Ymer skrev:
Vad är orsaken till att välja bort inåtgående fönster? Jag har en gissning men det vore intressant att höra från någon som bor med sådana fönster.
I övrigt är dina "minusposter" oerhört värdefulla, ofta får man bara höra att allt är perfekt, trots att det inte är det. Att läsa dina punkter och se om man kan "leva med det" eller kunna åtgärda i efterhand gör det enklare för andra att bestämma sig. Tumme upp, respekt!

De inåtgående fönstren är det mest frugan som störs av pga av att blomkrukor, lampor mm är i vägen om du vill vädra eller tex jaga ut en geting
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
axed skrev:
Vi bor också i ett Älvsbyhus. Helt ok. Det som är mindre bra kan jag tycka är att väggarna byggs i ett lager spånskiva. Det blir ganska lyhört. Dessutom spricker tapeterna lätt i skarvar etc. För att inte tala om badrumsmattan (på väggen) i tvättstugan. Man ser tydligt var skarvarna för husmodullerna har satts ihop... Dumsnålt av Älvsbyhus att inte sätta ett lager gips också. Annars trivs vi bra. Tror inte att byta innerdörrar hjälper så mycket mot lyhördheten då det som sagt inte finns varken isolering eller gips i väggarna?
Är det inget gips i husen (förutom badrummen kanske) alls?
 
Kane skrev:
Är det inget gips i husen (förutom badrummen kanske) alls?
Nej, inte när vi köpte för två år sedan iallafall. I badrummet sitter det Fibo Trespo-skivor. Det hade varit värt att lägga till gips som tillval om man nu kunde göra det... (vilket man inte kan).
 
Femtum skrev:
Hej GIX

Har hittat din tråd, mycket intressant läsning och bra skrivet! Funderar själv på ett Älvsbyhus, blir nog ett 1½-planshus.
Såg din kostnadsredovisning, excelarket.
Du har två poster benämnda "Grävjobb, grus, divmtrl" varav den ena på 66 449 kr och den andra på 74 533 kr.

Mina frågor är:
Vad täcker dessa siffror? Jag menar för vad gjordes jobben, annars är jag med på att de täcker grävjobb, grus och diverse material :)
Har du någon uppfattning om vad det gick på för att ställa i ordning grunden för din del?


Mvh
Stefan Femtum

Hej!
Här kommer det som ligger bakom siffrorna.

74533kr består av:
Grävjobb 51h x 670kr + m
Transport av grus 13 lass x 670kr + m
Makadam 16-32 108,84 ton x 97.5kr + m
Bergkross 0-11 38,96 ton x 98,5 + m
Bergkross 0-63 27,81 ton x 84,5 + m

66449kr består av:
Grävjobb 40h x 670kr + m
Transport av grus 11 lass x 670kr + m
Makadam 16-32 12,4 ton x 97,5kr + m
Betonggrus 0-8 53,18 ton x 117,5kr + m
Makadam 16-32 tvättad 29,84 ton x 137,5kr + m
Makadam 8-16 28 ton x 110,5 + m
Stenmjöl 0-2 26,72 ton x 103,5 + m
Elslang 50m 1150kr + m
Dränslang 110mm 15m 456kr + m
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hej, otroligt fint hus. Första gången jag ser detta. Är nästan en kopia av vårt som vi byggt som lösvirke, skiljer sig med att vårt är i sten och ett intrigerat dubbelgarage samt att vårt är 200kvm. Kan undra om de har hittat vår ritning eller vi bara tänkt samma :)
 
  • Gilla
GIX
  • Laddar…
Wow, GIXen!!
Sammanställningen är ju kalas :)

Man tackar och bockar!


Mvh
Femtum
 
  • Gilla
GIX
  • Laddar…
Gällande lyhördheten har vi som bor i en SMV också märkt av den. Vi funderar på att ta ner gipset på vissa innerväggar t.ex. mot tv och sovrum och isolera. Dessutom kommer vi att byta ut några innerdörrar mot modeller som är extra ljudisolerade, det verkar vara nån sorts gummikant runt karmen som stänger ute ljud bättre. Håller med, dumsnålt att inte isolera innerväggar, har gjort det själv och det tar ju inte många minuter per vägg om man har vanan inne.

