23 934 läst · 124 svar
24k läst
124 svar
Elutrustning laddning elbil med 3,3 kW
Vi har sedan ett par veckor elbil, Nissan Leaf Acenta. Vi laddar nu med den medföljande så kallade ICCB-kabeln(alltså med en tegelsten på ). I Cabel Control Box), och det går klart bra. Den kan ladda med max 10 A. Men på höst/vinter blir nog kabeln smutsig och sörjig och otrevlig att linda ihop och lägga i bilen. Mer praktiskt att ha väggladdstation som kan medge större laddström, max 16 A och har vidhängande laddkabel.
Vi överväger att låta montera utomhus på garagegaveln ett så kallat kombiuttag dvs ett 5 poligt uttag 3-fas och med ett Schucko-uttag. Verkar väldans praktiskt. Se bild. Det ska vara för att kunna ansluta väggladdstation, så man kan ta med sig väggladdstationen från landet till enfamiljshuset, och där också låta montera ett kombiuttag. Men det verkar som materialangivelse saknas för många sådana. Det finns en hel del olika fabrikat. Men många är troligen endast för inomhusmontage. Det måste ha god UV-beständighet, dvs klara direkta solstrålar. Det på bilden är av polyamid, och jag vet inte om det är den bästa plasten att tåla solljus. Det blir dyrt om man ska behöva byta kombiuttaget efter 5 år pga det blivit sprött och fallit itu.
Frågan är alltså om ni känner till bättre sådana kombiuttag, av bättre material, och var. Gärna av plast.
Vi överväger att låta montera utomhus på garagegaveln ett så kallat kombiuttag dvs ett 5 poligt uttag 3-fas och med ett Schucko-uttag. Verkar väldans praktiskt. Se bild. Det ska vara för att kunna ansluta väggladdstation, så man kan ta med sig väggladdstationen från landet till enfamiljshuset, och där också låta montera ett kombiuttag. Men det verkar som materialangivelse saknas för många sådana. Det finns en hel del olika fabrikat. Men många är troligen endast för inomhusmontage. Det måste ha god UV-beständighet, dvs klara direkta solstrålar. Det på bilden är av polyamid, och jag vet inte om det är den bästa plasten att tåla solljus. Det blir dyrt om man ska behöva byta kombiuttaget efter 5 år pga det blivit sprött och fallit itu.
Frågan är alltså om ni känner till bättre sådana kombiuttag, av bättre material, och var. Gärna av plast.
Redigerat:
Det uttaget fungerar bra utomhus, som alla andra av den typen. Dom är även avsedda för montage ute. Och skulle du efter 10 år behöva byta så kostar dom kanske någon hundring så någon stor kostnad är det inte.
Biltema tar 119:- för ett sådant uttag. Du får byta själv, om du vet hur man gör.
Om någon vet något uttag som har bättre kvalitet - dvs inte bara samma plastsak fast dyrare och med känt märke - så är jag nyfiken.
Om någon vet något uttag som har bättre kvalitet - dvs inte bara samma plastsak fast dyrare och med känt märke - så är jag nyfiken.
Visst det kombiuttaget på bilden det är av kapsling IP44 och kan därför användas utomhus. Men hur länge? Det står inte uttryckligen att det är för utomhusbruk. På Biltema och liknade ställen, saknas oftast uppgift vad det är för material, och om för inomhus- eller utomhusbruk. På hemsidorna finns ännu mindre uppgifter.
Plast är bra, men det ska vara en plast som klarar utomhusvillkoren, starkt solsken, svinkall vinter, fukt och frost.
Jag såg att ABB har en av plasten PBT (Polybutylentereftalat) för krävande miljöer.
Plast är bra, men det ska vara en plast som klarar utomhusvillkoren, starkt solsken, svinkall vinter, fukt och frost.
Jag såg att ABB har en av plasten PBT (Polybutylentereftalat) för krävande miljöer.
