Tyvärr måste du byta allt!
Du kan ju försöka få det bevisat att smederna har den kometens som krävs för att byta och på så sätt slinka ur greppet.
Men det där ser tyvärr rätt dyrt ut så min rekommendation är att ta till storsläggan från första stund med advokat, men börja med ert försäkringsbolag.
 
Det sjuka är att det är en firma som min målar firma (jag är enbart anställd) jobbar ofta med. Killarna som var här ska vara deras "bästa", de var hemma hos min chef och ägare av firman som jag jobbar på och gjorde en massa saker. Uteplats, trappor m.m

Fruktansvärt förvånad, fruktansvärt förbannad och fruktansvärt trött är jag.

Jag kommer kontakta konsument verket på måndag och skaffa information om vad jag bör göra.

De har ju som sagt väldigt nära samarbete med oss (även stora jobb hos Ikano, bauhaus m.m), så detta är sjukt pinsamt för dem.
 
Jag hoppas detta fixar sig, vilket jag tror det gör. Framförallt på grund av vem det är de har förstört hos. (jag som anställd hos deras samarbetspartner)
Men vill ändå gardera mig med de rätta "myndigheterna" som kan behövas.
 
V
Entreprenören har rätt att själv åtgärda skadorna!
 
Ta bilder på hur det är utfört nu alla inpassningar och hur trallen är utförd ifall de inte e lika duktiga snickare som gör om den. Kan de vara bra att kunna påvisa att det inte e likvärdigt utfört arbete.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
L
Som jag sa förut , det är inget fel att vända trallen , fulsida nedåt , den behöver ju inte bytas ut
skruvas i samma hål
 
Klart trall och glas skall bytas. Helt otroligt slarvigt att använda vinkelslip på det sättet.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Vi råkade ut för att belagda glas fick gnistor på sig när snickare kapade sten. När vi påtalade detta för snickarna tog de kontakt med sitt försäkringsbolag som stod för nya glaskassetter och arbetskostnader i samband med bytet. Bör finnas liknande möjligheter i detta fall tycker man.
 
  • Gilla
<freddan> och 2 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Klart trall och glas skall bytas. Helt otroligt slarvigt att använda vinkelslip på det sättet.
Det är nog ändå lätt hänt om det går av bara farten. Sprutet kan vara ganska svårt att se... Det viktigaste är ju att det åtgärdas utan strul :))
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Ja men använder man vinkelslip skall man veta att det blir skador av sprutet oavsett om det syns eller ej.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Är det ARN man ska vända sig till vid konflikt?

Tycker att egentligen borde de stå för notan och betala så att det görs om av det företag som byggde altan och satte glas från början.
 
Strunta i vad du tycker, för det kan du inte kräva.
 
L Liteavvarje skrev:
Går inte att slipa , skruvskallar , impregnering försvinner den sitter inte mer än kanske 5-7mm ner , ett sätt är att skruva upp och vända på trallen , den är lika på båda sidor
Angående glasen ( är det glas eller plast ) kolla om det går bort , kanske lite svart som går bort , tvätta torka , titta lite snett på dom och känn med fingrarna , kan var små stick , dom syns och känns rätt bra och
En trall ska skruvas med kärnan uppåt, när virket torkar böjer sig trallen och du får en konvex planka som vattnet rinner av ifrån.
Om man lägger kärnan neråt skapar du en båt / konkav yta och vatten står kvar på däcket längre.
 
  • Gilla
Murkenlurk och 5 till
  • Laddar…
En sak som bör kollas är om de arbetade med het arbete? Montörerna ska ha gått utbildning i heta arbeten och arbeta på ett säkert sätt.
Många företag tycker att brandsäkerhetsreglerna med avskärmning, brandsläckare, vakt mm. är väldigt jobbigt.
Vissa skiter i allt och bara kör, andra ändrar sina arbetsmetoder och använder t.ex. tigersåg istället för rondell.
 
S
R Robine skrev:
Är det ARN man ska vända sig till vid konflikt?

Tycker att egentligen borde de stå för notan och betala så att det görs om av det företag som byggde altan och satte glas från början.
Som tidigare person sagt. Du får lov att släppa det där, dom har sin fulla lagliga rätt att åtgärda felen dom orsakat, skulle dom göra fel även den gången så har dom laglig rätt att göra om det igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.