Hej,

Jag ska snart dra kablar för spottar och i detta fallet är det Malmbergs LED MD-99. Förra gången jag dog el till sådana så använde jag 16 mm flexslang från Biltema, jag valde då den billigare modellen. Tyvärr var det minst sagt omständligt att få de färdigmonterade sladdarna med kontakter genom rören. Andra gången jag satte flexslang var när jag drog nätverk, då använde jag billigare flexslang från Harald-Nyborg och visst gick det lättare då det inte fanns några jobbiga kontakter men det var ändå ganska segt.

Denna gången har jag köpt Biltemas proffsslang som är 20 mm och som ska var belagd på insidan för att underlätta dragningen. Slangen kostade dock 400 kr för 50 m och då undrar jag såklart om det finns bättre alternativ? Vet ju att elektrikerna använder en grå slang som också ser ut att ha beläggning på insidan.
 
Pipelife eller PM flex highspeed/lågfriktion.
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
PM flex highspeed är fin. Men tror du klarar dig med vad som helst ;)
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
PM flex highspeed är fin. Men tror du klarar dig med vad som helst ;)
Jo, men även om man klarar sig med den billigaste skiten från Biltema, så är det ändå natt och dag att dra i en riktig slang. Skall man ändå spara en hel hög med pengar på att göra det själv så tycker jag inte att pengar på en bra slang, som är lätt att dra i är direkt bortkastade. Man kan kosta på sig att använda riktig(are) material när man inte behöver betala för jobbet.
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Det ska inte vara något problem att dra kablarna genom vilken slang som helst. Du använder väl dragfjäder?
 
T
klipp de värdelösa kontakterna och koppla dem med Wago 221 istället så slipper du böka med att dra kontakterna genom slang.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, men även om man klarar sig med den billigaste skiten från Biltema, så är det ändå natt och dag att dra i en riktig slang. Skall man ändå spara en hel hög med pengar på att göra det själv så tycker jag inte att pengar på en bra slang, som är lätt att dra i är direkt bortkastade. Man kan kosta på sig att använda riktig(are) material när man inte behöver betala för jobbet.
För mig som drar åtskilliga hundratals metrar med flexi så är en proffsslang bra. Men kom igen för lite spotlights känns det som bortkastade pengar. Hellre gå upp ngt i dimension och använda rätt teknik.
 
Jo jag kör fjäder.

Visst finns det lösningar, Wago 221 hade kostat 100 kr för att koppla ihop 12 st spottar men frågan är hur snyggt det blir i den änden där man har 12 wago kopplingar. Snyggast är självklart att inte skarva sladdarna.

Jag har provat dra vanliga sladdar i billig flex kontra dyr flex och det är som dag och natt faktiskt. Jag uppfattar det som mycket enklare att dra i de flexslangar som har beläggning på insidan. Visst går det att använda billiga men det tar lite mer tid och är generellt jobbigare.

Denna gången har jag valt en 20 mm slang istället för 16 mm så bara där lär det väl underlätta en hel del, sen kan man tejpa in kontakten o en liten boll så blir det lättare att dra den igenom kanske.

Prisskillnaden på slangen är 170 kr så om jag slipper använda wago så är det typ 70 kr jag betalar extra för den belaggda slangen.

Någon som använt Biltemas proffsslang? Är den prisvärd?
 
Det ser ut som att PM FLEX® HiSpeed Lågfriktionsrör kostar 742 kr för 50 m och 20 mm. Så då låter Biltemas version som ganska dyr.
 
Förstår fortfarande vad det är som är svårt med att dra kontakterna i slangen. Det är ju bara att dra. OK, jag fattar att om man dagligen drar hundratals meter FK i flexslang är det smidigt med lågfriktionsslang, men kabel till LED-spottar för ett enskilt jobb?
 
Rören jag drog i var 16 mm, kontakterna är kanske 8-10 mm breda plus att man vill troligen dra flera kablar igenom en slang. Det var ganska jobbigt, kontakten fastande gärna på olika ställen och man kunde inte dra allt för många kablar genom 1 flexrör.

20 mm lär ju hjälpa och även beläggning på insidan lär hjälpa en hel del. Men visst, man kan väl välja en billigare flexslang och istället tejpa runt kontakten så att den är mindre kantig.
 
Nu är jag lite osäker på vilken modell jag har på spottar, men på Malmbergs kablar plockade jag bort "locket" på kontakterna så blev de mindre och enklare att dra.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
För mig som drar åtskilliga hundratals metrar med flexi så är en proffsslang bra. Men kom igen för lite spotlights känns det som bortkastade pengar. Hellre gå upp ngt i dimension och använda rätt teknik.
Visst jag kommer igen. Även om det är mycket roligare att arbeta med bra grejjor så är ju inte slang kritisk på något sätt. Och tipset om att gå upp en dimension är ju rätt på. Det löser ju många problem till en billig penning. (Eller lägg VP-rör istället, billigt och som en dröm att dra i jmf med dålig slang).

Och behöver man spara så är det bättre att spara på slang än exv. uttag och brytare. Ett dåligt uttag kommer man ju att reta sig på betydligt mer än en dålig slang.

Men eftersom jag är snål, men inte snål, så kommer jag fortsätta att använda onödigt dyr slang, bara för att, och för att man blir så oerhört förbannad när det tjorvar sig, eller man kör fast en dragfjäder. Så det så! ;)
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Har läst på lite mer nu och om man skippar original kablarna så ska spottarna kopplas i serie vilket verkar standard. Det innebär att det är endast 1 kabel som ska gå i varje rör och ska man dessutom kapa bort kontakten så lär det ju inte vara några problem att dra detta även i 16 mm slang, även om det inte är märkes/proffs slang.

Så nu är min plan att byta slangen mot en vanlig 16 mm och då även byta ut doserna mot doser som har 16 mm stussar. Kommer även köpa RKUB 1.5 mm som jag drar igenom flexslangarna.

Däremot vet jag inte hur jag ska göra med kontakterna än, det är ju inte dumt att ha kvar snabbkontakterna. Men å andra sidan är det inte så svårt att använda någon typ av toppklämma häller.

Wago 221 är inte dumt men sjukt dyra och för detta jobbet känns det inte vidare prisvärt. Här kanske det går bra med vanliga kopplingsplintar för 1.5 mm kabel. Ser inte att det skulle vara någon risk. Visst är Wago riktigt fina toppklämmor men priset gör sig inte riktigt bra i en installation som denna.
 
Skippar jag medskickade sladdar så kan jag få tillbaka 600 kr, känns ganska värt faktiskt. Jag uppfattade ändå kopplingarna som väldigt budget, satt inte vidare bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.