Bästa svaret

Martin_B
Och det jag skriver om precis här ovan är egentligen helt sjukt, för det borde inte vara så. Men så är det tyvärr, åtminstone i städerna (ute på landet vet jag ej).

Vi kan ta ett exempel. Ett hus som går för 4.500.000 kr, men är ett ruckel, där får de lägga ner 2 miljoner för att få det till en normal och bra standard där det är totalrenoverat på fackmannamässigt sätt. Ja, då blir huset värt lika mycket som grannarnas bredvid, som är renoverade, fräscha, och som går för 6.500.000 kr. Med andra ord kan man likväl sälja rucklet som det är, för 4.500.000, istället för att själv lida igenom en renovering för 2 miljoner, för att ändå bara gå med + - 0 :D
 
...fast de som renoverar själva får det som de vill ha det... många hus vi tittade på var renoverade på ett sätt som inte tilltalade oss, fuskrenoverade tyckte jag, de som var smakfullt, byggnadsvårdsmässigt och genomgripande renoverade gick väldigt dyrt och då fanns det ändå saker kvar att göra... men jag håller med om att "renoveringsobjekt" ofta är för dyra...

Men vet även de som tittar på hus och absolut inte kan tänka sig att renovera, som inte verkar bry sig om materialval etc. Ofta attraheras dessa av nyare hus, inte sekelskifte...

Men jag tror ofta de som köper och renoverar ett hus för att direkt sälja vidare ofta "är i branchen" och inte betalar andra hantverkare med skattade pengar osv utan kan "utnyttja" tid de inte har uppdrag, byta tjänster, köpa material med rabatt, få överblivet material mer eller mindre gratis osv. Då kan det nog vara en bättre affär än att jobba för nån annan och ta ut det i lön...

att leja bort renoveringen helt och sen sälja med vinst är nog svårt...
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Tanken är att ordna fasaden och måla den ljusgrå. vita vindskivor , vita foder runt fönsterna, vita alternativt svarta rejäla knutbrädor. Svarta taket var givet val, men hade även blivit snyggt med orange tak.

Enklast och samtidigt mer kostsamt blir valet för mig att beställa 3 glas pvc fönster. Vet att ifall man letar på blocket i hela Sverige så kan man nog hitta för en billig peng, men det blir en mer långdragen process när man redan har så mycket arbete.

Men först ska insidan bli klar innan jag ger mig på fasaden. Håller på slutföra köket som blir klart nästa vecka då vvsen kommer och kopplar in allt. Badrummen är klara, så i slutet på september - början utav oktober blir insidan klar.

Det jag menade i tidigare inlägg med att det inte är värt det. Är att när man kör en lägenhet, så finns det inga överraskningar. Tar mig 28 dagar att göra en tre rummare på 100kvm sist. Genomsnitt per lägenhet är 200-250 i vinst. Huset däremot är fullt med överraskningar.

Exempel:.inget vatten anslutet till huset , mer än 50år gammal el. Var innan två lägenheter så det finns två trappuppgångar. Golven där nere måste man isolera och sätta trossbotten, väggarna dåliga, mycket rivningsjobb m.m..

Man brukar sägs att i hus så finns det alltid saker att göra.

Visionen för huset är att ordna ett hus som man inte behöver göra något. Det enda köparen behöver tänka på är trädgården och uthuset.

Hade aldrig gått att leja bort detta huset till en svensk snickare. Två stycken snickare heltid i fem dagar går på cirka 40-45tusen.
Sedan därefter ska det alltid tjatas om "detta har vi inte sagt något om jag vill ha extra" så fort det är ett litet hinder.

Har två egna arbetare som jobbar för mig på heltid.

Har inte slarvat eller snålat, slarvar jag blir inte huset sålt. Samt att det är inte som när man säljer en bil. Är det fuskbygge finns det chans att bli stämd och betala rättegångskostnaderna så det lönar verkligen inte sig att fuska. Om nåt blir fel så är det gör om gör rätt som gäller.

Snålbyggt?
Då hade jag inte kört benders pannor på taket , ett av de dyraste köken på ikea, gipsat alla väggar och tak, bredspackla alla väggar och tak, hekaklat två badrum m.m..

Enda anledningen varför det inte går att gå förlust är för att jag köpte huset väldigt väldigt billigt och dessutom privat. "Dödsbo" samt att jag har egen arbetskraft med våtrumscert.
 
fast om du gjort klart allt inne, hur ska du då kunna byta fönster? De gamla är ju högre, det är enl mig en viktig parameter för att få rätt proportioner och även att kunna behålla gamla fasaden.

