Hej!

Vi har ett dilemma..

Jag har haft en firma hemma hos oss som lagt trädäck och byggt uterum. Detta blev klart för ca 2-3 veckor sedan.

Förra veckan hade vi en annan firma som isolerade förrådet i trädgården.
Dessa snickare har stått och sågat mitt på trädäcket och vi har nu ett trädäck som har FULLT med svarta fläckar som vi misstänker är brännmärken.

Vi har haft chef/arbetsledare hemma hos oss och vi (eller snarare de) måste byta ut HELA altanen.

Nu är det så att vi absolut inte att den firma som förstört altanen även lägger nytt.
Vi vill att den ursprungliga firman som la det från början gör om det.

Vilka juridiska möjligheter finns det att kräva detta?
 
Exempel på svarta fläckar.
Syns MYCKET mer i verkligheten.
 
  • Trädäck med svarta fläckar nära dörröppning, i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även svarta prickar på skjutglas där de stått och arbetat.
 
  • En genomskinlig glasyta med många svarta prickar och suddiga reflektioner av moln och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Vad har dom använt för verktyg tro , sådana skador uppstår bara med mycket varmt ,
rondellkap är ett , sprutar mycket gnistar
Hur det ser ut eller vad ni har för tankar om det är upp till er
Var det chefen från företaget , dom som isolerade , det företag som åsamkat den av er påtalade skadan , det företaget har all rätt att åtgärda det i egen regi , det kan ni inte komma ifrån , det är bara att gilla läget , ni kan inte säga , Ni får inte göra det , en annan ska göra det och ni ska betala
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Som sagt, vad sågades? Den typen av skador (om det är brännmärken) uppstår när man kapar stålbalkar elle något åt det hållet, med vinkelslip.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Har firman gått med på att altanen skall göras om?
 
De isolerade mitt förråd och de hade stål balkar i tak.
Annars är det allt annat som tillhör isolering som sågats

Reglar
Gips
Skurit isolering osv
 
Ja, det var de som sa det.
Det verkar inte finnas annan lösning
 
L
En sak till som är viktig försök att få till ett papper på att dom ska åtgärda skadan , skadorna inom en viss tid , får du ett sådant dukoment så har dom erkänt att dom är vållande , men säg inget om detta angående erkännande , bara att du vill ha en tidsfaktor för att veta , ge dom en månad
Nu är det så att glasen måste bytas , går inte att laga på något vis , men prata inte om det
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Man skulle kanske kunna slipa hela däcket?
Men då måste man nog slipa en del då trallen ju är lite kupad.

Och vad händer med alla skruvar då?
 
Va! Är glasen också förstörda?!

Borde inte det gå att tvätta/putsa bort?
 
L
R Robine skrev:
Man skulle kanske kunna slipa hela däcket?
Men då måste man nog slipa en del då trallen ju är lite kupad.

Och vad händer med alla skruvar då?
Går inte att slipa , skruvskallar , impregnering försvinner den sitter inte mer än kanske 5-7mm ner , ett sätt är att skruva upp och vända på trallen , den är lika på båda sidor
Angående glasen ( är det glas eller plast ) kolla om det går bort , kanske lite svart som går bort , tvätta torka , titta lite snett på dom och känn med fingrarna , kan var små stick , dom syns och känns rätt bra och
 
Trallen är fullimpregnerad då det gpr absolut att slipa. Om det är glas eller plast som det smält in något i så går det inte att åtgärda på något smidigt sätt. Men jag tycker att det låter konstigt att de orsakat brännmärken.
 
Tyvärr är det stor risk att glas, plåtar, trä, ja allt som fått sprut från vinkelslip på sig är skadat och omöjligt att fixa utan att helt byta.
 
L
Har du kollat som jag skrev förut , och agera efter det med papper
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.