Jag har satt upp några 4-vägsuttag.
Jag har använt Anslut från Jula som är helt OK för 100:- :

http://www.jula.se/catalog/el-och-b...allationsmateriel/vagguttag/vagguttag-400802/

Av nyfikenhet köpte jag ett på Biltema som bara kostar 50:- :

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Ut...mmer/Vagguttag-jordat-2000022356/?artId=46904

Det största problemet med Biltemas uttag är att man måste komma åt skruvar från sidorna för att fästa fas och nolla. Om man har en vägg eller annat bredvid uttaget så måste man alltså skruva fast ledaren innan man kan fästa uttaget på väggen. Skruvarna för fas och nolla sitter på motsatta sidor (vänster/höger).
Det går att lossa hela "mekanismen" för fas och nolla, men då kommer den fyrkantiga muttern ur sitt spår och ledaren har inget stöd åt sidan, så det är inte en framkomlig väg. Dessutom vill man ju ha möjlighet att i efterhand kontrollera momentet eller efterdra. Värdelöst!

När man jämför dessa får man vad man betalar för. Hur Julas Anslut står sig mot Schneider/Eljo, Elko eller ABB som kostar 200-300:- vet jag inte. Jag har dock inget negativt att säga om Julas uttag.
 
  • Gilla
seniorkonsult och 1 till
  • Laddar…
Jag fattar inte riktigt vad du menar.
Fk sätter man väl innan man sätter dit uttaget?
För övrigt har jag inte mycket över för Julas anslut-serie och aktar mig för denna.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
För utanpåliggande är det väl vanligast med någon EK-kabel?
Jag vill skruva fast uttaget först och sedan ansluta kabel/ledare.
Med Biltemas uttag måste man i så fall ha fritt spelrum åt sidorna så att en skruvmejsel får plats horisontellt både åt vänster och höger.
Om man t.ex skulle få för sig att montera flera "kloss an" bredvid varandra så måste alla "hänga i luften" tills samtliga fas- och noll-ledare är anslutna.
Alla andra vägguttag jag sett har skruvarna ut från väggen så att man alltid kommer åt med mejseln när man tar av locket.

Edit:
Jag såg att Hornbach har ett "Praktikern" (Malmbergs) för 65:-
Det var nära att jag köpte ett bara för att studera innehållet (det var inplastat), men jag avstod...
Om någon köper ett sådant är jag intresserad av en recension!
 
Redigerat:
Bra tanke med lite test av billiga uttag. Lite bilder skulle vara bra då många av de billiga försäljningsställena byter leverantör så även om Jula är bra idag kan de byta i morgon. Med en bild ser man lät om de bytt.
 
Här kommer bilder på Biltemas och Julas 4-vägsuttag.
Jag satte tydligen Biltemas uttag så att fasen kom på höger sida. Jag har någonstans läst att den helst ska vara på vänster sida. Nämns detta i Svensk Standard eller på något annat officiellt ställe?

Interiören av Biltemas 4-vägs eluttag med synliga ledningar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett öppnat 4-vägs eluttag med märkningen "Jula anslut 400802", elektriska kablar är anslutna på höger sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
perror och 14 till
  • Laddar…
Den interna byglingen i Biltema-uttaget ser ut att vara 1.5 mm² MK eller RK och det är specat för 16A. Är det OK? Julas uttag är också specat för 16A och har byglingar med 2.5 mm² EK.
 
Det var ett otroligt erbarmligt uttag du fått tag på, att du fortsatte montera och använda det, bara att göra sig av med. Går ju knappast att jobba med under bästa förhållanden för att inte tala om det skulle gå vidare också. Är det angett, märkt för användning med vidarekoppling?

Jula är väl ett Schneider/Eljo så det bör ju vara på alla sätt vettigt. Och byglingen med klenare area är nog ett formfel som jag tror de kan komma undan med i det fallet men ser ju onekligen fattigt ut. Kontaktblecken i övrigt ser ju vara ur samma skola, varför lägga ner jobb på att tillverka något sånt det rör sig ju inte ens om besparingar bara enfald.
 
  • Gilla
Familjen4 och 7 till
  • Laddar…
Om man nu vill utföra elarbeten själv varför inte köpa erkända fabrikat?
Det finns många äldre, kanske utgående, modeller t.ex. har Schneiders Trend sålt till hyfsade priser. Bytte alla brytare/vägguttag i källaren där varje del kostade under hundralappen.
 
  • Gilla
Thomas80 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Om man nu vill utföra elarbeten själv varför inte köpa erkända fabrikat?
En bakomliggande orsak är de löjligt upptrissade listpriserna på de "kända" fabrikaten. Grossister och elinstallatörer har inte haft något intresse av att hålla ner listpriserna (= det privatpersoner får betala). Grossisterna ger i stället 70-90% rabatt på listpriserna när elinstallatörer köper. Det finns bra prylar till rimliga priser för privatpersoner, men det är inte så lätt att hitta. Jag ville med den här tråden varna för Biltemas uttag. Julas uttag för 100:- är helt OK, och motsvarigheten med ett "känt" namn kostar 200-300:-

Om någon köper något annat uttag får de gärna lägga upp en bild i den här tråden.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 3 till
  • Laddar…
Har inte Biltema också lite olika utförande vid olika tillfällen precis som de övriga tex Jula? Har för mig sett ganska vettiga delar ibland i elhyllorna men det kanske är en sammanblandning.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Är det angett, märkt för användning med vidarekoppling?
Hur ser en sådan märkning ut? Jag kan inte se det på något av uttagen, men båda har plats för 2 st ledare vid varje skruv.
 
Är det symboliserat är det med en liten cirkel och med korta streck ut kl 6 och 12. Kanske så att alla säger sig vara det numera underförstått.
 
  • Gilla
Svannel och 1 till
  • Laddar…
tommib
Biltema säljer i alla fall ABBs kopplingsdosor och apparatdosor samt tillbehör till dem. Inte märkta ABB på påsarna men när man tittar närmare på plasten så...

Uttag finns det väl flera olika serier, som på Jula. Jag har iofs aldrig sett Biltema sälja Elko/Eljo/Schneider vilket Jula gör men att det skulle finnas något som är åtminstone i nivå med Julas Anslut är inte omöjligt. Med det sagt såg det där uttaget riktigt eländigt ut.

Håller helt med AndersS ovan. Om man nu ska ge sig på att installera el själv bör man åtminstone använda bra grejer. Med det man sparar på elektrikern kan man kosta på sig åtminstone Elko/Eljo.
 
  • Gilla
Nyfiken i en strut och 2 till
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Grossister och elinstallatörer har inte haft något intresse av att hålla ner listpriserna (= det privatpersoner får betala).
:rolleyes: I så fall hade jag varit onödigt rik, alternativt gått i konkurs för att jag är för dyr.:p
De flesta elektriker låter inte privatpersoner betala listpris men det finns redan för många trådar om detta ämne.

För övrigt borde inte Biltemas uttag få säljas öht.
 
  • Gilla
Nyfiken i en strut och 3 till
  • Laddar…
Bauhaus säljer en serie uttag och brytare under namnet Ström .. skulle inte ens våga tänka tanken lika lite på Anslut och liknande, men man lär sig med tiden.
 
  • Gilla
Nyfiken i en strut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.