Hej!

I våras planterade vi en bokhäck med en plantstorlek på ca 100-130cm. 89,5 av 90 plantor har tagit sig fint och ser ut att må bra.

Nu till saken: Hur beskär man dessa på bästa sätt för att få häcken så tät som möjligt?

I dagsläget ser häcken ganska tunn och klen ut, men... Den är ju nyplanterad så det är väl inte så konstigt.

Jag har förstått att bok kan beskäras ganska ordentligt/hårt, att toppen inte ska klippas innan önskad höjd är uppnådd och att i ett "senare skede" forma häcken i lätt pyramidform för att alla blad/grenar ska få så mycket sol som möjligt.

Alla tips mottages med glädje!
 
Vi har avenbok-häck, men jag tror att samma gäller för bokhäck. Tror inte att beskärning ger så mycket, men vi har satsat på bevattning samt hönsgödsel en gång per månad under vår/ sommar. Beskärning bör ske under JAS juni augusti september.
 
Hej MrBygg! Det lilla jag lyckats läsa mig till, är att beskärning hjälper plantan att förgrena sig ytterligare och på så vis få en tätare växtlighet... Jag ska dock kolla upp det där med hönsgödsel! Tack för tipset!
 
BirgitS
Om man vill ha häcken smal i framtiden är det nog viktigt att redan från början hålla in bredden ordentligt.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Vi har avenbok och har varje JAS-period klippt in den hårt. Den grenar ut sig väldigt bra året efter och blir riktigt tät även om den är rejält smal. Tror inte att någon gren varit längre än 10cm efter beskärning.

Gödsla den. Vi har kört gödsling på vår + sommar samt en höstgödsling utan kväve (om jag minns rätt). Plantorna ser ut att trivas utmärkt.
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Vi har avenbok och har varje JAS-period klippt in den hårt. Den grenar ut sig väldigt bra året efter och blir riktigt tät även om den är rejält smal. Tror inte att någon gren varit längre än 10cm efter beskärning.

Gödsla den. Vi har kört gödsling på vår + sommar samt en höstgödsling utan kväve (om jag minns rätt). Plantorna ser ut att trivas utmärkt.
Kör ni efter något "system" när ni beskär eller är det "på känsla" som gäller? Bara på bredden eller tas alla grenar in till 10cm?

BirgitS: Jag antar att detta görs för att slippa ta av för grova grenar i efterhand?

Vilken typ av gödsel är att föredra?

Många frågor blev det...
 
K Klabbarparn skrev:
Kör ni efter något "system" när ni beskär eller är det "på känsla" som gäller? Bara på bredden eller tas alla grenar in till 10cm?

BirgitS: Jag antar att detta görs för att slippa ta av för grova grenar i efterhand?

Vilken typ av gödsel är att föredra?

Många frågor blev det...
Vi har stagat upp häcken med käppar för att få en rak stam. Toppen har vi klippt när den nått önskad höjd så som man skall göra med avenbok. På bredden har vi bara klippt in. Smalare än önskad slutlig form eftersom vi vill att den ska grena ut sig och bli tät. Bredare nertill än upptill. Vi har även kapat i "sidled" mellan plantorna för att få den tätare på alla håll. Det här gör att plantorna efter klippning ser lite fristående ut.

Vet inte om det är tydligt?

Gödsel har vi kört något vanligt NPK 21-7-5 eller liknande och höstgödsel 1-7-15 eller så. En del föredrar spettmetoden för att få ner det, men jag har spridit det på ytan eftersom regnet kommer åt bra när vi klippt in.
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
BirgitS
K Klabbarparn skrev:
BirgitS: Jag antar att detta görs för att slippa ta av för grova grenar i efterhand?

Vilken typ av gödsel är att föredra?

Många frågor blev det...
Nja, mest att det ska bli många grenar/kvistar i stället för en enda gren som sticker iväg en halvmeter.

Naturgödsel så att man får med många nyttiga mineralämnen och mullämnen för en bra jordkonsistens på lång sikt. Hönsgödselbaserat är väl det som finns när det gäller gödsling efter plantering medan man brukar använda kogödsel som jordförbättring när man planterar. Observera att hönsgödsel är mycket kväverikt och det ska man vara försiktig med så här års eftersom det stimulerar tillväxten medan det nu är meningen att växter ska avstanna i tillväxten och satsa på att bli kraftigare för att motstå vinterkylan. Men lite hönsgödsel, t.ex. halv dosering mot vad det står på påsen, nu i mitten av augusti bör gå bra för att sen gödsla normalt när det börjar växa i vår.
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Vi har stagat upp häcken med käppar för att få en rak stam. Toppen har vi klippt när den nått önskad höjd så som man skall göra med avenbok. På bredden har vi bara klippt in. Smalare än önskad slutlig form eftersom vi vill att den ska grena ut sig och bli tät. Bredare nertill än upptill. Vi har även kapat i "sidled" mellan plantorna för att få den tätare på alla håll. Det här gör att plantorna efter klippning ser lite fristående ut.

