Hur eldar man bäst en Norra hammar 302 (eller vad de nu heter) mot acktank? Parca 302 ser ut som en exakt kopia av den.
 
Om det är samma panna vi tänker på (den lilla på 14,4 Mcal/17 kW) så har jag fått lite olika besked från "experter". Men åtminstone en röris och en skorsstensfejarmästare menade att min Norrahammar 300 är för liten för att elda mot min 750 l tank. "Du får elda så att pannan glöder". Risken finns nog för ganska höga temperaturer i skorstenen eftersom man tvingas elda ganska många timmar för att ladda tanken. Själv har jag beställt en Classical-panna på 23 kW (Hergom). Ett annat alternativ är Wamsler K158/156. För egen del handlar det lika mycket om bekvämlighet eftersom jag då kan elda med 40 cm ved istället för som nu 28 cm...

Parca är som du noterar exakt samma panna som Norrahammar. Själv hade jag gärna satt in en större Parca men de är tyvärr löjligt dyra.
 
Heh ojsan!

Vi har en acktank på ca 2 kubik. Tar runt 5-6 timmar att fylla den och då skrattade förra ägaren åt mig då jag beskrev vårt sätt att 'tokelda' på. Vi har 20kW-modellen, men vad den ger till vatten och hur mycket som den ger ut i luften vet jag inte. Den är dock inmurad och isolerad runt och det hjälper nog till att få ut mer till vattnet och mindre till luften.

Låter dock konstigt det där med 750 liter. Borde ju fyllas ganska fort.

Hög temp i skorstenen blir det garanterat. Beställde en rökgastermometer, men jag fick aldrig någon. Kanske borde skaffa en sådan. Sotar dock regelbundet själv. Både panna och skorsten. Pannan sotar jag nästan en gång i veckan - ordentligt. Har jag föresten missförstått det hela? Jag trodde nämligen att det var verkningsgraden direkt som gjorde att det blir farligt höga temperaturer i skorstenen med risk för soteld som följd. Inte tiden man eldar. Det är klart, bjälklag och trä runt skorstenen kan ju torrdestillera och fatta eld, men här är det brandisolerat runt alla dessa ställen. Kanske är två helt olika faror man pratar om?

Varför jag undrar om hur man skall elda är för att vi provat lite olika sätt och nu helt enkelt undrar vilket som är bäst både ur miljö och energisynpunkt (känns som att det är mer kritiskt med en så här gammal anläggning - nåja, panna och skorsten är gamla iaf). Själv ser jag det inte som självklart hur man fördelar mellan primär och sekundärluft. En del menar att man skall ha 5 gånger mer sekundärluft än primärluft. En del säger att man skall brassa fullt på bägge och slutligen de som tycker att man skall strypa överallt :)

Det som gör det svårt är ju att man glömmer bort hur det var vid sista sotningen av skorstenen, olika träslag och olika torr ved samt olika väder alltjämt. Jag skulle dock vilja få in lite tips på bra riktmärken :)
 
Oj vad långt inlägg det vart, men jag var bara tvungen att lägga till en sak eftersom jag annars kommer få flera kommentarer om matematiken i det hela. Räknar man på det så ser man ju att det i absolut bästa fall inte går ihop. Dvs fylla tanken på 5-6 timmar och 2000 liter. När jag säger fylla tanken menar jag dock att jag eldat så jag har 80-90 grader på alla termometrarna som sitter på tanken (med fin liten display i köket :) och då sitter nedersta givaren en bit upp från bottnen. Dessutom har den som regel inte gått ned till mer än ca 25 grader mellan eldningarna.
 
Hmm.. intressanta inlägg. Kanske ska man prova å köra på med den gamla pannan innan vi byter? Enligt dina uppgifter borde jag kunna ladda tanken på kanske max 3 timmar med bef panna.
 
Kasch skrev:
Om det är samma panna vi tänker på (den lilla på 14,4 Mcal/17 kW) så har jag fått lite olika besked från "experter". Men åtminstone en röris och en skorsstensfejarmästare menade att min Norrahammar 300 är för liten för att elda mot min 750 l tank. "Du får elda så att pannan glöder".
Huvudsaken är att ditt hus förbrukar mindre energi är 17kW i timmen ;).

Experter bedömde kanske att huset är för stort och för dåligt isolerad och förbrukar mycket kW? Skulle det vara så så finns det inte mycket överskott att ladda in i tanken.
Hoppas det är inte så :).
Gamla pannor anpassades till löpande eldning i huset och gav inte så mycket överproduktion som man kan ladda stora tankar med. Men å andra sidan tokeldades dom inte men oftast kördes bara på halvfart så det fanns alltid en viss reservkapacitet att ta till vara.

Pannan behöver inte "glöda" bara den ger dom utlovade 17kW så får du ut 17kW under varje timme du eldar :). En tank på 750l kan magasinera ca 45kW ( man antar grovt att 500l magasinerar 30kW) så får du den laddad på mindre än 3 timmars intensiv eldning. En del av tillverkad värme förbrukar ju huset under tiden du eldar - är det kallt ute så förlängs laddningstiden något.
Gissar att din panna tar rätt litet vedvolym åt gången så man får lasta in veden många gånger innan man är klar med laddningen ... men har man bara tid för det jobbet så går det ju att ladda mer än bara 750 liter ;). Men man ska inte överdriva akumulatorvolymen heller. Det kan ju sluta att man bor i pannrummet under dom kallaste dagarna när man har en liten panna :'(.
gaia
 
Gaia kan man lita på! Hoppar in med sin kunskap överallt där han ser brist på det :) Gaia: vet du hur man eldar en sån här gammal panna på bästa sätt? Primärluft, sekundärluft osv. Vad skall man eftersträva? Eller är det bara att köra på eftersom det aldrig blir bättre än dåligt? :D

Kasch: Jag förstår att det är lite drygt att bara kunna köra in 28cmsbitar. Frågan är ifall det är värt att köpa en ny panna för det. Vad kostar den där pannan du pratade om och vart hittar jag en länk? Hur lång tid tar det att ladda hela tanken som du har nu?

