Många verkar leja stomresningen men varför det?
Det är ju den som verkar rolig..speciellt svårt verkar det ju inte vara, nog för att det lär ta tid men är det inte den som är gratis ;)

Utveckla.
 
Ja, själv hade jag det som plan till att börja med, men nu så börjar jag tvivla lite...
Har ännu inte kollat runt med snickarna i trakten om ca pris, men misstänker att det kommer kosta minst 50.000kr för stomme med vattentätt tak i arbetskostnad, pengar som man alltså kan spara till senare tillfälle.
Å andra sidan kan det samtidigt vara skönt att få uppp huset tätt så fort som möjligt så man kan inrikta sej på att få det bobart invändigt på relativt kort tid så man slipper sitta med bostadsrätt samtidigt som man sitter med ett dyrt byggkreditiv.

Men jag är också väldigt intresserad av att höra övriga svar här.
 
Jag gör tillbyggnad ca 90 kvm (med "källare" med takhöjd 1,6 - 2.2 m under allt pga markförhållandena). Kan inte komma till med maskiner utan att förstöra hela tomten :(.

Så jag började tänka i andra banor ( jag är s k mångårigt proffs i värdeanalys, vilket bl a innebär man kombinerar massor av funktioner i enklast tänkbara lösning), och fann att:

Byggbranschen verkar stenkonservativ och maxmaxad för att allt ska bli dyrt att bygga. Jag hade tänkt leja för mycket, men alltefter det tiden gått har jag klurat ut nya lösningar, som gör att jag kan göra allt själv, inkl lyfta upp limträbalkar vikt 130 kg på plats 5 m upp (tror jag :)). Med dagens verktyg verkar "allt omöjligt" ganska lätt att utföra själv. Och jag sparar pengar genom att inte behöva springa på gym och motionera ;D

De gamla vikingarna byggde jättehus utan maskiner och verktyg utöver en yxa. På 1700-talet byggde man snabbt nya boningshus, när ryska flottan brände befintliga byggnader i kustbygderna. Tekniken är alltså urgammal, men passar inte "konservativa moderna yrkesmän".

Vågar inte tala om hur låga mina kostnader för tillbyggnaden verkar bli - tror knappt på siffrorna själv. Visst kan man göra ALLT själv (utom där strikta lagar hindra dig, dvs el, men med rätt kompis kommer du undan 90% där också) - och det finns ingen anledning tro på skrämselnissarna, som ofta bara är ute efter att berika sig själva.

Men räkna med att det tar tid. Massor av tid (och då vi gör en tillbyggnad har vi tid att vänta, och hinner läsa det mesta på denna sajt, som är en guldgruva för idéer och uppslag :) )
 
Man skall inte glömma bort att tid är pengar.... En mantimme är en mantimme och kostar oavsett om man betalar eller inte:)

Och att börja dra paralleller med hur det var på DAckas dagar är hyffsat löjligt vill jag nog påstå. Men men skit samma.

Och visst som lekman kan man nog mäkta med en stomresning det är bara tiden som sätter gränsen. Personligen så är jag av den övertygelsen att proffs gör det dem är bra på i 9 fall av 10. Och lekmän försöker det är en markant skillnad.

Sedan vill jag nog påstå att i just stomresning och konstruktion är viktigt att vara nogrann, av den enkla anledningen att det är där kostnaderna ligger om saker råkar gå fel. Men har man någorlunda hyffsade kunskper i statik och hgållfasthets lära så är det inga större bekymmer iofs.....

Angående priset 50k för tätthus exlu material det är ett bra pris det runt 200 timmar låter rimligt. men men klart man kan spara om man vill det......... Men jag undrar när folk skall börja bygga sina egna bilar, starta eget kraftverk, öppna eget sjukhus och Dra egna telefon ledningar???
 
