Är ju ofta rätt svårt att fråga innan vad det kommer kosta när ingen av parterna vet exakt vad det går åt för delar det rimliga borde vara ett ok påslag så firman klarar sina kostnader för prylarna och då behövs men inga 100% och sen naturligtvis en timpeng som räcker till övriga kostnader. Blir ju galet om man får köpa grejerna utan påslag efter en prislista som i praktiken inte används eller hur gör man upp i förväg ? Det är väl främst el och rörmockare som använder sig av stora påslag och inte vill montera delar köpta av kunden själv tex snikare brukar vad jag vet ha rimliga påslag och har heller inga problem med att montera upp material kunden köpt själv men undantag finns säkert.
 
Ingen vid sina sinnens fulla bruk köper väl grå avloppsdelar på Biltema? De är ju ruggigt dyra. Exempelvis 69:90 för en 110-45graders förgrening. Hela 90 öre över priset på EVbutiken (wavin), respektive 2,90kr över priset på Rinkaby (Uponor).

Med ett halvdant ahlsellkonto blev priset på samma sak 103kr+moms. Med ett lite bättre konto blev det 62kr+moms. Ingen av dessa firmor är dock en VVS-firma.

Jag tar inte ställning till vad som är rimligt. På den tiden jag vek plåt så körde vi generellt 10% påslag på materialet, ibland mindre. Alltså påslag på vårt verkliga inköpspris. Annars fick vi inga jobb. Men där var det främst företagskunder, inte sällan i byggsektorn. Hade vi gjort jobb åt fordonssektorn hade vi bara kunnat drömma om 10% påslag.

Enkla lösningen är ju att göra jobbet själv. På köpet kanske man lär sig något också, och man får handla var man vill.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Staffans2000
"Det är på materialet vi tjänar pengar!"
Så sa min chef när jag var Rörläggare! Antagligen är det likadant nu. En kompis jobbade på en scaniaverkstad, där baklampsamaturen således för fyra tusen, men köptes in för fyra hundra! En nätt vinst på tusen procent!

Staffan
 
M
Jag hade röris här i fjol som tittade på ett jobb, han var lite lat och ville inte göra något annat än rörarbete, inte borra hål eller öppna upp golv så det fick jag göra själv. När det var klart och jag frågade hur hans priser på material låg jämfört med Rinkabyrör så hade han plötsligt inte tid längre. Det slutade med att jag gjorde jobbet själv med delar från rinkaby, fick åtminstone verifierat att dragningen inte var helt tokig då det han föreslog var ungefär som jag tänkt mig dock hade han en del bra tips som jag inte tänkt på själv!
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Mikael_L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
"Det är på materialet vi tjänar pengar!"
Så sa min chef när jag var Rörläggare! Antagligen är det likadant nu
Ungefär samma är det hos elektrikerna.
Men det har börjat förändras där. Jag tvivlar på att någon längre debiterar GNP, då "alla" kunder idag har en aning om vad det kostar.
Man tar precis så mycket som man tror kunderna orkar med, utan att klaga.

Men inom el går det knappast att debitera GNP längre som sagt, det går att inte att ta 50:-/m för EKK helt enkelt.
 
Man kan tycka vad man vill om påslag på varor, timpenningar eller andra kostnader som påförs. De flesta branscher är utformade på olika sätt och man drar in pengar på olika sätt. En som säljer varor gör det ganska statiskt, man bara staplar varor i en lokal som hyrs. En hantverkare som arbetar på fältet har sitt timarvode men det är också många timmar i bil som kanske aldrig blir betalda.
Alla dessa superkonsumenter som hela tiden ska jämföra och inte betala mer än vad de själva anser vara skäligt kanske skulle prova att driva ett företag i några år så får man se hur det är?
Jag tror det är få som systematiskt försöker lura folk iallafall. Möjligen de där nystartade företagen runt storstäderna som överlever i 2-3 år. De finns ju enbart för att lura och skinna folk så länge det går.
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
Problemet har ju varit såhär sedan vi fick oligopol på el- och VVS-grossister.

Jag minns väl för något år sedan när jag hade beställt ett eljobb, byta lampknappar mot rörelsesensorer, och elektrikern upplät till mig att köpa in allt material.

Jag som då drev en konsultfirma gick till Ahlsell och tecknade konto (krävs för att få handla) och plockade på mig ett gäng rörelsesensorer som uppfyllde specen elektrikern sagt. Döm av min förvåning, när jag vid registrering får förklarat att jag som "baskund" automatiskt får 66% rabatt på deras listpris.

