Ola C Ola C skrev:
Snyggt jobbat o grattis i efterskott!
Tusen tack, Ola. Det är faktiskt i förskott egentligen, men jag tar tacksamt åt mig!

//Ronnie
 
Frustrator Frustrator skrev:
Grattis!
Tur att jag inte jobbar med att åldersbestämma folk.. Petra undrade hur gammal du var när du var här och köpte lill-sågen..jag svarade: "någonstans 45års-åldern"
Du är så otroligt sympatisk och lätt att tycka om...

//Ronnie
 
Fortsätter grovdimensionera. Ek. Lite för skoj skull så försöker jag göra det med min rosa såg. Fungerar över förväntan att klyvsåga med den. Rosa handsåg som används för att klyvsåga ett ekbräde i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Och kanske lite för att resten av sågarna är där borta bakom bandsågen ..någonstans.. En rörig verkstad med en bandsåg i bakgrunden och staplad trämaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fiskbuggaren skrev:
Tegel? Är inte rätt verktyg snarare vinkelslip i släde, på skena?
Om det vore utomhus skulle jag hålla med men i vardagsrummet avstår jag helst vinkelslip. Slutade med att jag borrade teglet med 4 mm-borr och spräckte vilket gick mycket fortare och också dammfritt.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Plockat körsbär
Person plockar körsbär från ett träd med hjälp av en traktor och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DGLundin och 5 till
  • Laddar…
Bra att du har säkerhetssele, jag hade i samma situation garanterat slarvat med det.....
 
Fått en klinga från Björn, glad i hågen installerade jag det, ställde in allt perfekt. Alla vinklar som de skulle, bladstyrningen perfekt...

Började såga..segt, långsamt, luktade bränt..


Stannade sågen, hmm, ser inte rätt ut..

Gör om gör rätt! Bandsåg med nyinstallerad klinga som sågar i trä, med synliga sågspån och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonmo och 10 till
  • Laddar…
Om någon inte såg det hade jag alltså satt bladet upp och ner. Så här ska det se ut Sågblad riktat uppåt genom ett snitt i en tjock ekplanka på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu skär det som varm kniv i smör!

Skooda, kolla vart björn fått tag på de här klingorna. Min lilla 14" tuggade glatt i sig 5-6cm tjock ek med det här monterat.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Första gången jag ser bandsåg med ritsklinga;)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
S
Frustrator Frustrator skrev:
Om någon inte såg det hade jag alltså satt bladet upp och ner. Så här ska det se ut[bild]

Nu skär det som varm kniv i smör!

Skooda, kolla vart björn fått tag på de här klingorna. Min lilla 14" tuggade glatt i sig 5-6cm tjock ek med det här monterat.
Det ska jag göra, tack
 
Frustrator Frustrator skrev:
Om någon inte såg det hade jag alltså satt bladet upp och ner. Så här ska det se ut
Hade nog gått snabbare att kasta om två faser, men det hade nog gett andra problem...
 
Dessa har jag handlat bandsågsblad av vid flera tillfällen. Både till min lilla inca och till min större Ejca. Snabba och bra att ha att göra med.
http://www.tuffsaws.co.uk/
 
Ja, dom är riktigt bra dom där klingorna. Kom över ett parti från ett snickeri. Vet tyvärr inte vart dom är köpta.
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Skolar in yngst Närbild på en rikthyvlad ekbordsplanka i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ekbord som hyvlas i en verkstad, arbete med träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
a sonen på förskolan.. innebär att jag ska vara standby hela veckan ifall de behöver mig där..under tiden är jag bosatt i verkstan..

Rikthyvlar ek. Lite beroende på bredden blir det med min lilla Inca eller med no7..
 
  • Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.