Ja, viss skillnad går att urskilja :D
Varga, hur ser era plintar ut egentligen? Bredd, djup, höjd? Markkvalitet och bottning?
 
Hur går det? Har byggnadsingenjör/besiktningsman varit och tittat?
 
N Nils82 skrev:
Ja, viss skillnad går att urskilja :D
Varga, hur ser era plintar ut egentligen? Bredd, djup, höjd? Markkvalitet och bottning?
Per här: Bredd ca 30 cm, djup 40-60 cm - sen kom berget fram så dom dubbade in i berget och gjöt fast. Efter att vi hade gnällt tillräckligt länge så gjöt dom på ca 15 cm i en kvadratisk gjutform 30x30 cm (med fasade hörn). Borrade först några hål ner i den gamla gjutningen och gjöt fast armeringsjärn. 1 cm luft mellan betong och pelare nu. Betongytan sluttar något utåt så att vatten rinner av.
 
Appendix Appendix skrev:
Hur går det? Har byggnadsingenjör/besiktningsman varit och tittat?
Vi har inte lyckats få tag i någon som har tid i nuläget. Vi har däremot bokat en besiktningsman som ska göra slutbesiktning. Men det dröjer ett par veckor eftersom byggfirman väntar på material (härdat glas till balkongräcket), plus att plåtslagaren ska konstruera en lösning med plåtar som ska säkra vattenavrinningen. Detta är planerat att göras i nästa vecka.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
C cosmic skrev:
Per här: Bredd ca 30 cm, djup 40-60 cm - sen kom berget fram så dom dubbade in i berget och gjöt fast. Efter att vi hade gnällt tillräckligt länge så gjöt dom på ca 15 cm i en kvadratisk gjutform 30x30 cm (med fasade hörn). Borrade först några hål ner i den gamla gjutningen och gjöt fast armeringsjärn. 1 cm luft mellan betong och pelare nu. Betongytan sluttar något utåt så att vatten rinner av.
Okej, låter bra. Är det säkerställt att det är berg......så det inte är en sten man gått på när man grävt hålet?
 
N Nils82 skrev:
Okej, låter bra. Är det säkerställt att det är berg......så det inte är en sten man gått på när man grävt hålet?
Det var nog ganska säkert berg. Såg stabilt ut. Och vi har rätt mycket berg på den sidan av tomten.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
C cosmic skrev:
Måla takpannor?!:surprised: Har jag aldrig hört förr. I sanning originellt. Hoppas du inte skämtade. Tack, men jag tror jag avstår, utan tar nog fram högtryckssprutan istället och ger de gamla pannorna en omgång. Det ser f ö ut att behövas.
Inget nytt alls. Körde tvätt och målning förra sommaren. Hade svarta på det tillbyggda och bruna på det gamla och målade nu alla i svart. Kostnad 25000 med rot och håller många långa år nu.
 
Staffans2000
john68 john68 skrev:
håller många långa år nu.
Det är det väl ingen som vet ännu?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är det väl ingen som vet ännu?
Sa han som tyckte att glaset var halvfullt

Mina pannor hade hållt många år till oavsett och jag har svårt att se att en tvätt och färg skulle ha försämrat förmågan eller sitter du på svaret angående det?
 
Staffans2000
Då missförstod jag dig.
Jag uppfattade ditt påstående som att betongpannemålandet skulle öka livslängden med "många år".

john68 john68 skrev:
Sa han som tyckte att glaset var halvfullt
Helt rätt. Som sann optimist är mina glas sällan halvtomma!

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Då missförstod jag dig.
Jag uppfattade ditt påstående som att betongpannemålandet skulle öka livslängden med "många år".


Helt rätt. Som sann optimist är mina glas sällan halvtomma!

Staffan
Min smiley försvann tydligen. ;-)

Men jag vill ändå påstå att med regelbunden tvätt och nytt ytskikt som minskar vätans inträngning så ökar jag nog på livslängden lite till. Nu har mina bara legat i knappt trettio år (de nyaste) så jag vet eg inte hur hållbarheten är. Jag slipper iaf att byta det under mitt ägande.
 
N Nils82 skrev:
Ja, viss skillnad går att urskilja :D
Varga, hur ser era plintar ut egentligen? Bredd, djup, höjd? Markkvalitet och bottning?
Förlåt - har inte varit här på ett tag - jobb och byggbekymmer har tagit all tid.

Djup var specat till 1200 men de stötte på berg efter ca 700 och har då borrat och dubbat i berget. De nya plintarna är nu 350x350, ligger tryggt över mark med ca 10 luftspalt mellan betong och pelare. Två extra stolpskor gjutits in på diagonalen - (så varje pelare har 3 stoplskor) men allt är inte färdigt än - pelarkonstruktionn ska förstärkas med vinklade strävor upp mot stora limbalken.
Lovar att lägga ut bild när det är klart.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Interiör av ett nyligen renoverat rum med stora fönster, ljusa väggar och mörkt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I'm back. Vi har inte hört av oss på ett tag - men nu är bygget faktiskt klart:rofl:
Vi kostade på en slutbesiktning. Kostade 6 lakan (man skulle ha utbildat sig till besiktningsman, den saken är klar...). Det blev bara ett par smärre anmärkningar:
Inte tätat ovanför fönsterfodren (där det är stående fasadpanel).
Liggande staketribbor på balkongen (barn kan klättra upp på såna).
Bristfälligt spikade takpannor (han menade dessutom på att det ska vara *rostfri* spik och inte galvad...)
Saknades dokumentation över elektrikernas slutprovning, samt allmänn materialspecifikation.

Dessa punkter har åtgärdats (inte balkongribborna), och kommunen har fått alla nödvändiga papper, och lite till.