När jag frågade varför jag var berättigad till rabatt utan att ens handlat tidigare så sade de bara att "så fungerar det här". Jag blev även erbjuden att få ut en följesedel med listpriset utan det faktiska priset vid kassan, det kom med ett separat kvitto. Det är ju enorma marginaler som i slutändan ofta hamnar på slutkunden, den kan man ju lätt skicka med fakturan som materialkostnader. Efter snabb googling kunde jag konstatera att jag ändå betalade för mycket för dessa produkter trots min 66%-rabatt.

Så, jag tycker absolut att man ska ta diskussionen med hantverkaren tidigt om materialkostnader, för det är ett sätt för dem att få betydligt bättre betalt än bara sin timpeng. Är deras timersättning skälig så kan man ha detta i bakhuvudet.
 
L logic skrev:
Jag blev även erbjuden att få ut en följesedel med listpriset utan det faktiska priset vid kassan, det kom med ett separat kvitto
Detta borde enligt mig vara olagligt. Vad skulle vara den hederliga användningen av detta dokument? Bedrägligt.
 
T Tosse skrev:
Detta borde enligt mig vara olagligt. Vad skulle vara den hederliga användningen av detta dokument? Bedrägligt.
Ja jag kommer aldrig mer att handla därifrån eller någon annan av grossisterna. Jag vill inte finansiera den typen av verksamhet och jag har tack och lov goda möjligheter att köpa in material genom mitt kontaktnät.
 
Jag kan acceptera att vvsfirman tar 6500 för att inom 2 månader byta ett vattenmätarkoppel. Det jag har svårt att svälja är att de tar 2400 för arbetet och 4100 för materialet. Dvs mer än 100% upp på det dyraste priset jag hittade (2-3 år sedan.) Rinkaby låg mycket lägre.
2000 för materialet och 4500 i arbetskostnad vore mycket ärligaare. Kopplet måste bytas inom 2 månader, det är förknippat med en viss risk (gamla kopplet var felkonstruerat) osv.
Samma firma tar för övrigt 17% mer i timmen på löpande om kunden köper material själv.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
Dom företagen med liknande omsättning inriktar sig inte mot privatmarknaden.

Lösningen är fortfarande enkel, fråga innan vad det kommer att kosta!
Nej, men det var ju just jämförelsen med ICA. De riktigt stora ICA butikerna, där ägarna sopar hem uppseendeväckande privata vinster, har en omsättning på en eller flera miljarder om året, och kanske 200 personer på lönelistan.

Om du driver en VVS firma med den omsättningen så tror jag ingen blir mer upprörd över dina aktieutdelningar, än vad folk har synpunkter på ICA ägarna.

Och det är inte så lätt att få svar på vad det kommer att kosta. Här finns flera aktuella trådar där hantverkare backar och inte vill utföra arbete, så fort kunden undstår sig att fråga vad det kommer att kosta.

När det gäller att fråga om materialpriser, så vet de flesta av oss inte vad man skall fråga efter, och det är oftast först när man har en faktura med specade prylar som det går att jämföra.
 
Problemet är ju när grossisten fejkar en prislista för att hantverkaren ska kunna lura kunden. Om hantverkaren var öppen med att de lägger på 100-200% så är det ju upp till kunden. Men nu lurar man kunderna. Det är inte okej.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Sen förstår jag fortfarande inte varför fokuset är så hårt på just vvs och el? Det har jag nämnt i en annan tråd också om jag inte minns fel. Materialpåslag förekommer i ALLA branscher. Alla grossister arbetar med rabattavtal och beroende på hur mycket man köper så får man olika priser. Bildelar som matvaror och allt annat.
Vid gränshandeln kan jag köpa godis till nästan hälften av vad siljaline och Viking tar på båtarna. Ändå handlar folk på båtarna som de inte sett godis förr och tycker att det är billigt.......Har aldrig sett nån debatt om detta? Men tar VVS killen 50kr mer för nån pjåp då jäklar.....
 
Fokus ligger på el o vvs, för att det är oftast där som det förekommer extrema påslag.

Om snickaren skulle ha samma påslag som vissa vvsfirmor, så skulle du få betala 25 kr/gipsskruv, och gipsskivan skull kosta uppmot 1000 kr/st.
 
Sen att det finns "fejkprislistor" måste ju inte betyda att intentionen är att luras. Det finns många grossister som i grund och botten enbart har nettopriser och olika sådana för olika kunder. Sen så är det många småfirmor som helt enkelt vill ha en prislista de kan följa och då har väl någon bara gjort en excelövning och gjort en lista och det lever kanske kvar.
Jag håller själv på med bildelar och har en leverantör med enbart nettopriser och då får man själv sitta och ändra och anpassa sig till marknaden eller så följa någon annans priser.
En hantverkare som har kontoret i bilen i princip kan ju inte hålla på så, de vill veta vad saken kostar och sen vet de vad de har för rabatt sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.