Otroligt snygg spiskåpa. Jag hade återställt med en gammal järnspis, inget modernt trams med glasluckor.
Har själv järnspis i köket och den ger en skön värme och funkar utmärkt att brassa kaffe och käk på. Tyvärr har jag inte originalkåpan kvar utan har fått mura upp en ny som nu även täcker elspisen som står bredvid.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Ja det är kul att dessa grejer fortfarande är i så gott skick. Ang. Golvet uppe. Sotaren sa att det är så att man förr murade en klack på murstocken och la upp mellanbjälklaget på den. Det är därför golvet uppe är snett, huset ha satt sig men inte golvet kring murstocken.

Golvet måste då (för att kunna elda i alla tre utgångar nere (köket som är vår fundering) frigöras från murstockens klack.

Tyvärr mäktar vi inte med detta arbete nu för att få en kamin i köket. Utan sotaren sa att när vi öppnar upp väggen till salen bredvid och eldar i kakelugnen så kommer det lätt värma upp köket också, vilket känns jättebra. Så vi är nu mer inne på att använda kakelugnen mer sätta en ny spis under kåpan. Sen på nått sätt få ihop dessa på ett snyggt sätt så kakelugnen smälter in lite mer i köket. Ni ser att de är rätt tight mellan kåpan och kakelugnen, bara en skiljevägg som vi plockar bort.
 
Totobbe skrev:
[bild]
OT

Trevligt köksbord och stolar. De är med största sannolikhet från 1920-talet.
 
jag skulle nog fundera både en och två ggr på att öppna upp och ta bort väggar............det är väl möjligen så man vill ha i nya hus men i gamla förstör det själen totalt.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Behåll spisen under kåpan, men sätt spisen snett i hörnet så slipper ni stå vid väggen och laga mat. Med lite bänkskiva på högersida med. Flyttar ni diskbänkskåpet åt vänster så får ni en ok arbetsyta mellan häll och ho.
 
Vårt hus byggt 1933 är också byggt med klack på murstocken för mellanbjälklaget. Vi eldar gladeligen i två eldstäder på entréplan med sotarens goda minne. Om inte murstocken är i väldigt dåligt skick kan jag inte tänka mig att det skulle vara något problem. Hör med en annan sotare.
 
Det är normalt att bjälklag ligger på murstock i gamla hus.
Man får inte bygga så idag, men var det ok när det gjorde så ska det inte vara något hinder för fortsatt användning.

Har för mig att gamla skorstenar har någon begränsning att inte alla typer av eldstäder får nyinstaleras beroende vilken värme som röken i dem har. Inte säker på detaljerna, men absolut inte något totalförbud, och inte pga golvet.
 
Hum, ok. Kanske kikar vidare på detta i samband med en framtida fixering av golvet uppe.. Tänkte också att de lät lite avancerat med att frilägga golvet samt isolering mellan murstock och mellanbjälklaget. Men har kanske med värmen (nya kaminer alstrar) att göra som du säger räknenisse.

Tror vi landad i att fortsätt använda kåpan som spis till att börja med. Vi ska fundera vidare på väggöppningen.:)


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Golvet uppe)
 
Stefan1972 skrev:
ja
Och för guds skull, förstör inte kakelugnen med nå glasluckor eller riv nå väggar, det lär nog spridas värme ändå.
Hej Stefan! Återupptar tråden nu lite senare igen och passar på att fråga om en till sak du nämnde om. Kakelugnens luckor.. först nu slog det mig att vi inte kommer att kunna elda med öppna luckor. Trodde innergallret med små hål i var ok att elda med. Men det kan ju sprätta ändå. Vilka risker finns det med att sätta in glas i en gammal? Hade ju vart trevligt kunna se elden..men lär va riskabelt byte?
 
Det vanliga är att elda med öppna ytterluckor och stängda innerluckor. Klinkerplattorna framför kakelugnen finns där för att det inte skall bli brännmärken i golvet om det skulle komma ut en gnista. Det är inga problem att elda i kakelugnen på samma sätt som man gjort hittills.

Men det är inte heller riskabelt att sätta in glaslucka. Det brukar vara en lucka som hängs på gångjärnen till de gamla innerluckorna. Ingenting behöver ändras på kakelugnen, och det kan enkelt återställas när som helst av den som vill bara man sparat de gamla luckorna.
 
Mysig matsal med tänd braskamin, träbord, stolar och två hängande lampor, person i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi hade faktiskt en BSK idag och fick grönt ljus efter en höst med lite reparationer av div slag (kan lägga ut bilder sen kanske). Nu njuter vi!

Tack för svar, vi har 3 luckor. Ytter i silver, inner i plåt med ventiler och innersta av "plåtnät". Då är det dom två yttersta du tänker kan vara öppna om man eldar försiktigt alltså. Tänker så vi oxå, man har ju som alltid koll om vi sitter där och vill ha lite öppet en stund. Men glas ska vi absolut sätta dit om vi bara kan hänga på gångjärnen. Sotarn som var här pratade om att de va bökigt, han ville slite ut hullingarna i ramen som var kaklade inuti. Vi siktar nog på den enklare lösningen.
 
Nu ha vi bott över ett år i huset och imorgon börjar vi med den större renoveringen.

Det är lustigt. Desto mer man hinner bo in sig i ett hus desto mer detaljer hittar man som man vill ha kvar/tillbaka. (Man lär sig en hel del oxå, bara att riva alla ytskikt säger en del. Timmringen visade byggår 1916 btw)

Tänkte bara skriva att köket kommer återställas med en järnspis som vi kom över idag. (Den öppna eldstaden i vardagsrummet är renoverad och kakelugnen är ju redan igång. Så småningom fungerar allt som förr).
 
  • Gammal järnspis redo för renovering, omgiven av verktyg på en plastpresenning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Härligt att ni väljer bevara och inte öppna upp och förändra!

Öppna planlösningar är förstås sociala, men samtidigt så sägs det ju att man är på väg tillbaka till mer "privata" zoner. Framförallt så får man ju ljud och lukt från öppna kök spridd i resten av huset...

De tänkte generellt efter "mer" på hur husen byggdes på den tiden skulle jag säga, vädersträck, hur rum, fönster är placerade etc.

Sen har våra levnadsmönster förstås ändrats, men har man bott i både nytt och gammalt är min personliga erfarenhet att man vill tillbaka till det gamla!
 
Det ser ut som en passande spis för köket. Skall du öppna den och renovera insidan också? Jag ser att du har nya spiralknoppar och bygel. Var fick du tag på dem? Skall du ha en vattentank till höger? Det vanligaste brukar vara att ha den på eldstadsidan.
 
A Avemo skrev:
Det ser ut som en passande spis för köket. Skall du öppna den och renovera insidan också? Jag ser att du har nya spiralknoppar och bygel. Var fick du tag på dem? Skall du ha en vattentank till höger? Det vanligaste brukar vara att ha den på eldstadsidan.
Jag kommer putsa upp alla löstagbara delar innan jag svärtar. Ska lägga pasta inne i den på ovansidan av själva ugnen (vet inte va alla delar heter) och sen fixa ett rör till murstocken på baksidan av spisen. Tänkte nog ta bort vattentanken. Är ny på det här med spisar så jag gör lite pö om pö och lär mig eftersom:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.