Jag läser med intresse dessa trådar på forumet men förvånas över att alla är så inriktade på att dra kablar och rör kors och tvärs över huset.

Som jag ser det är det fullständigt ointressant att dra kabel för telefon och data - det är ju trådlöst redan idag och utvecklingen kommer knappast gå mot trådbundet igen. Dessutom, vem vill prata i en telefon som sitter fast i väggen? Min farmor möjligen......

Varför vill ni ha tråd för data och telefon? Och säg inte att det inte är säkert. För datatrafik är det fullt möjligt med stark kryptering och två faktors autentisering sedan länge.

Diskussionen kring distribution av TV/Video/sat känns intressantare men också relativt rättfram.
 
MathiasS,
Trådlös kommunikation är alltid utsatt för elektromagnetiska störningar och räckviddshinder. Den faktiska överföringshastigheten varierar med tid på dygnet, atmosfäriska störningar m.m, jmfr mobiltelefon-nätens kvalitet. Jmfr också satellitmottagning av TV och internet, i de flesta fall instabil; årstids- och väderberoende.

Att prata i en telefon som sitter fast i väggen är det ju inte frågan om, telefonluren du pratar i är ju trådlöst förbunden med en accesspunkt för flera telefonlurar.

Att ha många trådlösa förbindelser i ett enbostadshus kan däremot innebära att att de "interfererar" med varandra, dvs stör ut sig själva. Dessutom finns redan idag ett växande antal olika "standards" för trådlöst (från 11a-11g på c.a tre år).

Att idag investera i en dyr satellitmottagaranläggning om man bor i tätort kan ju också diskuteras, eftersom trådburen TV-distribution via bredband (TV on-demand) står för dörren och är en realitet inom några år.

Ursäkta MathiasS, men jag tror tvärtom; stabil högkapacitets-kommunikation kommer att förbli trådburen. Digitala produkter kommer att säljas och distribueras via internet, men bandbreddsbehoven för dessa produkter (som TV) kräver koppar eller fiber ända fram till skärmen.

Den trådlösa utvecklingenstakten har inte hunnit ikapp sen den startade, vad kommer ändra på det? Någon som vet bot och bättring?

Satsa pengarna framtidssäkert, bygg in högkapacitetskabel med högsta möjliga tillgängliga bandbredd. Har du råd; FIBERKABEL!

Satellitmottagning och trådlösa lokala nätverk, javisst, men mer som ett provisorium eller komplement.

Keep wired/Gugge
 
Håller med dig Gugge angående trådlöst! Dock håller jag inte med riktigt om fiber vad det gäller dra nätverk i en villa. Känns väldigt överdimensionerat även för framtida behov (om vi inte ser väldigt långt fram i tiden) Koppar klarar idag 1gbit och det var det inte många som trodde tidigare. 1 gbit är en hygglig bandbredd och det kommer räcka väldigt lång så fort tv-bild börjar skickas digitalt. Det är inte helt omöjligt heller att 1 gbit blir 10gbit i framtiden på koppar heller...

För att jämföra; Stora HD formatet 1080P ligger på mellan 150-220mbit okomprimerat. läste att Microsoft hade lyckats få ner detta format till mellan 5-9mbit med kompression. Och det lär nog dröja ett tag innan vi får 1080P tv-apparater hemma, för att inte tala om sändning av det.

Tror därför att koppar kommer att räcka mer än väl ett par årtionden minst...

/Magnus
 
Gugge skrev:
MathiasS,
Trådlös kommunikation är alltid utsatt för elektromagnetiska störningar och räckviddshinder. Den faktiska överföringshastigheten varierar med tid på dygnet, atmosfäriska störningar m.m, jmfr mobiltelefon-nätens kvalitet. Jmfr också satellitmottagning av TV och internet, i de flesta fall instabil; årstids- och väderberoende.

Att prata i en telefon som sitter fast i väggen är det ju inte frågan om, telefonluren du pratar i är ju trådlöst förbunden med en accesspunkt för flera telefonlurar.

Att ha många trådlösa förbindelser i ett enbostadshus kan däremot innebära att att de "interfererar" med varandra, dvs stör ut sig själva. Dessutom finns redan idag ett växande antal olika "standards" för trådlöst (från 11a-11g på c.a tre år).

Att idag investera i en dyr satellitmottagaranläggning om man bor i tätort kan ju också diskuteras, eftersom trådburen TV-distribution via bredband (TV on-demand) står för dörren och är en realitet inom några år.