Låter mkt lönsamt med lägenheterna, men jag gissar det inte är lika lätt i sthlm el liknande ort, då så många verkar tokbjuda på riktiga renoveringsobjekt... Lägenheten är så dyr per kvadratmeter både renoverad och orenoverad att den biten nästan inte spelar någon roll...
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
J JohanLun skrev:
...fast de som renoverar själva får det som de vill ha det...
Jo precis, därför renoverar jag också (20-talshus). Men jag menar alltså att renovera för att sälja vidare.
Ja, det skulle vara för att man får byggmaterial extremt billigt eller gratis rent av, och ha kontakter i branschen etc, som du skriver. Ja, då kan det löna sig om man gör ett bra jobb snabbt.
Men annars är det extremt svårt att få lönsamhet i att köpa, renovera, och sälja vidare, så som det ser ut idag.
 
Martin_B
T Totaltaket skrev:
Enda anledningen varför det inte går att gå förlust är för att jag köpte huset väldigt väldigt billigt och dessutom privat. "Dödsbo" samt att jag har egen arbetskraft med våtrumscert.
Har läst hela ditt inlägg. Dock reagerade jag på detta ovan. Att du köpte huset väldigt, väldigt billigt och dessutom privat, som du skriver, är ingen anledning till att du inte kan gå i förlust.

Ditt anskaffningspris är helt irrelevant när det kommer till frågan "lönar det sig att renovera eller inte".
Det lönar sig inte ett öre mer att renovera bara för att du köpte huset billigare, ens om du så köpte för en krona.
Du kan köpa ett hus för en krona (låt oss säga att marknadsvärdet är 4 miljoner), och bara sälja det vidare för 4 miljoner utan att renovera en kvadratmillimeter av huset. Så vinsten blir där ändå, fast du inte renoverar :)
 
T Totaltaket skrev:
Hej!

Håller på att totalrenovera ett 20-tals hus.

Fick huset för en billig peng så kunde inte motstå det.

Då jag tidigare enbart hållt på med lägenheter så är fasad och tak ett nytt scenario för mig.

Har lejt bort taket och det är klart men det blir alldeles för dyrt att leja bort fasaden.

Folk säger till mig att fasadmaterialet ligger på 90-100 tusen.

Men när jag gör en egen inköpslista så går det endast på 30tusen (byggmax)

Ska tillägsisolera fasaden och köra med 2,2tums reglar , ytterpanel ståendes därnere och vid läktarna så kör jag liggande panel.
Fasaden är på 300kvm.

Vad är det som saknas?
Blecken har jag hemma.

Tacksam för hjälp

Trådspik Låda
Art.nr: 22234
100x3,4mm, 5kg, ca 600 st
10 x 140 kr
1 400 kr

Bleckspik Vit
Art.nr: 22958
30x2,5mm, vit, 100st
10 x 71,96 kr
719,60 kr

Häftpistol
Art.nr: 28053
Rapid 13
2 x 196 kr
392 kr

Häftklammer
Art.nr: 28056
13, 6mm
5 x 51,96 kr
259,80 kr

Vindpapp AC 350
Art.nr: 17040
30x1,25m, AC350, diffusionsöppen
10 x 215,20 kr
2 152 kr

Isoleringsrulle 45 mm Lambda 38
Art.nr: 16006
455x7500mm * 4st, Stålregel CC 450mm, Ursa, 13,65m2/pkt
Läser starten på tråden och blir fundersam. Hade du inte två "egna" snickare? Priser, metodval och matrialåtgång borde väl de kunna svara på, tänker jag.
 
B
Varför togs vattenburna värmen bort?
 
T Totaltaket skrev:
orange tak
Det verkar vara ett mycket ovanligt val. Eller menar du rött?
 
Martin_B
T Thomas_Blekinge skrev:
Det verkar vara ett mycket ovanligt val. Eller menar du rött?
Han menar förmodligen "rött", men jag håller med om att det ser mörkorange ut i många fall:

tak_3.jpg

Det är väl en blandning av orange kanske 80%, rött ca. 10% och brunt ca. 10%, väldigt vilt gissat :)
 
Svart (eller mörkt) behöver inte vara helt fel, finns ett hus i mitt område som har mörkt tak med glaserat tegel som jag har hört ska vara sen byggåret ca 1910.

Personligen är jag lite frågande över alla som väljer betongpannor, jättefint renoverade hus här i kvarteret har betongpannor... En granne (iofs inte ett sekelskifteshus) la om taket för ett tag sen, teglet såg jättefint ut, men allt hamnade i container och upp åkte betongpannor... och jag kan hålla med om att de ibland ser nästan orange ut... men orange är det nya svart? ;)
 
Martin_B
Äkta tegel :)

tegelpannor.jpg
 
Martin_B
Betongpannor hade jag aldrig slängt upp på ett 20-talshus... bevare mig väl! :D
 
Saxat rakt av från offerten jag fick från XL Bygg på hela min fasad (~120 m2) inklusive tilläggsisolering:

Timmerpanel 22x170, 710 m - 12 084:-
Distanshylsa 250 st - 673:-
Plastbricka 500 st - 642:-
Dimensionshyvlat 34x45, 220 m - 1100:-
Västkustskiva 50, 37 st - 7111:-

21 610:-

Utkörning med kranbil: 600 slantar.

