AndersG ditt resonemang kring finnarnas nationalsymbol och deras akademi bevisar enligt min mening bara att dom tycker om att basta. Att dom skulle göra på bästa och effektivast sätt bara därför tar jag inte för givet, Jmf Amerikanarna ser väl sin bil med V8 motorer som en rättighet och en nationalsymbol men det betyder väl inte att dom kommer längst per liter med en sådan jämfört med ex en svensk bil mara därför ;)

Också vill jag småle lite när du skriver
Dessutom har man fuktpärr i köksväggen.
Har du fuktspärr i hela ditt kök? Så är det också enligt min mening lite onödigt och skulle endast behövas vid diskhon och bakom kaklet.

Du skrev även
Enbart värme torkar ingenting. Pröva hänga tvätt en vindstilla sommardag så får du se. Det som hjälper bastun att torka är dels att panelen är ventilerad på båda sidor och att man hindrar fukt att tränga vidare in i konstruktionen medelst en fuktspärr.
Det är väl därför Tylös bastu fungerar så mycket bättre enligt testet, deras ventilation kring bastun gör att luften tvingas förbi aggregatet och värmer upp hela bastun och inte enbart aggregatet ;)
/Busnut

 
AndersG skrev:
Hm, jo.. Verkar aningen underligt detdär, förlusterna är ju just värme...

Måste skriva ut och läsa hela, men hellre skulle jag vilja se orginalet och inte Tylös "bearbetade" exemplar ;) Semkos "friskrivning" i början säger allt...
Semkos friskrivning du menar att när man riggar upp de finska aggregaten enligt instruktionerna så gäller dom inte eller?
AndersG jag ser även att du tidigare skrev
"Han har studerat bastun i sverige, avsaknad av fuktspärr, ingen golvbrunn etc och hans konstaterande är att bastun i sverige byggs för en helt annan användning. Man badar mera sällan, man badar torrt." Om det nu skulle vara ett sätt att försöka nedvärdera bastun så kan jag bara tillägga att jag och de flesta andra här på forumet är i Sverige och borde alltså bada på de sättet.
I kina byggs det ju en jäkla massa hus så de borde väl vara bäst eller?
Jo i Kina! Men inte i Sverige
/Busnut
 
Semkos friskrivning du menar att när man riggar upp de finska aggregaten enligt instruktionerna så gäller dom inte eller?
Med det menar jag att publikationen inte är ett objektivt "test" eftersom Tylö bestämt testparametrarna. Det enda testet bevisar (kanske) är att ett Tylö-aggregat fungerar bäst i en Tylö-bastu. Det är litet samma som när Microsoft beställer tester som visar att Windows är så mycket bättre än Linux. Däremot tycker jag att Tylöns låga yttertemp är bra. Min vedspis blir betydligt varmare, men så knastrar det så skönt..

En annan sak som Faidros påpekar är att det finns en diskrepans mellan testet och temodynamikens första lag. Om man har ett el-element och matar in 1KW så borde man få ut 1KW värme. Om inte så var tar förlusterna vägen?

Man badar mera sällan, man badar torrt." Om det nu skulle vara ett sätt att försöka nedvärdera bastun så kan jag bara tillägga att jag och de flesta andra här på forumet är i Sverige och borde alltså bada på de sättet.
Nu antar du igen. Vet du hur många Ålänningar och finlandssvenskar det finns här? Är du säker på att alla i Sverige badar torrbastu? Enligt dig så "borde" de det? Nedvärderar du således Svenskar som badar våtbastu? :)

Om du tror att jag försöker nedvärdera något så tar du fel. Torrbastu, Våtbastu, Ångbastu, alla har sina förespråkare.

OK. Kan vi vara överens om att Tylös lösning är OK för torrbastu, men mera tveksam för Våt/Ångbastu, speciellt om man bastar ofta? Problemet är ju då man bygger att veta hur bastun skall användas om man bygger själv. För att inte tala om om man någongång säljer huset som i mitt exempel med vattenskadorna.

Om man skall ha fuktspärr i alla väggar är en annan filosofisk fråga. De flesta hus byggs nog med sådan för att förhindra kondens i väggarna.

