Såg inte ut att vara slamfärg innan, så det är väl bara fortsätta med samma färg som innan. Är det linoljefärg så skulle jag som köpare se det positivt då det minskar behov av att skrapa fasaden i framtiden, plus att med en fasad som kanske inte har luftspalt bakom (det tror jag iofs 20-tals hus nästan alltid har) så är "plastfärg" ett dåligt val... Linoljefärgen är dyrare per liter, tar mer tid i anspråk för målning, men materialkostnaden är ofta inte högre då den är så dryg. Det borde vara värdehöjande. Det är inte byggnadsvård i det avseendet utan bara god och ekonomisk fastighetsförvaltning.

Att måla inomhus med linoljefärg, pappspänna väggar osv lönar sig definitivt inte, så jag håller med om att gips är rätt val, dessutom är det inte negativt med gips underhållsmässigt och de flesta ser inte nån skillnad.

Att montera fönster i rätt format är inte byggnadsvård utan estetik, och det är helt klart värdehöjande. Som jag skrev, om det är plastfönster men det ser ok ut så kommer fortfarande många tycka det är OK, många skiter i detta men de flesta kan faktiskt se om ett hus ser knasigt ut (vilket tillläggsisolering, perspektivfönster etc på ett sekelskifteshus gör) men kan inte se om en spegeldörr är en med moderna gångjärn från byggmax eller en "äkta", plastfönster eller riktiga fönster.

I detta fall verkar originaldörrar och fönster finnas, då bör detta vara det bästa alternativet både ekonomiskt, estetiskt och kommer även slå an en sträng på de som vill ha ett hus med "bevarade detaljer" (liksom välja nytillverkade foder i rätt stil).
 
Finns fyra stycken fönster kvar från förr i utehuset, ser ju dumt ut med olika fönster. Så överväger att köra pvc/plast fönster, har fått en offert för 3000kr/st 3glas.

När jag köpte huset var det en bedrövlig tegelimitation och ett förfallet tak.
Tegelimitationen kunde inte vara kvar.

Ett problem är att det finns tusentals spikhål i fasad, så frågan är om man går till färgbutiken och frågar efter den tjockaste färgen? Snickerispackel kommer ta alldeles för lång tid.

Byggnadsvården försöker jag bevara, då ja inte vill sönderrenovera hela huset.. Men allt invändigt som blir utav de äldre är dörrarna,listerna, eventuellt beställer jag fönster i äldre stil. Att slipa äldre trägolv och polera blir alldeles för långdraget, så nästan allt byts ut till laminat och i köket,hallen kakel med golvvärme.
 
...trist med plastfönster, men i din situation tycker jag det ändå är det rimligaste för att få fönster med rätt format och mera rätt utseende...

Tjock färg är sällan bra, frågan är om det inte går drägligt snabbt att gå över med spackel i spikhålen du behöver ju inte slipa, det är ingen altartavla, japanspackel och 10 sekunder per hål så är det gjort på en dag om du har ställning???
 
  • Gilla
Totaltaket och 1 till
  • Laddar…
T Totaltaket skrev:
fasaden kommer nog inte gå att rädda
Det går ju alltid att riva träfasaden där det behövs och sätt upp ny panel. Samtidigt kan man ju ta fram gamla täckta förnster.
Men om du vill renovera i spekulationssyfte då är kanske estetiken och känslan inte viktiga. Men snälla, sönderrenovera inte huset! Det kan vara svårt då att hitta en köpare.
 
T Totaltaket skrev:
Att slipa äldre trägolv och polera blir alldeles för långdraget
Det går snabbt och höjer värdet.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
T Totaltaket skrev:
Finns fyra stycken fönster kvar från förr i utehuset, ser ju dumt ut med olika fönster. Så överväger att köra pvc/plast fönster, har fått en offert för 3000kr/st 3glas.

När jag köpte huset var det en bedrövlig tegelimitation och ett förfallet tak.
Tegelimitationen kunde inte vara kvar.