Vet inte om det är tydligt?

Gödsel har vi kört något vanligt NPK 21-7-5 eller liknande och höstgödsel 1-7-15 eller så. En del föredrar spettmetoden för att få ner det, men jag har spridit det på ytan eftersom regnet kommer åt bra när vi klippt in.
Tack för ditt svar, det var absolut tydligt!

Vill minnas att jag läst någonstans att när man beskär så ska man alltid "lämna grönt" innanför snittet. Vill någon bekräfta eller dementera detta? :)

Tack också BirgitS för dina värdefulla tips angående gödsel!

Jag tror nog att jag låter gödsel och beskärning vänta tills nästa säsong, får för mig att de kanske mår bra av lite lugn och ro första året?
 
BirgitS
Om man beskär under den tid på året som häcken har gröna blad ska man alltid klippa utanför åtminstone ett blad. Om man klipper nedanför finns det inte längre något blad som suger upp vattnet (saven) och då kommer transporten att upphöra och då dör grenen.
 
K Klabbarparn skrev:
Vill minnas att jag läst någonstans att när man beskär så ska man alltid "lämna grönt" innanför snittet. Vill någon bekräfta eller dementera detta? :)

Jag tror nog att jag låter gödsel och beskärning vänta tills nästa säsong, får för mig att de kanske mår bra av lite lugn och ro första året?
Jag vet inte om jag läst någonstans om att lämna grönt innanför. Men å andra sidan är det alltid så jag beskär. Jag gör likadant på häcken som på äppelträden med snitten, dvs lägger dem så att det inte blir grenstumpar som dör efter hand eller ställer till med framtida problem. På avenboken blir det som kortast att jag lämnar ett blad eller två på grenen, och kapar direkt utanför.

Gödsla kan du nog göra måttligt beroende på hur du bearbetade jorden vid plantering. Det kan ju finnas tillräckligt med näring som det är. Annars hade jag säkert själv slängt på en halv giva höstgödsel nu i början av september.

Kan även meddela att efter beskärning i år i början av juli så har avenboken här utanför fönstret nu skottat mellan 5 och 20cm vid snittytorna, så har du ett hum om hur den tätnar efter beskärning. Den är inte djupare än 30cm, men så tät att det inte går att se igenom (där den är helt igenväxt och "klar").
 
  • Gilla
Klabbarparn och 1 till
  • Laddar…
Jag satte 250 plantor (60-80cm tror jag det var) på barrot november förra året, och tillslut har alla utom en tagit sig. (3-4 plantor ser dock ut att må lite dåligt).

Ska man beskära i år, eller är ska de få nästa år till på sig att rota sig?
 
För egen del väntade vi 1,5 år innan första beskärning. Jag hade väntat till nästa år och tagit det i början av juli.

Våra plantor behövde den tiden på sig att visa sig livsdugliga (inte vi som planterade). Vi tog dessutom bara det som verkligen behövdes för att inte fresta på plantorna för mycket utan låta dom ha energi att skjuta iväg uppåt ordentligt.
 
Jag har både avenbok och bokhäckar. Du kan hålla boken mycket smal, 30/40 cm. Den blir inte tätare om den är tjockare. Du kan klippa sidorna flera gånger under sommarhalvåret för att snabbare förtäta den. (Denna sommar har min bokhäck inte växt lika mycket men enl expertisen har det berott på det kalla vädret.) Boken är inte lika känslig för "pyramidform". Min är drygt 2 m hög och är jämntjock. Som Birgit skriver kan hönsgödning lätt bli för stark. De första åren la jag över lite algomin men vattnade ganska bra när det var torrt. Håll undan ogräs. Eftersom min är så smal band jag även de första åren vågräta bambupinnar rätt över för att hålla den rak och fin

Räkna med 4 år för att få den höjd jag har. Eftersom jag har hörntomt med mycket insyn tog det ca 6 år för att få fullt insynsskydd. Fördelen med bokhäck är att den också ger insynsskydd på vintern.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag satte 250 plantor (60-80cm tror jag det var) på barrot november förra året, och tillslut har alla utom en tagit sig. (3-4 plantor ser dock ut att må lite dåligt).

Ska man beskära i år, eller är ska de få nästa år till på sig att rota sig?
Rotat sig gjorde de väl i våras, för jag antar att de har växt något i år (förutom någon enstaka).
Om några grenar närmar sig den önskade bredden av häcken skulle jag ha klippt dem i år för att skynda på tiden tills häcken är tät.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.