Jag vet förresten inte om ifall du märker det själv, men du har en tendens att överdriva. Det är rymdskyttlar hit och V8or dit. Kina, USA... Nu var det inte det vi diskuterade. Finland och Sveriga har 650 år gemensam historia...

Att dom skulle göra på bästa och effektivast sätt bara därför tar jag inte för givet
Inte jag heller, vad som är "bäst" eller "effektivast" är mycket subjektivt. Jag tycker att torrbastu är vedervärdigt, men det är min personliga uppfattning. Om någon tycker detsamma om våtbastu stör mig inte. Vill man tränga in i detta så finns det igen akademiska studier om hur bastubadande påverkar kroppen som man kan ta del av.
 
Hehe Det är nästan lite kul hur man kan ha så olika syn ;)
Man Anders var det inte du som skrev om din kompis
Han har studerat bastun i sverige, avsaknad av fuktspärr, ingen golvbrunn etc och hans konstaterande är att bastun i sverige byggs för en helt annan användning. Man badar mera sällan, man badar torrt.
Men nu skriver du om alla andra i sverige liksom jag som badar våtbastu och att det var jag som sa att dom andra i sverige bara badar torrbastu? Jag förstår inte riktigt hur du vrider det.

Jag kan bara medela att jag badar ångbastu och våtbastu med Tylö Combi då jag trivs bäst med lite fukt.
Sen blir det ju några antaganden till och det är ju att då de flesta av Tylös bastuaggregat är byggda för våtbastu så borde det ju rimligt vis vara så att deras basturum är avsedda för den användningen också.
Sen är det ju så också att tylö förespråkar att man ska använda den inbyggda luftfuktaren som finns på deras aggregat för att redan från början få en behaglig grundfuktighet i bastun.
När jag drar mig till minnes har jag nog aldrig badat med ett finskt bastuaggregat som har inbyggd luftfuktare? Sen förespråkar Tylö också i sina badregler att man aldrig ska kasta på vatten med slang eller hinkvis utan alltid med skopa. OBS stenarna ska alltid vara ordentligt varma vilkat jag anser som självklart då det är helt onödigt att sitta och kasta vatten på aggregatet som ej har möjligheten att förångas och bara rinner ner på golvet så det blir halkigt.
Och nu pratar jag om El aggregat självklart AndersG så kan ju du med ditt vedeldade aggregat mad kanske 3ggr så stor effekt kasta på en hel 10litershink på en gång. Men om du gör det två gånger på raken så ser jag bara att den andra skulle rinna rakt ut på golvet utan att förrångas. Självklart kommer den fukten om du inte har någon golvbrunn att dunsta och golvet torka upp när du fortsätter att elda i aggregatet utan att kasta på nytt vatten på stenarna. På så sätt får du ju också en inbyggd luftfuktare och desutom den stora glädjen att stänka ner allt runt omkring dig i bastun.

Jag däremot sitter bara lugnt i bastun med det förinställda värdet på 55 grader och
65-70 % luftfuktighet utan att behöva röra en endaste fena, och det tack vare Tylö Combi med inbyggd vattentank för ångproduktion kallar jag riktig bastu ;D

Jag vet förresten inte om ifall du märker det själv, men du har en tendens att överdriva. Det är rymdskyttlar hit och V8or dit. Kina, USA... Nu var det inte det vi diskuterade. Finland och Sveriga har 650 år gemensam historia...
Självklart tycker jag så måste man väl använda liknelser från filosofiska rätt och fel bäst och sämst diskusioner, då man vill visa på att folk har blivit insnöade förr.
På samma sätt som du skriver att man har fuktspärr i alla väggar i ett kök så anser jag att det är överdrivet då min syn är att det endast behövs i ytterväggar.

Som halvfinne kan jag även lite om min historia även om jag inte anser att jag blir mer berättigad att ha rätt i bastufrågor bara därför.
Men de finnar och tornedalsfinnar jag badat bastu med badar inte på något annorlunda sätt än mig.
De enda gångerna jag har sett någon spola ner hela bastun med vatten är de gångerna bastun på jobbet varit igång för länge och någon har kylt ner den på detta vis för att kunnat bada bastu över huvud taget. Resultatet av det har dock inneburit att panelen har blivit väldigt ful och torkat sönder. Arbetsgivaren har då tröttnat på detta och börjat ersätta de dåliga väggarna med kakel, vad det får för effekt och hur det fungerar vet jag dock inte.