Ett problem är att det finns tusentals spikhål i fasad, så frågan är om man går till färgbutiken och frågar efter den tjockaste färgen? Snickerispackel kommer ta alldeles för lång tid.

Byggnadsvården försöker jag bevara, då ja inte vill sönderrenovera hela huset.. Men allt invändigt som blir utav de äldre är dörrarna,listerna, eventuellt beställer jag fönster i äldre stil. Att slipa äldre trägolv och polera blir alldeles för långdraget, så nästan allt byts ut till laminat och i köket,hallen kakel med golvvärme.
Laminat?!?!? Du kan väl åtminstånde lägga in parkett. Laminat ser ut och känns (och är) plastigt, billigt, kallt och ljudligt. Jag ryser av bara tanken att sätta in det i ett boende.
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Häromkring bryr dem inte säg om laminat/parkett, kan finnas någon som gillar parkett.. Skiljer endast 8.000 för att få parkett. Okej om det är en villa för minst 2 miljoner. Men har tänkt begära från 1,2-1,5 för detta.

Om man ska börja slipa golven så ska man göra det i första skedet, har börjat med väggar och tak. Så blir att byta ut golven då allt ska verkligen kännas nytt. Finns mycket sprickor,revor,märken i befintliga trä o parketten.

Har verkligen inte snålbyggt för att tjäna några kronor extra. Taket t.ex kosta mer än huset..
 
  • Gilla
rayab
  • Laddar…
T Totaltaket skrev:
Häromkring bryr dem inte säg om laminat/parkett, kan finnas någon som gillar parkett.. Skiljer endast 8.000 för att få parkett. Okej om det är en villa för minst 2 miljoner. Men har tänkt begära från 1,2-1,5 för detta.

Om man ska börja slipa golven så ska man göra det i första skedet, har börjat med väggar och tak. Så blir att byta ut golven då allt ska verkligen kännas nytt. Finns mycket sprickor,revor,märken i befintliga trä o parketten.

Har verkligen inte snålbyggt för att tjäna några kronor extra. Taket t.ex kosta mer än huset..
Du kan ju inte resonera om byggnadsvård och sen lägga in laminat. Nä, där är du helt ute och cyklar. Lägger du in laminat snålbygger du.
 
T Totaltaket skrev:
Finns fyra stycken fönster kvar från förr i utehuset, ser ju dumt ut med olika fönster. Så överväger att köra pvc/plast fönster, har fått en offert för 3000kr/st 3glas.
.
Hur många fönster behöver du? Du kan få kopior byggda av en duktig snickare, säg att det kostar 5-6000 / fönster, och du redan har 4 st som behöver bara lite mindre omvårdnad, hur många behöver du totalt?

Plastfönster tror jag många köpare drar sig för, det är inte särskilt snyggt har har betydligt mindre glasyta än motsvarande äldre. Det handlar ju inte bara om att få huset splt, utan att få de där 10% extra utöver snittpriset.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Jag tycker ändå att ett hus för det indikerade pris du talar om så är det ok med både plastfönster (om det är rätt modell) och flytande golv (helst trä förstås, det är inte mkt dyrare), men är det tilläggsisolerat med gamla perspektivfönster så förtar det stilen.

Men bra kommentar om att beställa nya fönster och återanvända vissa gamla istället för att byta alla. Och jag tycker att man visst kan "blanda", tex på en fasadsida ha plast och de andra en annan sort, om det görs på vettigt sätt.

För de som inte är byggnadsvårdsintresserade så tror jag inte laminat versus trägolv är en stor sak, jag skulle själv föredra lite slitet trägolv, men många tittar på vad som är fräscht. Framförallt, laminat går bara att ta bort och ta fram det som är under, rum för rum, för försumbar kostnad.

Däremot, är golven bra nog att bara slipa så tycker jag det hade varit ett bättre val, men många golv var tänkta att vara "undergolv" till linoleummattor, ett sådant golv blir faktiskt inte så fint.

