Det är ovanligt att vi ser svenska hus i form av en trekant, där taket dragits ner på hela långsidornas fasad. Det finns dock ett i Viken vi ska titta på nu.

Du kan läsa artikeln här: Trekantiga huset i Viken
 
Jag ser inga fördelar med att bygga ett trekantigt hus. Blir bara en massa sneda väggar om man vill utnyttja golvytan maximalt.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
N
thomas33 thomas33 skrev:
Jag ser inga fördelar med att bygga ett trekantigt hus. Blir bara en massa sneda väggar om man vill utnyttja golvytan maximalt.
Mindre fasad att måla, och inga hängrännor att rensa!
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
nollåtta skrev:
Mindre fasad att måla, och inga hängrännor att rensa!
Men en himla massa tak när det blir dags att byta takpannor! :D
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
MultiMan
Häftigt, men 5,8 miljoner häftigt? Nja...

Betydligt roligare än lådhusen som annars brukar få mycket utrymme här.
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Häftigt, men 5,8 miljoner häftigt? Nja...
5,8 miljoner är inte så mycket för ett hus i Viken. ;)
 
Riktigt ballt hus. Förvånansvärt mycket ljusinsläpp, av fasaden att döma så kan man tro att det ska vara lite mörkt och murrigt invändigt.
 
  • Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
Förutom att man kan tycka att det ser roligt och intressant och avvikande ut kan jag inte se en enda praktisk eller ekonomisk eller annan fördel. Om formen på något sätt relaterade till omgivningen eller klimatet vore det intressant. Nu är det bara smålustigt.
 
  • Gilla
BroderJonathan och 2 till
  • Laddar…
Det här tycker jag inte är ett hus över huvud taget. Det är en del av ett hus, överdelen på ett 1 1/2-planshus som har blåst iväg och så har nån flyttat in.
 
Får en liten känsla av "billigt" både på ut och insida, originellt visst, men absolut inte innovativt.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Ett A-frame hus kan se otroligt härligt ut i rätt miljö. Sidorna är speciellt lämpade för kraftigt snöfall. En kortsida av glas med en öppen sektion mellan våningsplanen är ett personligt måste. Att slå upp detta relativt dunkla bygge i snöfattiga Skåne är ett mysterium.
 
  • Gilla
Nancy Biäng och 2 till
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
5,8 miljoner är inte så mycket för ett hus i Viken. ;)
Fast det här är inte ett hus, det är bara ett tak.
 
  • Gilla
Nancy Biäng och 1 till
  • Laddar…
E
Kul att nån gör/vågar göra nåt annorlunda som bryter av. Tänk om alla hus såg likadana ut...

Väntar med spänning på artikeln om det runda huset :)
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 1 till
  • Laddar…
Det är väl högst personligt men mitt stackars tråkiga prefabhus från 2017 hade jag gladeligen bytt ut mot ngt sådär snyggt.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Robert Kooijman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.