L Lini skrev:
Jag har inte lusläst kontraktet. Det som fick oss att tro att allt var ordnat även om vi inte aktivt gick in och valde var följande text (det här var en del av informationen vi fick från dem innan inflytt).

[bild]
Den texten ser ut att vara skriven av elnätsbolaget som levererar el till fastigheten. Man tecknar i regel 2 avtal för el: elnät och elhandel. Om man inte aktivt tecknar avtal med ett elhandelsbolag, så anvisar elnätsbolaget ett elhandelsbolag för att el ska kunna levereras.

Så den texten är på inget sätt en beskrivning av att ni kommer att få el om ni inget gör. Utan att ni kommer att få el när ni har ett avtal med elnätsbolaget även om ni inte aktivt väljer ett elhandelsbolag.

Så, det viktiga här är hur tydlig hyresvärden har varit angående att ni ska teckna ett eget avtal.
Vad står det i kontraktet angående el?

Samtidigt tycker jag att hyresvärden borde ha informerat er om att elen kan komma att stängas av om ni inte tecknar ett eget avtal.

Den förstörda maten kan ni eventuellt få ersättning för på er hemförsäkring.
 
  • Gilla
kioskdavid och 1 till
  • Laddar…
Hyreskontraktet avgör allt, hemförsäkring maten om värdet överstiger självrisk
 
[QUOTE="Lini, post: 2778268, member: 8924"Informationen från hyresvärden har dock inte varit tydlig på punkten (tvärtom). Jag ville dock helst lämna en analys av exakt vad de skrev utanför om inte det är så att det är det som avgör saken. Oberoende hur de formulerade sig i infon vi fick när vi flyttade in, har inte de något ansvar att iallra minsta fall informera oss sen när det börjar rassla in varningar och elen till slut stängs av?[/QUOTE]
När det gäller juridik är det ofta så att "exakt vad de skrev" avgör saken.
Ni hade bara en faktura, kom den i början? Det är inte så att hyresvärden "slutfakturerade" er för upplupen el och sedan meddelade elnätbolaget att de inte stod för elen längre och hänvisat till er? Isf kan man ju tycka att elnätbolaget skulle meddela er.
Iom att ni inte tecknat avtal har väl elbolaget fortsatt skicka räkningar till hyresvärden som kanske struntat i dem eller bestridit.
Bara lite spekulation i brist på information.
 
Jag har jobbat på elbolag och just avstängning av el pga bristande betalning. Detta var kanske 6 år sedan. Då hade man precis bytt alla elmätare för att kunna fjärravläsa men också bryta strömmen utan att behöva komma åt mätaren. En fjärrbrytare helt enkelt. Det jag kan säga är att det var ganska långa processer innan man kunde bryta strömmen för en privatperson. Utan ström kan vi knappast leva i dagens samhälle så därför ska det gå ganska långt innan någon får sin ström avstängd.
Om er hyresvärd stod för abonnemanget och kanske hade flera obetalde fakturor så kan jag förstå att man bröt strömmen. Ni borde ringa ert elnätsbolag och få fakturan för inkoppling makulerad. Förklara att de stängt av er el utan att först informera er som faktiskt bor i anläggningen. Fråga om de ofta brukar stänga av sina kunders el utan att först förvarna? Har ni fått något brev från elnötsbolaget?
 
Hur ser fastigheten ut? Är det en eller flera lägenheter?
 
Polacoloco Polacoloco skrev:
Fråga om de ofta brukar stänga av sina kunders el utan att först förvarna?
Fast nu var ju trådskaparen inte kund hos varken elnätsbolag eller elhandelsbolag om jag förstod saken rätt.
 
B BrokenArrow skrev:
Den texten ser ut att vara skriven av elnätsbolaget som levererar el till fastigheten. Man tecknar i regel 2 avtal för el: elnät och elhandel. Om man inte aktivt tecknar avtal med ett elhandelsbolag, så anvisar elnätsbolaget ett elhandelsbolag för att el ska kunna levereras.

Så den texten är på inget sätt en beskrivning av att ni kommer att få el om ni inget gör. Utan att ni kommer att få el när ni har ett avtal med elnätsbolaget även om ni inte aktivt väljer ett elhandelsbolag.

Så, det viktiga här är hur tydlig hyresvärden har varit angående att ni ska teckna ett eget avtal.
Vad står det i kontraktet angående el?

Samtidigt tycker jag att hyresvärden borde ha informerat er om att elen kan komma att stängas av om ni inte tecknar ett eget avtal.

Den förstörda maten kan ni eventuellt få ersättning för på er hemförsäkring.
Ah hemförsäkringen, den hade jag inte tänkt på. Värt checka, absolut. Får lusläsa kontraktet gällande ansvar för el, i den info som gick ut så har det iallafall inte varit tydligt.