Vi visade foton jag hade tagit vid uppsättningen av takstolarna, och påpekade att ingen nockbalk monterades. Han såg ingen anledning att anmärka på detta, då dels ihopfästningen av delarna såg betryggande ut, dels att spännvidd samt rummets längd är av modesta dimensioner.

Och vi har fått slutbeskedet från kommunen!(y)
Det var en utmaning att styra skeppet dit vi ville, men nu känns det bra, och det blve t o m bättre än vi trodde. Jag befarade att kupan skulle kännas lååååång, men helhetsintrycket är harmoniskt och snyggt. Det tycker spontant de som har skådat det hela också (dom skullle bara våga annat, hehe:devilish:)

Plintarna och pelarna? Jodå, efter förstärkning av både plintar och pelare - inkl. 4 strävor upptill - så känns den biten trygg och stark nu.

Balkonginfästningen och vattenavrinningen? Byggfirman gick till slut med på att anlita en plåtslagare för att åtgärda problemet och säkra anslutningen så att det blev tätt. De försökte först få oss att betala plåtjobbet, men insåg snart att de hade satt sig på pottkanten - och ramlat i. Först rev de bort undertaket och den eländiga kanalplasten. Sedan kom plåtslagaren - 3 generationen i firman - och ägnade 10-15 timmar till att göra ett fantastiskt och ambitiöst jobb. Mycket förtroendeingivande. Mycket plåt på taket blev det, men det ser faktiskt rätt snyggt ut. Och framför allt proffsigt.

Jag har lagt in en del bilder tagna idag. Några detaljer återstår att fixa:
Stolphattar. Jag har skaffat förzinkade kvadratiska standardhattar, men de är inte min favorit. Jag vill ha trähattar, men det lögn i f** att hitta sådana i dimension 70x70. Jag får nog tillverka själv.
Sedan ska det ju inte lite möbler, vita lätta lingardiner vid skjutpartiet. Några läckra lampor ovanför fönstren för mysljus. Sparsamt med grejer ska det bli, det ska kännas luftigt.
8 st 7 W LED-downlights med dimmer. Ja, det blir ljust - bra att ha i en målarateljé, som rummet delvis ska fungera som. Elvärme i golvet.

På balkongen tänker jag mig en liten halvrund bordsskiva av härdat glas som kan vikas ned från räcket. Vinglasen måste ju stå på något... Och ett par små stolar.

I vår måste det sannolikt monteras en markis över skjutdörren (söderläge), annars blir det säker djävulskt varmt.

Och så ska det inhandlas en trappa från balkongens gavel ner till mark. Tänkt delvis som en brandtrappa, men framför allt för att förbinda rummet och balkongen med trädgården. Utmaningen är att hitta en snygg trappa. Vill inte att den blir alltför dominerande, annars hade jag kunnat tänkt mig en i tryckat. Nu måste det nog bli en spiraltrappa. Galvat är inte direkt supertjusigt, men just nu lutar det åt Bygghemmas förzinkade trappa för kampanjpriset 11.400. Jag har sett trappor av svartlackat gjutjärn på nätet i gammal fransk stil, men prislappen avskräcker en del.

Det ska f ö byggas en isolerad vinterträdgård strax söder om kupan, som får utgång från vardagsrummet på nedervåningen. Det var där det gamla träväxthuset stod tidigare. Ett nytt träväxthus ska byggas på annan plats på tomten. Det blir de nästkommende två projekten, förhoppningsvis i vår.

Ingång från allrummet in genom badrummet, vänster in i lilla bastun och direkt höger genom den 3/4-glasade innerdörren in i rummet. De två fönstren till höger på en av bilderna hör till badrummet.

Byggmissar? Jovisst, de finns. En av dom är de sneda dörrsmygarna. 2 råplanbräder på en innervägg fick konstiga bredder. Elektrikerna satte 2 lamputtag ocentrerade över fönstren.

Ja, det var väl det hele. Nu återstår ett par glas bubbel och stearinljus.
Och tack för allt engagemang, och alla värdefulla tips och råd!

Vy i ett nyligen färdigställt rum med träfönster, parkettgolv och vit panelvägg som vetter mot ett grönskande utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett nyligen renoverat rum med stora fönster, ljusa väggar och mörkt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusvy av ett ljust rum med stora fönster som ger utsikt över en trädgård med stenpartier och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsikt från öppen glasdörr över nybyggd balkong, med trägolv och trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy över nybyggd balkong med trägolv, staketribbor och takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd balkong med trägolv och pelare vid en byggarbetsplats, utan staketribbor monterade, utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt, ljust rum med stående träpanel och mörkt trägolv, två små fönster, tomt och rymligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nyligen renoverat hus med en nybyggd balkong och stora fönster under ett rött tegeltak i skymningsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ett nyligen avslutat byggprojekt med slutbesiktning visar en husfasad med beige panel, fönster och vita pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat hus med oavslutade byggprojekt, röd takpannor, balkong med staketribbor och pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Balkong med staket av liggande ribbor och glasklädsel ovanför en tegeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt under en vitmålad balkong med horisontella ribbor och synliga bärbjälkar mot en bakgrund av träd och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpanel inte tätad ovanför fönsterfodret med synlig karm och väggstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Lars48 och 4 till
  • Laddar…
Kan tillägga att på grusplätten under o framför kupan (som består av själva grunden där det gamla växthuset stog) ska det förutom en ganska liten vinterträdgård på ca 7 kvm bli en tjusig plattläggning på resten av grusytan - en "patio" där man kan få både skuggplaster och fin eftermiddagsol. Tänkte att det kanske blir snyggast och samma stenplattor både inne i vinterträdgården och utanför på "pation".
 
Riktigt snyggt!
 
  • Gilla
varga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.