Redigerat:
Du kan med fördel välja ur fd CEWE numera ABB sortiment i detta fallet de är av hög kvalitet på alla sätt även tåligheten du söker. Priset skiljer inte så mycket och det kan vara väl värt att göra detta jobb bara en gång. Om du kommer åt att syna lågprisleverantörernas produkter och är lite van och kunnig kan du säkert hitta något vettigt där också men många gånger är det rejält kass produkter.
ABB Kombiuttag CUE 416-6+R/UJP Det är av tillverkat av termoplast, närmare bestämt Polybutylentereftalat. Det måste alltså vara bra. Finns på Ahlsell, kostar ett par hundra verkar det. Bättre att lägga på en eller två hundralappar och det håller många år.
Jag har studerat den här tråden och även andra på BH men kände mig ändå inte fullt säker på vad som egentligen gäller. Kommer snart att ha frekvent besökare med elbil (sonen) som förväntar sig hyfsad laddning. Skulle vilja komplettera tråden med en översikt samt elsäkerhetskrav. Jag har surfat runt lite själv och sammanfattar här så hoppas jag att elsäkerhetsexperterna fyller i.
Jag börjar med översikten och går sedan in på säkerheten.
Det finns ett antal moder som definierar uppdelningen på funktioner mellan bilen själv, kabeln mellan bilen och den fasta utrustningen, samt den fasta utrustningen.
Den här bilden är rätt bra för några av moderna men bör ses som exempel och inte någon kravbild.
Följande text definierar rätt bra de olika moderna.
Mode 1: Uncontrolled charging
• AC charging at a socket 1ph/3ph (Schuko, CEE)
• Max. charging current: 16 A/11 kW
• Charger built into the vehicle
• No communication with the vehicle
• Locking mechanism of the plug and socket-outlet
in the vehicle
• This is not recommended, as it is not guaranteed
that a residual current device (RCD) is included in
the building installation.
Mode 2: Uncontrolled charging
• AC charging at a socket 1ph/3ph (Schuko, CEE)
• Max. charging current: 32 A/22 kW
• Charger built into the vehicle
• Protective device/pilot function in the cable (IC-CPD)
• Locking mechanism of the plug and socket-outlet
in the vehicle
Mode 3: Controlled charging
• AC charging on type-tested supply units for electric
vehicles
• Max. charging current: 63 A/43.5 kW
• Charger built into the vehicle
• Protective device/pilot function integrated into
charging station
• Locking mechanism on both sides of the plug and
socket-outlet
Mode 4: Controlled charging
• DC charging on type-tested DC charging stations
for electric vehicles
• Max. charging power: DC low max. 38 kW/DC high
170 kW (charging voltage and current depend on
system)
• Monitoring and protective device/pilot function
integrated into charging station
• Locking mechanism of the plug and socket-outlet
in the vehicle
• Charging cable built into the charging station
Det finns en diskussion på BH angående eventuellt behov av mode 4 hemma, men jag tänkte begränsa här till de första 3 moderna vad gäller säkerhetskrav.
Ovan påstås att mod 1 är olämplig då man inte kan garantera att det finns en JFB typ A i den fasta installationen.
På bilden kan man se att den s.k. Control Pilot - CPD - antingen finns i kabeln eller laddningsstationen beroende på mode 2 eller 3. Enligt bilden ingår en JFB typ A i CPD. Det är dock oklart om så alltid är fallet eller om en köpt laddstation kan kräva att den föregås av en JFB klass A (Garo tycks t.ex. ha en laddstation som ska föregås av JFB klass A).
En annan oklarhet är om CPD innehåller summaströmsövervakare för DC>6mA. Det tycks (vid tillfället) finnas en diskussion huruvida denna ska vara en del av bilen eller den yttre utrustningen. Det är inte heller helt klart om övervakningen alltid är en del av laddstationen eller om man lika gärna kan föregås av en JFB klass B.
Det finns i BH en diskussion om behovet av JFB klass B (alternativ separat övervakning för DC) för elbilsladdning. Min förståelse är dock att det är eller kommer att bli ett krav. Enda frågan är var funktionen ska sitta.
