Söker inte efter någon empati, skriver enbart vad jag tycker om att renovera ett hundra år gammalt hus med fullt me överaskningar..

Nytt för mig som jag inte gjort tidigare är fasad och tak? Taket lejde jag bort för jag har inte gjort det tidigare och samma tänkte jag med fasaden. Frågan var från början vad fasadmaterialet kostar? Vad som saknas ,enligt ovanstående lista.

Därefter fick jag ett tips som ja hade i tankarna då man rev bort fasaden.
 
  • Gilla
Rådalen och 1 till
  • Laddar…
Läste inte allt men har det från början varit ett trähus som seden blev tegel? ...smaksak, men jag hade behållt teglet, satt in några nya fönster då det var lite väl få, samt satt någon form av fusk-spröjs. Röda tegelhus med vita spröjsade fönster är jag svag för. För sent nu, du har ju bestämt dig så kör på det. Tilläggsisolering är ju inte så dumt alls, men som sades redan, blir fult, om man inte flyttar ut fönstret jäms med fasaden. Kort takfot är ok. Spännande
 
Det var 70år gammal tegelimitation som var bedrövlig.
 
Kör på, många synpunkter, och alla har ju olika smak, men med utmaningen att göra vinst går det ju inte att göra en lyxrenovering... Lyckas du behålla husets stil och renoverat el, avlopp, badrum och kök så är jag grymt imponerad, även om jag är för byggnadsvård och emot plastfönster så verkar huset få ett bättre "öde" än många andra hus... Och den som köper verkar ju få mycket för pengarna.

Hade huset legat i sthlmstrakten håller jag med om att det troligen lönat sig att satsa på dyrare material.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
SysterNett SysterNett skrev:
Laminat?!?!? Du kan väl åtminstånde lägga in parkett. Laminat ser ut och känns (och är) plastigt, billigt, kallt och ljudligt. Jag ryser av bara tanken att sätta in det i ett boende.
Det finns väldigt fina och kvalitativa laminatgolv. Underhållsfritt, fräscht, och hållbart. Vi har Alloc för nästan 600kr/m2, känns inte hårt eller plastigt. Vi slängde ut ett parkettgolv som låg innan av billigare sort. Full med hack, sprickor och annat otyg. Nya laminatet är mycket trevligt. Smaken är olika. ☺️
 
Är bara färgen som saknas och den är rätt dyr om du inte har bra rabbat dvs . Sen tillkommer det även mindre saker som man glömt men det är små kostnader skulle köpa grundmålad panel som är målat 2 varv och bara behöver en slutstrykning sparar in mkt jobb . Det blir inte dyrare än att köpa färg och måla själv. Sen skulle jag skippa tilläggsisolering då det bygger rätt mkt och inte sparar in så mkt el direkt . Det räcker att läkta upp på den gamla fasaden med 28x70 eller min 22x95 för att få en luftspalt mellan den nya fasaden och vindduken . Skickar med en länk där du kan beräkna skillnaden med och utan tillägsisolering klicka på tilläggsisolering så kan du slå in allt och programmet räknar ut energibesparingen
http://www.energiberakning.se/

Ska tillägga att jämfört med hur det var innan du renovera så tillkommer det en luftspalt och en träfasad som även den fungerar som isolering men det är klart att 1000kr eller mer sparar man nog per år med tilläggsisolering jämfört med utan
 
Redigerat:
  • Gilla
rayab
  • Laddar…
Om du kollar linoljefärg, tänk på att den ser dyr ut per liter men det går bara åt 1/3 så det blir inte dyrt I slutändan...
 
Kokarn Kokarn skrev:
Är bara färgen som saknas och den är rätt dyr om du inte har bra rabbat dvs . Sen tillkommer det även mindre saker som man glömt men det är små kostnader skulle köpa grundmålad panel som är målat 2 varv och bara behöver en slutstrykning sparar in mkt jobb . Det blir inte dyrare än att köpa färg och måla själv. Sen skulle jag skippa tilläggsisolering då det bygger rätt mkt och inte sparar in så mkt el direkt . Det räcker att läkta upp på den gamla fasaden med 28x70 eller min 22x95 för att få en luftspalt mellan den nya fasaden och vindduken . Skickar med en länk där du kan beräkna skillnaden med och utan tillägsisolering klicka på tilläggsisolering så kan du slå in allt och programmet räknar ut energibesparingen
[länk]
Fast då är det väl bättre ta bort gamla panelen än att bygga lager på lager?
 