Bygger man in fel fönsterstorlek i en fult tilläggsisolerad fasad så kan man inte återställa detta med små medel.

Tycker dina tankar ändå går åt rätt håll, med en budget renovera huset i rätt stil - men inte byggnadsvårdsmässigt korrekt på alla plan.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vem köper ett hus med direktverkande el, laminatgolv och plastfönster ?
 
  • Gilla
Enolf och 5 till
  • Laddar…
Det står inte var huset finns, men ett hus med nytt tak, nya ytskikt mm för 1.2-1.5MSEK är ju väldigt billigt, jag gissar detta inte är i storstadsområde.

Håller med i sak att det är mkt trevligare med träfönster och trägolv, men trots allt görs massor av lägenheter med en standard som detta, det hyr folk gladeligen.

Direktverkande el är mera tveksamt, men nu var det väl luft-luft, och är det inte i kallaste norrland så kan det förhoppningsvis ge en dräglig driftskostnad trots allt...

Dock förstår jag inte hur man kan renovera ett hus och gå +-0 ens om förväntat försäljningspris är så lågt...
 
SysterNett SysterNett skrev:
Nä, där är du helt ute och cyklar. Lägger du in laminat snålbygger du.
R RoBo skrev:
Vem köper ett hus med direktverkande el, laminatgolv och plastfönster ?
Vi sålde vårt hus i Göteborg för 8 år sedan.
Det hade direktverkande elvärme och laminatgolv i kök, matrum och två av sovrummen.
Ingen klagade på golven, och det var inga problem att sälja för 3,9 miljoner.

Snygga laminatgolv är faktiskt svåra att skilja från lackat trä eller riktig skiffer.
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Kör själv parkett i lägenhet.

Anledningen varför jag kör laminat är för att kundkretsen inte kommer uppskatta ifall jag kör med parkett. Man får anpassa stilen efter tänkbara kundkretsen.

Huset ligger utanför lidköping.

Om huset säljs för 1,2-1,5 blir det en vinst från 400-700. Men tycker fortfarande inte det är värt det, för hela mitt liv går ut på att få klart huset, går inte fokusera på något annat.

Började med renoveringen för en och en halv månad sedan. Känns som att man har åldrats några år redan. Har två stycken som bygger med mig på heltid.

Dem nya pvc fönster finns i trä design.

Måste även ha i åtanke att allt är nytt!
Nytt tak med diverse plåtarbeten och helbeslagen skorsten
Ny fasad/ nymålad
Nya fönster
2st luftvärmepumpar
Nya element
2st hel kaklade badrum, båda med golvvärme och spottar i ena samt våtrumscertifikat.
5st Totalrenoverade rum med raka väggar.
Helt nytt kök Ikea Ringhult (nyheten i år) med mosaik och helt nya vitvaror.
NYdragen komplett EL.
Nya stammar i hela huset.
Fiber anslutet och kommunalt vatten / helt nytt Avlopp godkänt utav kommunen.
Befintligt ventilationsystem med självdrag vilket får bli köparens beslut ifall dem vill byta till ftx system.

En totalrenovering brukar ligga på en miljon.
Så tycker inte priset är drömvärderat utav mig. Har haft mäklare,försäkringsbolag här men får se hur mycket det blir i slutskedet.

Ifall jag skulle snålbyggt hade jag bara gjort kopplat vattnet till tre kammar bunnrnrunnen, bytt tak och köpt ett billigt kök på blocket och badrum med våtrumsmatta.

Om köparen väljer i efterhand om trä fönster och trägolv så får den i sin tur göra.

Tack Johan för dina tips!
 
  • Gilla
Rådalen och 2 till
  • Laddar…
T Totaltaket skrev:
Om huset säljs för 1,2-1,5 blir det en vinst från 400-700. Men tycker fortfarande inte det är värt det,
Synd att spekulationen inte riktigt gick hem!
Jag har dock svårt att känna empati.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.