Hej,

Är ny här på forumet och hoppas få några goda råd av alla kunniga på denna sida.

Vi äger ett fritidshus i Kroatien. Det är nyrenoverat för 4 år sedan, men stenkonstruktionen är närmare 300 år gammal. Som så många hus här ligger husen väldigt tätt. Vi har tre plan varav det nedersta visserligen ligger på markplan men 3 väggar är byggda mot jordvall. Det finns luftspalter emellan och det ser allt ok ut (inga fuktzoner syns). Förmodligen har detta rum fungerat som en slags källare förr i tiden.

Problemet vi har är att under sommaren då temperaturen kryper närmare 35 grader så tränger varm luft in och möter kallare luft. Det blir då väldigt fuktigt och om dörren står stängd några dagar så får vi typisk källarlukt därinne. Vi har en avfuktare som vi använder då och då, och den gör underverk. Vi är dock borta långa perioder och märkar att fukten sätter sig om avfuktare inte används regelbundet. Att konstant köra med avfuktare blir väldigt dyrt och det känns inte ok att köra den typen av apparat när man inte är där. Funderar därför på om det kunde vara värt att sätta in en vanlig ståfläkt (en sådan som pendlar från sida till sida) som kan köras några timmar per dag via timer så att luften åtminstone cirkulerar där inne. Skulle en sådan lösning kunna vara till någon hjälp tror ni?

Värt att nämna att rummets öppning vätter rakt mot havet som endast ligger 40m bort. Bidrar givetvis också till den höga fuktigheten...

Tack på förhand.
 
Det låter mer som att detta är nåt man får stå ut med om man har den typen av hus. Hur ser det ut hos andra tex med lika förutsättningar?
 
Fläkten kommer inte att göra varken från eller till är jag rädd, I värsta fall förvärra (dock bara marginellt i så fall). Men om du har rätt i källan till fukten - och jag tycker det låter vettigt - så är nog det bästa att göra att försöka få det så lufttätt som möjligt när ni är borta. I så fall kan avfuktaren gå på timer väldigt korta stunder, och det skulle räcka för en stor skillnad.
 
Problemet är att den varma luften utifrån bär med sig väldiga fuktmängder som i det kyligare rummet kondenserar ut och så känns det unket. Ventilation hjälper inget utan förvärrar bara eftersom du drar in ännu mer fuktig luft. Gör som #3 säger.
Husen är inte byggda för att stå oanvända längre stunder.
Sätt några solceller på taket så får ni strömmen gratis till avfuktaren.
 
Stefan/arkTecko/Thomas,

Tack för era svar. Här lite mer information. Sidan mot havet har ett fönster och en dörr. Dörren är en traditionell trädörr helt utan isolering och med tillhörande glipor ;-) Ingen har isolering här, inte ens element på vintern. När det är kallt sover man med tröjor på.

Störst problem upplever vi när det är helt stängt. Det finns ventilering på alla väggar (små hål på cirka 7cm i diameter varannan meter - både uppe och nere) och det känns som att den fuktiga luften kommer in (genom otäta dörrar, ventilering, etc.) men den klarar inte att ta sig ut igen. När vi öppnar dörren verkar det dock som att det luftar ut och cirkulerar. Att öppna fönstret räcker inte riktigt till. Vi kan dock inte låta dörr och fönster vara öppet när vi är borta. Under höst och vinter lämnar vi alltid fönstret på högkant med cirka 10 cm glipa och träluckorna stängda för att ge visst insynsskydd. Detta verkar hålla rummet i gott skick under de svalare årstiderna.

Jag vet inte hur andra här har det, men man ser ganska många fuktskadade hus. Det verkar normalt. Om det finns något att göra åt detta vill jag dock försöka. Vi använder rummet flitigt när familj besöker, men även för uthyrning.
 
Förpackning av Torrbollen fuktslukare med blått lock och text på vit behållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Polacoloco,

Köpte ngt liknande för ett tag sedan (annat märke), men märkte inte ngn större skillnad. Har du goda erfarenheter av 'Torrbollen' och hur länge suger den åt sig fukt?
 
Beror lite på hur stor area som ska avfuktas. Samtidigt gäller det att försöka begränasa tillförseln av fuktig luft.

Man kan tillverka egna avfuktare med samma funktion som de köpta med hjälp av tösalt och en 10L hink. De är ju otympliga men gör kanske inget om man ändå inte är där. Googla på hemmagjord torrboll.

Alternativet är väl att isolera väggarna och använda AC när man väl är där.
 
Polacoloco Polacoloco skrev:
Beror lite på hur stor area som ska avfuktas. Samtidigt gäller det att försöka begränasa tillförseln av fuktig luft.

Man kan tillverka egna avfuktare med samma funktion som de köpta med hjälp av tösalt och en 10L hink. De är ju otympliga men gör kanske inget om man ändå inte är där. Googla på hemmagjord torrboll.

Alternativet är väl att isolera väggarna och använda AC när man väl är där.
Hej, det är 20kvm. Att de är otympliga gör inget.

AC avger ju kall luft. Hjälper det verkligen?

Mvh
 
AC avger kall och torr luft. Kall luft kan inte innehålla lika mycket fukt som varm luft så från acn samlas det kondensvatten. Om det är en portabel ac så hamnar den i en behållare i acn och är det en fast installation brukar det finnas ett rör eller en slang för kondensvatten. Många ac har också en inställning för att bara användas som avfuktare. 20 kvm borde inte vara något problem.
 
Kan en solarventi vara ett alternativ?
 
Hallå igen,

Solarventi hade varit perfekt! Men oj vad dyrt...16.000 SEK och sedan tillkommer installation (om ngn ens vet hur man installerar en sådan här i Kroatien).

Hade igår en lokal allt-i-allo kille här. Han sa att det bästa är att ha fönstret på högkant under vintern. På sommaren är det bästa att låta dörr och fönster vara öppet kväll till lunch och sedan stängt under dagen. Han föreslog också att installera en pendlande fläkt som blåser mot dörr/fönster.
 
Solarventi är bara bluff. Om man bara räkna lite så förstår man att det kommer aldrig att funka.
En unken liten solcell på 18 W driver en väldig svag fläkt. Panelen är gjort för att värma luften som går igenom. Vad hjälper det? Luften bär med sig vattenånga från omgivande luften in i den kyliga källaren där den kondenserar och blir till vatten.
Ytan på panelen är på omkring 1.3 m2. Solinstrålningen har under bästa förhållanden en effekt på 1 kW/m2, dvs panelen kan högst ta upp solvärme på 1.3 kW, större delen av dagen betydligt mindre (fel vinkel, natt, moln). Med den lilla effekten kaan man inte värma en källare.
 
F
Hur skulle det vara med ett mindre enkelt FTX aggregat för forcerad ventilation? Kylningen/värmningen av luften sker i aggregatet där mycket av fukten kondenserar. Ett annat alternativ skulle ju vara forcerad frånluftsventilation och kanske även tilluft.

Jag byggde mig ett enkelt FTX av nögra skivor 50mm XPS och två fläktar till mitt källarförråd. Det ligger inte i kroatien men i övrigt stämmer problembilden till 100%.

Om du lånar ut huset till mig en bra vecka i början av nästa sommar så skulle jag ju kunna fundera på bra lösningar :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.