Klart det är bättre men det var inte det skribenten tänkte göra allt är ju även kostnad , arbetsinsats och vilket mål som man har nu är det renovera och sälja som är målet och då är en snygg fasad prio från skribenten om jag förstått rätt
 
Som svar på ursprungsfrågan:

Jag tror att din kalkyl är mer överens med den kvalité du får från byggnad, vi panelade om vårat hus för många år sedan, det var egenhyvlad från litet hyvleri, spontad, profilerad, fasadpanelen gick på under 30 000, inga 90 000...

Renovera som du vill, ditt projekt!

Mvh P-A

Ps

Skippa plastfönster, annars verkar alla förslag intressanta....
 
Nu känns det väl mest som det är smidigast att snacka på nån panel så enkelt som möjligt.

Vore jag du hade jag från början kanske lagt projektet över lång tid, försökt få tillbaks orginalfönstren med så liten insats som möjligt tagit fram och lagat orginalpanelen, tar inte jättelång tid att med linoljekit i en fogspruta lägga igen spikhålen medans man målar.

Tror det gett stört förtjänst i slutändan.
Men nu har ju takets utseende förstört den helhet man kunnat få.
Och på ett gammalt hus har man större överseende med hur saker ser ut och ser det mer som en helhet.

Mvh
 
T Totaltaket skrev:
Om huset säljs för 1,2-1,5 blir det en vinst från 400-700. Men tycker fortfarande inte det är värt det, för hela mitt liv går ut på att få klart huset, går inte fokusera på något annat.

Började med renoveringen för en och en halv månad sedan. Känns som att man har åldrats några år redan. Har två stycken som bygger med mig på heltid.
Hmm, hur kan det inte vara värt det. Säg att du får en vinst på 500' och så skatt på det, så har du ut 350' i handen. Nu vet jag inte vad du jobbar med till vardags, men skulle tippa på att din årslön ligger i spannet 250'-400' efter skatt. Så iprincip drar du in en årslön om du får in din vinst...
 
K Kapten_Haddock skrev:
Men nu har ju takets utseende förstört den helhet man kunnat få.
Och på ett gammalt hus har man större överseende med hur saker ser ut och ser det mer som en helhet.

Mvh
tycker inte taket stör så mkt, men ett klassiskt rött tegeltak hade varit bättre...

givet vad som redan är gjort och vad som kvarstår håller jag med om att linoljekitt och linoljefärg och så mkt bevarande av fösnster som möjligt kommer lyfta huset, även om tak och laminatgolv inte har "samma nivå" på tidstypisk känsla och utseende. Om du bara har tid så känns det som det i pengar billigaste alternativet.

Om fasadträet inte är helt perfekt gör som sagt inte så mkt på ett gammalt hus, samma egentligen med trägolv, det blir patina. Plus att man sällan tittar nära på fasaden. Dvs att kitta men inte slipa, spackla osv duger gott...

Håller därmed med om att helheten är viktigast på ett gammalt hus, och som du inriktat dig på att det mesta är fräscht och inte kräver massa jobb tror jag lockar köpare.

Tycker man får se framåt i tyckande, det som redan är gjort är gjort.
 
Martin_B
Sprutlackera för tusan inte dörrar osv.... stämmer inte alls överens med gammal stil. Det ser bara billigt ut. Man stryker väldigt snabbt över dörrar med pensel om man bara vet hur en pensel skall dras.
Tycker det går snabbare än att pilla med tryckluft osv... göra rent munstycken, med mera.
Blir betydligt bättre kvalité och tålighet på penselmålat också, eftersom färglagret blir tjockare.

:)
 
Martin_B
Jag vill också tillägga, att uppenbart snabbrenoverade hus, med dåliga(korkade) materialval som kanske inte överensstämmer med husets stil, småslarvigt arbete med mera.... när man helt enkelt ser att det är lite smått ihopslängt, är något som tydligt avskräcker köpare. Går på husvisningar med jämna mellanrum och det är alltid de här snabbt renoverade objekten som går så "billigt"... fast det gör det väl egentligen inte, för de går för det de är värda, dvs. mindre än de borde vara.
Så tänk på detta :)

I många fall är det faktiskt inte värt att renovera överhuvudtaget idag, eftersom hus är så eftertraktat överlag, p.g.a brist på hus, dåligt utbud, att även rena totalrenoveringsobjekt går för enorma summor.

Många gånger kan det vara så att folk renoverar halvt ihjäl sig i tro om att de skall tjäna på det, men de får ändå inte tillbaka det de har lagt ut!
Förr kunde man göra en hacka på att renovera... men inte idag inte. Lite uppfräschning kan hjälpa priset upp lite dock, men en totalrenovering - näpp..., inte värt det, man får i bästa fall ut det man har lagt ut, och då har man bara arbetat en massa i onödan :)
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.