Mvh/ Ångbastubadare Busnut
 
Men det var ju inte det som är poängen eller hur? Poängen är att Tylös sätt att bygga är "farligt" därför att det baserar sig på många antaganden som inte behöver stämma. Ett antagande är att bastun är ett mycket torrt rum. Det är den inte om man badar våtbastu och då talar jag inte om att slänga hinkvis på väggarna eller spruta med slang.

Det andra antagandet är att väggen torkar ut lika fort igen då bastun inte används. Det stämmer inte. Vatten som sugs in kapillärt skall sedan försvinna i ångform, vilket går mycket långsammare.

Min invändning mot Tylös rekommendationer och samma gäller för övrigt den broschyr du pekade på, är att de säger "så här är det", utan att presentera ett resonemang hur det kommit fram till den slutsatsen. Därför kan man inte bedöma deras rekommendationer, bara tro blint om man är så funtad.

Anta nu att du byggt en Tylöbastu enligt deras rekommendationer. Efter ett par år säljer du. Dan nya ägaren badar våtbastu. Han kastar inte på hinkvis, inte heller spolar han väggarna med slang, men han slänger på med skopa så att väggarna blir duktigt blöta. Efter ett tag börjar parketten i hallen bukta... Vatten har krupit in i väggen via springor och kvisthål. Avsaknaden av luftspalt och fuktspärr gör att vattnet runnit in i väggen och vidare ut i huset. Eftersom det är ett dolt fel får du betala kalaset.

Sen är det ju så också att tylö förespråkar att man ska använda den inbyggda luftfuktaren som finns på deras aggregat för att redan från början få en behaglig grundfuktighet i bastun.  
När jag drar mig till minnes har jag nog aldrig badat med ett finskt bastuaggregat som har inbyggd luftfuktare?
Nej, detta eftersom forskning utförd av "Suomen Sauna-Seura" har konstaterat att man skall kasta bad först då man börjat svettas. Går man in i en redan fuktig bastu "chockar" man huden så att den inte svettas ordentligt, man blir visserligen blöt, men det är inte svett, utan kondens.

På samma sätt som du skriver att man har fuktspärr i alla väggar i ett kök så anser jag att det är överdrivet då min syn är att det endast behövs i ytterväggar.
Jag har bara pratat om ytterväggar. Bakom våtytor så har man fuktspärr och lämnar då bort den i övrigt. Där kommer igen detdär med kapillärsug. Om du lägger kakel direkt på exvis gips skapar du en konstruktion där vattnet sugs in enklare än det ångar bort.
 
Hej igen AndersG känner mig manad att även bemöta ett annat av dina inlägg. :)

En annan sak som Faidros påpekar är att det finns en diskrepans mellan testet och temodynamikens första lag. Om man har ett el-element och matar in 1KW så borde man få ut 1KW värme. Om inte så var tar förlusterna vägen?
Nu trodde jag ju inte att du vägrade att använda dina tidigare kunskaper bara för att det står Tylö på testet ;)
Om du sedan tidigare vet att den energi man matar in i aggregatet borde övergå till värme energi så måste du ta i beaktning att den även kan lagras. I ett bastuaggregat använder man stenar för att lagra den energin vilket jag tror att du vet sedan tidigare.
Det finns exempel på andra håll där man använder sten för att lagra stora mängder energi ex täljstenskaminerna enda nackdelen är dock att det tar tid innan den energin frigörs igen.
Det Tylö nog vill visa med testet är att de både kan lagra energi i stenarna och samtidigt värma upp basturummet till en önskad temperatur, på en kortare tid än de medtestande aggregaten och ändå lagra tillräckligt med energi i stenarna för att kunna kasta bad under en timme.
Självklart kommer samma mängd energi att lagras i de övriga aggregaten men då stenmagasinet inte är optimalt så kommer det att ta extra lång tid innan dessa stenar har nått en optimal temperatur för badkastning.
Jmf med att fylla ett badkar med en vattenslang som ger en liter i minuten. Ett badkar på 100liter tar då 100 minuter att fylla medans ett badkar på två hundra liter tar 200 minuter att fylla. Om vi nu rymms i att kar på 100 liter är det både slöseri på tid och vatten att fylla 200 litersbadkaret eller? Självklart så kan man ju behöva att badkar på 200 liter men om vi nu återgår till Tylös test så var det väl likvärdiga aggregat man jämförde.

