Frustrator Frustrator skrev:
Den som ändå hade fått lära sig sånt i träslöjden..vi fick färdighyvlade bitar som på sin höjd skulle sandpappras..
Haha, samma här.
 
F fiskbuggaren skrev:
Jag har ett svagt minne av att vi hyvlade någonting i slöjden. Det var hemskt.

Nu tycker jag om handhyvlar, men det tog många år för mig att förstå det.
Min erfarenhet av handhyvling i slöjden är nån halvskabbig slö trähyvel (eller rubank som vår lärare var noga med att påtala att den hette). Ju mer man hyvlade desto snedare, mer kilformat o tunnare blev ämnet. Till slut var det för tunt för sitt ändamål och man tjatade på läraren att maskinhyvla några plankor så man kunde fortsätta med det viktiga (=sandpappra).
 
Ja, det är knappast tack vare träslöjden som jag fått upp ögonen för snickeri på "äldre dar".

Vår lärare hade ett ärr på hakan som var korsformat, han hade alltså ett hakkors. Kallades därför självklart av alla för "trä-Hitler". Det jag minns mest var den oerhörda respekten för pelarborren som vi blev påtvingade. Minns att han demonstrerade faran av hår i närheten av pelarborren genom att kasta in en stor boll med trassel. Oj, vad rädda alla blev.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Renovering / avhartsning av såg
Del av sågutrustning med synlig rost och avlagringar före renovering och avhartsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trillade över ett gäng fönster av lite olika format. Tanken är ett mindre växthus Gamla återvunna fönster i olika storlekar arrangerade på ett stengolv, avsedda att bygga ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gammalt träfönster med glasrutor ligger på en sliten träbänk, tänkt till användning i ett växthusprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Semester, vilket innebär att man måste lägga sin tid på att fixa _några_ av alla projekt som ligger i pipen (i det här fallet lägga plattor och kantsten runt några gräsmattor). Det innebär lyckligtvis oxo att man inte behöver sitta med jobb på kvällarna utan i stället kan pyssla i verkstan.

Blev fräsning till fyra stycken små surroundhögtalare (LTS BOSSO/MuPS) samt initial limning.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Jag har ett svagt minne av att vi hyvlade någonting i slöjden. Det var hemskt.

Nu tycker jag om handhyvlar, men det tog många år för mig att förstå det.
Jag hatade slöjd, både metall och trä med en passion sen högstadiet, inte före 30+ blev det ändring. I lågstadiet kommer jag ihåg jag gjorde en val i trä.
 
S
Lämnat iväg stämjärnen på slipning till en kompis, snart kan man ge sig på att putsa bort några björkpluggar:)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Inte vidare komplicerat men ändå, täckkåpa för baksidan på bandsågen. Lite klurigt att hitta position utanför hjulet att skruva fast den framifrån så det blev en himpaimpa med gängade alubitar och sen genomgående skruv från baksidan.

Täckkåpa i metall för baksidan av en bandsåg med förborrade hål och bultar på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallblock med två utstickande bultar och centralt gängat hål, troligen används för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Täckkåpa monterad på baksidan av en bandsåg med gängade aluminiumdetaljer och genomgående skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 4 till
  • Laddar…
Renoverar några maskiner så dom är up and running inför hösten.

Idag blev jag nästan klar med en Startrite såg. Plockade isär hela maskinen, alla lager ok så det var mer rengöring och justeringvav delarna som behövdes. Till alla maskinrenoverare vill jag dela med mig av ett koncept som jag tycker funkar otroligt bra - limtvätt och skurnylon. Skonsamt mot både lack och planade ytor då det inte blir någon mekanisk avverkning.

Här är undre delen av maskinen rengjord med limtvätt, vaxad med siliconfri vax och hopmonterad.

Nedre delen av en renoverad Startrite såg, rengjord och vaxad, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad nedre del av Startrite såg, rengjord och vaxad, utan mekanisk avverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undre delen av en grön Startrite såg rengjord och vaxad, placerad i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här här det fullt ös med limtvätt och skurnylon. Löser hartset bra.

Del av renoverad Startrite såg med rengjord yta, skurnylon och måttband i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flaska med etiketten 'Bostik Adhesive Cleaner' på en metallverkstadsbänk, använd för rengöring i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Höger sida tvättad.

Rengjord och vaxad undre del av en renoverad Startrite såg i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 10 till
  • Laddar…
P
Håller så sakta på att hänga upp de verktyg jag använder mest när jag är i verkstan. En del mindre använda saker och dubletter förvarar jag i det blå skåpet till vänster. Det som jag använder utanför verkstan förvarar jag tills vidare i en verktygslåda.

I dag hamnade diverse slagverktyg på tavlan när jag blev frustrerad på expansionsbeslagen till en utdragslåda. På så sätt blev det något produktivt gjort medan jag funderade på mitt problem.
Verktygstavla med hammare, tänger och skruvmejslar, blått skåp till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Börjat komma igång med min senaste (och största) investering, det är ändå lite mäktigt att klyva ekbitar utan att motorn ger någon antydan till ansträngning. Återstår en del inställningar för att få till precisionen och ett nytt inlägg för att minska hålen runt bladet.

Precisionssågade ekplankor ligger på ett metallbord bredvid sågbladet, vilket indikerar träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vectrex och 5 till
  • Laddar…
Inte gjort något med maskin direkt, förutom borra och skära lite. Slagit ihop mina C18 och CXS i en T-loc systainer som jag fick av prototypverkstaden häromdagen. Fick precis plats med allt inkl chuckar efter lite klurande. Väldigt praktiskt.

Elverktyg ordnade i en öppen T-loc systainer vid sidan av en stol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börjat grovdimensionera
Två grovt sågade träplankor på ett verkstadsgolv med snickeriutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktygsbänk i verkstad med måttstock och ohyvlade träbrädor i grovdimensionering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Städat garaget, får stämjärnen levererade ikväll:) byggt en lådprototyp som ska bli en inredning detalj på ett pickup flak.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.