När du bygger nytt hus så gäller det att du uppfyller kraven på barnsäkerhet som finns i Boverkets byggregler, BBR. Charlotte Andersson berättar här konkret hur du bygger för att uppfylla lagkraven på att barnsäkra det nya huset.

Du kan läsa artikeln här: Barnsäkerhet när du bygger nytt hus
 
Som sagt, statistiskt är det ju jättebra, men precis som med allting annat så funkar det inte om man går utanför normen och om det inte funkar för merparten är det ju inte rimligt att detaljstyra för mycket.

När barnen blev äldre var det självklart för oss att ta bort barnskydd på ugn och diskbänksskåp (eftersom dessa mest strulade till det och gjorde att risken blev högre att spilla elelr tappa grejjer när man roddar i köket (tex en barnspärr på en ugn gör det bra mkt meckigare om man samtidigt skall hålla i en form osv, och lyfter man i två moment står ungslucka uppe längre, och det blir två ggr man skiftar grepp vilket ökar risken för att bränna sig - men det beror ju på situationen förstås). Låsbart medicinskåp lyckades vi slippa när vi flyttade in i nytt hus (vi hade redan köpt ett mkt snyggare sånt) - men det blev ju en anmärkning på besiktningen då...knivar satt på en magnetlist, utom räckhåll för barn som står på golvet - varför man skulle låsa besticklådan förstod jag inte ;)

/K
 
Trappan på bilden är alltså INTE godkänt om det hade varit ett nybygge, eftersom den inte har ledstång på båda sidor?
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
T
Förstår inte hur det kan finnas några vuxna idag, med tanke på att alla borde ju ha dött som barn med tanke på att dessa regler inte fanns då..

Går det inte till absurdum många av dessa regler? Hur ska ungar någonsin lära sig att det gör ont att slå sig om de aldrig får chansen att testa?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
T Thullen skrev:
Förstår inte hur det kan finnas några vuxna idag, med tanke på att alla borde ju ha dött som barn med tanke på att dessa regler inte fanns då..

Går det inte till absurdum många av dessa regler? Hur ska ungar någonsin lära sig att det gör ont att slå sig om de aldrig får chansen att testa?
Då kan man ju lika gärna säga att det är konstigt att det finns några vuxna idag eftersom vuxna inte använde bilbälte innan 60-talet och det inte fanns vettiga bilbarnstolar innan 90-talet, samt barn borde vara utan bilbarnstolar så att de lär sig att det gör ont vid en krock.

Olyckor händer sällan men när det händer olyckor med rengöringsmedel, medicin och knivar så är de livshotande många gånger. Var ju en tråd om det förut i år.
 
T
BirgitS BirgitS skrev:
Då kan man ju lika gärna säga att det är konstigt att det finns några vuxna idag eftersom vuxna inte använde bilbälte innan 60-talet och det inte fanns vettiga bilbarnstolar innan 90-talet, samt barn borde vara utan bilbarnstolar så att de lär sig att det gör ont vid en krock.

Olyckor händer sällan men när det händer olyckor med rengöringsmedel, medicin och knivar så är de livshotande många gånger. Var ju en tråd om det förut i år.
Ja visst är det märkligt, ändå överlevde majoriteten trots att de bara hade trappräcke på ena sidan trots att trappen var 95 cm bred!

Barn kommer fortfarande spräcka skallen mot hårda designade soffbordskanter, sätta legobitar i halsen och stoppa huvet i skurhinken du städade med för 5 minuter sen.
Men det finns det inga regler mot, än... så var drar man gränsen?

Jag tror nog du kan förstå att jag syftar på dessa centimeter-regler för trappor och fönsterspärrar, inte på bilbälten och barnstolar.

Man kan inte skydda mot allting med regler.
De skriver det ju till och med i artikeln, det spelar ingen roll om du har ett låsbart medicinskåp enligt reglerna om du inte ständigt förvarar medicinerna i det, så vad hjälper regeln om att du ska ha ett låsbart medicinskåp?

Regler i all ära, men de blir rätt verkningslösa när de inte följs upp med sunt förnuft, ett sunt förnuft som hade gjort regeln överflödig från första början.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Men hur bra är det med barnsäkra fönster, dvs låsta för enkel kedje- eller snörspärr räcker inte. Vid brand, när trappan är rökfylld eller brinner, så kommer dom inte ut.
 
BirgitS
T Thullen skrev:
Ja visst är det märkligt, ändå överlevde majoriteten trots att de bara hade trappräcke på ena sidan trots att trappen var 95 cm bred!

Barn kommer fortfarande spräcka skallen mot hårda designade soffbordskanter, sätta legobitar i halsen och stoppa huvet i skurhinken du städade med för 5 minuter sen.
Men det finns det inga regler mot, än... så var drar man gränsen?

Jag tror nog du kan förstå att jag syftar på dessa centimeter-regler för trappor och fönsterspärrar, inte på bilbälten och barnstolar.

Man kan inte skydda mot allting med regler.
De skriver det ju till och med i artikeln, det spelar ingen roll om du har ett låsbart medicinskåp enligt reglerna om du inte ständigt förvarar medicinerna i det, så vad hjälper regeln om att du ska ha ett låsbart medicinskåp?