Tylö menar även att deras aggregat är utformade så att det vatten man kastar på kommer att förrångas medans de övriga aggregaten låter samma mängd vatten att rinna igenom utan att allt hinner förångas. Hur detta skiljer sig vet jag inte men jag kan då inte tänka mig "antagande igen" att killen från semko har låtigt sig mutas, utan att det faktiskt förhåller sig på det viset.

Och om jag gör ett antagande igen rätta mig om jag har fel ;D  Så borde det väl rimligt vis bli så att om man badar under en timme  och bastun hinner upp i rätt temp och fuktighet under den timmen, måste den väl förbruka mindre energi än om jag behövde vänta ytterligare ca 30 minuter innan temperaturen i bastun har hunnit värmas upp i önskad temperatur för badkastning mm då stenarna lagrat all energi hitintills. Men självklart så kommer all tillförd energi att senare frigöras i bastun. Men då har jag redan badat klart och har då inte lika stor nytta av den extra energin.
Enda fördelen som jag ser det med dessa onödigt stora stenmagasin är att de håller bastun varm under många timmar efter bastubadet. Detta medför att bastun hinner torka upp ordentligt och fuktspärr i bastun blir på så sätt onödigt då den lagrade värmemängden då gör att bastun blir det torraste rummet i huset :D
/ Busnut våtbastuälskare
 
Nej, jag menar inte att Tylö mutat Semko, jag påpekar bara att det är omöjligt att bedöma eftersom det står så litet om hur testet utförts. Självklart har Tylö valt det scenario som passar dem bäst, annars vore de dumma.

Det kan mycket väl vara som du spekulerar, dvs att Tylön förbrukar minst energi just därför att den värmer upp stenarna fortare. Hade man i stället antagit en längre badtid hade skillnaden blivit mindre.

Eftervärmen hjäper naturligtvis att torka ut bastun, speciellt om man har luftspalt och fuktspärr. Sådan fukt som redan trängt in i väggarna påverkas högst marginellt av eftervärmen. I det fallet blir bastun husets torraste rum, omgivet av husets våtaste väggar :)
 
Nej, detta eftersom forskning utförd av "" har konstaterat att man skall kasta bad först då man börjat svettas. Går man in i en redan fuktig bastu "chockar" man huden så att den inte svettas ordentligt, man blir visserligen blöt, men det är inte svett, utan kondens.
Hehe AndersG du avskrev just nyttan för 99% av bastubadarna och ångbastubadarna.
Kanske är det så att porerna sluter sig när det är fuktigt runt omkring vilket jag inte ser som helt logiskt jag har grundkänslan att det är tvärt om. Efter några minuter i en riktig ångbastu börjar ju huden att suga upp vatten och man blir ju lika rynkig som om man sitter i ett badkar, men jag tror dig svettningen kanske hämmas lite när kroppen känner att det finns fukt runt omkring.
Men att man måste vara först in i en bastu för att ha nytta av bastubadet ser jag inte som riktigt logiskt även vad Suomen Sauna-Seura säger. Och att du då i samma veva indirekt menar att man måste sitta inne i en ångbastu från start tills dess att rätt ånga och temp uppnås tycker jag bara verkar tråkigt och kallt. Alla ofentliga bastusar tappar ju också lite i funktion om man inte är där först på morgonen.

Angående Tylötestet så anser jag att det då stämmer väl in på mitt sätt att basta vilket jag gör i genomsnitt 2ggr/vecka. Bastun värms upp på ca 15min och sedan bastar jag kanske under en timmes tid, med några svalkande duchar då och då. Men om man bastar ca 2 timmar åt gången kommer kanske energi förbrukningen att jämna ut sig. Inte för att jag tänker testa då min hud skulle bli lika skrynklig som på en 90åring och frugan vill nog göra annat än att sitta i bastun ;)
 
Hehe AndersG du avskrev just nyttan för 99% av bastubadarna och ångbastubadarna.
Inte jag, Erkki Helamaa. Det var bara en kommentar till varför finska bastuaggregat inte har ångmojänger. Såvida man inte avser rena ångbad, turkiska bad, då ju prylarna ser helt annorlunda ut.

