Hej!

Ifall ni följt mina tidigare trådar vet ni säkert att jag bygger en gäststuga av ett f.d garage.

Tänkte fråga om nån vet ifall det blir kondens eller fukt ifall man lägger cellplast direkt på fuktspärren?

Är en betongplatta med 20cm cellplast och leca/alba-balkar.


Tack så mycket för hjälp.

https://www.t-emballage.se/produkter/produktsamling?o=Grund&p=fuktspärr-grund


mvh
 

Bästa svaret

Kan du precisera var du tänkte placera frigolit i förhållande till T-matta och övriga byggnadsdelar?
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Kan du precisera var du tänkte placera frigolit i förhållande till T-matta och övriga byggnadsdelar?
Hej! Lägger upp vår skiss.

Väldigt mycket fukt i området.

Vad tycker du? :)
Mvh
 
  • Skiss av husgrund med fuktspärr, isolering och avvattning där makadam och dräneringsrör hanterar fukt i lerjord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte se några problem med att lägga frigoliten direkt mot mattan. Dess funktion är att förhindra kapillärsugning av fukt. Det gör frigoliten också, så jag är inte säker på att mattan behövs. Men den gör inte någon skada.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag kan inte se några problem med att lägga frigoliten direkt mot mattan. Dess funktion är att förhindra kapillärsugning av fukt. Det gör frigoliten också, så jag är inte säker på att mattan behövs. Men den gör inte någon skada.
Hej!!
Tack.

Vi tänkte vinkla upp mattan på kanterna mot leca-balken och sedan skruva fast den. Vilket håll tycker du bör vara uppåt?
Bubbliga sidan eller raka sidan med små "gropar" (baksidan av bubblorna).


Tack så mycket för tips!!
 
En sak jag glömde, vilket håll skulle du lägga mattan?

Ifall man lägger bubblorna uppåt kan cellplasten sjunka in i den när betongen kommer på. Eftersom vi har en betongrand är det sista vi vill att betongplattan i mitten ska sjunka.

Vänder man bubblorna upp o ner blir det som små små hinkar under cellplasten där ev fukt kan samlas.

Hmmm svårt detta.

Tack!!
 
  • Svart byggfolie med bubblig yta rullad i en spiral, avsedd för isolering i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där ska du väl inte ha en fuktspärr alls. Varför tror du att den ska vara där?
 
D Daniel 109 skrev:
Där ska du väl inte ha en fuktspärr alls. Varför tror du att den ska vara där?
Vi har haft så mycket problem med fukt, en ångspärr kan vi inte heller ha då vi bara har 20cm cellplast. Så att lägga en platonskiva kändes som enda lösningen så kan vi skydda undersidan mot fukt.

Ångspärren går det hål i ifall man lägger den mot makadamen.

Vad tror ni, vilket håll är bäst? ;)
 
Man lägger inte en fuktspärr på kalla sidan. Det enda den bidrar med är att hålla kvar fukten.
 
Har du kikat på att använda isodrän/pordrän skivor istället för platon o cellplast?
Dom är både kapilärbrytande och har viss isolerande egenskap?
 
Nu har han ju makadam som kapilärbrytande skikt. Fördelen med isodrän är att man kan hoppa över makadam. Men här är det nog inte motiverat.
 
D Daniel 109 skrev:
Man lägger inte en fuktspärr på kalla sidan. Det enda den bidrar med är att hålla kvar fukten.
Hur tycker du vi ska göra?

Vill gärna ha någon typ av fuktspärr under cellplasten då vi har väldigt mycket fukt i botten.

Testade lägga en ångspärr men det blev bara hål i den.

Tack.
 
Jag blev rekommenderad isodrän ist för cellplast när jag bygge för tio år sedan då min platta hamnade en bit under marknivå på två sidor. .. lades direkt på makadammen..
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Har du inte redan malt det här projektet lite väl länge?

Det borde ju varit dags för golvläggning snart om du bara gjort det enkelt!:)
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Varför vill du ha en fuktspärr under cellplasten? Du tycks inte förs
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.