Man får välja hur som helst vem man vill ska åtgärda skadan.

Det många har blandat ihop det med är om du utnyttjar en försäkring, då är det försäkringsbolaget som får välja fritt vem som skall åtgärda en skada.

Utan försäkringsbolag inblandat, välj fritt eller strunta i att laga skadan och som någon föreslog köp hattar för pengarna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
R Robine skrev:
Det sjuka är att det är en firma som min målar firma (jag är enbart anställd) jobbar ofta med. Killarna som var här ska vara deras "bästa", de var hemma hos min chef och ägare av firman som jag jobbar på och gjorde en massa saker. Uteplats, trappor m.m

Fruktansvärt förvånad, fruktansvärt förbannad och fruktansvärt trött är jag.

Jag kommer kontakta konsument verket på måndag och skaffa information om vad jag bör göra.

De har ju som sagt väldigt nära samarbete med oss (även stora jobb hos Ikano, bauhaus m.m), så detta är sjukt pinsamt för dem.
Har du pratat med din chef/firmaägare om det? Då menar jag ett lugnt samtal om vad som hänt, och inte prat om juridiska åtgärder. Kanske kan ett samtal mellan din chef och den andra firmans chef se till att det ordnar sig. Antagligen inga påtryckningar eller så, men om båda är vettiga ser de nog att samförstånd är bäst för båda parter.
Det ska ju egentligen inte behövas sånt, men ibland kan saker som verkat hopplösa ordna sig på ett ögonblick på rätt nivå.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Har du pratat med din chef/firmaägare om det? Då menar jag ett lugnt samtal om vad som hänt, och inte prat om juridiska åtgärder. Kanske kan ett samtal mellan din chef och den andra firmans chef se till att det ordnar sig. Antagligen inga påtryckningar eller så, men om båda är vettiga ser de nog att samförstånd är bäst för båda parter.
Det ska ju egentligen inte behövas sånt, men ibland kan saker som verkat hopplösa ordna sig på ett ögonblick på rätt nivå.
Har inte fått tag i honom än. Men har pratat med min arbetsledare och han, och andra på firman har daglig kontakt med dem.
Så information kommer att nå honom.

Har pratat med mitt försäkringsbolag, de har inget med det att göra förutom om det blir en rättstvist. Då får jag rättsskydd. De har lagt en notering om hela situationen.

Konsumentverket säger att de har INTE rätt att bestämma att de själva ska åtgärda skadan då det INTE är deras jobb.
Jag har, om vi inte kommer överens, rätt till skäligt ekonomiskt skadestånd.
Skadan får rättas till av en firma som gör likvärdigt arbete, så billigt som möjligt.
Så i detta fallet blir det firman som själva orsakat skadan som blir billigast.
Samma sak gäller glasen. Men eftersom de är anpassade efter en glas firma och allt är deras profiler så finns inget annat val för dem att beställa nya från samma glastillverkare.

Firman (som förstört) har egna försäkringar som ska gå på detta.

Nu återstår mötet idag så får vi se..
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Hittade inte att fläckarnas orsak nämnts någonstans. Vad jag kan se så är detta fläckar från metall som reagerat med det impregnerade virket (jag har lyckats få likadana fast ringar från en plåthink). De går inte att slipa bort då de sitter djupt ned i trät.

Vad som dock fungerar är att bleka bort dem med klor, en lösning som jag ändå tänker använda mig av på min altan för att undvika att den blir svart. Klor och såpa ger en vacker silverfärgad altan. Du kan ju testa lite på en fläck och se om det går bort, i så fall så får de göra den första tvätten med klor åt dig. En lösning som kanske är rimliga tt använda sig av i

Sedan är ju fönstren förstörda, så de skall naturligtvis bytas.
 
Eftersom de inte gjort din altan och inte haft nåt att göra med den utan gjort ett helt annat jobb tycker jag det är självklart att de inte kan få rätt att göra om den, det vore ju ungefär som att om en plåtslagare kör in i din bil ska han ha rätt att laga den själv bara för han kan det. Men visst kan de ha synpunkter på hur skadat det blev och vilken typ av åtgärd du gör. Rengöra efter sig tycker jag är en rimlig nivå att låta dem göra...

