Nä, men jag har förberett för att ha vajer varje decimeter (10 cm är reglerna) men bara satt vajer vartannat hål. Detta eftersom vi inte har några små barn här. Syns om man förstorar bild nummer 2 i förra inlägget.

Så vill man göra det "by-the-book" eller om det börjar springa "småfolk" här så är det bara att skruva i öglor i hålen och kompletteringsdra mer vajer (alla vajerlås och vantskruvar för det är redan inköpta :).

/Mikael S
 
M Mikael.S skrev:
Nä, men jag har förberett för att ha vajer varje decimeter (10 cm är reglerna) men bara satt vajer vartannat hål. Detta eftersom vi inte har några små barn här. Syns om man förstorar bild nummer 2 i förra inlägget.

Så vill man göra det "by-the-book" eller om det börjar springa "småfolk" här så är det bara att skruva i öglor i hålen och kompletteringsdra mer vajer (alla vajerlås och vantskruvar för det är redan inköpta :).

/Mikael S

Nu kanske du tycker jag är tråkig men 10 cm är en för stor springa när det är lodräta ribbor eller vajrar i ditt fall då dessa bildar en "trapp" att klättra på, nomalt kräva avstånd så en fot ej går in eller att man sätter en glasskiva för att förhindra detta.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Hmmm. Ja, lite tråkig är du allt ;-)
Blir det aktuellt / diskussion så får det bli glasskiva en bit upp. Det går ju att sätta någon form av clips på stålpinnarna för att fästa en sådan. Får kolla hur hög den behöver vara.

/Mikael S
 
Det var inte så svårt att hitta. Den skall börja 5 cm över golv och gå upp till 80 cm över golv, d.v.s. vara 75 cm hög. Det får bli min "backup-plan".

/Mikael S
 
Det finns många hus, både nybyggda och gamla som inte har gjort sina räcken enligt gällande normer (då de byggdes). Så du behöver nog inte vara allt för orolig. Men det är lite konstigt att kommunerna inte är lite mer noggranna i denna fråga samt gör lika mellan olika kommuner. Det är iallafall en säkerhetsfråga.

Skulle vi "slarva" med kraven på att räcken inte får vara klättringsbara eller storlek på öppningar i räcken så skulle vi inte få några godkända ritningar på våra brokonstruktioner......
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Kan nog vara så. Och det borde definitivt vara lika.
Däremot så tycker jag att det är en viss skillnad på en brokonstruktion (där vem som helst har "tillgång") eller ett privat hem.

Om vi, som är ett par i 50-årsåldern utan barn, har en konstruktion som inte är barnsäker så kan jag tycka att det är ett mindre problem än på en bro...

Om vi däremot säljer (t.ex. till en barnfamilj) så borde det vara en skyldighet att informera om vad som inte är enligt gällande regler.

Eller något liknande.
Samtidigt, när jag skriver detta så gnager det lite i bakhuvudet att vi också får besök som har barn, visserligen inte så små men ändå... Inte en solklar fråga.

/Mikael S
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M Mikael.S skrev:
Kan nog vara så. Och det borde definitivt vara lika.
Däremot så tycker jag att det är en viss skillnad på en brokonstruktion (där vem som helst har "tillgång") eller ett privat hem.

Om vi, som är ett par i 50-årsåldern utan barn, har en konstruktion som inte är barnsäker så kan jag tycka att det är ett mindre problem än på en bro...

Om vi däremot säljer (t.ex. till en barnfamilj) så borde det vara en skyldighet att informera om vad som inte är enligt gällande regler.

Eller något liknande.
Samtidigt, när jag skriver detta så gnager det lite i bakhuvudet att vi också får besök som har barn, visserligen inte så små men ändå... Inte en solklar fråga.

/Mikael S
Håller med. Man tycka att människors privata boning inte borde behöva regleras till förbannelse. Vad är nästa grej, alla rum måste vadderas samt möbler i skumgummi?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S Sinologen skrev:
Håller med. Man tycka att människors privata boning inte borde behöva regleras till förbannelse. Vad är nästa grej, alla rum måste vadderas samt möbler i skumgummi?
Inte så långsökt som man först kan tro. Redan nu måste vi ju tillgänglighetsanpassa alla ny-, till- och ombyggnationer utifall att man blir rullstolsbunden eller får besök av någon som är. Då är steget inte långt till att man lika gärna kan få någon psykisk sjukdom med självskadebeteende, eller få besök av någon som har. Bäst att vaddera allt.
 
Tyvärr tar ju inte reglerna hänsyn till vem som bor i huset just nu eller hur det nyttjas - Reglerna är lika för alla.
 
Nu är det inte dina räcken som jag "hänger" upp mig på men visst borde det kanske vara skillnad mellan privata hem och konstruktioner där alla har tillgång. Men så som reglerna nu är utformade så tar de ingen hänsyn till detta. Bra eller dåligt det kan man alltid diskutera och vi kommer ändå inte att få något bra eller entydigt svar.....

Men vad jag mest ogillar är att det skall vara olika svar på olika ställen (kommuner) och mellan olika personer/handläggare. Har vi regler så borde de gälla lika oberoende vilken kommun/handläggare som handhar frågan annars får reglerna och eller handläggarna ändras så att de blir "lika".

Åter till tråden: Jag tycker din byggnad är "häftig" och fin. Önskar att jag hade haft ork, tid och funnit rätt förutsättningar när jag var i "byggtagen" för 20 år sedan till att gjort något liknande. Kommer att bli en fin byggnad när allt är klart.
 
  • Gilla
Mikael.S
  • Laddar…
Kanon snyggt bygge.
Men när det diskuteras regelverk Hoppas du inser du behöver räcke även på andra sidan i trappan
 
Tack Trollskidan (och Roli).
Men som svar på din andra mening... vill inte, vill inte, vill inte! :cry:

Då blir ju trappan ful. Hmmm, jag skall fundera på hur en sådan lösning skulle kunna se ut (om det kommer upp i något sammanhang).


;) Mikael S
 
Tyvärr, funktion går före form. Du ska kunna gå i sömnen (eller ragla omkring berusad) i ditt hus utan att riskera att trilla av trappan.
 
Och, som sagt var, man ska kunna få besök av folk utan att dom riskerar att skada sig - Oavsett ålder eller fysisk förmåga.
 
Ja...
Det är nog bra att det finns riktlinjer (och ibland också, regler) men för mig så finns det två saker som är viktiga när jag bygger (det finns givetvis fler men som "bärande principer").

* Att inte alltid vara så "förbannat" yteffektiv, något som SBN, Svensk Byggnorm har en stor skuld i. Om man inte följde exemplen i SBN så var man tvungen att visa (och bevisa) att den egna lösningen var minst lika bra (se badrum i lgh byggda på -70, -80 och även -90-tal, snarlika utseenden-skiftande mtrl). Och de lösningarna, måtten och layouterna lever till viss del kvar än idag.

* Och att göra snygga lösningar (Obs, inte att förväxla med dyra lösningar, vilka också kan vara snygga). Det är klart att man inte skall göra uppenbart farliga lösningar men om man skall förutse alla möjligheter och potentiella (ibland: korkade) beteenden så är vi tillbaka i vadderade väggar...eller gå omkring i isolerade sumo-dräkter.

/Mikael S
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.