Hej!

Efter att ha läst en hel del renoveringsbloggar här på forumet blev jag efter ca 1 månads läsande inspirerad till att våga ta klivet till att skapa en egen tråd med vår renovering.
Renoveringen har i skrivande stund pågått i ganska exakt 14 månader.
Mycket har blivit avklarat, mycket pågår och drömmarna samt idéerna växer.

Jag och min sambo hade inte letat efter hus särskilt länge. Vi satt en dag och beklagade oss över hur dyrt det är med hus och hur lite hus det finns, rätt som det var hittade vi det på Hemnet! Vårt hus. Vi blev förtjusta direkt. Frågan var om vi vågade ge oss på en omfattande renovering då vi aldrig gjort det innan. Det som gjorde att vi beslutade oss att slå till var våra nära och kära som ville hjälpa oss, framförallt min sambos far som renoverat ett och annat hus. Huset var på 91 m2 boarea och 44 m2 biarea

Syftet med tråden är många. Dels dela med mig av vad vi gjort, få feedback, idéer, tips, råd och boosta mig själv till en insikt att vi faktiskt har kommit långt med vårt hus. Som så många här redan vet är det svårt att glömma bort hur mycket en faktiskt åstadkommit!

Jag kommer börja med att lägga upp husbilderna från mäklaren och sedan skriva fram till nutid. Mina förhoppningar är att fortsätta uppdatera tråden kontinuerligt. Håll tillgodo med dessa så länge. Ett enplanshus med blå panel och vit tegel med garage och en entrédörr, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum med ljus inredning, svart skinnsoffa, träbord, och ett stort fönster som vetter mot trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksinteriör före renovering med ljusa träskåp, kakelvägg och vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök i äldre stil med trädetaljer och köksinredning, halvt avskiljt av en träspaljé.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Retro köksinteriör med blommönstrad tapet, rutiga gardiner och träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med vit handfat, spegelskåp, duschhörn och garderob, ren och enkel design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett ljust arbetsrum med ett fönster med rosa gardiner, en arbetsstol, skrivbord med dator och en skön fåtölj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljust kök med träskåp, kakel ovanför bänkskiven, och matplats med vit duk, i huset på Hemnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett vardagsrum med trägolv, stora fönster med utsikt mot en trädgård, mönstrade gardiner och en kristallkrona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sovrumsinteriör med säng, blå gardiner, ett fönster och konst på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Retro vardagsrum med träpanel i tak, mönstrad tapet, öppen spis och bokhylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett ljusfyllt sovrum före renovering med tapetserade väggar, enkelsäng, fönster och väggkonst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tvåvåningshus med vit fasad och blå paneler, en träterrass och en grön trädgård i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vårutsikt över en lugn sjö med en uppochner vänd båt vid strandkanten, omgivet av grönska och grenar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av entréplan i hus med kök, badrum och två sovrum anslutna till garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett badrum med ljusblåa väggar, vitt handfat, två handdukar och en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rymligt kök med matbord, stolar och trädetaljer i ett hus som är under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av sutterängplan med markerade rum såsom vardagsrum, sovrum, gillestuga, WC, samt position för braskamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Spännande tråd. Kul att du vill dela med dig av dina erfarenheter. Extra bra att du kan ge oss 14 månader rakt upp och ner. Ser fram emot kommande uppdateringar
 
Tackar! Det ska bli kul att skriva av sig lite :)

Som ni säkert sett på bilderna ovan så var planlösningen inte världens bästa. Den kommande månaden (Vi fick tillträde efter en månad då det var ett dödsbo) gick åt till att budgetera, fundera lite kring planlösningen, vilka tapeter och golv vi ville ha och det absolut viktigaste.. fynda verktyg! Det fick bli Ryobi till att börja med då det var rätt bra rea pris på ett startpaket och det smidiga batterisystemet tyckte jag kändes roligt. Det ska ju vara kul att renovera!

Vi hade kommit fram till att vi börjar enkelt och behåller de två sovrummen på övervåningen tillsvidare och känner lite på hur vi vill ha det. Det sket sig!
Några dagar innan flytten blev vi inbjudna till några grannar och fick se hur de hade löst sin övervåning. De hade tagit bort väggen som var full med garderober som ni ser här nedan.
Ritning av entréplan med kök, badrum och två sovrum, planer på att ta bort en vägg är nämnda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Smart tyckte vi. Det visade sig att de flesta grannar gjort så då det blir näst intill olidligt varmt på övervåningen på sommarhalvåret. Det är också perfekt att ha ett matsalsbord och en soffa i det större utrymmet som blir när man tar ner väggen och öppnar upp lite mot hallen.

Vi bestämde oss för att köra på grannarnas lösning. Lite synd att vi inte tänkte på detta innan vi köpt tapeter till två sovrum. Men det blev ett senare problem.
 