Det är iaf just detta jag gillar med vedeldning. Slippa ha pannrum och istället eldar man från köket. Det ger mysfaktorn som känns som belöning efter slitet med veden. Att det är billigt tar jag bara som en bonus.
 
Tack Gaia! Det befintliga huset om 80 kvadrat är dåligt isolerat (timmer). Tillbyggnatonen på c:a 45 kvm är bättre isolerat (24 cm cellulosafiber).

Dogen:
Jag eldar inte alls mot ack idag - hade jag vetat hur min befintliga panna fungerat mot ack hade valet varit enklare. Vi fick för övrigt acken levererad idag (Dalatanken med fyra slingor för vv och sol). 20 cm tung nysnö på 300 m skogsväg uppskattades inte av lastbilen som levererade... Omlastning och sedan släpa tanken med pirre sista biten samtidigt som vi skottade oss fram. Det gick tills lut men... :surprised: Nu är den iallafall på plats fast ännu inte inkopplad.
 
Aha, men det kommer säkert bli kalas! Måste vara väldans jobbigt utan acktank. Kallt på mornarna osv? Vad har man för temp om man inte har ack, om morgonen egentligen? Jag tycker det känns primitivt om man har 18 grader inne på morgonen då det är -20 grader. Man är för bortskämd. Nu kör vi dock 100% veduppvärmt (med ovan nämda panna :)
 
Tja du, med ett schysst golvdrag kommer man ner i 12-13 grader i köket när det är -20 grader utomhus ::) Man vänjer sig vid det mesta :) Med ulltofflor och en gigantisk isländsk stickad tröja fixar man det lätt - och att man inte ser klok ut spelar ju ingen roll eftersom vi inte har grannar i närheten. Med acktank och lite tätning av springor mellan golv och yttervägg kommer också en stor del av värmeproblemen lösa sig. Acken är iofs lite underdimensionerad men större får jag inte plats med utan pannrum. Hoppas också kunna förlänga tankens laddning lite dagtid med vakumrörsolfångare. I värsta fall elpatron.
 
dogen skrev:
Dvs fylla tanken på 5-6 timmar och 2000 liter. När jag säger fylla tanken menar jag dock att jag eldat så jag har 80-90 grader på alla termometrarna som sitter på tanken (med fin liten display i köket :) och då sitter nedersta givaren en bit upp från bottnen. Dessutom har den som regel inte gått ned till mer än ca 25 grader mellan eldningarna.
Du menar att tanken är 55-65 grader då du börjar elda igen för att åter köra upp den till 80-90 grader??
 
Hum, nä, 25 grader brukar vattnet ligga på i tanken, vid nästa eldning.

Kom på att vi har varmvattenslingorna i tanken också, så i uppvärmningsaspekt så går ju en del av acktanken bort, då värmen tas under varmvattenslingorna (annars skulle ju huset sluka upp all värme inkl varmvattnet.. och det hade ju inte varit så kul)
 
dogen skrev:
Hum, nä, 25 grader brukar vattnet ligga på i tanken, vid nästa eldning.

Kom på att vi har varmvattenslingorna i tanken också, så i uppvärmningsaspekt så går ju en del av acktanken bort, då värmen tas under varmvattenslingorna (annars skulle ju huset sluka upp all värme inkl varmvattnet.. och det hade ju inte varit så kul)
Ok..
Om man säger att du kör 1500 l från 25-85 grader så är det 105 kWh som du fått fram på 5-6 tim + de som gått till huset.. ::)

Är huset energi snålt??
Har du golvvärme eftersom du kan släppa ner tempen till 25 grader i tanken innan du eldar igen??

Min syster har en sån panna fast 25 kW o 1000 l acktank o det tog 5 tim att höja tempen från 60-90 grader då det va -15 ute då jag kollade..
 
Hehe, jag misstänkte att det var matematiken i mitt resonemang som du inte godkände :)

Som jag sa, så är det inte riktigt rätt att jag höjjer tempen på hela 2 kubik vatten. Dels går toppen bort där varmvattenslingorna går (vattnet till att värma upp huset tas ju ut under den) och dels så ligger lägsta temperaturgivaren en bit upp från bottnen. Iofs inte mer än att det handlar om ett par hundra liter.

Sedan är det lätt att missuppfatta situationen iom att man normalt inte har en såhär gammal anläggning i ett så pass modernt hus. Pannan installerades för kanske 7 år sedan, i samband med en brand, då man byggde om och ut hela huset. Då gjöt man även platta och la golvvärme överallt, även på övervåningen. Huset är dock inte överdrivet stort (kanske 130-140kvm) och 190mm mineralull i väggarna. I taket vet jag dock inte hur mycket det ligger i. Huset drar nog inte så otroligt mycket energi även fast vi har ovanligt många och stora fönster och därför stämmer nog matematiken, även fast jag förmodligen missat litegranna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.