JoakimVBG JoakimVBG skrev:
Min har slutat ta laddning. Spänning fram till ladpolerna men ingen spänning fram till batteriet. Har läst i tråden om ett relä som ska öppna när maskinen är på, man hör ett relä som klickar när maskinen startar men det kanske är något annat relä. Nån som har nån koll på laddningsreläet? :)
Om någon får samma symtom så kan jag berätta att mitt fel berodde på ett avbrott i ledaren som gå i det gjutna plaststycket i stötsensorn utan några synbara skador i plasten.
 
  • Gilla
Martin Birgersson och 1 till
  • Laddar…
..ställer min fråga här eftersom det verkar vara här flest Stiga experter hänger..;-)

Min Stiga 525s stänger/dör direkt när den lämnar laddstationen och startar inte utan laddning...::-/

Bakgrunden ä att jag pga dålig laddning (kontakt polerna?) testade att ladda direkt under skalet med krokodilklämmor från stationen för att utesluta den dåliga kontakten i "puckarna", maskinen laddade då ordentligt till ca 2900. Tyvärr råkade jag kortsluta lite när jag pillade..:-/

Misstänker att en säkring gått? finns det någon säkring "mot batterierna"? Andra som kan ha gått?
 
..en annan fråga gäller varför klipparen ignorerar hemtagningen(?) (2m x 5cm) och trianglar vilket gör att jag inte kan köra kurvbana..:-/

Läste att trianglar inte rekommenderas längra, men funktionen finns väl kvar.?
 
Trianglarna är ett måste om du vill skicka hem (genväg) klipparen på ett lämpligt ställe i trädgården. Utan trianglar kommer klipparen att vandra runt hela trädgården varje gång den skall hem till laddstationen.
Infångarna (2 m x 5 cm) som gör att klipparen går från kurvbana till att följa tråden verkar vara lite kinkig med placeringen. På ett av tre ställen där jag har dessa är det problem. En gång på tio så upptäcker klipparen inte dessa dubbla infångare. Varför vet jag inte.

Beträffande trianglarna så finns det olika bud på hur dessa skall se ut. Ursprungligen var de 50x50x50 cm. Men det finns bud på 50x50x45 (spetsigare vinkel) eller 50x45x50 (lutande vinkel i körriktningen).
Mina trianglar är 50x50x50 men det händer då och då att klipparen inte uppfattar triangeln. Jag tror att det beror på spårbildning vid dessa tvära böjar eller nivåskillnad mellan närliggande stenplattor och gräsmattan.
 
  • Gilla
Martin Birgersson
  • Laddar…
Tackar :) jo läste det om trianglarna och spetsigheten, min tuffar glatt förbi, får väl laborera lite när jag orkar..

Ngt tips angående infångarna, kanske minst 5cm är viktigt...

Även problem med att den fastnar i ngn avgränsningsslinga runt-runt tills den dör när den vill hem..
 
"Även problem med att den fastnar i ngn avgränsningsslinga runt-runt tills den dör när den vill hem."
Om du har en slinga som ligger som en "Ö" på gräsmattan så kan det ju hända att den hamnar där när den vill hem och ladda.
Men den skall inte gå mer än ett par varv innan den "släpper" Ö-linan för att leta upp en annan "bättre" hemväg.
Klipparen har en inbyggd "intelligens" som talar om för den att den hamnat på en Ö-slinga. Så efter ett par varv skall den upptäcka detta, och släpper då linan för att hitta en annan väg hem.

Kan det vara så att när den släpper Ö-linan så träffar den på ett annat hinder som skickar den tillbaka till Ön?
 
..då har jag nog fått tag på ett korkat exemplar..kan fastna runt ett ö-träd omgivet av begränsning på alla hål..har även större ö på kanske 30m som jag kan förstå att den inte fattar om ingen inbyggd "kompass" men ett varv på 3 m..:-/
 
..tips på öka kontakten polerna/laddstation? testat polera men känns inte rätt när det rostfria(?) försvinner..nu tappar den 2V efter puckarna..:-/
 
M Martin Birgersson skrev:
..då har jag nog fått tag på ett korkat exemplar..kan fastna runt ett ö-träd omgivet av begränsning på alla hål..har även större ö på kanske 30m som jag kan förstå att den inte fattar om ingen inbyggd "kompass" men ett varv på 3 m..:-/
Om du har en så stor ö som 30 m kanske klipparen inte förstår att det är en ö. Då är det bättre att lägga en retur-triangel någonstans i ön som skickar iväg klipparen över till områdeslinan.
 
  • Gilla
Martin Birgersson
  • Laddar…
Hej!


Har en Autoclip 520 från 2012.

Har gått perfekt hela sommaren fram tills några dagar sedan. Har två arbetsområden och när den går ut så följer den tråden ett visst antal meter, nu så gick den kanske 7 meter och sedan stannande med felmeddelandet "utanför tråd". Stänger jag av den och startar den från boet så backar den ut en liten bit för att sedan få upp meddelandet "startar om" (räknar ner från 60 sec tror jag det var). När det startar om så gör den samma sak, börjar räkna ner från 60 igen. Ställer jag ut den mitt på gräsmattan och startar den så syncar den, startar kniv och när det ska gå iväg får jag meddelandet "utanför tråd".

Någon som har några bra tips på vart man ska börja?


Hälsingar
Christoffer
 
Kolbyte i hjulmotorerna löser ditt problem till 99%
 
  • Gilla
Martin Birgersson
  • Laddar…
boltis boltis skrev:
Kolbyte i hjulmotorerna löser ditt problem till 99%
Ok, trodde maskinen skulle gå snett och uppföra sig konstigt när kolen är dåliga.
För nu går den ju inte en meter utan direkt "utanför gräns".

Har läst att man kan gå in i menyn och testa hjulmotorerna, är detta något sätt som man kan dubbelkolla att kolen är dåliga?
 
Böj ner laddplattorna lite försiktigt i laddningsstationen så att dom går emot hårdare.
 
  • Gilla
Martin Birgersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.