Det verkar som att alla paket erbjuds med små och därmed billiga bord. Frågan är om jag kan motstå paketet Bosch GCM 8 SJL + GTA2600 för under SEK 4.000?!

Är det ingen som har erfarenhet av Makita LS1018L?
 
Tack allihop för era tankar och idéer kring detta. Till sist bestämde jag mig för en Bosch GCM 8 SDE (!) med tillhörande Bosch GTA 3800 sågbord och hittills är jag oerhört nöjd med båda.

Är det någon som har en systematisk metod för att göra en finjustering av sågen?
 
Det finns en tråd som va aktiv ganska nyligen om hur du justerar in den.
 
M
Lyfter tråden då jag är på jakt efter en bra kap/gersåg till kommande bygge. (leverans imorgon!). Min budget ligger på ca 2500kr för en kap/gersåg och gärna då med sågbord. Vilken ska jag välja och varför?

Det är reglar, panel, lister och allt annat som kan tänkas sågas i ett husbygge.
 
Jag köpte själv en Metabo KGS 216 M på Bauhaus för typ 1890kr. Sågbordet köpte jag inte men det går väl på en 1300-1400kr till. Har bara sågat lister med den. Den har laser och ledbelysning och känns gedigen. Man får med en extra klinga. Den har inte mjukstart och ska man såga lite större virke får man köpa storebror KGS 254.

Hittills är jag väldigt nöjd och med din budget så tror jag inte du kan få bättre om du nu ska ha både sågbord och såg.
 
Redigerat:
  • Gilla
2
  • Laddar…
Köp något som går att gera 45 grader åt både höger och vänster samt åt ena sidan. Jag dkulle även välja något som i alla fall klarar 45*195 utan att vända på det. Det sista beror förstås på vad du bygger med för dimension.

Jag har den gröna Boschen de har för 1995, det blir 3.300 med sågbänken till. En bit över budget alltså, men svårt att komma så mycket lägre. Den sågen har räckt för mig och mina hobbyprojekt.
 
Det bästa är att åka till ett byggvaruhus och själv känna på grejorna. Det fick jag göra och så får man se hur mycket det egentligen är rimligt att det skiljer i pris på produkter som i princip kan klara av samma saker. Ska man betala för en viss färg på sågen av ett visst märke? Ska man betala för reglage i aluminium istället för plast?

Åker du till Bauhaus så kommer de garanterat att rekommendera Metabo. Verkar som att det är deras order att göra detta och man kan nästan tro att det är deras eget märke de kränger:rofl: Eller så är den väldigt prisvärd. Det får du själv bilda dig en uppfattning om. Jag är ju helt klart partisk här då jag själv äger en. Skulle ju vara hyckleri att rekommendera något annat;)
 
F
Polacoloco Polacoloco skrev:
Det bästa är att åka till ett byggvaruhus och själv känna på grejorna. Det fick jag göra och så får man se hur mycket det egentligen är rimligt att det skiljer i pris på produkter som i princip kan klara av samma saker. Ska man betala för en viss färg på sågen av ett visst märke? Ska man betala för reglage i aluminium istället för plast?

Åker du till Bauhaus så kommer de garanterat att rekommendera Metabo. Verkar som att det är deras order att göra detta och man kan nästan tro att det är deras eget märke de kränger:rofl: Eller så är den väldigt prisvärd. Det får du själv bilda dig en uppfattning om. Jag är ju helt klart partisk här då jag själv äger en. Skulle ju vara hyckleri att rekommendera något annat;)
Jag har en Metabo KGS254 som jag köpte våren 2009 tror jag. 4 klingor har jag slitit ut (kvalitetsklingor). Den har funkat, den sågar men det är inte "proffskvalite". Styrkan är att man får en acceptabel såg med bra kapacitet på virkesdimensioner för rimliga pengar. Jämför man med en Blå Bosch eller den DeWalt 717 som jag använder just nu så är det dock stor skillnad i det mesta.
 
Köpte precis en Makita FL 0715 på Toolab till en släkting. Kostade 2795. Lite över men väldigt mycket såg för pengarna. Klart bättre känsla än Metabo 216 och 254. Verkade kunna klara 70x70 trots specen som säger mindre.

Om man ska jobba mycket inomhus är givetvis lutning åt båda hållen viktigt ex när man sätter lister som är lika stora som rummet (vilket gör det svårare att vända listen). Men för yttre arbete passar ovanstående bra tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.