Kalkylen är busenkel: För att betala en lejd timme, måste du själv arbeta x antal timmar någon annanstans. För de flesta svenskar ligger x mellan 3-4 och 6 gånger, dvs du har gått om tid för tanke och reflektioner. Bygger man inte själv beror det ofta inte på ekonomi utan annat, t ex socialt betingade och prestigebaserade karriärplaner i ett annat mera spännande arbete än såga-spika-skruva (tror jag).

Myterna om vår egen tids förträfflighet är ofta myter, framför allt vad avser byggnadskonsten (titta på Notre Dame i Paris och katedralen i Köln om du tvivlar). De byggarna kunde inte hållfastheteslära, statik, dynamik och mekanik. Hus blir dessutom idag vanligen överdimensionerade (på fel ställen !) pga andra krav t ex för isolering.

Bygger du själv har du råd att överdimensionera stommens stabilitet, som hussatserna inte kan (mera löner, frakter etc) utan att slutkalkylen fördärvas (enligt mina modeller).

Men du måste givetvis ha någon att fråga till råds (likt byggarna av Notre Dame på 1200-talet)
 
mr Z skrev:
Sedan vill jag nog påstå att i just stomresning och konstruktion är viktigt att vara nogrann, av den enkla anledningen att det är där kostnaderna ligger om saker råkar gå fel. Men har man någorlunda hyffsade kunskper i statik och hgållfasthets lära så är det inga större bekymmer iofs.....
På denna punkt skulle jag nog vilja svara så här...
Bygger man som lekaman själv ett hus som man själv tänkt bo i hela sitt liv så är man nog mycket dum om man slarvar det minsta. Personligen skulle jag aldrig våga slarva med stommen, och skulle med största säkerhet överdimensionera väggreglarna gentemot hållfasthetsberäkningar, så bara man inte har tummen mitt i eller är väldigt slarvig av naturen så tror jag att de flesta lekmannabyggda husen håller väldigt hög klass i arbetet. För som sagt, ingen vill väl riskera att sitt "drömhus" rasar pga undemåliga matrial eller slarv med stommen?

Detta är en personlig aspekt.

ps, jag bygger mina egna bilar:)
Eller nästan iallafall :p
 
Visst kunde man förr det var inte dit jag ville. Men om man ser till hur de löste problemen förr med tex valv så skulle jag nog inte vilja använda den modellen idag, för det tog tid. Jag är snarare av den tron att myten om historiens förträfflighet är stor den med. Visst med fullaste respekt för hur storslagna byggnader och vilket duktigt hantverk det var på den tiden men frågan är till vilket pris?? Då pratar vi människor och inte pengar...


Och som du säger alla kan bygga om de vill många vill inte kan inte osv av olika anledningar.

Angående överdimensioneringen idag så beror det på i flerbostadshus pga brand och ljudkrav som är de viktigaste. I en familjshus oftast värmeisolering.

Det man kan tjäna på att leja bort arbete tjänar man igen på annat enligt mitt sätt att se det. Personligen för mig problem med vilket man väljer skit samma egentligen. Pengar är pengar, tid är tid.

Men att överdriva stabiliteter i stommar är inte bara korkat det är onödigt dyrt. Samtidigt så skulle jag personligen aldrig dimensionera ett hus av den enkla anledningen att jag inte vill vara ansvarig för detta. Det finns folk som gör sånt bättre och snabbare än jag även om jag klarar av detta. Samt att de har ansvarsförsäkringar som jag som privat person aldrig skulle få teckan osv. Men visst gör man en stridsvagnsparkering så funkar det ju:)
Material kostar pengar betydligt mer än arbetet i 9 fall av 10. Om man då inte byter ett nyckelhål eller dyl.... Men sånt gör man själv
 
moken skrev:
Personligen skulle jag aldrig våga slarva med stommen, och skulle med största säkerhet överdimensionera väggreglarna gentemot hållfasthetsberäkningar, så bara man inte har tummen mitt i eller är väldigt slarvig av naturen så tror jag att de flesta lekmannabyggda husen håller väldigt hög klass i arbetet.
Då vill man ju fråga om man överdimensionerar väggar tex då ökar vikten vad händer med grundläggningen som är dimensioner för tungheten X :)
 
mr Z skrev:
Då vill man ju fråga om man överdimensionerar väggar tex då ökar vikten vad händer med grundläggningen som är dimensioner för tungheten X :)

hehe, ok man behöver ju inte överdriva matrial valet va*S*
Min grund kommer jag bygga på samma dimensioner som min kusin gjort för sin 1½ plansvilla, bär grunden den vikten kommer den bära mina väggar för min enplans.
Jag har ju inte tänkt använda mej av betongreglar istället för trä:)

