Ola C Ola C skrev:
I ett kommande projekt har jag en småtrixig fog (den på första bilden) så tyckte det var läge med en ny jigg. Väldigt lik min Multifräsjigg fast mer avsedd för ändträ än längsträfräsning. Nu kunde jag kanske fixat den där fogen på multifräsjiggen men behövde en ändträfräsjigg ändå.

Inga konstigheter egentligen, anhåll som säkerställer att plankan är i 90 grader och plankan trycks upp genom hålet. Testade en ny variant på stoppers som funkade väldigt bra. Jiggen kan också användas för att fräsa runda former eller tappar eller annat. Kanske en bra budgetvariant om man vill göra egna runda lådknoppar men inte äger nån svarv eller pluggborr. Tappar kör jag på annan jigg, den här varianten tycker jag egentligen inte är nån höjdare eftersom plankans tjocklek bestämmer tappbredden, så diffar plankorna så diffar även tapparna. Mycket bättre att referera tappen bara mot en sida vilket jag gör på boxjointjiggen.
Snygg jigg! Var får du tag på hårdvaran? Tänker främst på de cylindriska stålen du använt i stoppen.
 
V vectrex skrev:
Snygg jigg! Var får du tag på hårdvaran? Tänker främst på de cylindriska stålen du använt i stoppen.
Aliexpress:) vet inte om länkförsöket funkar (jag har appen och det kan bli knas med länkar från den) annars sök på linear shaft.

http://s.aliexpress.com/nMJbQ77V
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
Förresten vad gäller stoppen kan det vara på plats med en extra bild. Det sitter två hyllbärare som guide, utan dessa skulle delarna jazza runt. Hålen för hyllbärarna är borrade innan plankan klövs så dom har perfekt centrering i halvorna.

Två metallhyllbärare på en träplanka med borrade hål för exakt centrering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DennisCA och 6 till
  • Laddar…
Imponerande som alltid, Ola. Knäcker mig på att dina jiggar är lika snygga och välbyggda som dina möbler!
Kul att du delar med dig. Tack!

//Ronnie
 
  • Gilla
Toddbertuzzi och 2 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Imponerande som alltid, Ola. Knäcker mig på att dina jiggar är lika snygga och välbyggda som dina möbler!
Kul att du delar med dig. Tack!
Jag knäcker mig än mer på att Olas jiggar är minst 10ggr snyggare än mina möbler.. :/
 
  • Gilla
nanowire och 5 till
  • Laddar…
Är långt från OlaC s proffsiga fräs jiggar- och möbler som är en fröjd att se :) . Men detta vinställ tillverkade jag åt sambon som blev väldigt glad över. Jag kan inte säga att jag är missnöjd med den, dock kunde längsträpluggarna ha placerats lite bättre. Får skaffa mig ett par glasögon till nästa gång.
Hemmagjort trävinställ monterat på väggen med utrymme för fem flaskor, bredvid ett modernt färgglatt träd-motiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjort trävinställ med synliga längsträpluggar och ojämn placering mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DennisCA och 3 till
  • Laddar…
Köpte grisen i säcken för ett par veckor sedan när jag vann en auktion på några limknektar som jag inte sett i verkligheten. Tanken gick ungefär som så att "limknektar är ju så gott som outslitliga... kanske får fixa ett par, resten går nog att använda direkt" Av totalt 29 st går 1! att använda idag. Dessa hade varit på en karosseriverkstad i en halv evighet, hade jag tänkt till så hade jag hållt mig undan.

Så idag har jag börjat med det lättaste felet, nämligen att rikta upp dom. Den värst böjda, böjde 21 mm när jag la den mot rätskivan (2m spännvidd), tog tyvärr ingen bild på det men såhär såg den ut när man tittade längs med den.

Närbild på en böjd limknekt mot bakgrunden av stenplattor, visar distortion när man tittar längs med metallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord anordning för rätning av limknektar med domkraft och träbitar på ett stenlagt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med en billig domkraft från Biltema och lite virke så slängde jag ihop en anordning för att rikta dom i. Med ett par tvingar tillhands för att hjälpa till att hålla ihop 2"x4"orna så funkar det hyfsat. Det är dock lite "trial and error" av det hela, men jag får dom i alla fall så pass raka att jag inte behöver fundera mer på det.

En böjd limknekt syns längs med, rigg för rätning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kristofo och 5 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Förresten vad gäller stoppen kan det vara på plats med en extra bild. Det sitter två hyllbärare som guide, utan dessa skulle delarna jazza runt. Hålen för hyllbärarna är borrade innan plankan klövs så dom har perfekt centrering i halvorna.

[bild]
Jag hittade liknande stång i den lokala järnaffären, inte lika polerad som denna men verkar vara tillräckligt rak, 8mm stång, 2m för 5.90 €.
 
S
Full vart med att tillverka en förvaringsmöbel till garaget, skivor uppkapade, fräst dado/rabbet falser.
 
Bilder? :)
 
Bilder? :)
S Skooda skrev:
Full vart med att tillverka en förvaringsmöbel till garaget, skivor uppkapade, fräst dado/rabbet falser
 
S
Frustrator Frustrator skrev:
Bilder? :)
Ääää, det är bara några skivor med 12mm spår i;)
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
Bytte de övre sidostyrningarna på min bandsåg från trä till metall, två korta rör helt enkelt som jag polerat. Funkar bra, tog inspiration från John Heisz egna bladguider i stål. Om man hade haft lignum vitae i passligt hade det väl gått OK med trä annars men nu hade jag passliga rörbitar. Kanske borde härda dem dock.
 
S
idag blir det att göra hålrader med hjälp av RA 32 skenan och fräs, kommer att kunna använda hålraderna till plastbackarna och egentillverkade lådor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.