Det finns många sätt att bada bastu och huvudsaken är att man trivs. Tylös primära mål här i livet är att förtjäna pengar, eller hur?

Det är mycket möjligt att Tylös test motsvarar ditt badande och tylös aggregat är säkert helt OK, däremot ställer jag mig mycket skeptisk till deras sätt att bygga väggar och deras tvärsäkra uttalanden, speciellt:

- Bastun är husets torraste rum
- Fuktspärr är dåligt
- Luftspalt behövs ej

Dessa två, utan närmare förklaring är helt meningslösa och kan leda till mycket dyrbara skador. Hur mycket fukt/vatten som tränger igenom kommer att bero på en massa faktorer, bland annat:

- Hur man badar
- Hur ofta man badar
- Vilket träslag man har i panelen
- Om man har stående eller liggande panel

Nu är det så här med webben (och även detta forum). Det är många flera som läser än som diskuterar. Risken finns att "sanningar" som kanske är sanna i ett visst sammanhang, upprepas i ett helt annat, eller att (som vi sett med Beijer) att helt motstridiga uppgifter läggs fram.

Om någon frågar mig hur man skall bygga en bastu och speciellt om Tylös förenklade modell kommer jag att svara att den kan fungera, under vissa speciella förutsättningar, men att man för att vara säkert bör bygga på det beprövade sättet.
 
Nåja AndresG vi vet ju sedan tidigare att vi har olika åsikter.
Jag håller med dig om att man kan bygga fel och det gäller båda konstruktionstyperna.
Man jag anser ju att folie och plast är en nymodighet i bastusamanhanget folie och ångspärr kom väl på 60-70 talet. J
ag väljer då för att vara på den säkra sidan att inte använda det "tänker då på alla sjuka hus syndromet som blev efter att man byggde fel med bla för täta hus där fukten inte kunde vandra"
Och självklart så fungerar bara Tylömodellen om man bygger ett rum i rummet, bygger man en fristående bastu måste man behandla bastuväggen som yttervägg.
Jag blev lite fundersam också när du skrev
Eftervärmen hjäper naturligtvis att torka ut bastun, speciellt om man har luftspalt och fuktspärr. Sådan fukt som redan trängt in i väggarna påverkas högst marginellt av eftervärmen. I det fallet blir bastun husets torraste rum, omgivet av husets våtaste väggar
Om eftervärmen inte kan torka upp min panel och ev den lilla fukt som kommit in i isoleringen, borde den inte klara av att torka upp mina bastulavar heller.
Tänk dig min vägg enligt Tylö principen:
Panel 12mm isolering 45mm och panel igen 12mm. Summan blir då 69 mm tjock vägg.
Min egenhändigt byggda lav består av
regel 45mm och lavvirke 22mm. summan blir då 67mm tjock bastulav.
Min tanke blir då att om den har blivit blöt vilket den kommer att bli då även jag kan svalka av mig med vatten under badet alltså endast kommer att torka upp marginellt av eftervärmen och då alltså kommer att murkna tillslut eller?
Jag har tänkt att det kommer att fungera som vanligt med fuktiga saker. Naturen kommer att sträva efter att utjämna skillnaderna på fukthallt på samma sätt som att vattnet i ett glas kommer att dunsta om jag ej stänger för öppningen. På samma sätt kommer då laven torka upp och så länge inget hindrar fukten att tränga ut ur den ex lack mm.

Mvh/Busnut


 
Nåja AndresG vi vet ju sedan tidigare att vi har olika åsikter.
Nej, du väljer att tro på Tylö. De anser att Bastu är ett torrt utrymme. Nu har jag inte Hus-AMA så jag vet inte vad de säger,men Sveriges Provnings och Forskningsinstitut har en P-märkning för prefabricerade hus. Den säger rent ut att bastun är ett våtrum och skall konstrueras som ett sådant.

"tänker då på alla sjuka hus syndromet som blev efter att man byggde fel med bla för täta hus där fukten inte kunde vandra"
Kombinerat med obefintlig ventilation.