Ursäkta MathiasS, men jag tror tvärtom; stabil högkapacitets-kommunikation kommer att förbli trådburen. Digitala produkter kommer att säljas och distribueras via internet, men bandbreddsbehoven för dessa produkter (som TV) kräver koppar eller fiber ända fram till skärmen.

Den trådlösa utvecklingenstakten har inte hunnit ikapp sen den startade, vad kommer ändra på det? Någon som vet bot och bättring?

Satsa pengarna framtidssäkert, bygg in högkapacitetskabel med högsta möjliga tillgängliga bandbredd. Har du råd; FIBERKABEL!

Satellitmottagning och trådlösa lokala nätverk, javisst, men mer som ett provisorium eller komplement.

Keep wired/Gugge
All kommunikation är utsatt för störningar. Det är därför all kommunikationsutrustning har felkorrigerande funktioner.

Just så, en accesspunkt, flera lurar. Då är vi överens om att vi inte behöver dra telekabel runt hela huset. Min Siemens Gigaset med ett par år på nacken fungerar 60m bort i ett annat hus - och den är knappast slutet på utvecklingen av trådlösa telefoner.

Att det finns många standarder för trådlös kommunikation gör inte att störningarna blir flera. Standarden finns där för att minimera störningar. Visst finns det alltid en riskt att utrustningar stör varandra, speciellt i början av ett teknikskifte. Jag kan omöjligen se detta som ett problem? Det ordnar sig!

TV on demand är en realitet redan idag. När jag exjobbade på Telia för, hmm, fem år sedan ägnade man sig redan åt att trycka ut beställ-TV via ADSL. Det gick rätt bra redan då.... Varför kräver TV trådbunden kommunikation? Med dagens TV-teknik, digitalTV, pratar vi om cirka 6Mbit per kanal. Varför behövs fiber/koppar för detta?

I framtiden vill vi säkert se TV med högre upplösning, kvalitet och därmed bandbredd, men gör inte misstaget att kräva att dagens teknik löser morgondagens behov. TVn utvecklas men så gör även andra tekniker.....

Vad menar du med att trådlös utveckling ej hunnit i kapp?

Replik tack!
 
MathiasS skrev:
....  Varför kräver TV trådbunden kommunikation? Med dagens TV-teknik, digitalTV, pratar vi om cirka 6Mbit per kanal. Varför behövs fiber/koppar för detta?

I framtiden vill vi säkert se TV med högre upplösning, kvalitet och därmed bandbredd, men gör inte misstaget att kräva att dagens teknik löser morgondagens behov. TVn utvecklas men så gör även andra tekniker.....

Vad menar du med att trådlös utveckling ej hunnit i kapp?

Replik tack!
Jag skulle så gärna vilja att du hade rätt, kablar är inte roligt att dra eller försöka dölja på ett snyggt sätt. Den första att kasta ut allt kabelburet skulle bli jag...

Under hösten ska mitt nya hus färdigställas och min strävan är ETT fastighetsnät som kan distribuera data, analog och digital telefoni samt audio och video. Detta för att slippa ett nät för varje media (telefonnät, datanät resp. koaxialnät). Fastighetsnätet kan sedan komplettera med te.x trådlös accesspunkt för data och/eller telefoni. När jag ska sitta och surfa på terassen i solnedgången vill man ju inte dra ut 10 m TP-kabel i trädgården...

Skilj på överföringshastighet och bandbredd. För att skicka video med hög upplösning krävs bandbredder på c.a 900 MHz. Den trådlösa kommunikationen via de nya standarderna för data har en lång resa att göra här, eller hur?

Den trådlösa datortekniken; ja, långsamt men säkert går den mot en framtid, men framförallt långsamt.

Kabeln däremot har utvecklats i en betydligt högre takt; våra gamla par-koppartrådar för analog telefoni har blivit fyrtrådskoppar som har kapacitet för mer än 100 Mbit/s (VDSL). Vår gamla TP-kabel närmar sig fibern: 1 Gbit/s med mer än 950 Mhz bandbredd. I så finns ju fibern förstås; ett revolutionerande utvecklingssteg i många avseenden.

Den trådlösa utvecklingen kan väl knappast kallas omskakande eller väldigt snabb. Se på PC och internets utveckling sedan början 80-tal och jämför med mobiltelefoniutvecklingen; du kan inte göra så mycket mer kommunikativt idag med en mobiltelefon som för 20 år sedan (jo rent tekniskt kanske, men inte i praktiken).

Återigen; trådlöst med all önskan och respekt, men idag bara som ett komplement. Sorry...

