Får man fråga vilket ritprogram du använder?
Ser väldigt bra ut o jag blir sjukt inspirerad på något likadant på mitt hus .
 
Hej.
Ett tips som enligt mig tillför mycket till det estetiska är att låta takvinkeln plana ut ca. 5 grader de sista 30-50 centimetrarna. Det gör att taket ser mindre "tungt" ut. Se bilder.

Husfasad med utplanande takvinkel nära kanten, veranda med trästaket, och taktegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med utplanande vinkel mot kanten, sedd från fönster, med trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håkan
 
  • Gilla
Miss_Spyro och 3 till
  • Laddar…
H Hus Jonas skrev:
Får man fråga vilket ritprogram du använder?
Ser väldigt bra ut o jag blir sjukt inspirerad på något likadant på mitt hus .
Jag gissar på Google sketchup. Mycket lättanvänt och snabbt när man lärt sig tänket.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Angående infästning och upplag av stolparna så tappar du ju om du sätter även stolparna på plattorna allt motstånd mot lyftkraft (om jag har förstått ditt förslag rätt). Har svårt att avgöra om det är acceptabelt men jag skulle själv inte alla gilla det, speciellt inte med hela det öppna hörnet. När Gudrun kommer blir det rejäla krafter med sådana ytor.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Hej igen alla,

Japp, det är ritat i Sketchup (tror inte det heter Google Sketchup längre, de sålde det vidare har jag för mig). Jag gjorde en skalenlig modell på vårt hus när vi byggde det, och det har varit väldigt användbart att ha för alla möjliga projekt under de senaste tre åren. Det tar lite tid och det är viktigt att vara noggrann, men väl mödan värt när man inte är så van vid byggprojekt. Så det rekommenderas för er som är hyfsat bekväma med en dator.

Elpaco - fantastiskt bra tråd från ditt altanbygge, superbra med så mycket detaljer kring lösningarna du valde och problem som du stötte på. Det kommer jag ha stort nytta av, så stort tack för att du delade med dig av det!

Bernieberg - bra inspel och helt sant. Just den yttersta hörnstolpen kan jag med lite tur lyckas få ner på en plint, och med det du säger i åtanke så känns ju verkligen som att det vore bra. I andra hörnet är det inga problem med plint, så då kommer altanen i alla fall att sitta fast i marken i båda hörn.

Har tvingats ta en liten paus i det här projektet för att hinna planera och så lite gräsmatta nu i månadsskiftet, men kommer att återuppta arbetet så fort det är fixat. Ska börja dokumentera med lite bilder IRL då också.

Erik
 
En uppdatering på det här projektet:

Jag är nu klar med det förberedande arbetet, den del som jag ämnade göra innan vintern.

Har grävt ur och fyllt upp med makadam, och spänt upp riktsnören. Märkte sedan ut var alla plattor ska ligga med en schablon och lite märkspray:

Förarbete för altan med makadam, markerade plattor och riktsnören, skottkärra och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg var att gjuta de tre plintarna. Det var lite pilligt, men jag ville få dem i våg så att jag kan såga lika höga stolpar sen och inte behöva komma ihåg att justera för höjdskillnader sen. Mitt inglasade parti behöver vara ganska exakt i bredd också för att fönsterpartierna ska passa in, så det blev många kontrollmått innan rören fylldes igen:

Byggplats med makadamgrund, riktsnören, utmärkta områden med märkspray och en gjuten betongplint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I helgen har jag gjort klart det sista - fyllt upp ett lager med stenmjöl under plattorna så att allting hamnar i våg och placerat ut dem. Invid huset ligger plattorna högre, längre ut ligger lecablock ovanpå plattorna för att hamna i samma höjd. På plattorna som inte har lecablock ska det gå extra bärlinor under altanen (190mm precis som lecablocken, så de kommer att "ta ut varandra").

Grundarbete för altan med makadam, riktsnören och gjutna plintar bredvid röd husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förberedelsearbete för altan med makadam, riktsnören och plintar av lecablock och betongplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggprojekt med makadamgrund, riktsnören, betongplintar och utplacerade stenplattor vid röd trähusfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här långt allt väl. Det tog ganska lång tid att få allting i våg, men det känns värt att vara extra noggrann i grundarbetet för att slippa onödigt huvudbry sen. Det kommer nog sin beskärda del av den varan så småningom ändå.

En sak som jag funderar över är om man behöver bygga altanen med fall även när man har tak över. Finns det någon åsikt om det? Det är väl inga problem att göra det, men jag tycker bara att det skulle kännas lättare att lägga dit vattenpasset och konstatera "ja, det är rakt", än att behöva konstatera "ja, det lutar åt rätt håll och förhoppningsvis ungefär lika mycket överallt". Och eftersom altanen går runt ett hörn så blir det fall åt två håll också att hålla på med. Några tankar på det?

Erik
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Kan man ha en flytande veranda med glaspartier? Kommer det inte röra sig och glaspartierna kärva?
 
johel572 johel572 skrev:
Kan man ha en flytande veranda med glaspartier? Kommer det inte röra sig och glaspartierna kärva?
Bra, det är just sådana här inspel som en lekman som jag behöver innan det är för sent. :)

Med "flytande" antar jag att du menar att altanen inte är fast förankrad i huset? Det stämmer, åtminstone för själva trädäcket (taket kommer ju att sitta fast i fasaden). Min plan var att fästa bärlinorna i huset också, men efter ett samtal till hustillverkaren där jag ville försäkra mig om att det var lugnt att borra i husgrunden fick jag nej, eftersom de inte kunde garantera att jag inte skulle komma åt golvvärmen. Så då blev det bara plattor även längst in.