Att bygga bastun som en del av bostaden är ett nytt påfund. Traditionellt var det en separat byggnad av stock. Stock är relativt homogen så den fukt som vandrade in, kunde vandra ut. Dessutom bastade man bara en gång per vecka. En modern väggkonstruktion är en helt annan femma.

Naturen kommer att sträva efter att utjämna skillnaderna på fukthallt på samma sätt som att vattnet i ett glas kommer att dunsta om jag ej stänger för öppningen. På samma sätt kommer då laven torka upp och så länge inget hindrar fukten att tränga ut ur den ex
Jo, i princip, men (och jag har satt mig in i detta med fukt, fuktvandring etc mycket noggrant av helt andra skäl och mycket tidigare) så är just fuktvandring mycket komplicerad. Du kan inte jämföra en lav med en vägg.

Vatten som sugs in kapillärt kan transporteras långa vägar. Vill du ha ett enkelt exempel, bara för att illustrera principen, all likhet med en bastu är tillfällig så ta en brädbit och väg den. Ställ den med ändträet i en burk med ett par cm vatten. OBS! den behöver inte doppas. Låt den stå där ett par timmar. Sedan tar du upp den och sätter den på vågen. Ta tid hur länge det tar för den att återta sin torrvikt. Du kommer att se hur det tar flera dagar för den att återta sin vikt.

Detta är som sagt var ett enkelt exempel, i en verklig konstruktion uppstår ett annat fenomen då man blandar olika material, nämligen att fukt sugs kapillärt från det material med stora porer, till det med mindre. Däremot sugs det nästan inte alls i motsatt riktning.

Som du ser är detta ett mycket komplext fenomen och ett som tom överraskar de som har bygge till yrke. Många skador har uppstått just på detta sätt. Låt mig citera:

Det sunda förnuftet räcker inte alltid till för att göra bedömningar av uttorkningstider

"Vandrande fukt. Strålande värme" ISBN 91-44-04218-3
 
angående det här med fuktvandring vid golvvärme, när värmen är på vandrar fukten "iväg", och när värmen slås av så "kommer" fukten tillbaka in i plattan. kanske händer det samma i en bastu?

enligt SS 436 40 00, 703.1 "ANM- utrymme för ångbastu räknas som vått utrymme med förhöjd temperatur."

jag ångrar inte att jag gjorde rejält fall på golvet i bastun och satte govbrunn iaf!

å sen vet ju alla att amerikanska bilar är BÄST! ;)
 
Trist att AndersG tog bort sina inlägg, vilket gjorde att alla mina och dom andras också försvann.
Jag tycker att det fanns mycket intressant information i alla inlägg och att det är viktigt att vi törs diskutera med varandra utan att sedan plocka bort sina inlägg.
Om vi nu känner att diskussionen blir konstig bör man ju bara kunna skriva att man upplever det så och därför inte vill bidra mer till ämnet, men att radera tidigare inlägg blir ju på något sätt som att man inte står för vad man sagt.
Då kommer ingen som letar kunskap via detta forum heller att kunna lita på den information som står här eller få en chans att bilda sig en rättvis egen uppfattning.

Efter som jag vill fortsätta att försöka spräcka myten om att man måste ha ångspärr och luftspalt i bastun för att det inte ska billdas mögel när man bygger bastu innomhus, och ingen vägg i bastun är yttervägg. Dvs att Tylö metoden fungerar och enligt min syn att se på saken är den bästa metoden att bygga bastu på då det är enklare och billigare att bygga.
 
Jag vill hänvisa till Saunatec (Helo)
ett finskt företag som är världens största producent av bastuaggregat,basturum mm.

Enligt tidigare diskussioner så beskrevs det så att man enligt fackmannamässig standard bygger bastu med luftspallt mellan panel och ångspärr på insidan av bastun. Och speciellt i finland. Om inte så möglar panelen eller iallafall blir så blöt att den far illa av det.

Men Helo världens största tillverkare av basturum från finland bygger sina basturum också utan luftspallt men dock med alumniten som ångspärr, då de menar att basturummet är så tort att panelen torkar ut utan någon luftspallt.