Gugge/Intrasslad i kablar


 
Gugge skrev:
Under hösten ska mitt nya hus färdigställas och min strävan är ETT fastighetsnät som kan distribuera data, analog och digital telefoni samt audio och video. Detta för att slippa ett nät för varje media (telefonnät, datanät resp. koaxialnät).
Berätta gärna hur du tänker lösa detta!


/Fredrik
 
Oki

Jag är också helt inne på trådens fördelar när man har möjlighet att göra det snyggt från början. Dels för att alla kringutrustningar är billigare och dels för att standarderna för trådlös överföring ännu är under hastig utveckling.

Däremot kompletterar jag nog gärna med bärbara telefoner/accesspunkter o dyl.

Jag ser också fram emot att följa Gugges utbyggnad!

Tack för alla synpunkter.
 
frneh skrev:
Berätta gärna hur du tänker lösa detta!


/Fredrik
Eftersom jag inte är någon djupare tekniknörd vet jag inte exakt. Men jag är övertygad att alla digitala produkter kommer att distribueras via internet; IP-telefoni (flatrate 200:-/mån finns idag=goodbye Telia), TV (inga tak- eller gavelspetsgenomgångar för satellit=goodbye koax) och så förstås det enklaste; data.

EN nergrävd kabel till huset med ETT flexibelt stamnät som får ut valfritt media till valfritt uttag, vicken höjdare!

Vad jag inte riktigt förstått är hur man får ut audio (HiFi stereo), men det går kanske att lösa med någon "blackbox" (A/D-D/A omvandlare). Såg i någon annan tråd om olika olika burkar som kan få ut och ta in HiFi-signaler via TP-kabel. Gränsnitten mot kommunikationsnätet inte problemet, det är valet av nät (bärare) man ska fundera kring.

Färdigpackade lösningar finns i LexCom HOME och ELKO Link HOME, kanske det finns andra(?). De ligger närmast visionen om ett enda nät, men högst sannolikt inte de billigaste lösningarna. Kabeln (Kat 5e) till dessa klarar video och audio, telefoni och data, dock inte HiFi-stereo.

Nå´t hemmabygge har jag inte tid med, risken för kompabilitetsproblem är också stor. Som det ser ut just nu faller valet på LEXEL LexCom HOME kartonglösning. Återstår att lätta på lädret eller omförhandla med banken om kreditivet.

Jag har haft mobiltelefon sen den fanns tillgänglig, liksom trådlösa nätverk (11a-11b, IR och Bluetooth) sen det kom. Viktiga telefonsamtal undviker jag sedan länge att göra via GSM om "vanlig" telefon finns i närheten. Omfattande trådlösa filöverföringar och dokument-backuper har jag slutat med för länge sen.

Kommunikationskvaliten är helt enkelt urusel!

Det är inte svårt att inse varför den trådlösa telekom-boomen kom av sig. Förhoppningsvis hämtar den nya krafter och tar ny fart.

//Gugge-lättar på lädret

 
Gugge skrev:
Jag skulle så gärna vilja att du hade rätt, kablar är inte roligt att dra eller försöka dölja på ett snyggt sätt. Den första att kasta ut allt kabelburet skulle bli jag...

Under hösten ska mitt nya hus färdigställas och min strävan är ETT fastighetsnät som kan distribuera data, analog och digital telefoni samt audio och video. Detta för att slippa ett nät för varje media (telefonnät, datanät resp. koaxialnät). Fastighetsnätet kan sedan komplettera med te.x trådlös accesspunkt för data och/eller telefoni. När jag ska sitta och surfa på terassen i solnedgången vill man ju inte dra ut 10 m TP-kabel i trädgården...

Skilj på överföringshastighet och bandbredd. För att skicka video med hög upplösning krävs bandbredder på c.a 900 MHz. Den trådlösa kommunikationen via de nya standarderna för data har en lång resa att göra här, eller hur?

Den trådlösa datortekniken; ja, långsamt men säkert går den mot en framtid, men framförallt långsamt.

Kabeln däremot har utvecklats i en betydligt högre takt; våra gamla par-koppartrådar för analog telefoni har blivit fyrtrådskoppar som har kapacitet för mer än 100 Mbit/s (VDSL). Vår gamla TP-kabel närmar sig fibern: 1 Gbit/s med mer än 950 Mhz bandbredd. I så finns ju fibern förstås; ett revolutionerande utvecklingssteg i många avseenden.

Den trådlösa utvecklingen kan väl knappast kallas omskakande eller väldigt snabb. Se på PC och internets utveckling sedan början 80-tal och jämför med mobiltelefoniutvecklingen; du kan inte göra så mycket mer kommunikativt idag med en mobiltelefon som för 20 år sedan (jo rent tekniskt kanske, men inte i praktiken).

