar inte skada av ett bastubad vilket visats tidigare i denna tråd.

Synd att dom som skriver reglerna är så otydliga. Tänker då på texten "bastuaggregatet ska vara vägghängt" Va!!! Då får jag altså inte ha en modern mittplacerad bastuugn i ett prefabriserat hus. Vad är det för regler. Kan j u inte ha något med verkligheten att göra.

Sen AndersG kan du inte sluta att tala i tungor, om du vet någon fabrikant som gör felaktiga hus kan du väl skriva vika de är, annars tycker jag att du kan låta bli att antyda något. Man blir ju bara misstänksam mot de som kanske inte förtjänar det.
Om du förstår vad jag menar.
/Busnut
 
Jag har inga exakta siffror på hur länge man använt folie (väntar på besked från Sauna Seura), men åtminstone 40-50 år har man använt alumit.
AndresG har dom lyckats vaska fram ett svar åt dig ännu?
 
busnut skrev:
Jag har inga exakta siffror på hur länge man använt folie (väntar på besked från Sauna Seura), men åtminstone 40-50 år har man använt alumit.
AndresG har dom lyckats vaska fram ett svar åt dig ännu?
Nix =)

Men jag har träffat en av mina finska kollegor som jag givetvis frågade vad folien är till för. Svaret han gav mig är att behålla värmen!!! När jag frågade om fuktspärr-funktion, tittade han sneglande på mig och sa; du har ju ett aggregat som värmer och torkar upp(?) Jag kan konstatera att jag får olika svar även av "Finnarna".

Om det nu är för bl.a fukt, då borde det även vara en instruktion hur denna förläggs. Jag menar när fukten kondenserar så får ju inte folien nedan inte ligga över den övre, i det fallet "rinner" det ju innanför folien.

Jag tänker ge upp i denna tråd, jag har kört utan folie! Och 5 timmar efter jag stängt av ag. är det bra varmt och det är torrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.