Regler i all ära, men de blir rätt verkningslösa när de inte följs upp med sunt förnuft, ett sunt förnuft som hade gjort regeln överflödig från första början.
Menar du att inga trappor behöver ha ledstänger eller var vill du dra gränsen?
Eller menar du att det inte spelar någon roll att barn blir livsfarligt skadade för att det inte finns någon ledstång på den sida de väljer att gå på?
Det är just det att det finns mycket i barnens miljö som kan bli livsfarligt, inte bara att åka i en bil. Så antingen tycker man att barn ska skyddas extra och då gäller det både i bilar och i hemmet eller så tycker man inte det och då spelar inte bilbarnstolar någon roll heller.

Men om man nu har sunt förnuft blir det ju bra mycket lättare att skydda barnen från knivar, medicin och kemikalier om det redan finns låsbar låda och skåp när man flyttar in i ett nybyggt hus eller lägenhet, i stället för att mitt i flyttröran behöva fixa det själv när man upptäcker att man inte kan förvara de sakerna på ett säkert sätt. Reglerna är ju inte bara till för dem som bygger hus i egen regi utan gäller ju alla nybyggen.

H Höök skrev:
Men hur bra är det med barnsäkra fönster, dvs låsta för enkel kedje- eller snörspärr räcker inte. Vid brand, när trappan är rökfylld eller brinner, så kommer dom inte ut.
Tror du verkligen att förskolebarn kan ta sig ut genom fönster på övervåningen själva på ett säkert sätt?
Vanligaste reaktionen hos förskolebarn när det brinner är att gömma sig under sängen eller liknande.
Men frånsett det så är det ju mycket större risk att barn faller ut genom oskyddade fönster i vardagslivet än att det börjar brinna. Det är ju också så att om bilen börjar brinna så är det bättre att inte använda bältet/bilbarnstol, men bältet/bilbarnstol ska användas ändå eftersom risken att dö i en krock utan bälte/bilbarnstol är högre än risken att dö i en bilbrand.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
H Höök skrev:
Men hur bra är det med barnsäkra fönster, dvs låsta för enkel kedje- eller snörspärr räcker inte. Vid brand, när trappan är rökfylld eller brinner, så kommer dom inte ut.
Fråga artisten Sting... :(
 
Om det nu står såhär i lagen och det verkligen är krav, varför har man då inte konsekvent skrivit ska istället för bör? Bör är enligt mig en rekommendation som ska eftersträvas men ej nödvändigtvis måste uppfyllas. Men jag är inte jurist. Vore intressant med en jurists åsikt rent juridiskt utan personliga värderingar. Tycker man som vuxen kan få ta lite ansvar själv utan att det måste regleras i lag.
 
T
Problemet är att man kan sätta upp regler för precis allting, till ingen som helst nytta om de ändå inte följs upp av sunt förnuft.

Barn kommer inte per automatik sluta ramla i trappen för att det finns två ledstänger.
Lär de sig att det är ok att stå å banka på glaset (för det funkar ju hemma med säkerhetsglas) så har de inte fått den mentala spärren och olyckan sker någon annan stans itället.
Det finns mycket i barns miljö som är farligt absolut, jag hoppas att det finns vuxna i barnets miljö också som är där och lär barnet vad som är farligt också.
Ju mer sånna här regler som kommer desto mer dumförklarar man både barn och barns föräldrar.

Har inte föräldrar något egenansvar för sina barn längre? Måste allt regleras? Jag tror det är betydligt fler barn som slår pannan i vassa bordskanter och spräcker skallen än som ramlar genom glasrutor, varför regleras inte det, eller är det något som är ok att lära sig den hårda vägen? Varför då isåfall?
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
T twallsten skrev:
Om det nu står såhär i lagen och det verkligen är krav, varför har man då inte konsekvent skrivit ska istället för bör? Bör är enligt mig en rekommendation som ska eftersträvas men ej nödvändigtvis måste uppfyllas.
Boverket har valt att skriva "bör" eftersom man kanske kan visa på att man klarar säkerheten på annat sätt än det som boverket angivit. Boverkets byggregler börjar med ett avsnitt som heter "läsanvisningar" där de förklarar hur man ska läsa texten.
Man vill hålla öppet för andra, lika säkra, lösningar.
Tex om man har fast monterade inbrottsgaller vid fönstren på ovanvåningen så blir ju barnspärren överflödig. (förutsatt då att man klarar utrymningskraven från ovanvåningen)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Fråga artisten Sting... :(
Möjligtvis syftar du på Eric Clapton vars son föll ut från 49:de våningen. Noll relevans till tvåvåningshus där de flesta barn klarar hopp på 4 meter vid brand. Om inte fönstren är låsta.
Jag säger inte att det är bra utan lås - menar bara att det är nojjigt, hur man än väljer att ha det.
 
H Höök skrev:
Möjligtvis syftar du på Eric Clapton vars son föll ut från 49:de våningen. Noll relevans till tvåvåningshus där de flesta barn klarar hopp på 4 meter vid brand. Om inte fönstren är låsta.
Jag säger inte att det är bra utan lås - menar bara att det är nojjigt, hur man än väljer att ha det.
Nu är det troligen inte barn som klarar att hoppa från 4m som spärrarna skall stoppa, utan de barn som klarar av att öppna fönstret men inte förstår att de kan dö om de faller ut. Just regeln om "barnspärr" på fönster tycker jag är vettig.
 
P
Men detta med knivlådelås och medicinskåp på nybyggen när det är två vuxna som ska flytta in..... Att besikningspersonen hårdnackat kräver att det ska finnas är vansinnigt då 1 sekund efter besikning är klar så skruvas det bort. Man måste vara lite flexibel för sjutton.

Dock detta med härdat glas i låga fönster är rätt bra för alla.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.