Konstigt att Älvsbyhus inte har gips, det finns väl där för brandsäkerheten? Annars är ju spånskiva/osb bättre i då man kan skruva utan plugg.

Superfint hus i alla fall, poolen passar perfekt i vinkeln. Enda jag hade önskat i erat hus var om köket låg mot poolen till och inte mot framsidan.

Fönster, jo hade inåtgående fönster när vi bodde i lägenhet, hatade dem från första stund. Detta hus vi köpte har tack och lov utåtgående fönster. Att Älvsbyhus ens har detta som val är ju konstigt, sparar man verkligen så många kronor på det?

/HLH
 
hemljuvahem86 skrev:
...
Konstigt att Älvsbyhus inte har gips, det finns väl där för brandsäkerheten? Annars är ju spånskiva/osb bättre i då man kan skruva utan plugg.
...
Husen levereras ju i färdiga "volymblock".
kanske spånskivan är hållbarare än gips mot felhantering under transport/montering.
Kan tänka mig att gipsskivor skulle spricka lättare.
 
murak
KnockOnWood skrev:
Husen levereras ju i färdiga "volymblock".
kanske spånskivan är hållbarare än gips mot felhantering under transport/montering.
Kan tänka mig att gipsskivor skulle spricka lättare.
Vår Smålandsvilla hade spruckit i gipset på två ställen under transport, så visst kan det ha med det att göra.
 
Vårt var dock lösvirke men vi har byggt alla innerväggar med gips,osb,isolering,osb,gips. Sen är alla skarvar förskjutna, hur tyst som helst :)
 
Nu i helgen var det dags för byggande av räcke :D Skall även fixa till decklight.
 
  • Obyggt trätrall på gräsmatta med stolpar uppsatta för framtida räcke, verktyg synliga, och pool i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhuspool med nybyggt trädeck och påbörjat räcke under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser i er kalkyl att ni har 12500kr för geoteknisk markundersökning. Jag har från säljaren på älvsbyhus fått uppgift att det kostar ungefär det dubbla. Nyfiken på hur det kan skilja så mycket. Vad gjordes mer konkret vid den undersökningen och vem gjorde jobbet åt er?
 
Hej IngridS. Då vi byggt ett likadant hus kan jag ge lite input i vad vi betalade för den geotekniska undersökningen.

I kalkylen från Älvsbyhus låg detta tillsammans med OVK och något mer med en uppskattad kostnad på 25 000 kronor.

Den faktiska kostnaden blev 6 942 kronor till geoteknikern och 1 829 kronor för maskinen som grävde de två provgroparna.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
J JASET skrev:
Hej IngridS. Då vi byggt ett likadant hus kan jag ge lite input i vad vi betalade för den geotekniska undersökningen.

I kalkylen från Älvsbyhus låg detta tillsammans med OVK och något mer med en uppskattad kostnad på 25 000 kronor.

Den faktiska kostnaden blev 6 942 kronor till geoteknikern och 1 829 kronor för maskinen som grävde de två provgroparna.
Tusen tack för info! Det är väldigt svårt att få konkreta svar från säljaren. Vad är det för typ av mark där ni byggt?
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Det var skogsmark som kommunen gjort ett bostadsområde av.

Gällande den kostnadskalkyl som vi fick så känns det som om säljaren från Älvsbyhus använde en hel del schablonkostnader som de alltid använde sig av. Oftast ganska väl tilltagna så att det alltid fanns ett utrymme för eventuella saker de missat att ta med. När något "oförutsett" sedan dök upp hänvisade han alltid till att det fanns utrymme i kalkylen.

För oss var det exempelvis att vi två dagar innan inflyttning fick veta att vi behövde isolera taket på garaget då detta är placerat nära grannens hus. Knappast något som borde vara oförutsett för en husförsäljare men det rymdes ändå inom den kalkyl vi fått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.