Vad gäller säkerheten och i synnerhet då den som har eller kan ha bäring på elsäkerhetsföreskrifterna är följande utdrag ur IEC60364 relevanta
IEC 60364-7-722:2015 (Power supply of electric vehicles
722.531.2.101
"Residual current protective devices (RCD)
• A separate type A residual current device (RCD)
IΔn ≤ 30 mA, min. for each connection point
• Suitable measures must be taken for direct fault
currents IΔn DC ≥ 6 mA."
Vad jag förstår så har denna standard redan inkluderats i VDE 0100 (avd 722) som är den tyska motsvarigheten till SS4364000 (vårt bekvämaste sätt att uppfylla elinstallationsbestämmelserna). Den viktiga frågan till experterna här är förstås huruvida den också är eller kommer att bli införd i senaste SS436400 och därmed bli det praktiska sättet att uppfylla elsäkerheten.
Lite längre utdrag ur IEC 60364-7-722 eller i förekommande fall SS436400 avd 722 mottages tacksamt (det är väl lagligt att reproducera utdrag i viss omfattning tror jag).
Tittar man nu åter på bilden ovan så kan man bli lite förbryllad över varför bestämmelserna är relevanta i installationssammanhang. På bilden tycks ju all nödvändig säkerhet finnas antingen i kabeln eller laddningsstationen (vilket som sagt är oklart om det alltid är så). Den som installerar torde då inte beröras av bestämmelserna. Endast om funktionen i bilderna pusslas ihop av enskilda komponenter av installatören har det relevans. En följdfråga är då hur detta ser ut för dagen hos favoritleverantörerna vilket jag också överlämnar till experterna i tråden.
Pen
Jag börjar med översikten och går sedan in på säkerheten.
Det finns ett antal moder som definierar uppdelningen på funktioner mellan bilen själv, kabeln mellan bilen och den fasta utrustningen, samt den fasta utrustningen.
Den här bilden är rätt bra för några av moderna men bör ses som exempel och inte någon kravbild.
![Diagram visar olika elbilsladdningsmoder och säkerhetsfunktioner för hemma och offentlig laddning.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/214/214867-7f517f0cfe8d535b319e5d489a8cc064.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Följande text definierar rätt bra de olika moderna.
Mode 1: Uncontrolled charging
• AC charging at a socket 1ph/3ph (Schuko, CEE)
• Max. charging current: 16 A/11 kW
• Charger built into the vehicle
• No communication with the vehicle
• Locking mechanism of the plug and socket-outlet
in the vehicle
• This is not recommended, as it is not guaranteed
that a residual current device (RCD) is included in
the building installation.
Mode 2: Uncontrolled charging
• AC charging at a socket 1ph/3ph (Schuko, CEE)
• Max. charging current: 32 A/22 kW
• Charger built into the vehicle
• Protective device/pilot function in the cable (IC-CPD)
• Locking mechanism of the plug and socket-outlet
in the vehicle
Mode 3: Controlled charging
• AC charging on type-tested supply units for electric
vehicles
• Max. charging current: 63 A/43.5 kW
• Charger built into the vehicle
• Protective device/pilot function integrated into
charging station
• Locking mechanism on both sides of the plug and
socket-outlet
Mode 4: Controlled charging
• DC charging on type-tested DC charging stations
for electric vehicles
• Max. charging power: DC low max. 38 kW/DC high
170 kW (charging voltage and current depend on
system)
• Monitoring and protective device/pilot function
integrated into charging station
• Locking mechanism of the plug and socket-outlet
in the vehicle
• Charging cable built into the charging station
Det finns en diskussion på BH angående eventuellt behov av mode 4 hemma, men jag tänkte begränsa här till de första 3 moderna vad gäller säkerhetskrav.
Ovan påstås att mod 1 är olämplig då man inte kan garantera att det finns en JFB typ A i den fasta installationen.
På bilden kan man se att den s.k. Control Pilot - CPD - antingen finns i kabeln eller laddningsstationen beroende på mode 2 eller 3. Enligt bilden ingår en JFB typ A i CPD. Det är dock oklart om så alltid är fallet eller om en köpt laddstation kan kräva att den föregås av en JFB klass A (Garo tycks t.ex. ha en laddstation som ska föregås av JFB klass A).