Plintarna i yttre raden är dock fastgjutna i berget, så där rör det inte på sig. Räcker det för att inte betrakta altanen som "flytande"?

I övrigt så byggde jag ett fritt stående förråd förra året som hade ett par fönster, och jag tänkte helt enkelt att funkar det där så borde det funka här. Men det är klart, det är väl skillnad på enstaka fönster här och där och en hel vägg med fönster som det är tal om i detta fallet.

Vad säger ni andra, kommer jag att få problem med min inglasade del med nuvarande konstruktion?

Stort tack!
Erik
 
I väntan på att den sent påkomna vintern ska ge vika så att jag kan sätta igång med det här projektet så sitter jag och funderar på en sak. Jag hade ursprungligen planerat att fästa takstolarna mot bärlinan invid huset med hjälp av balkskor, enligt nedan:

3D-visualisering av ett byggprojekt med takstolar fästa vid bärlina med balkskor vid en röd trähusfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men så funderar jag nu på om det blir för klent att göra så, det blir ju i praktiken bara skruvarna som fäster balkson i bärlinan som bär upp hela belastningen som takstolarna utsätts för i den änden. Alternativet, antar jag, skulle vara att istället sätta ett upplag längs med bärlinan så att takstolarna har någonting att vila mot:

3D-modell av hus med markerade balkskor där takstolar möter bärlina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir det bättre, eller funkar det bra med bara balkskor? Hur hade ni gjort?

Stort tack!
Erik
 
Om du gör en urjackning så försämras ju hållbarheten i ändan på balken. Kör du med balksko så har du ju några stora hål för franskskruv och ett gäng för vanliga sen blir ju lasten inte utåt utan neråt och då tar skruven upp ganska så stor last. Jag skulle köra balksko. Sen kanske det inte blir så snyggt med balkskor, men skall du måla så spelar det ju inte så stor roll, annars kan man ju bygga in dom.
 
Jag har byggt med balksko med liten urjackning för att få det mer exakt. Du skruvar med ankarskruv. Dock skulle jag nog nu hellre ha stödlist med större urjackning då det är snyggare att bygga utan stål. Kika in på min altantråd. Sök altan limträ kalksten.
 
Hela mitt uterum skruvades med ET-T
http://essve.se/webcatalogue/skruv/689269-konstruktionsskruv-et-t-corrseal/

På våren innan jag skulle bygga var jag på en mässa där ESSVE demonstrerade sin nya konstruktionsskruv. Jag besökte montern varje ½ timme och fick prover på diverse storlekar, på kvällen var reklamkassen riktigt tung och ESSVE hade bara ett par ex av varje skruv som jag behövt kvar. ;)


Här finns inga beslag allt skruvar med ET-T
Person som bygger ett uterum med vita skruvade träbjälkar och stolpar, på en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Dags för en uppdatering på mitt projekt. Ramverk och trall är nu lagd, jag betraktar därmed "den enkla delen" som avklarad. ;)

Trallen blev kärnfurutrall 34x145, så här långt väldigt nöjd med det. Skruvade i med skruvfixtur (Camo Marksman) för dold infästning, även det funkade väldigt bra även om det förstås tog lite längre tid.

Bifogar lite bilder:

Ramverk och lagd trall för byggprojekt bredvid ett rött hus, med två stolpar framför och bilar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt ramverk och trall vid röd husvägg, välorganiserade träbjälkar och verktyg syns på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt trädäck med kärnfurutrall bredvid en röd stuga, skyddat med presenning, omgivet av vita stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd veranda med kärnfurutrall mot röd husvägg, vita stolpar, under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trädäck av kärnfurutrall framför rött hus med verktyg och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska nu påbörja takdelen, och har en fråga som jag gärna tar åsikter på. Vill ha ett jämnt gradtals lutning på taket när jag kapar trät så att jag kan ställa sågen exakt lika hela tiden. I mitt fall kommer det då att bli antingen 11 eller 12 grader. Bärlinan som kommer att sitta på huset har av andra orsaker en fast plats, så lutningen kommer att regleras av hur mycket jag tar ur på takstolen som vilar på den yttre bärlinan. Se följande bild:

3D-modell av husbygge visar trätrall, dubbeldörrar och takstol med potentiell urtagshöjd markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolen (limträ) är 180mm hög. Helst vill jag ha 12 graders lutning för att maximera avrinning och även av estetiska skäl, men det blir då bara 70mm kvar av takstolen över bärlinan. Har jag 11 grader så blir det 118mm kvar. Vad säger ni som kan sånt här? Funkar det med ett urtag som lämnar 70mm kvar? Det ska bli plåttak ovanpå sen.

Stort tack!
Erik
 
Jag hade inte jackat ur så mycket, det kommer att bli väldigt klent. Om du nödvändigtvis vill ha det, så jacka då ur både takstol och bärlina, alltså halva djupet på varje. Mera jobb men det blir starkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.