/L
K kindvall skrev:
[QUOTE="Lini, post: 2778268, member: 8924"Informationen från hyresvärden har dock inte varit tydlig på punkten (tvärtom). Jag ville dock helst lämna en analys av exakt vad de skrev utanför om inte det är så att det är det som avgör saken. Oberoende hur de formulerade sig i infon vi fick när vi flyttade in, har inte de något ansvar att iallra minsta fall informera oss sen när det börjar rassla in varningar och elen till slut stängs av?
När det gäller juridik är det ofta så att "exakt vad de skrev" avgör saken.
Ni hade bara en faktura, kom den i början? Det är inte så att hyresvärden "slutfakturerade" er för upplupen el och sedan meddelade elnätbolaget att de inte stod för elen längre och hänvisat till er? Isf kan man ju tycka att elnätbolaget skulle meddela er.
Iom att ni inte tecknat avtal har väl elbolaget fortsatt skicka räkningar till hyresvärden som kanske struntat i dem eller bestridit.
Bara lite spekulation i brist på information.[/QUOTE]


När fakturan kom vet jag inte men vi flyttade in i december och den hade förfallodatum i augusti. Skulle tro den kom strax innan sommaren. Kan mycket väl vara att den är för upplupen el så långt MEN det står inget om det på faktura. Och fakturan är det enda vi fått.
 
Polacoloco Polacoloco skrev:
Jag har jobbat på elbolag och just avstängning av el pga bristande betalning. Detta var kanske 6 år sedan. Då hade man precis bytt alla elmätare för att kunna fjärravläsa men också bryta strömmen utan att behöva komma åt mätaren. En fjärrbrytare helt enkelt. Det jag kan säga är att det var ganska långa processer innan man kunde bryta strömmen för en privatperson. Utan ström kan vi knappast leva i dagens samhälle så därför ska det gå ganska långt innan någon får sin ström avstängd.
Om er hyresvärd stod för abonnemanget och kanske hade flera obetalde fakturor så kan jag förstå att man bröt strömmen. Ni borde ringa ert elnätsbolag och få fakturan för inkoppling makulerad. Förklara att de stängt av er el utan att först informera er som faktiskt bor i anläggningen. Fråga om de ofta brukar stänga av sina kunders el utan att först förvarna? Har ni fått något brev från elnötsbolaget?
'
Det var det vi tyckte också, att det måste vara en ganska lång process innan man stänger av. Och det är ju det vi reagerat på att vår hyresvärd (stor aktör, om inte den största, i staden) inte meddelat oss.
 
A alfista skrev:
Fast nu var ju trådskaparen inte kund hos varken elnätsbolag eller elhandelsbolag om jag förstod saken rätt.
Det stämmer, vid tidpunkten elen stängdes av så hade vi inte något direkt avtal med vattenfall (i det här fallet) utan hyresvärden var vår proxy.
 
Z ZipLock skrev:
Hur ser fastigheten ut? Är det en eller flera lägenheter?
Stort lägenhetskomplex, 6våningshus, 4 lägenheter per trappuppgång per våning, multipla trappuppgångar.
 
L Lini skrev:
Stort lägenhetskomplex, 6våningshus, 4 lägenheter per trappuppgång per våning, multipla trappuppgångar.
Men hur ser det ut för de andra lägenheterna? Har de egen elmätare och eget elabonnemang?
 
O
Trots allt så finns det risk att du får stå för allt själv. Sen kan man hoppas att hyresvärden är lite smidiga för de har ett visst ansvar för det hela. Men att man inte reagerar på att man inte får några elräkningar där borde en klocka ringa...
 
Jag skulle säga att frågan fullt ut ligger mellan er och elbolaget. När man flyttar in finns el påslagen, men man brukar ju bli både uppringd och brevledes kontaktad med erbjudanden om att välja bolag så fort man skrivit sig någonstans eller står som ägare till en fastighet.

Är det, som du skriver, stans största hyresvärd har jag därtill oerhört svårt att tro att de inte har tydligt skrivna villkor om att hushållselen är ert ansvar.

Ni missade att ta till er information. Det är ni som bär ansvaret.
 
Frågan hade inte behövt ställts om ni läst hyresavtalet gissar jag, fortsättning följer.. rookie misstag?
 
O
Det har skett ett misstag i det hela. Klantighet eller bara okunskap eller kanske båda? Spelar ingen roll varför försöka få nån annan till syndabock? Istället för att själv inse sin det av misstaget? Betala le och se glad ut?
I Sverige har vi ett väldigt stort personligt ansvar att ta reda på vad som gäller. Det brukar vara svårt att säga jag visste inte.
Därför köper jag inte att hyresvärden är skyldiga att informera. Den elen som har förbrukats måste betalas oavsett om någon sagt nått eller inte.
Men visst hyresvärden var kanske väldigt otydlig, det är klantigt men fråntar inte ens eget ansvar.
Försök å flirta å se om kan få lite ersättning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.