Återigen; trådlöst med all önskan och respekt, men idag bara som ett komplement. Sorry...

Gugge/Intrasslad i kablar
Hmm....jag tror att du får fundera en stund på din tekniska framställan i detta ärende.

Skilja på bandbredd och överföringshastighet? Öhhh.... Jag läste min signalteori relativt väl och dessa två parametrar hänger starkt ihop.

Digital TV använder idag 5-6Mbit lite beroende på hur mycket som rör sig i bilden (en åker med svajande grödor kräver mer data än Allsång på Skansen), hur mycket har du tänkt dig att *framtidens* högupplösta video tar efter kompression?

Jag ger mig här och låter framtiden visa att trådlös kommunikation kommer ha en betydande roll i accessnäten, oavsett om det rör sig om telefon, video eller data. De trådlösa näten kommer kunna hantera betydligt större datamängder och hastigheter än du kan tänka dig.






 
Gugge skrev:
Eftersom jag inte är någon djupare tekniknörd vet jag inte exakt. Men jag är övertygad att alla digitala produkter kommer att distribueras via internet; IP-telefoni (flatrate 200:-/mån finns idag=goodbye Telia), TV (inga tak- eller gavelspetsgenomgångar för satellit=goodbye koax) och så förstås det enklaste; data.

Eftersom jag vill kunna se på satellit-TV NU och inte någon gång i framtiden så blir jag nog tvungen att välja en lösning som fungerar idag... fast jag håller med dig Gugge, i framtiden blir det säkert bättre... ;-)

/Fredrik
 
Skall bara klargöra en sak. Lexcom Home eller Elko link home använder sig inte av en Cat5e kabel. Finns så vitt jag vet inte någon sådan som hanterar över 900mhz utan att kallas något helt annat (och över 900mhz behövs för tv-signalen om den skickas analogt som över gamla koaxialkablar).

Vet ej av den klassa som men jag tror det är närmare Cat7. Cat6 klarar väl inte över 350mhz, eller?

/Magnus
 
barbapappa skrev:
Skall bara klargöra en sak. Lexcom Home eller Elko link home använder sig inte av en Cat5e kabel. Finns så vitt jag vet inte någon sådan som hanterar över 900mhz utan att kallas något helt annat (och över 900mhz behövs för tv-signalen om den skickas analogt som över gamla koaxialkablar).

Vet ej av den klassa som men jag tror det är närmare Cat7. Cat6 klarar väl inte över 350mhz, eller?

/Magnus
Du har både rätt och fel. Kabeln som används motsvarar i kapacitet 5e (nu är det 6) or whatever, översatt till Ethernetstandard. Dock är det en specialkabel (=dyr) som tar bandbredder upp till 900 Mhz för att klara video. Kravet för att klara video är mer än 890 Mhz. Allt finns att läsa på t.ex lexel.se.

Ja, MathiasS, överföringstakt och bandbredd hänger ihop fysikaliskt/matematiskt, men är inte samma sak.

Gå in på www.sf-anytime.com och få ett smakprov på vad som står runt närmaste hörn.

Skitsamma, alla är vi profeter i vår egen tro. Nu tror jag Mr. Beach fått en hel del synpunkter.

Gugge - bara i EN tråd av alla.

 
Gugge skrev:
Skitsamma, alla är vi profeter i vår egen tro. Nu tror jag Mr. Beach fått en hel del synpunkter.

Gugge - bara i EN tråd av alla.
Precis, tack för dessa åsikter gó vänner!
 
Gugge skrev:
Du har både rätt och fel. Kabeln som används motsvarar i kapacitet 5e (nu är det 6) or whatever, översatt till Ethernetstandard.  Dock är det en specialkabel (=dyr) som tar bandbredder upp till 900 Mhz för att klara video. Kravet för att klara video är mer än 890 Mhz. Allt finns att läsa på t.ex lexel.se.

Ja, MathiasS, överföringstakt och bandbredd hänger ihop fysikaliskt/matematiskt, men är inte samma sak.

Gå in på www.sf-anytime.com och få ett smakprov på vad som står runt närmaste hörn.

Skitsamma, alla är vi profeter i vår egen tro. Nu tror jag Mr. Beach fått en hel del synpunkter.

Gugge - bara i EN tråd av alla.
Hur kan en kabel som klarar över 900mhz motsvara en cat5e kabel som klarar max 350mhz?

/Magnus
 
Precis när jag trodde att den här skittråkiga tråden dött--- :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.