Dagen då det var dags för flytt samlades våra familjer för att hjälpa oss med att börja rivandet. Eftersom vi hade kvar vår lägenhet i 2 månader kunde vi gå ut rätt hårt. Vilket behövdes då den förre ägaren hade rökt en del inomhus. I skrivande stund skulle jag uppskatta att vi gjort åt kanske 20l Jotun spärrfärg, men mer om det senare. Renoveringsarbete med bortmonterade garderober och rivna tapeter i ett rörigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag och min mors man gick fick utlopp för våra aggressioner när vi gick lös med 2 kofötter på väggen med garderober. Väggen där de två dörrkarmarna sitter på bilden är tydligen bärande.
Renoveringsarbete i vardagsrum med avrivna tapeter och borttagen matta som visar förberedelser inför målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser ni resultatet när vi städat lite och börjat riva tapeter.
Renoveringstrappa med borttagen matta och en eldriven skrapa på ett steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den ljusrosa mattan i trappen slets bort och vi började skrapa limmet.
 
De följande dagarna gick åt till att riva tapeter, spackla och spärrmåla bort nikotinlukten på väggar och tak. Rinse repeat!
Även golvmattorna slets bort och det gjorde nog mest mot lukten faktiskt.
Öppningen in till det blivande vardagsrummet reglades upp med två styck lodrätt placerade 145*45 samt 2 styck vertikala 45*95

Renoveringsprojekt i rum med borttagna golvmattor, spacklade väggar och stege i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Överdelen till köket är original och häftgrundades och fick sig två strykningar.
Kökets underdel är nyare. Dock är luckorna bytta för kanske 15 år sen.
Även spaljen i taket togs ner. Längs den gick det en gammal elkabel som inte användes.
Renoveringsarbete i kök med borttagna tapeter, spacklade väggar och demonterad spaljé i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Roligt projekt, ska följas!
 
Efter en liten renoveringseftermiddag/kväll i nutid ska vi nu bege oss cirkus 13 månader bakåt i tiden. Häng med!
Vi fortsatte med att slita bort golvet. (Läs min svärmors karl = vi) Renovering av ett rums trägolv med verktyg och byggavfall på golvet och en arbetslampa tänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete på ett trägolv med verktyg, spill och en dammsugare i ett kök med skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag målade tak på övervåningen och fick huxflux för mig att jag måste dra nätverkskablar. Sååå det blev till fräsa ut spår i spontarna och dra 2 par. 1 par till kök och 1 par till vardagsrum/matsalsrum. Renoverat trägolv med nätverkskabel fräst och draget i spåret bredvid en öppen trappa och vägg med tapetborttagningsspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som bild nummer tre avslöjar så har min svärfar gott loss med cirkelsåg och tigersåg på vårt trappsteket och speljé. Tigersågen, en gammal Rems från 80-talets västtyskland käkar sig med lätthet igenom i princip allt.
Hittade den här bilden på nätet. Den ser precis ut så här!!
extrabilder98603_large.jpg

Min sambo och henns mor började även att sätta tapeter på över våningen som nedan bild avslöjar. Ett kök och vardagsrum med delvis borttaget golv under renovering, synlig trapp och arbetslampa på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man jämför med hur det såg ut från början inser man att den gamla spaljén verkligen inte var smäcker och gjorde ett rätt dunkelt intryck.
Renoverat kök och matplats med trägolv, trätrappa, ljusa tapeter och moderna köksmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittade lite fler bilder med olika vinklar över övervåningen.
Renoveringsarbete övervåning med synliga träbjälkar, dammsugare och stegar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av övervåning med synliga trägolv, stege, verktyg och öppet kök i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Våra gamla ladugårdslampor i kökstaket bytte vi ut mot lite modernare plafonder.
Det fanns egentligen inget annat val än just plafonder då lamputtagen sitter så nära köksskåpen. Hittade en av mäklarens bilder på en lampa iaf. Nu i efterhand har jag funderat på om vi skulle ha rivit ner takgipset och väggipset för att placera om lite lamputtag och bakom gipsväggarna skulle jag gärna ha sett att det suttit OSB skivor.
Kök med träskåp, kakel och plafondlampa nära köksskåpen, mikrovågsugn och spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern rund plafond i taket bredvid vita köksskåp och ett träfärgat köksskåp, belyst och påslagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför bara hålla på på en våning när man kan hålla på på två!?
Därför beslutades det p.g.a. hygieniska skäl att den gröna 60-tals mattan i gillestugan måste bort.
Den hade blivit väl tvättad av städfirman innan vi fick tillträde till huset men den luktade extremt mycket rök. Den gick snabbt att slita bort och detta gjordes redan första dagen av mig och min far. Kvar blev en massa limrester som inte var lika smidiga att ta bort.