En annan oklarhet är om CPD innehåller summaströmsövervakare för DC>6mA. Det tycks (vid tillfället) finnas en diskussion huruvida denna ska vara en del av bilen eller den yttre utrustningen. Det är inte heller helt klart om övervakningen alltid är en del av laddstationen eller om man lika gärna kan föregås av en JFB klass B.
Det finns i BH en diskussion om behovet av JFB klass B (alternativ separat övervakning för DC) för elbilsladdning. Min förståelse är dock att det är eller kommer att bli ett krav. Enda frågan är var funktionen ska sitta.
Vad gäller säkerheten och i synnerhet då den som har eller kan ha bäring på elsäkerhetsföreskrifterna är följande utdrag ur IEC60364 relevanta
IEC 60364-7-722:2015 (Power supply of electric vehicles
722.531.2.101
"Residual current protective devices (RCD)
• A separate type A residual current device (RCD)
IΔn ≤ 30 mA, min. for each connection point
• Suitable measures must be taken for direct fault
currents IΔn DC ≥ 6 mA."
Vad jag förstår så har denna standard redan inkluderats i VDE 0100 (avd 722) som är den tyska motsvarigheten till SS4364000 (vårt bekvämaste sätt att uppfylla elinstallationsbestämmelserna). Den viktiga frågan till experterna här är förstås huruvida den också är eller kommer att bli införd i senaste SS436400 och därmed bli det praktiska sättet att uppfylla elsäkerheten.
Lite längre utdrag ur IEC 60364-7-722 eller i förekommande fall SS436400 avd 722 mottages tacksamt (det är väl lagligt att reproducera utdrag i viss omfattning tror jag).
Tittar man nu åter på bilden ovan så kan man bli lite förbryllad över varför bestämmelserna är relevanta i installationssammanhang. På bilden tycks ju all nödvändig säkerhet finnas antingen i kabeln eller laddningsstationen (vilket som sagt är oklart om det alltid är så). Den som installerar torde då inte beröras av bestämmelserna. Endast om funktionen i bilderna pusslas ihop av enskilda komponenter av installatören har det relevans. En följdfråga är då hur detta ser ut för dagen hos favoritleverantörerna vilket jag också överlämnar till experterna i tråden.
Pen
Källor:
"Electrical Safety for Emobility", Bender (Leverantör av komponenter, klippen kommer ur denna)
http://www.bender-emobility.com/fileadmin/products/b/e/Emobility_PROSP_en.pdf
"Guideline for Electricians", The Mobility House
http://www.mobilityhouse.com/wp-con...g-Station-Electric-Car_The-Mobility-House.pdf
"The German Standardization Roadmap Electric Mobility 2020"
http://www.din.de/blob/235254/.../roadmap-en-2020-data.pdf
"Liten snabblektion om laddteknik", Garo
http://www.garo.se/ladda-elbilen/elbilar-och-laddteknik
"Electrical Safety for Emobility", Bender (Leverantör av komponenter, klippen kommer ur denna)
http://www.bender-emobility.com/fileadmin/products/b/e/Emobility_PROSP_en.pdf
"Guideline for Electricians", The Mobility House
http://www.mobilityhouse.com/wp-con...g-Station-Electric-Car_The-Mobility-House.pdf
"The German Standardization Roadmap Electric Mobility 2020"
http://www.din.de/blob/235254/.../roadmap-en-2020-data.pdf
"Liten snabblektion om laddteknik", Garo
http://www.garo.se/ladda-elbilen/elbilar-och-laddteknik
Vad är det du undrar över?
Laddning hemma sker antingen med schuko-uttag och lös specialladdkabel med inbyggt skydd, eller från en fast installerad laddstation och en något enklare laddkabel.
Så antingen sitter säkerheten i kabeln eller i den fast installerade laddstationen.
Laddning hemma sker antingen med schuko-uttag och lös specialladdkabel med inbyggt skydd, eller från en fast installerad laddstation och en något enklare laddkabel.
Så antingen sitter säkerheten i kabeln eller i den fast installerade laddstationen.