Microkatten
Fint! Noterar att du använt 1800-talets taktäckningsteknik med linjerade tvärfalsar, gammeldags takrännkrokar, enkelfals, om jag ser rätt, och rak avslutning över takfoten. (y)

Vi planerar att byta tak från eternit till plåt, med precis samma teknik som ditt tak, men Magestic-plåten har gått mig förbi, antagligen för att vi skall ha mörkt tak. Men nu ser jag att den verkar mörkna betydligt efter ett tag, intressant! Har du sett i verkligheten hur mörk den blir? Gick det bra att jobba med plåten? Mycket dyrare än vanlig galvad plåt?
 
  • Gilla
clain och 2 till
  • Laddar…
Kul att du ser detaljerna. Takrännkrokarna var inte enkla att få tag på då fotrännan bara är 75mm hög. Lindab har smidda krokar men dem är för 4 tums ränna. Jag köpte dessa 4 tums krokar sågade av dem. Köpte en redig smideshammare på Jula och kallhamrade ut dem. Sedan vinkelslip för att få dem kilformade. Sedan galvade jag dem på nytt på en firma i närheten.

Den raka anslutningen över takfoten fick jag övertala plåtslagaren om, han ville knäcka den som man gör idag. Jag tycker det blir mycket finare när den är rak och det borde inte vara några problem med vatten som kryper bakåt när uthänget är 75 mm.

Ja plåten mörknar betydligt så jag hoppas också slippa måla den. Jag ringde Lindab och frågade om vad som gäller om man ska måla den. Svaret var - varför ska du måla den ? Ja vi får väl se om några månader hur det ser ut. Denna plåt är väldigt ny och jag har inte sett den i verkligheten.

https://itsolution.lindab.com/Linda...ngProducts/SE/Inspiration/Lindab_Magestic.pdf

Vad jag kunde se på Bevego så är plåten inte nämnvärt dyrare än vanlig galvad. Materielkostnaden är nog ganska liten i förhållande till jobbet.

Vad jag förstod på plåtslagaren så var denna plåt liknande galvad att jobba med, inte lika tuff som aluzink.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Taket som jag hade som förebild var detta tak uppe i Gysinge byggnadsvård. Jag mätte upp detaljerna och vidarebefordrade till plåtslagarn.
Rödmålat trähus med koppartak, omgivet av grönt gräs, i Gysinge byggnadsvårds stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödfärgad träfasad på en byggnad med detaljerat takutspring och ett fönster med spröjs, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av träfasad och tak med plåtdetaljer och en vägglampa, inspirerat av Gysinge byggnadsvård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av rött plåttak med fokus på falsen och takets struktur, inspirerat av Gysinge byggnadsvård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Mätning av röd plåttaks detaljer med tumstock, utsikt över parkerad bil och grusgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Vi funderar på magestic på en del av vår utbyggnad. Har ditt tak mörknat under detta året?
 
Ja det har mörknat något, fast inte så mycket som Lindab visar i sin information tycker jag. Den är dock väldigt lik galvad i färg som jag har på andra ställen. Så här ser den ut nu...
Tak med svagt mörknade, grå metallplåtar, sedd ovanifrån med grönområde i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kaherdin
  • Laddar…
Tack för foto från sommaren 2018 - är det möjligt att fråga om ett bild från nu ?

Jag är väldigt nyfiken på hur mycket mera plåten mörknar... står i valet om takplåt till vår tillbyggnad :)
 
  • Gilla
kaherdin
  • Laddar…
Tak med metallplåtar och synliga skarvar, vissa plåtar ser förskjutna ut och en skada syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut idag
 
  • Gilla
kaherdin
  • Laddar…
Uppdatering 2021
Nyinstallerat platt tak med takduk, trädgård och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.