Hej!

Personligen tycker jag att 25m2 är något litet för ett garage och hade gärna haft ett litet större, min ordinarie byggrätt är i princip förbrukad inkl 15 kvm attefallstillbyggnadsdelen.

Värt att notera är att tills idag är allting 100 % enligt gällande regler dvs ingen som helst avvikelse i någon form.

Frågan man då ställer sig är :

1) Om ett attefallsgarage på 25 m2 placeras närmare gata än 4,5 M så står det klart och tydligt att bygglov krävs (då gata inte kan tillfrågas av en granne), frågan är då om det just för att det krävs bygglov innebär att attefallsdelens 25 m2 "tas" på ordinarie byggrätt, borde inte vara så tycker jag men om någon gjort en liknande ansökan är det intressant att veta.
I mitt fall så kan man parkera på annan plats vilket gör att jag därför inte vill offra mer av min tomt än vad som behövs eftersom parkering utanför nybyggt garage inte kommer bli aktuellt dvs 4,5M från gatan är onödigt mycket.

2) Om man gör en ansökan för attefallsdelens 25m2 dvs vad den godkänner, kan man samtidigt antingen komplettera detta med en friggebod alternativt vanlig tillbyggnad för att på så vis kunna få lite mer space än 25m2? Jag tänker att en komplementbyggnad som exempelvis ett attefallshus som godkänns i en ansökan, då är enligt regler. Om det sedan byggs till lite grann dvs man söker bygglov för tillbyggnad av samma komplementbyggnad, borde inte det vara tillåtet? För komplementbyggnaden i sig är redan godkänd och uppfyller de regler som är, sedan om man använder lite överyta för att göra garage något större kanske fungerar?

3) om ni vet domar som behandlar detta så länka gärna.
 
Du kan behöva bygglov för Attefallaren som du skriver men det tar inte från byggrätten i övrigt. Det är bara en extra prövning, samma som om du vill ställa en friggebod nära tomtgränsen.

Attefallaren kan bara bli 25m2. Ställer du en friggebod eller något annat ens i närheten får inte taken överlappa varandra och de får definitivt inte sitta ihop på något sätt. Mer än 25m2 så blir det bygglov som ex garage eller ytterligare byggnad.

Kollat vad DP medger för byggyta, garage mm? Har du garage i källaren nu så kanske det går att få till bygglov för ett fristående garage också.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nej, en Attefalls byggnad (eller friggebod, samma regler) är inte Attefalls byggnad om den ställs närmare gatan än 4,5m. Det är då en vanlig bygglovspliktig byggnad. Och ytan tas från den möjliga byggrätten för tomten.

Det är skillnad om du vill bygga närmare en vanlig granne än 4,5m. Det är då tillåtet om grannen godkänner bygget, det är då fortfarande inom attefallsreglerna.

I fallet med gatan så tycker man ju att kommunen borde kunna vara granne och ge ett grannemedgivande inom ramen för attefallsreglerna, men det är samtliga människor som bor i Sverige som är granne, om du vill bygga nära allmän mark. Så om du lyckas få skriftligt medgivande från var och en som bor i Sverige så kanske det är OK att bygga nära gatan.

När det gäller bygglov för garage nära en gata, så gillar kommuner ofta inte sådana. De vill att det skall finnas en billängd mellan gatan och garaget, så att du kan stå med bilen på din egen tomt medan du öppnar garagedörren. Det där tror jag är mer ett önskemål än en hård regel, om en gatunära placering är den enda möjliga placeringen pga. andra byggnader eller bergknallar osv. så värderas rätten att få ha ett garage (för att undvika gatuparkering) högre.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Den möd domen jag hittar säger att närmare än 4,5M kräver bygglov. Så i mitt fall eftersom hela den ytan är prickmark är det 4,5 M jag måste rätta mig efter, det jag funderar på är om jag efter beslutat attefallsgarage kan bygga till det separat och då på prickfri mark på något vänster?:)

Har ingen extra yta avsatt för garage i detaljplanen vad jag läst mig till. Och om det inte står i de dokumenten kommunen har så kan inget annat gälla.
 
Låter som de har en max BYA i DP som du sedan får disponera på ett max antal byggnader. Du har inte länk till DP?
 
Precis jag får bygga 20 % av tomtens yta. Två våningar.
 
Problemet är att jag nyttjat allt redan och attefallstillbyggnadens 15 kvm.

Så om jag ska kunna placera garaget där jag vill så måste jag ta det via de 25m2 pga prickmarken, bakom prickmarken är det inga problem att bygga men då behöver jag kunna utöka det redan beviljade lovet för att det ska gå och i så fall som liten avvikelse.

Det är egentligen konstigt att man inte borde kunna få de 25m2 godkända som attefall för att sedan göra den större och pga det söka det som vanlig tillbyggnad.

Skärmtak har jag inte utnyttjat och inte heller friggebod.
 
Är det de 15m2 Attefallstillägg du tänker på som skärmtak? De måste sitta på huvudbyggnaden, annars är det BYA.

Friggebod går inte heller att kombinera, den måste vara fristående.
 
Attefallstilägget på 15 m2 har jag redan nyttjat, skärmtakets 15 m2, friggebodens 15m2 och attefallsdelens 25 m2 är icke utnyttjade.
 
Om man gör det delvis under mark dvs medelmarknivån blir under 150 cm på vissa håll räknas ingen BYA då?

I så fall är det enda llösningen och väldigt bra med tanke på den lutning jag har idag :D
 
Det är väl bara bygghöjd som ändras om halva ligger under mark. Byggyta är fortfarande den yta som den upptar ovan jord. Gräver du in hela under jord så det bara blir en port synlig i dagen så klarar du dig kanske med ett marklov.
 
Det är det som är den stora frågan... Det finns då ingen tydlig information kring det på nätet i alla fall. Jag tänker mest vad som kravet är för att det ska räknas som BYA.
 
Sigtuna kommun skriver:

Byggnadsarea (BYA)

Area som en byggnad upptar på marken. Balkong lägre än tre meter över marknivån räknas in. Altan som inte är underbyggd räknas inte in.
(Svensk standards definition av byggnadsarea är: Area som en byggnad upptar på marken, inklusive utkragar byggnadsdelar som väsentligt påverkar användbarheten av underliggande mark (taksprång, balkong, burspråk, skärmtak etc.)
 
R rickard_89 skrev:
Det är det som är den stora frågan... Det finns då ingen tydlig information kring det på nätet i alla fall. Jag tänker mest vad som kravet är för att det ska räknas som BYA.
Men om du menar huruvida en attefallsbyggnad, som behöver bygglov (pga närhet till gata) räknas in i BYA. Så är det solklart så.

Ligger den nära en gata så är det inte en attefallsbyggnad, även om den ytmässigt skulle kunnat vara en attefallsbyggnad.

Det är tydligt. En attefallsbyggnad räknas inte in i BYA, en bygglovspliktig byggnad räknas in. Det finns inga "nästan attefallshus". Antingen håller den sig inom reglerna, eller inte.

Observera att kommunen kan inte godkänna en liten avvikelse på en attefallsbyggnad, för det görs överhuvudtaget ingen bygglovsprövning, där man skulle kunna fatta ett sådant beslut.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
4,5 meter till gata är helt ok om det gick att göra större på detta vis :p
 
  • Gilla
zlendish
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.