Nä, jag kommer göra som så att när väl ritningarna är klara så kommer jag skriva en matrialspec som jag tror bilr bra och sen referenskolla den med någon kunnig, tex min farbror som jobbat som byggnadsarbetare hela sitt liv.
Takstolar kommer jag dock dimensionera efter hållfasthetsberäkningar från programvara.
 
Då vill man ju fråga om man överdimensionerar väggar tex då ökar vikten vad händer med grundläggningen som är dimensioner för tungheten
Inget alls. Ett skal på med tre bärande tvärväggar ( = 9 st stolpar plus 2 x 3 =6 limträbalkar plus 2 x 2=4 väggbalkar 45 x xxx) på långidorna ger ett billigt skal som blir lättare än dagens stommar och ger maximal frihet innanför skalet. Du kan variera höjd och längder och limträbalktillverkararna har gratis kalkylprogram för dimensionering på nätet.
 
LeoBalk skrev:
Inget alls. Ett skal på med tre bärande tvärväggar ( = 9 st stolpar plus 2 x 3 =6 limträbalkar plus 2 x 2=4 väggbalkar 45 x xxx)  på långidorna ger ett billigt skal som blir lättare än dagens stommar och ger maximal frihet innanför skalet. Du kan variera höjd och längder och limträbalktillverkararna har gratis kalkylprogram för dimensionering på nätet.
Hm, kan du inte visualisera lite snabbt hur du menar att den där stommen skulle se ut, låter väldigt lättbyggd.
Kanske skulle tänka om lite kring min konstruktion isf.
 
Hm, kan du inte visualisera lite snabbt hur du menar att den där stommen skulle se ut, låter väldigt lättbyggd
Princip: Två stycken stora rum i linje med mansardtak, limträbalk i nock och i takets brytning. Varje limträbalks ände bärs upp av en stolpe. Långsidor längst ner på tak 45 x 170 - 220 på stolpar cc 120 mm håller reglar för yttertak ovan limträbalkar. Innertak i limträbalkens underkant ger utrymme 3-400 mm isolering. Standard takstolskonstruktion där limträbalkar ligger på stolpar (inuti väggen) plus längsgående balk ovan/under fönster eller golv övervåning ger erforderlig sidostabilitet åt de tre bärande väggarna.

(Sedan kan du i teorin ha kartong mellan dessa delar ;D)

Kalkylprogram och mer info för allt detta finns bl a på
http://www.martinsonstra.se/
 
PS. Glömde du måste givetvis stabilisera långsidesväggarna också på lämpligt sätt. I annat fall blir det ett korthus ;D
 
Du kan göra så och det finns ett kalkylprogramsalternativ för detta.

Jag beskriver dock ett effektivare alternativ (tycker jag) med fem bärande punkter per vägg och brutet tak. En limträbalk i mitten och var sin limträbalk ungefär mitt mellan din mittstolpe och ytterstolpe, och slutligen en hörnstolpe, där limträbalk inte behövs, för här finns en stödjande långsidevägg.

Denna konstruktion ger fler fördelningspunkter och mindre belastning och dessutom lättare takreglar, så låg att tillverkarnas kalkylprogram överdimensioner extremt här (testa längre mått, så inser man detta, när dimensionen alltid blir densamma. De vill sälja dessa också!). Här måste man räkna erfarenhetsmässigt för takreglarna för yttertaket, som nu blir väldigt korta (ca hälften mot din lösning) mellan uppläggspunkterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.