Har inte läst hela tråden, men att kapa med vinkelkap nära glas är generalfel. Glas måste täckas. Jag har själv kapat mkt med vinkelslip och att det skulle bränna trä i någon större omfattning har jag dock svårt att se, speciellt om det är tunna plåtreglar som kapats. Kanske är det väder och vind som förstorat fläckarna (rost eller liknande).
 
  • Gilla
Adam F
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Som tidigare person sagt. Du får lov att släppa det där, dom har sin fulla lagliga rätt att åtgärda felen dom orsakat, skulle dom göra fel även den gången så har dom laglig rätt att göra om det igen.
Aldrig att det kan stämma! Deras eget arbete har de rätt att göra om, inte andras arbete!
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Kör någon på din bil får inte du bestämma fritt vem som ska laga den. Du kan inte kräva betalt det du tycker. Då det är inte så enkelt. Men håll oss uppdaterade.
Jo det får man! Men om försäkringbolaget skall betala så gäller deras utsedda reparatörer, såvida du inte vår göra det själv och får en kontantutbetalning.
Men I princip har du rätt Daniel 109
 
Fläckar i trä bleks bäst med oxalsyra.
 
Zork Zork skrev:
Rondell med gnistor är ett hetarbete.
Ibland är även tigersåg att klassa som hetarbete. Allt beror på hur mycket värme som alstras och var du befinner dig.

Arbete med rondell kräver normalt avskärmning, 2x6kg brandsläckare och brandvakt i minst 1h efter avslutat arbete om man ska följa reglerna.

Kapar man ute och brandrisken är liten så kan man givetvis göra en annan bedömning.
Det finns faktiskt rätt behändiga kapsågar med spånsamlare som i princip inte ger några gnistor utanför själva sågen. Med en sådan så slipper man brännmärken. En riktig byggfirma borde ju använda sådana istället för vinkelslipar med kapskivor på.
 
Vi råkade ut för något liknande när vi renoverade vårt vardagsrum. Vi hade målare som målade och tapetserade med ganska dyra tapeter. När allt hans jobb var klart kom en parkettslipare och fixade golvet. När sista lagret olja var lagt upptäckte vi att golvsliparen förstört tapeterna genom att dra maskinen mot dem. Tyvärr var det så högt upp att det inte skulle täckas av fotlisterna. Vi hade alltså fina nya tapeter in knappt 48 timmar!

Efter lite mailväxling med VDn på golvslipningsfirman gick han till slut med på att målaren fick komma tillbaka och sätta upp nya tapeter. Fakturan på totalen skickade sedan målaren till golvfirman.

Aldrig i hela livet hade vi gått med på att golvslipningsfirman satte upp de nya tapeterna...det faller ju på sin egen orimlighet. Vi hade kunnat gå med på att slipfirman skickade någon egen målare, med goda referenser, men då hade vi gjort så som många skrivit i tråden; fotograferat väldigt noga och klargjort för slipfirman att det ska bli lika bra eller bättre.

Det troliga i TS fall är att firman som klantat sig går med på att TS får välja de andra firmorna för att åtgärda misstagen. Det blir troligen billigast om inte kompetensen finns "in house".
 
Ögnat igenom det hela, flera saker kanske redan svarade på.
Så här är det:

Klockrent sprut från vinkelslip. Frågan är om firman använt sig av sina ordinarie gubbar eller i sin tur hyrt in en firma som har tid att göra arbetet? Har de tid, kan man fråga sig varför. Troligt att de inte gör bra arbete...
Du har ju dock lite tur. om man säger. Firman känns hyfsat stor, de gör arbete åt din firma och andra stora firmor.
Försök lirka lite. De gör garanterat hellre ett backjobb hos dig mot att inte fördärva sitt rykte och förlora stora kunder. Håll käften till grannar, arbetskamrater mm så länge. Kan finnas ngt i detta att erbjuda firman. Typ fixar ni, håller jag tyst.

Fönstren måste bytas. Finns absolut inget sätt att åtgärdas.

Altangolvet. Visst, kärnsida upp och alla andra olika saker. Dock är trall det absolut sämsta virket, så det läggs med den sidan upp som ser bäst ut. Av i princip alla snickare. Att vända på brädorna...
Visst, skruvhål på samma ställe. Men det kommer bli en rand där balkarna legat mot. Får du de inte att byta trallen hade jag nog hellre antingen bytt på egen bekostnad, eller skruvat ner skruven en aning mer, och slipat. Men det måste göras omgående i så fall! Regnar det så rostar prickarna och då får du aldrig bort det...