Vilket också är samma synsätt som Tylö dock med undantag från Ångspärren.
/Busnut



 
pellefant skrev:
angående det här med fuktvandring vid golvvärme, när värmen är på vandrar fukten "iväg", och när värmen slås av så "kommer" fukten tillbaka in i plattan. kanske händer det samma i en bastu?

enligt SS 436 40 00, 703.1 "ANM- utrymme för ångbastu räknas som vått utrymme med förhöjd temperatur."

jag ångrar inte att jag gjorde rejält fall på golvet i bastun och satte govbrunn iaf!

å sen vet ju alla att amerikanska bilar är BÄST! ;)
Det kanske blir så i en betongplatta som står på mark och inte har ordentligt med isolering under.
Då kommer fukten från marken under att sugas in i plattan och vidare in i rummet där fuktigheten är lägre. Fukten söker jämvikt och försöker då att vandra dit det finns minst fukt.
Detta är ju inget problem i sig så länge man inte har ett tätt skikt ex plastmatta på betongen.
Så länge fukten får vandra utan hinder blir det oftast inga problem.

I bastun blir det däremot så att när du värmer bastun från vanlig rumstemperatur 20 grader och Rh kring 40-60% så kommer Rh:n i bastun att sjunka till kanske 20% rh.
Naturen vill nu jämna ut skillnaderna och fukten i isoleringen och panelen Rh ca40-60% kommer att vilja strömma in i bastun.
När vi sedan sätter oss i bastun kommer vi att kasta bad och på så sätt höja Rh till 30-40% och om vi har ångbastu til kanske 70%. Om vi når en högre Rh i bastun än utanför kommer fukten vilja strömma in i panelen och isoleringen så länge som vi badar.
När vi sedan slutar att kasta bad kommer Rh att sjunka drastiskt igen och gå ner till ca 20%. Nu blir fuktvandringen in i bastun igen och den fukt som vandrade in i panelen och isoleringen kommer att vandra in i bastun.

Nu hade det varit fara och färde om bastun hade svalnat av i samma sekund som vi lämnade den och om vi inte haft rätt ventilation. Temperaturen i bastun sjunker inte förrän på flera timmar. Detta gör att fukten i panelen under flera timmar kommer att vandra in i bastun och på så sätt torka ut den.

Att det i några byggnormer menas att Ångbastu är våtutrymme tycke rjag är lite konstigt. Min Ångbastu gör så att det blir ca 70%Rh och under sommarmånaderna kandet i min källare bli toppar upp till 80% då brukar jag bara slå på värmen för att driva ut fukten. Enligt byggnormen är det alltså ett vårtum i min källare? Kan det vara så att de menar Ångbadrummen de menar där Rh går upp till 100%.

I de inlägg som försvann var det några som menade att Tylö inte hade riktiga ritningar och instruktioner på sina bastubyggen, Jag lägger in en länk till instruktionerna om någon är intresserad av att bygga en bastu enkelt och billigt.
http://www.tylo.com/?id=3813
/busnut

 
Bara ett förtydligande: Yabb fick hicka och dubblerade ett av mina inlägg. När jag raderade det så försvann ca 20 stycken. Jag har rapporterat detta till Marlene.

Vad det gäller frågan om bastun är ett fuktigt utrymme eller ej, så är den det. De kan vi väl slå fast. Således är den inte "Husets torraste rum". Således faller Tylös argment. VSB.

Att sedan Helo väljer att rationalisera bort luftspalten har säkert flera skäl. Man måste konkurrera på samma marknad som Tylö. Då ligger man ju sämre till om man har en dyrare konstruktion, med tjockare väggar. Att man ändå valt alumit i väggarna visar väl då att den inte är onödig. Jag har inte tillgång till deras försäljningsstatistik, men jag antar att över 90% av deras basturum går på export.

Jag har redan hänvisat till de finska RT-korten. Om det uppstår en tvist med ett försäkringsbolag och man byggt efter dessa har man alltid torrt på fötterna. Om någon sedan undrar så kan han/hon studera:

http://www.suomirakentaa.fi/Default.aspx?id=386488
http://www.spu.fi/index.php?sivu=2071&tulosta=yes
www.housenet.fi/r&r/uutuustuott/uutuustuott1.asp
http://66.249.93.104/search?q=cache...p;hl=en&ct=clnk&cd=8&client=opera
http://www.rakentaja.fi/index.asp?s=/Suorakanava/kysyniinvastaamme/viestit/4062.htm

För min del är denna debatt avslutad.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.