Limresterna skrapade min svärmor bort. Det tog x-antal timmar och arbetspass. Sakta men säkert försvann limresterna. Retroinredd gillestuga med grön matta, öppen spis, träpaneltak och bokhylla fylld med böcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi var lite nyfikna på vad som låg under spånskivorna på golvet. Svaret fick vi efter att min svärfar tog fram cirkelsågen och helt enkelt öppnade upp en liten fyrkant i golvet. Frigolit var svaret. Frigoliten såg fin ut och var torr så den fick ligga kvar där :)

Renoveringsrum med bortriven tapet och golv med limrester, träsakoption och en liten stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser ni resultatet av tapetrivning och golvskrapning.
Eftersom vi rivit det stora sovrummet på övervåningen var vi i behov av ett nytt sovrum. Den gamla gillestugan på ca 30m2 fick det bli. Tanken var att dela av rummet med en 8m2 stor walk in closet i andra änden. Som de uppmärksamma redan sett har vår öppna sips försvunnit från den sista bilden.

Min svärmors Karl med bakgrund som murare och sotarmästare konstaterade följande 4 saker gällande vår öppna spis.

1: Den är ful
2: Den är dålig
3: Ni kommer aldrig elda i den eftersom det kommer bli för varmt i sovrummet
4: Jag tar bort den

Vilka är vi att ifrågasätta detta?

Sagt och gjort. Den öppna spisen plockades bort och taket lappades igen med "ny" takpanel. Det är en äldre standard på panelens bredd och så bred panel finns inte att få tag i idag. Vi beslutade oss för att nalla en eller två längder från den andra sidan av rummet och sågade till dessa för att lappa igen hålet. Av min svärmor fick vi två längder lite nyare panel i samma färgnyans som hon hade liggandes (Ca 2 cm smalare i bredden). Dessa två satte vi i andra ändan av rummet där den blivande garderoben var planerad. Det blev super!!

Det syns lite dåligt på den sista bilden men där är det utmarkerat för två nya fönster som vi planerade för att sätta in.
 
Det närmade sig inflyttning för oss och det är ju rätt skönt att ha ett golv i sitt hus.
Den följande veckan gick åt till att lägga golv. Blev ett parkettgolv från K-rauta.
Det var minst sagt inte lätt att lägga då det var helt omöjligt att slå ihop två kortsidor med varandra. Man kunde alltså inte lägga en bit i taget. Vi blev tvungna att skjuta ihop kortsidorna med varandra till en hel radda och sedan klicka i långsidorna i föregående rad. De längsta raderna blev ca 7 meter långa och krävde 5 pers för att vinkla i hela raden samtidigt i den föregående. Helt enkelt värdelöst. Golvet var ju fint iaf och vi lyckades med att få ett flytande golv på hela övervåningen utan trösklar.

Ett nylagt parkettgolv i ett rum med verktyg och material utspridda under pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat parkettgolv i hus, med dammsugare och verktyg synliga vid pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagt parkettgolv i en hemmiljö med köksskåp, en kyl, en stege och hållplats för mopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagt parkettgolv i ett hem med matbord och stolar, med trapp i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagt parkettgolv i ett ombonat, temporärt sovrum med säng och byrå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom vi höll på för fullt med vårt blivande sovrum på nedervåningen fick vi ha ett lite temporärt i vårt vardagsrum på övervåningen.
 
Redigerat:
På bilderna är det även med nya fönsterbrädor från Lundbergs. De blev super!
Elementen ser rätt vita ut. Vi passade på att plocka ner allesammans målade dem.
2 element slängde vi. Det gröna i hallen på övervåningen och 1 i gillestugan Ny vit fönsterbräda från Lundbergs ovanpå nyrenoverade vita elementet, med en orkidé framför persienner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat kök med nya fönsterbrädor, nymålade vita element och trädetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fullt fart! Kul att du delar med dig :)
 
I samband med inflyttningen målade min sambo samtliga köksskåp invändigt. Skåpet till vänster om spisfläkten var i så pass dåligt skick efter en vattenskada att vi fick bygga ny inredning till det. Dekorlisten som satt under skåpen plockade vi bort då den också var påverkad av samma vattenskda. Vattnet hade trängt in genom skorstenen för några år sedan. Taket hade därefter pappats om. Tror man kan se lite utbuktningar i listen på dessa bilder:
Kök med träskåp, ugn och mikrovågsugn, utan dekorlist och med nya spotlights under överskåpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat kök med nymålade skåp, avlägsnad dekorlist under skåp och nya spotlights, samt matplats i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När dekorlisterna togs bort kunde man se de mindre snygga lysrörsarmaturer som satt under skåpen. De var i rätt dåligt skick. Vi åkte till Ikea och köpte lite spotlights. Väldigt enkla och inte särskilt fancy men de fyller sin funktion väl :)
Kök med nymålade skåp, spotlights under överskåpen och nyinstallerade vinklade eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min sambos bror kom några dagar senare och monterade 2 stycken vinklade eluttag. Syns på denna bild:
Renoverat kök med nymålade skåp och nya spotlights istället för gammal belysning, vinklade uttag syns på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit trippel eluttag i vinkel, monterat på vägg, används för köksbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.