Till vinden har jag en nedfällbar taklucka med en nedsänkbar trästege.
Nu går det inte att låsa vindsluckan längre för fyrkantshålet ( där jag stoppar in låsstången och vrider om låset för att låsa) är uppslitet. Så låsstången jag skall stänga luckan med går bara runt och då går inte de två låsklackarna ut och låser inte luckan i uppsatt läge.
Huset är byggt på 1970-talet och lucklåset lika gammalt.
På luckan står det fabrikatet Producta , N J Lundh, Karlstad men jag hittar inte den firman på nätet.

Fråga 1. Vad heter ett sådant här lås (låsmekanism, låsbeslag eller vad det kallas)?
Fråga 2. Vem säljer ett sådant lås?
Fråga 3. Går det att laga det rundslitna fyrkantshålet?

Hand håller en rundsliten låsstång mot en taklucka med en etikett från Producta, N J Lundh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppslitet fyrkantshål i låsmekanismen på en vindslucka från 1970-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedfällbar vindslucka med nedsänkbar trästege, slitna låsbeslag synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionsetikett för Producta vindstrappa med montageskisser och tillverkarens namn, N J Lundh AB, Karlstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
8/9 är för stor.
Om det finns en fyrkantshylsa 7/8 så skulle det kanske gå.
Tack för tipset.
 
Beslaget har längden 48 cm. Och det är 31 cm mellan de de utfällbara metallklackarna (låsklackarna). Tjocklek 11 mm.
 
  • Gilla
Jan65
  • Laddar…
Jättebra.
Mitt "låsbeslag" är alltså en spanjolett.
Spanjolett Primo 68 verkar kunna få plats i vindsluckan istället för den utslitna spanjoletten jag har nu. Den är 40 cm lång och jag skall kolla måtten för låsklackarna m.m.
Min gamla spanjoletts låsklackar är 10 mm tjocka.

Undrar om det fortfarande görs spanjoletter av exakt samma modell som den gamla jag har? Önskedrömmen är ju att bara skruva ur den gamla och i med den nya, Och inget krabb med nya fästen eller urtag i vindsluckan.

Och vad hände med firman som gjorde spanjoletten, Producta , N J Lundh, Karlstad ?


.
 
  • Gilla
Mattias424 och 1 till
  • Laddar…
Om du tar med dig din befintliga spanjolett och går till en låssmed (ej "klack å låsbar"), så kan dom eventuellt hjälpa dig att måttbeställa en spanjolett som passar. Tror inte det blir många kronor extra.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om du tar med dig din befintliga spanjolett och går till en låssmed (ej "klack å låsbar"), så kan dom eventuellt hjälpa dig att måttbeställa en spanjolett som passar. Tror inte det blir många kronor extra.
Låt då firman mäta som Demmpa säger. För att få det där rätt krävs näst intill en doktorshatt i spanjoletteri.
 
  • Gilla
Suzuki2004
  • Laddar…
Tack för att all hjälp och engagemang.

1. Låssmeden har en motsvarande spanjolett, Märke Assa. Artikel Spanjolett 68. Pris 325 kr. Men då är den 400 mm lång och har tunnare kilkolvar än min gamla spanjolett.
Det betyder att jag måste jacka ur och flytta och passa in slutblecken om jag köper den.

2. Kommer att köpa Spanjolett 68 om inte mitt lättaste förslag fungerar= köpa en 4-kantsstav, 8 * 8 mm, fila upp det rundslitna roddarhåler från 7 * 7mm till 8 * 8 mm. Alltså ersätta vindsluckenyckeln ( 7 * 7 mm) med en fyrkantsstav 8 * 8 mm.

3. Att måttbeställa en ny spanjolett skulle enligt låssmeden kosta cirka 2000 kr.
 
Jag hade börjat med att fila roddarhålet och fixa ny nyckel.
 
Hej, ungefär liknade problem för mig också. Kollade upp detta för att lös mitt problem.
så här kommer svar på dina frågor.
Fråga 1. Vad heter ett sådant här lås (låsmekanism, låsbeslag eller vad det kallas)?
-> Går under gruppen "spanjolett" det som sitter i vidslucka kallas på låsshop "Spanjol" finns lite olika.
Fråga 2. Vem säljer ett sådant lås?
->Låsshop.se https://lasshop.se/
Fråga 3. Går det att laga det rundslitna fyrkantshålet?
->Ja, du har fått flera tips,här kommer ett till, köp ett nyttlås Spanjol 68 600mm – ASSA kostar 212kr , jag fick betala 260kr med frakt och rabatt vid första köpet. Men att tänka på är att ta reda på vilka mått du har.Se bifoga bild. Teknisk ritning av en spanjolett med angivna mått och en markerad skada.
Dessa mått är av största vikt för att slippa gör för mycket arbete, jag behöver endast justera total längden lite.
hoppas detta hjälper dig.
 
  • Gilla
Polski
  • Laddar…
Hur gick det? Blev det spanjolet
J Jan65 skrev:
Jättebra.
Mitt "låsbeslag" är alltså en spanjolett.
Spanjolett Primo 68 verkar kunna få plats i vindsluckan istället för den utslitna spanjoletten jag har nu. Den är 40 cm lång och jag skall kolla måtten för låsklackarna m.m.
Min gamla spanjoletts låsklackar är 10 mm tjocka.

Undrar om det fortfarande görs spanjoletter av exakt samma modell som den gamla jag har? Önskedrömmen är ju att bara skruva ur den gamla och i med den nya, Och inget krabb med nya fästen eller urtag i vindsluckan.

Och vad hände med firman som gjorde spanjoletten, Producta , N J Lundh, Karlstad ?


.
Hur gick det? #Jan65?

Har nämligen exakt samma problem.
Fungerade spanjolett 68?

Mvh
Mattias
 
Hör med Midmade AB. 0910-214 850. De säljer lås som passar med 10 mm klack. Ev kan man få flytta slutblecken lite i sidled. Låset är 400 mm brett, men det är inga problem. 300 kr inkl frakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.