ARN, konsumentverket/konsumentvägledaren. I princip alltid har den privata beställaren ett högre skydd än hantverkaren.
En hantverkare skall veta vad han gör, en privatperson kan inte krävas att veta hur saker skall göras.
Har du använt hantverkarformuläret har du bättre förutsättningar.
Har du inget skrivet, vilket är vanligast vill jag påstå vid mindre arbete, så är det sämre. Men absolut inte kört! Privatpersonen har ändå ett högre skydd.

Hota inte med att ta det till rättegång, advokat, ARN, berätta för chefen mer än som sista utväg.
Sådant här löses nästan alltid den trevliga vägen. och om det inte fungerar kan man ta det till nästa steg. Börjar man hota med arn, eller vara otrevlig, är det otroligt svårt att gå tillbaka ett steg.

Hans, snickare sedan många år och egen firma
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
hej
Jag passar på att fråga i tråden.
Pacman 42: hur blandar du klor och såpa?, stryker/sprutar man på trallen?
Låter man det vara eller spolar du bort. Vi har massor med trall som med tiden blivit mycket mörk. På sina ställen nästan svart. Vi håller på att skrubba men det är eländigt tråkigt
mvh Magnus
 
P Paxman skrev:
Vi råkade ut för något liknande när vi renoverade vårt vardagsrum. Vi hade målare som målade och tapetserade med ganska dyra tapeter. När allt hans jobb var klart kom en parkettslipare och fixade golvet. När sista lagret olja var lagt upptäckte vi att golvsliparen förstört tapeterna genom att dra maskinen mot dem. Tyvärr var det så högt upp att det inte skulle täckas av fotlisterna. Vi hade alltså fina nya tapeter in knappt 48 timmar!

Efter lite mailväxling med VDn på golvslipningsfirman gick han till slut med på att målaren fick komma tillbaka och sätta upp nya tapeter. Fakturan på totalen skickade sedan målaren till golvfirman.

Aldrig i hela livet hade vi gått med på att golvslipningsfirman satte upp de nya tapeterna...det faller ju på sin egen orimlighet. Vi hade kunnat gå med på att slipfirman skickade någon egen målare, med goda referenser, men då hade vi gjort så som många skrivit i tråden; fotograferat väldigt noga och klargjort för slipfirman att det ska bli lika bra eller bättre.

Det troliga i TS fall är att firman som klantat sig går med på att TS får välja de andra firmorna för att åtgärda misstagen. Det blir troligen billigast om inte kompetensen finns "in house".
Arbetet verkar amatörmässigt. När man hyr golvslip så brukar man få med en mindre maskin som man skall slipa den sista biten av golvet mot väggen just för att slippa skador på väggen orsakade av den större maskinen.
 
M mangebest skrev:
hej
Jag passar på att fråga i tråden.
Pacman 42: hur blandar du klor och såpa?, stryker/sprutar man på trallen?
Låter man det vara eller spolar du bort. Vi har massor med trall som med tiden blivit mycket mörk. På sina ställen nästan svart. Vi håller på att skrubba men det är eländigt tråkigt
mvh Magnus
För det första så tvättar jag altanen med såpa först, detta för att få bort all smuts. Sedan bleker jag med klor, blandningen beror på hur smutsigt det är. Börja med svag lösning, 1dl/10l vatten. Om inte detta räcker, öka på litegrann. Skura in det i altanen med en skurborste eller tvättborste (för att rengöra väggar utomhus med). Använd skaft! Doppa i hinken! Blir det för starkt så flisar trät, så var försiktig. Det är viktigt att spola av trallen efteråt.

Eventuella kraftigt missfärgade fläckar behandlas före behandling av hela altanen.

Som skrevs av andra i tråden så fungerar även oxalsyra, det är ju bättre för miljön. I övrigt gör ungefär likadant. Jag har för mig att oxalsyran skall vara i lite starkare koncentration (googla på det).
 
C c_olsson skrev:
Arbetet verkar amatörmässigt. När man hyr golvslip så brukar man få med en mindre maskin som man skall slipa den sista biten av golvet mot väggen just för att slippa skador på väggen orsakade av den större maskinen.
Stor etablerad slipfirma i Stockholm...men killen de skickade var kanske lite nybörjare, eller så hade han en dålig dag. Golvet blev dock kanonfint!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.