Hej,
Jag har en brunn för bevattning. En pump fyller på en hyrdofortank och sedan ut till bevattningsslangen. Nu har tanken gått tom på luft så pumpen slår på och av med väldigt korta intervaller vilken inte känns helt nyttigt. Jag behöver alltså fylla på luft, men hur? Jag har en kompressor. Misstänker att jag ska koppla på den på luftventilen uppe på tanken? Eller? Hur mycket luft fyller man på? Antar att bevattningsslangen måste vara påslagen också för att vatten ska kunna tryckas ut ur tanken och ersättas med luft?
 
  • Grön hydrofortank med slitage och tryckmätare i pumpsystem för bevattning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp fyll på luft där. Det ser ut som att du har både nivåglas och manometer på tanken.

Fyll på luft så att du ligger på knappt halv tank vid tillslag på pumpen så blir det rimmligt.
 
  • Gilla
AndersJoelsson och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Japp fyll på luft där. Det ser ut som att du har både nivåglas och manometer på tanken.

Fyll på luft så att du ligger på knappt halv tank vid tillslag på pumpen så blir det rimmligt.
Ok tack men hur vet jag när det är halv tank? Och bevattningen ska vara påslagen när jag fyller på?
 
Stäng av pumpen, öppna på vattnet, du kan i princip blåsa in luft tills det kommer ut luft i vattenslangen. Nu är det dags att slut blåsa in luft, stänga luftventiler sedan är det bara att start pumpen. :D
Den bör slå ifrån strax innan nivåglaset är fyllt och trycket bör vara 3,5-4 kg.
Tillslag bör ske när nivåer är i underkant på glaset, trycket 1-2 kg
 
  • Gilla
ciao tutti
  • Laddar…
Nej, gör du så kommer den att vara halv till 3/4 full vid tryck mellan 1 och 2 bar.

kg är ingen enhet för tryck. Jag antar att du menar kg/cm2 vilket inte heller är en helt korrekt enhet.
 
  • Gilla
ciao tutti
  • Laddar…
Innan alla hade en kompressor hemma så va ett vanligt förfarande att man stänger av pumpen stänger kranen ut från pumpen. Sedan tömmer man hela hyroforen på vatten genom ett utkast. Efter detta slår man på pumpen och öppnar kranen ut från pumpen igen. Nu kommer vattennivån i hydroforen gå upp lagom.
 
  • Gilla
brglnd och 4 till
  • Laddar…
Något som är ännu enklare men tar lite tid är att: stänga av pumpen, töm hydroforen(tar tid), stäng ventilen ut på slangen, starta pumpen, öppna ventilen när pumpen slår ifrån. Klart! Då får man 1/4 dels tank med luft vilket brukar vara ganska lagom.
 
  • Gilla
MadSystem och 2 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Innan alla hade en kompressor hemma så va ett vanligt förfarande att man stänger av pumpen stänger kranen ut från pumpen. Sedan tömmer man hela hyroforen på vatten genom ett utkast. Efter detta slår man på pumpen och öppnar kranen ut från pumpen igen. Nu kommer vattennivån i hydroforen gå upp lagom.
Du var snäppet kvickare ;)
 
Hej och tack för alla svar,
Tanken står nere i källaren och att tömma den där är inget jag vill ge mig på om jag slipper. Det verkar vara en riktigt gammal tank och jag vet inte ensom tappkranen funkar.
Jag tror jag testar Leifs variant med att koppla på kompressor på ventilen på toppen och kör på tills tanken är tom.
Jag ska testa ikväll och återkommer med resultat.
 
Du behöver absolut inte tömma hela tanken om du har en kompressor. Stäng av pumpen och töm ur vatten tills ca 1/3 är luft. Därefter kopplar du på kompressorn och trycker i luft till du kommer upp i ca 3,5-4 bar. Sedan är det klart.

Tömma hela tanken behöver du bara göra ifall du inte har någon kompressor.
 
  • Gilla
ciao tutti och 1 till
  • Laddar…
Kolla samtidigt om det inte står kg på din gamla mätare jag vill minnas att det var på 80- talet man började använda bar och senare Pascal för tryck. :geek:
Tittar man på bilden så står det på mätaren [ kg/cm² ]

Bar, enhet för tryck definierad som 100 kPa vilket motsvarar 100 000 Pa = 100 000 N/m^2 ≈ 10 mVp. Enheten är vanlig inom meteorologin eftersom 1 bar är ungefär lika med lufttrycket vid havsytan (± 5 %). Enheten används allt mindre i Sverige men finns fortfarande kvar inom den kommersiella högtryckshydrauliken.

Jag pumpar fortfarande mina däck med 2,2 kg :crysmile: och inte med Pascal .
 
Redigerat:
  • Gilla
ciao tutti
  • Laddar…
Maledictus har också en bra metod.
Jag brukar göra så. Stäng pumpen öppna för vattnet men det brukar inte komma ut något vatten, blås in luft kolla på tryckmätarn håll 3 bar och när du ser nivåer i övre delen av glaset. Stäng vattnet blås in till du har 4 bar.
Klart. (y) :beer:
 
  • Gilla
ciao tutti
  • Laddar…
Kolla på din manometer när pumpen startar vad du har för tryck då, bryt pumpen. Sen tar du kompressorn och med någon kran öppen trycker du i luft och ur vatten till dess du är i princip nedersta kant på glaset. Då stänger du vattenkranen och fortsätter fylla luft till dess manometern visar ungefär det tryck du tog reda på först, sluta fyll luft och starta pumpen.

Då har du optimala förhållanden oavsett storlek på tanken eller inställt stopptryck för pumpen. Mycket enkelt och alltid rätt om man nu har kompressor tillhands och som TS även förberedd anslutning. Kan vara bra att slippa begreppet lagom etc har man i princip gjort ett optimalt jobb sett till ackens volymverkningsgrad pumpens driftcykler osv kan man luta sig tillbaks i godan ro.
 
  • Gilla
ciao tutti
  • Laddar…
Ok nu är det klart. Pumpen slår på vid ca 3 kg och av vid ca 4,3kg. Jag antar att den är inställd så? Och de två rattarna vid nivåglaset vet jag inte riktigt hur man använder.
Men det funkar bra nu och jag är nöjd. Tack för hjälpen alla!
 
  • Tryckmätare på 3 kg/cm² monterad på en grön pump med röd ratt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Rattarna kan du med fördel ha stängda åtskruvade när du inte vill kolla nivå och tryck. Dels skyddar det mot att det skulle kunna börja läcka vatten dels är det tätare mot att läcka ut den luft du nu fyllt i tanken. Och så håller sig röret renare också så det är lätt att läsa av när man vill det.

Nästa gång du fyller luft testa som i #13 och fyll luft till i ditt fall då ca: 3 bar med nivån nere.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.