K
Jag köper aldrig godis på båtarna och är maten billigare på Willys köper ja den där istället för på ica. Problemet med rör och VVS ockrare är ju att de helst inte jobbar med material som köps någon annanstans utan tvunget ska köpa materialet till flerdubbelt pris hos sin grossist... samtidigt som jag ser att de säljer exakt samma grejer på tex elbutik (schneiders) för under halva priset.

Bilen lagar jag på en verkstad som låter mig köpa delar från polen/tyskland för en 10% av priserna märkesverkstaden tar. Men var hittar jag en sån elektriker?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Sen att det finns "fejkprislistor" måste ju inte betyda att intentionen är att luras. Det finns många grossister som i grund och botten enbart har nettopriser och olika sådana för olika kunder. Sen så är det många småfirmor som helt enkelt vill ha en prislista de kan följa och då har väl någon bara gjort en excelövning och gjort en lista och det lever kanske kvar.
Jag håller själv på med bildelar och har en leverantör med enbart nettopriser och då får man själv sitta och ändra och anpassa sig till marknaden eller så följa någon annans priser.
En hantverkare som har kontoret i bilen i princip kan ju inte hålla på så, de vill veta vad saken kostar och sen vet de vad de har för rabatt sen.
Det rimliga är att redovisa inköpspris och ett påslag. Det finns ingen anledning att ha en följesedel med priser som inte gäller.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
Trots det så vältrar sig väldigt många ICA-ägare i aktieutdelning.

Vilka hantverkare gör det trots att alla har material påslag?
Nu är jag ju ganska övertygad att ägaren av en VVS firma med omsättning som en normalstor Ica butik definitivt vältrar sig i pengar...
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Tror inte att så många har problem med rimliga påslag, det är de orimliga påslagen med påhittade prislistor som jag opponerar mig mot.

Exempelvis: ett rör kostar 100kr på rinkaby. Samma rör kostar 300kr på Ahlsell.
VVS:arn köper röret för 80kr från Ahlsell (med rabatt), och debiterar mig ca 100kr. Helt ok.
Men om VVSarn debiterar 300kr enligt prislistan på Ahlsell så tycker jag inte att det är ok.
Eller som vissa gör... debiterar 270kr och tycker jag ska vara glad för jag har ju fått 10% rabatt på listpriset.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Jag säger ingenting om att orimliga påslag eller rent ocker är okej men frågan är vad som skulle hända om man tog bort detta och lade rimliga påslag på produkterna. Skulle timpriserna ligga still då? Jag tror ju då istället att timpriserna skulle spegla vad det kostar att anlita en hantverkare av det slaget och då blir det ju dyrt iallafall.
Det gemene man vill rent konkret är ju att materialpriserna ska vara rimliga och att de samtidigt inte får ändra nå andra priser. Att de helt enkelt inte ska kunna tjäna nå pengar utan det ska gå runt, mer än så får man inte ha.
 
Så länge hantverkarna är öppna med det och ärliga så får de ta vilka priser de vill. De får mer än gärna gå med stor vinst, men inte på bekostnad av att de ger en "rabatt" när de dribblar med siffrorna. Jag väljer bort sådana hantverkare dirket och betalar dem gärna timlönen för att pressa priserna för mig som kund, även om det i slutändan blir plus minus noll ;)

Bättre att ta en rimlig timpeng då.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
C
S Stefan1972 skrev:
Sen förstår jag fortfarande inte varför fokuset är så hårt på just vvs och el? Det har jag nämnt i en annan tråd också om jag inte minns fel. Materialpåslag förekommer i ALLA branscher. Alla grossister arbetar med rabattavtal och beroende på hur mycket man köper så får man olika priser. Bildelar som matvaror och allt annat.
Vid gränshandeln kan jag köpa godis till nästan hälften av vad siljaline och Viking tar på båtarna. Ändå handlar folk på båtarna som de inte sett godis förr och tycker att det är billigt.......Har aldrig sett nån debatt om detta? Men tar VVS killen 50kr mer för nån pjåp då jäklar.....


Nu jämför du äpplen med päron.... Att köpa godis är frivilligt och alla får köpa om de vill och varifrån som helst.
Om jag måste förnya/förbättra el eller vvs saker så måste jag nästan alltid använda hantverkare med behörighet för att det skall vara godkänt och uppfylla alla lagar och stadgar.... Och det utnjyttar dessa el och vvs killar helt ut genom att ta ocker priser på material eller vägrar att utföra arbetet om kunden införskaffar material själv....
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ja men du kan inte mena att ALLA beter sig på det här viset. Det jag menar är att påslag rent allmänt är ofrånkomligt. VVS firman i grannbyn har inga oskäliga påslag, handlat där flera gånger när det varit panik. Och lika är det på många ställen.
Problemet är ju att de som bråkar mest om det här verkar vilja att påslag inte ska förekomma alls eller så bara lite grann. Det är ju klart att man ska få köpa pannan för 50k när firman ger 48k för den för minsann har jag sett att den kostar 45k i polen.

Att behörighetskrävande företag ibland vägrar att montera kundens material är förståeligt för 99,99% av alla dessa som verkligen prompt ska köpa allt själv köper det allra billigaste de kan hitta och det kan ibland vara rent skit rent ut sagt och vem vill montera det och stå för alla garantier? Då är det liksom enklare att vägra helt för man kan ju inte börja med att åka ut till kunden och titta på vad denne köpt heller. Då ska nån betala det också.
 
