AlfM skrev:
Vilken modell är din torktumlare?
AEG Lavatherm 520, ålder okänd!

 
Jag hade en AEG från 2001 som nyss slutat fungera med ungefär samma symptom som din. Som tur hade jag den försäkrad och Electrolux-service fick kosta på den max 3800:- som fösäkringsbolaget skulle betala. Efter en vecka hade de fortfarande inte hittat felet ("vi kan byta en del i taget, men då sticker pengarna iväg" svarade de på Electrolux-service).  Istället fick jag en ny som max fick kosta 6998:- (trots att jag bara hade gett 5000:- för min gamla). Snacka om att bli överraskad  :cool:

Ang. överhettningsskydd så har jag aldrig sett något sådant på min AEG.

Har nu beställd en nya Husqvarna (AEG finns inte längre i Sverige), men pga av strejken i Tyskland så kommer den inte förrän vecka 15-17.
 
kelju skrev:
[quote author=AlfM link=1143746448/0#14 date=1143910573]Vilken modell är din torktumlare?
AEG Lavatherm 520, ålder okänd!

[/quote]


Tyvärr! Jag hittar ingen ritning på din tumlare.
Jag kan inte hjälpa dig. :(
 
Tack för hjälpen alla!

Nu börjar jakten på en ny maskin! In i djungeln och försöka förstå vad man får för pengarna. I princip mellan 3000-10000 kr!

Vi har småbarn och katt hemma vilket innebär att maskinen (och tvättmaskinen som tydligen bestämt sig för att hänga med ett tag till...) rullar i princip dagligen.

Investeringen blir några år i förtid då grovköket står på renoveringslistan. Förhoppningsvis kan väl en ny maskin få ner elförbrukningen lite....

Någon som har en bra maskin (och prislapp) att rekommendera (den nya torktumlaren kommer att stå ovanpå en AEG tvättmaskin tillsvidare)
 
Miele kondenstorktumlare, Siemens fungerar med och betydligt billigare. Kan tyvärr inte hjälpa dig med priser.

Vete dock tusan om någon av dem har program för torkning av katten? *flin*

<edit> stavfel
/Kent
 
  • Haha
sofftis
  • Laddar…
Snickarboden skrev:
Vete dock tusan om någon av dem har program för torkning av katten? *flin*
Knappast, men där är väl micron så mycket smidigare... :D
 
Säkert! För roterande grillspett för ugnen är inget att rekommendera om man inte har en STOR förbandslåda hemma! *s*

Vad hände förresten med felsökningen? Jag kan nästan ge mig på att det är en hund begraven där. Var där t ex spänning fram till elementet i torktumlaren eller började det bara osa katt?

/Kent som hoppas ingen tar illa upp, är faktiskt stor djurvän
 
Cylinda eller Asko (samma maskin!) är mitt förslag!
 
Säger också Cylinda. Varför?

Mangeln är en 80 talare som går utmärkt
tvättmaskinen är från 96-97. Ingen service hittills (förutom att rensa filtret då)
Kylen och spisen är från 97. Ingen service

Föregående hus vara bara cylinda med över 12 år på nacken när vi flyttade. Vissa av prylarna var kvar när huset var till salu 10 år senare

 
Någon som vet hur man byter drivrem på en Cylinda TK40?
Har skaffat ny rem men den verkar alltför stor så jag måste missat något den ska "snos" om. Den gamla var mitt av och därför har jag ingen aning om hur den suttit.
 
Sök TK40 på elektroskandia's hemsida.
Där kan man se sprängskisser på reservdelar.
Lite otydliga bilder men "drivrem 313" finns i alla fall med på bild.
Hoppas det kan ge en ledtråd.
 
jojjje skrev:
Av med locket också och kolla i bakkant, kan sitta där... liten svart (eller brun) grunka med 2 "flatstift" och röd knapp i mitten....hittar du en sån, tryck på den!
Jag har liknande problematik fast med en Siemens torktumlare. Ser att det är tre år sedan den här posten, men jag tar en chans...

Jag har fått bort plåten och lokaliserat mitt överhettningsskydd med två stift och en röd knapp i mitten... Problemet är att knappen känns liksom inte "tryckvänlig". Det fjädrar emot ganska stumt och jag får inte känslan av en "återställning". Känns det som att det är något fel då?

Oj. Detta lät rejält flummigt, men jag skickar upp frågan ändå.

Hoppas någon vet =)
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Då har den nog inte löst. Det bör kännas/höras ett distinkt "klick" när man återställer sådana. Du behöver mäta dig fram till felet.
 
I vår villa (numera såld) så pajade värmeelementet på en Elektrolux. Lätt att konstatera eftersom elementet helt enkelt inte blev varmt, om jag minns rätt så kopplade jag förbi någonting (överhettningsskydd?) för att hitta felet. Ett nytt element kostade då, för 5 år sedan, ca 700 kr.
 
Uppdatering.

Jag har nu rivit i princip hela maskinen och har ändrat i diagnosen lite... Torktumlaren blir varm, jag har kollat värmeelementet och rensat det på skit. Jag noterade vid provkörning (innan den "dör") och får känslan av att det är något problem med urpumpning av vatten. Jag har blåst i alla rör och hittar inga "proppar".

Torktumlaren går alltså i gång, får upp värmen men stänger av efter c:a 2-3 minuter.

Ideér någon?

Tack för svaren so far =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.