Conrad säljer KC-P30 modellen för under 10000 kr och uppger att den har intern övervakning av DC-läckage. Jag skulle inte lita på det utan kolla upp modellnumret i enlighet med manualen. Köpte du från Conrad så kan du ju returnera om det inte stämmer.
 
Ungefär tre i säkerhet. :)

Vad kostar en typ B? Jag har bara hittat ett pris på 10 kkr.
 
Typ B ligger kring 4-5 kkr och därför kommer typ EV bättre till med 2-3 kkr det går att få billigare men detta är nog ett någorlunda normalpris.

Se bara till att PE är ok hela vägen bortöver i anläggningen så är JFB inte så kritiskt. De flesta sk laddkablar och annan utrustning för laddning har en vettig övervakning av att PE är ok åtminstone i zonen där bilanslutningens don kunde vare en farlig felkälla. Men som sagt se gärna till att uttag för sånt här ligger utanför ordinarie central både för att inte dra onödig hög last omvägar och inte störa JFB där vid mer exotiska felfall,
 
Enligt manualen så betyder sista siffran i produktbeteckningen detta:

Elektricitet 0
0…Kontaktor
1…Kontaktor med 1 fas
2…3-fasig med DC-felströmsregistrering (RDCMB)

Alltså ska alla trefasversioner ha DC-felströmregistrering. Tror jag har ES240012, brandad från Clever.

Är väl för dålig på att googla, men hittar inga typ EV :) Vore trevligt med något modellnummer att ge åt elektrikern. Han kör Hagerskåp.
 
OT!
Var hittade du en för <5000?
Behövde en B häromåret och hittade ingen under 10.000 visserligen behövde jag 4-pol 63A och det var ett tag sedan men ändå
 
Med det produktnumret så borde du ju redan vara iland. Hur kommer det sig att du bara "tror" att du har det numret?
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Ljus Ljus skrev:
OT!
Var hittade du en för <5000?
Behövde en B häromåret och hittade ingen under 10.000 visserligen behövde jag 4-pol 63A och det var ett tag sedan men ändå
I 25-40 A varianter bör du hitta dem hos vanliga grossister som du har lite bättre samarbete med. Om jag själv behöver tar jag från tillverkarnas egna kanaler där kan priset kanske vara lägre men de angivna priserna tidigare ser jag som normala hos grossister som tex Solar osv.
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
Vad kan motivera en privatperson att betala 5-8 kkr för en JFB?
Ser att budgetmärket Chint har en för 1500 norska https://www.elbilgrossisten.no/products/chint-jordfeilbryter-type-b-63a, kommer väl billigare till Sverige då intresset för laddning ökar.

När kan det vara motiverat med en som Siemens kallar B+ som klarar frekvenser mellan 2-20 kHz?
 
Okej, jag har en central i huset och en i garaget. De är parallellkopplade, och är dized med varsin JFB (i extern låda). Idag går det ett 3-fasuttag från garagets central.

Skulle det fungera att sätta en parallell normlåda med en JFB (typ B) och en 3-fas säkring bredvid garagets låda och koppla vidare? Några proiblem att ha 2st 3-fasuttag på samma JFB som även är avseed för laddning?
 
Jag ser inga problem med det.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Här urklipp ur installationanvisningen till en väggladdstation t.ex. 16 A 400 Volt, 3-fas, med typ 2 uttag.
Tydligen kan man ha jordfelsbrytare av typ A för 1-fas, men ska tydligen vara typ B för 3-fas.
Residual currect device = jordfelsbrytare, tror jag.
Tydligen ska man ha en huvudströmbrytare för strömmatningen till väggladdstationen.
Det är en sådan här väggladdstation vi lurar på att montera. För att ladda en Nissan Leif behöver vi då en Typ2 till Typ1 laddkabel. Fördelen med laddstation med typ2 uttag är att även ev. besökare kan ladda sina bilar på detta typ 2 uttaget.

Föregående kommentator tänker skaffa ett jätte dieselaggregat för att ladda sin elbil. Det kan inte vara helt billigt.
Men undrar om det skulle gå att ladda Nissan Leif med ett litet bensindrivet elverk på 1 kW eller så. Har någon erfarenhet av det? Det skulle man kunna ha i bagaget som någon slags nödlösning vid körning i obebodda trakter.
 
  • Bild på installationanvisning för väggladdstation med specifikationstabell för olika strömfaser och krav på jordfelsbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
Nja nu har jag ingen elbil tyvärr. Har ännu inte sett någon tillverkare av transportbilar som har en laddhybrid eller ren elbil med tillräcklig räckvidd. Möjligen kan Bollinger B1 om den kommer i tillverkningen vara ett alternativ (googla!).
Inlägget var mer en synpunkt i debatten om miljönyttan med elbilar.....

Edit
Ett 1kW aggregat skulle nog slokna vid laddning om det inte går att ställa laddsrömmen lågt. Har vid något tillfälle försökt att snabbladda och starta upp fordon med stor laddare som haft startbooster via 1kW elverk med resultatet att elverket löst ut av för högt strömuttag :worried:
 
Redigerat:
Hur lång räckvidd behöver du? Min går ca 12 mil om man kör landsväg, kortare på motorväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.