Momsen står på totalpriset i offerten där en massa andra saker såsom gips och dylikt till insidan ingår så man får väl lägga på 25% på dessa priser för att få med momsen.

Träfönster från Skånska byggvaror (de flesta var 130x130 och öppningsbara): 34 973:-

Sen tillkom såklart lite diverse-virke såsom foder, knutar, mot taket, o.s.v men dessa kan jag inte ta fram då det ingick in en annan offert tillsammans med samma dimensioner till insidan av huset. Det går ju inte så många metrar för "dekorationerna" så att säga så det är bara att hugga till med någon tusenlapp där.

Dubbla detta för ett tvåvåningshus så är det rätt så nära 100 000:-, framförallt då det inte finns färg med i min prislapp än. Timmerpanel är dock dyrare än lockläkt eller liknande.

Huset blir kanske lite skumt på insjunkna fönster men det är inte omöjligt att rätta till det vid senare tillfälle när det finns en massa tid och pengar igen för aktuell ägare. Husen är ändå gjorda i material som vanligt folk kan jobba med. Hade varit en annan sak om det var gjuten plast eller liknande. :p

Fönster är och förblir ett halvkänsligt ämne, men har man vuxit upp i ett gammalt hus i de nordligare delarna av landet med originalfönster där springorna varit tejpade med papperstejp av tidigare ägare för att det drar, samt att öppna/stänga kräver några pass på gymmet för att genomföras, så välkomnas alla typer av moderna treglasfönster som håller luft och ljud ute och kräver en oansträngd enhandsfattning för att öppnas/stängas.
jag säger att: Går fönsterna att renovera till ett rimligt pris samt på ett behändigt och inte så tidsödande sätt så är det bara att sätta igång.
Vi bytte dock ut 11 fönster i mitt hus på drygt 2 dagar och då bestod arbetsskaran av 2 amatörer i ämnet.
Alla äldre hus har dock inte fina fönster original bara för att det är gamla hus...
 
Du har rätt i att alla gamla fönster inte är fina, jag förstår att vissa byter, men som när man tex läser senaste nr i vi i villa rekommenderar de i en "fråga snickarn" att fönster ska bytas var 25e år. Detta kanske stämmer för ett gasfyllt plastfönster som inte går att renovera alls, men för sekelgamla kärnvirkesfönster stämmer det oftast inte.

Rent ekonomiskt är det bästa att måla fönstren med linoljefärg regelbundet. I de flesta delar av sverige med den typ av uppvärmning som de flesta idag har (värmepunp eller fjärrvärme) tar man aldrig hem bytet rent ekonomiskt. Estetiskt så blir många byten (men inte alla) rätt misslyckade. Såklart finns de som specar fönster som är riktigt snygga och har rätt proprotioner, men många gånger så väljs fönster som ser små och klumpiga ut.

De gamla okopplade fönstren (med lösa innerfönster) har ofta så stort isolerande mellanrum så att de står sig mkt bra i jämförelse, vill man komma till nästan samma komfort som ett modernt fönster så går att byta innerglaset till ett speciellt isolerglas. De kopplade 2-glas är något sämre, men jag har större delen av mitt liv bott i hus med sådana fönster (men även mixat med 3-glas samt bott i lägenheter med bara 3 eller 2+1) och tycker fördelarna som framhävs med nya fönster är överdrivna.

Om huset satt sig och man hyvlat och knökat med fönstren så de är svåra och öppna, går ju detta också att fixa genom att ta loss karmen och justera om den, men det är ju ett jobb som många inte vågar sig på själva.

Det har dock inte att göra med att fönstren är gamla, mina "nyare" fönster kärvar några ännu värre än de gamla, sätter sig huset måste man justera karmarna...

Jag byter till gamla fönster i mitt hus (från 3-glas perspektivfönster), men jag kommer nog ha kvar 3-glas på en glasveranda där jag tycker det är bra att ha både ljud och något bättre värmekomfort, sitter högt upp, fönstren är nästan nya. Jag förstår när man vill förenkla livet, men kanske räcker det att byta tex i sovrummet, köra så lika i utseende och ha kvar på alla andra ställen där man inte lika ofta vädrar, inte har sängen nedanför fönstret osv - för ekonomiskt så lönar det sig inte - men komfortmässigt så vore det fel att säga att inte nya fönster är något bättre än gamla.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.