Jag har inte anlitat hantverkare i större mängder. Största projektet, en snickare som fixade det mesta av vår påbyggnad. Han körde med fakturor exakt från bygghandeln, med de prIser han faktiskt hade betalat och redovidsade rabatter, och med 10% påslag för hans hanteringskostnader. Sedan är det fullt möjligt att han kan ha haft ngn. ytterligare årsbonus eller liknande, vet inte, och bryr mig inte. Priserna jag fick betala var efter hans påslag i paritet med byggmaxpriser. Lägre på vissa saker, lite högre på andra.

Sedan hade han även den trevliga vanan att skippa sitt påslag på vissa extra dyra varor, som ex. ytterdörren för 20 000. Men det var ren goodwill från hans sida.

Vissa prylar som han hade hemma på lager, där fanns det av naturliga skäl inget verifikat att redovisa, då brukade han kolla med mig om jag tyckte att hans pris lät OK.

Jag har anlitat målare för spackling och tapetsering, där fick jag ingen specad faktura på material, men blev glatt överraskad över att materialkostnaden låg ca 25% under vad jag skulle kunnat handla samma saker själv för i billigaste butik.

Och jag har anlitat elektriker, jag hade avtalat att fixa material själv, mot att elektrikern tog ca 15% högre timtaxa. Men jag lät elektrikern fixa tråd för interna anslutningar i centralen, jag var lite osäker på exakt vilken det skulle vara. Han ordnade totalt 10m 10kvmm RK (tror jag det var). Och jag fick 20% "rabatt". Priset låg ändå ca 300% över elbutik.se. Inga jättesummor eftersom jag själv ordnat resten av materialet. Men hade han tillämpat det påslaget på allt material, så hade min central kostat 30 - 40 000. Jag var inte förvånad, och blev inte upprörd, det är så elbranschen fungerar.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
C
S Stefan1972 skrev:
Ja men du kan inte mena att ALLA beter sig på det här viset. Det jag menar är att påslag rent allmänt är ofrånkomligt. VVS firman i grannbyn har inga oskäliga påslag, handlat där flera gånger när det varit panik. Och lika är det på många ställen.
Problemet är ju att de som bråkar mest om det här verkar vilja att påslag inte ska förekomma alls eller så bara lite grann. Det är ju klart att man ska få köpa pannan för 50k när firman ger 48k för den för minsann har jag sett att den kostar 45k i polen.

Att behörighetskrävande företag ibland vägrar att montera kundens material är förståeligt för 99,99% av alla dessa som verkligen prompt ska köpa allt själv köper det allra billigaste de kan hitta och det kan ibland vara rent skit rent ut sagt och vem vill montera det och stå för alla garantier? Då är det liksom enklare att vägra helt för man kan ju inte börja med att åka ut till kunden och titta på vad denne köpt heller. Då ska nån betala det också.
Inte alla men en stor del. Om vvs:rna och elektrikerna bara skulle ha ett påslag om 10-20% på priser som kunden själv kan köpa samma vara för i samma land och stad skulle allt vara ok enligt mig MEN de sätter 100-200% påslag på exakt samma produkt och det är inte ok enligt mig.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Ja, problemet är ju inte att man antingen köper hantverkarens dyra pryl eller billigt skit från nätet. Problemet är att man antingen kan köpa hantverkarens dyra pryl eller exakt samma sak till halva eller en tredjedel av priset.
 
  • Gilla
Hammarfall och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ja men du kan inte mena att ALLA beter sig på det här viset. Det jag menar är att påslag rent allmänt är ofrånkomligt. VVS firman i grannbyn har inga oskäliga påslag, handlat där flera gånger när det varit panik. Och lika är det på många ställen.
Problemet är ju att de som bråkar mest om det här verkar vilja att påslag inte ska förekomma alls eller så bara lite grann. Det är ju klart att man ska få köpa pannan för 50k när firman ger 48k för den för minsann har jag sett att den kostar 45k i polen.

Att behörighetskrävande företag ibland vägrar att montera kundens material är förståeligt för 99,99% av alla dessa som verkligen prompt ska köpa allt själv köper det allra billigaste de kan hitta och det kan ibland vara rent skit rent ut sagt och vem vill montera det och stå för alla garantier? Då är det liksom enklare att vägra helt för man kan ju inte börja med att åka ut till kunden och titta på vad denne köpt heller. Då ska nån betala det också.
När nibes rekommenderade cirkapris för en fighter 310p är 35000 ink moms, och det billigaste någon vvsfirma säljer den för är 45 - då reagerar i alla fall jag. Jämför det med vitvaru- eller tv- handeln :) "ja du vet vi köper ju in tvn för 20000 så vi måste ta 40 för den" när alla andra tar 15.
 
Redigerat:
Hur frågar/ formulerar/ avtalar man bäst om pristillägg med hantverkare gällande pristillägg? Utan att låta alltför drygn
 
K
H Hammarfall skrev:
Hur frågar/ formulerar/ avtalar man bäst om pristillägg med hantverkare gällande pristillägg? Utan att låta alltför dryg
Jag frågade redan vid första kontakten hur priserna såg ut jämfört med elbutik och elektrikern svarade att jag kunde få se en prislista. På prislistan fick jag 15% rabatt och elektrikern 10% som jag skulle se som ett administrativt tillägg. Jämförde prislistan med elbutik och kom fram till att det blev drygt 20% dyrare genom elektrikern med min "rabatt". Det tyckte jag var okej...
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Det låter inte orimligt. Men du kan vara rätt säker på att han har mer än 15% rabatt. Så påslaget var nog bra mycket mer än de 10% han lossades att det var.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.